Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

moviefan

Vad tycker ni om de serier som sänds nu i Disneydags ?  Det är kul att de sänder Ducktales igen, samt Den lilla sjöjungfrun. Hoppas de börjar med Aladdin serien, när det är dags för att byta ut serierna. Den var också mycket längesedan.  När sändes Aladdin senast ?   Likaså Lilla Djungelboken och Nalle Puh.  :D   

Anders M Olsson

#1
Aladdin sändes senast i SVT under 2012-2013. De sände dock inte alla avsnitten. Det är lite typiskt för SVT tycker jag - att de börjar visa serier som de inte fullföljer. Efter några år börjar de sen visa serien igen från början utan hänsyn till att de inte visade klart serien i förra omgången.

Den lilla sjöjungfrun har t.ex. startats om flera gånger, men varje gång har man slutat med tredje säsongens första avsnitt. Resten av tredje säsongen (7 avsnitt) har inte kommit med. Likaså har man konsekvent hoppat över avsnittet Prick den lilla valbabyn i första säsongen.

Daniel Hofverberg

Jo, tyvärr är det väldigt typiskt för SVT och Disneydags att påbörja serier och sen inte sända klart dem. Det är nog rentav mer regel än undantag på senare år, då de brukar byta ut serierna i stort sett varje säsong oavsett om de faktiskt sänt klart alla avsnitt eller inte. Och kommer serierna tillbaka, så är det ju i 9 fall av 10 från början utan hänsyn till tidigare visningar. Huruvida det här är SVTs eller Disneys fel, eller rentav en kombination, låter jag vara osagt; men min personliga gissning är att SVT förmodligen inte har så mycket att säga till om vad gäller innehållet i Disneydags.

Vad jag kan minnas tror jag ärligt talat inte att SVT någonsin sänt alla 78 avsnitten av Aladdin (säsong 3 dubbades inte till svenska, utan bara säsong 1 och 2 på totalt 78 avsnitt). Jag är faktiskt inte ens säker på om Disney Channel (och övriga Disney-kanaler) ens sänt alla svenskdubbade avsnitt av Aladdin, utan den enda kanalen jag är helt säker på faktiskt har sänt samtliga avsnitt var FilmNet under 1990-talet.

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2017 kl. 20:22:59
Jo, tyvärr är det väldigt typiskt för SVT och Disneydags att påbörja serier och sen inte sända klart dem. Det är nog rentav mer regel än undantag på senare år, då de brukar byta ut serierna i stort sett varje säsong oavsett om de faktiskt sänt klart alla avsnitt eller inte. Och kommer serierna tillbaka, så är det ju i 9 fall av 10 från början utan hänsyn till tidigare visningar. Huruvida det här är SVTs eller Disneys fel, eller rentav en kombination, låter jag vara osagt; men min personliga gissning är att SVT förmodligen inte har så mycket att säga till om vad gäller innehållet i Disneydags.

Vad jag kan minnas tror jag ärligt talat inte att SVT någonsin sänt alla 78 avsnitten av Aladdin (säsong 3 dubbades inte till svenska, utan bara säsong 1 och 2 på totalt 78 avsnitt). Jag är faktiskt inte ens säker på om Disney Channel (och övriga Disney-kanaler) ens sänt alla svenskdubbade avsnitt av Aladdin, utan den enda kanalen jag är helt säker på faktiskt har sänt samtliga avsnitt var FilmNet under 1990-talet.

Varför dubbades inte säsong 3 ?  När visades Darkvin Duck, Bonkers och Quack Pack ? 

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 30 januari 2017 kl. 20:36:14
Varför dubbades inte säsong 3 ?  När visades Darkvin Duck, Bonkers och Quack Pack ?
Aladdin är ett av fåtalet fall där dubbningen av en Disney-serie inte beställts av Disney, utan den beställdes av FilmNet; därav att dubben gjordes av Eurotroll, som Disney själva sannolikt inte hade anlitat. Hursomhelst började FilmNet såvitt jag kan se att sända serien i april 1995, och det var några månader innan säsong 3 började sändas i USA. Därför kan det vara så enkelt att säsong 3 helt enkelt inte var tillgänglig än när FilmNet köpte in serien, och att det blev för omständligt att köpa in säsong 3 och dubba den långt senare. Visserligen sände FilmNet serien en bit in på 1996, men förmodligen gjordes dubbningen klar långt före det. Det kan ju också ha varit en ekonomisk fråga - vi kan ju inte veta hur avtalen såg ut mellan FilmNet och Disney.

Den enda andra Disney-serien som FilmNet beställde dubbningen av var Bonkers, men till skillnad från Aladdin (där Disney sedermera köpt loss rättigheterna till dubben från FilmNet) verkar Disney inte ha hunnit eller velat köpa loss rättigheterna till den svenska dubbningen. Därav att det nuförtiden tycks råda rättighetsproblem med Bonkers efter att FilmNet lades ner, och ingen verkar längre veta vem som äger rättigheterna till den svenska dubbningen.

Bonkers sändes på FilmNet mellan april 1994 och augusti 1995 - sannolikt sändes alla avsnitt, men åtminstone minst 60 av de 65 avsnitten (då det är så många avsnitt jag har inspelat). Därefter sändes serien på SVT som del av Disneydags mellan augusti och december 1996, men då sändes bara ynka 19 avsnitt blandat från säsong 1 och 3.

Darkwing Duck sändes även den först på FilmNet (men där beställdes dubbningen av Disney i USA); första gången troligen april eller maj 1992 och sändes därefter till augusti 1993. FilmNet ska enligt uppgift ha sänt hela säsong 1 och 2 (78 avsnitt), medan säsong 3 tyvärr inte dubbats till svenska. Därefter sändes serien på SVT som del av Disneydags mellan september 1993 och oktober 1994 (totalt 50 avsnitt hann de sända). I oktober 1994 bröt det ut en våldshysteri i Sverige och Norge efter ett uppmärksammat och tragiskt fall i Norge där två 6-åriga pojkar slog ihjäl en ung flicka; och efter det blev alla besatta vid tanken på att våldsprogram på TV måste vara orsaken till dådet. Efter det vågade inte SVT sända Darkwing Duck (en av de serier som pekats ut som "främjande av våld") mer, utan bytte ut serien i Disneydags mot Bumbibjörnarna. Det var i samband med det som TV3 också slutade sända Mighty Morphin Power Rangers (eller rättare sagt först slutade att sända serien i svenskdubbad form, och några månader senare slutade sända den helt).

moviefan

En del avsnitt från vissa serier har släpps på vhs/dvd.  Några från Aladdin finns med på Prinsess sagor volym 1 och 2. Likaså Den lilla sjöjungfrun.  Vilka avsnitt gavs ut på vhs ? (Minns att  avsnitt från både Aladdin och Den lilla sjöjungfrun fanns på vhs. Vilka vhs/dvd har ni ? (eller har haft) 

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet  3 februari 2017 kl. 22:38:48
En del avsnitt från vissa serier har släpps på vhs/dvd.  Några från Aladdin finns med på Prinsess sagor volym 1 och 2. Likaså Den lilla sjöjungfrun.  Vilka avsnitt gavs ut på vhs ? (Minns att  avsnitt från både Aladdin och Den lilla sjöjungfrun fanns på vhs. Vilka vhs/dvd har ni ? (eller har haft)
Beträffande Den lilla sjöjungfrun så tror jag att informationen om vilka avsnitt som finns utgivna på VHS och DVD ska vara komplett på Disneyania:
https://www.d-zine.se/tv/ariel.htm
Skulle någon utgåva saknas där så meddela mig.

moviefan

I vilka avsnitt av Timon och Pumba är Simba med i ?

Alexander

Citat från: moviefan skrivet  4 februari 2017 kl. 19:56:09
I vilka avsnitt av Timon och Pumba är Simba med i ?

Simba gör några små cameos i vissa avsnitt. Jag tror han gör en cameo i avsnittet Pain in Spain.

Men jag vet att Simba är hela tiden tillsammans med Timon och Pumbaa i avsnittet 41: Shake your Djibouti.  :)

moviefan

Varför släpptes inte Prinsess sagor volym 3 i Sverige ?

moviefan


https://www.youtube.com/watch?v=G44HxQpAcI4

Det ska komma en ny serie, baserad på Trassel.  Vad tycker ni ? Jag gillar inte animationen. Den ser konstig ut. Trassel filmen är mycket bättre.

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 11 februari 2017 kl. 13:59:39

https://www.youtube.com/watch?v=G44HxQpAcI4

Det ska komma en ny serie, baserad på Trassel.  Vad tycker ni ? Jag gillar inte animationen. Den ser konstig ut. Trassel filmen är mycket bättre.

Jag håller med om att långfilmen är bäst, fast kortfilmen Trassel för evigt är också bra.

Visserligen tycker jag också att animationen är lite att diskutera, men jag tycker samtidigt att om man får bli lite varm i kläderna, så kan man ändå ge serien en chans.

Jag tycker däremot att både Jake och Piraterna i Landet Ingenstans och 7D är riktigt gräsliga och förstör Disneykänslan helt och hållet.

Hos Frost tycker jag att långfilmen är bäst, fast kortfilmen Frostfeber är också bra. Jag ser framemot Frost 2 (skulle gissa att den kommer 2019) och TV-specialen som ska komma denna höst/vinter. Däremot gillar jag inte legoversionen, jag tycker det förstör Frost. Jag gillar nämligen inte när filmen är legoanimerade och just därför har jag struntat i att se både Legofilmen och Lego Batman.

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 februari 2017 kl. 19:04:55
Jag håller med om att långfilmen är bäst, fast kortfilmen Trassel för evigt är också bra.

Visserligen tycker jag också att animationen är lite att diskutera, men jag tycker samtidigt att om man får bli lite varm i kläderna, så kan man ändå ge serien en chans.

Jag tycker däremot att både Jake och Piraterna i Landet Ingenstans och 7D är riktigt gräsliga och förstör Disneykänslan helt och hållet.

Hos Frost tycker jag att långfilmen är bäst, fast kortfilmen Frostfeber är också bra. Jag ser framemot Frost 2 (skulle gissa att den kommer 2019) och TV-specialen som ska komma denna höst/vinter. Däremot gillar jag inte legoversionen, jag tycker det förstör Frost. Jag gillar nämligen inte när filmen är legoanimerade och just därför har jag struntat i att se både Legofilmen och Lego Batman.

Vadå för TV special ?

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 11 februari 2017 kl. 21:02:57
Vadå för TV special ?

Du kan söka upp den här:

disney.wikia.com/wiki/Olaf%27s_Frozen_Adventure

Titeln är hittills "Olaf's Frozen Adventure", men det är ganska långt kvar tills den ska ha premiär och den svenska titeln är ej fastställd än.

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 11 februari 2017 kl. 21:02:57
Vadå för TV special ?

En kommande julspecial med Olof. Inga bilder eller datum har kommit än för den, eftersom den fortfarande är under produktion. Men hittils hoppas de på att den blir färdig till julen 2017 i USA.  :)