Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

När gick The Flintstones fösta gånge i sverige

Startat av gstone, 3 februari 2016 kl. 18:13:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag undrar när The Flintstones visade i sverige förta gången ? och om den var dubbad då ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

#1
Det var 1961, och serien visades med engelskt tal och svensk text.

(Någonstans ska jag t.o.m. ha en anteckning om exakt datum, men det får jag återkomma med.)

Tillägg: Nu har jag hittat mina anteckningar. Det ska ha varit söndagen den 30 juli 1961 kl 20:20 på den dåvarande enda svenska tv-kanalen, och på den tiden sändes allt i svartvitt.

Daniel Hofverberg

Jag kan tillägga att första gången Familjen Flinta sändes dubbad till svenska var på TV3 när kanalen var nystartad, mest troligt i januari 1988 (men jag har inte 100-procentiga belägg för månaden); då som inslag i det entimmeslånga programblocket Tecknade pärlor från Hanna-Barbera.

Joakim

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 februari 2016 kl. 02:45:55
Jag kan tillägga att första gången Familjen Flinta sändes dubbad till svenska var på TV3 när kanalen var nystartad, mest troligt i januari 1988 (men jag har inte 100-procentiga belägg för månaden); då som inslag i det entimmeslånga programblocket Tecknade pärlor från Hanna-Barbera.

Jag måste ställa mig frågande till hurevida Familjen Flinta faktiskt började visas 1987-1988 på TV3.. Har genom åren inte sett en enda reklamsnutt varken på youtube eller på egna inspelningar som tyder på att programblocket Tecknade Pärlor från Hanna-Barbera visats så tidigt. Däremot tyder allting på att det började visas från och med 1990.  :)

Har du någonting som styrker att Familjen Flinta sändes dubbad till svenska så tidigt eller är det endast teorier och ordväxlingar (minnen) från gamla dubbskådisar?

Daniel Hofverberg

Jag kommer tydligt ihåg att jag såg Tecknade pärlor från Hanna-Barbera när vi var i fjällen på sportloven (på den tiden då jag inte själv hade TV3); så i så fall var det antingen våren 1988 eller våren 1989. Det behöver inte betyda att det just hade börjat sändas då, men åtminstone sändes det något av de åren - på den tiden såg jag bara TV3 på semestrar och liknande, då jag inte själv hade kanalen förrän senare.

Och enligt de skådespelare jag pratat med började serien att dubbas 1988. Det behöver ju dock i och för sig inte betyda att det började sändas samtidigt, men vanligtvis brukar ju inte TV-dubbningar ske med alltför stor framförhållning. De kan ju dock minnas fel, så det ska väl inte ses som någon hundraprocentig sanning...

Joakim

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2016 kl. 20:49:37
Jag kommer tydligt ihåg att jag såg Tecknade pärlor från Hanna-Barbera när vi var i fjällen på sportloven (på den tiden då jag inte själv hade TV3); så i så fall var det antingen våren 1988 eller våren 1989. Det behöver inte betyda att det just hade börjat sändas då, men åtminstone sändes det något av de åren - på den tiden såg jag bara TV3 på semestrar och liknande, då jag inte själv hade kanalen förrän senare.

Och enligt de skådespelare jag pratat med började serien att dubbas 1988. Det behöver ju dock i och för sig inte betyda att det började sändas samtidigt, men vanligtvis brukar ju inte TV-dubbningar ske med alltför stor framförhållning. De kan ju dock minnas fel, så det ska väl inte ses som någon hundraprocentig sanning...

Det kan väl mycket väl vara så att skådespelarna du pratat med minns Kanal 10's VHS utgåvor med Familjen Flinta ex "Familjen Flintas Glada Show" som bör varit 1989-1990. För jag har som sagt inte hittat minsta tecken på att serien visats tidigare än 1990 på TV3, vilket enligt mig är väldigt märkligt om du nu är helt säker på att åren du minns stämmer till 100%. Om det är något som folk borde lagt upp på Youtube från tidiga TV3 sändningar och reklamer som dom hittat är väl endå The Flintstones en självklarhet, och so far ingenting upplagt ???

Det är ju ganska svårt att hålla reda på alla dubbningar man medverkat i och många blandar nog ihop namnen speciellt på alla tjugoelva versioner med "Flintstones" som existera(t) med åren.  ::) kanske kan det vara den lätta förklaringen eller vad tror du  :)

1990 är ju iallafall med säkerhet ett år då Familjen Flinta visades i blocket Tecknade Pärlor med Hanna-Barbera ihop med Jetsons, Huckleberry Hound och Björnen Yogi m.f.

GregKat

Citat från: Joakim skrivet 15 augusti 2016 kl. 21:01:28
Det kan väl mycket väl vara så att skådespelarna du pratat med minns Kanal 10's VHS utgåvor med Familjen Flinta ex "Familjen Flintas Glada Show" som bör varit 1989-1990. För jag har som sagt inte hittat minsta tecken på att serien visats tidigare än 1990 på TV3, vilket enligt mig är väldigt märkligt om du nu är helt säker på att åren du minns stämmer till 100%. Om det är något som folk borde lagt upp på Youtube från tidiga TV3 sändningar och reklamer som dom hittat är väl endå The Flintstones en självklarhet, och so far ingenting upplagt ???

Nu vill jag inte vara sådan, men då VHS:erna i fråga varken har samma dubbningsbolag eller röster så bör inga skådespelare kunna minnas fel. (Om de inte nu inte råkar glömma att det var någon annan som spelade en karaktär för ett släpp de säkert inte ens visste fanns! ;) )

Dessutom förstår jag inte resonemanget i slutet. Det kan inte vara en självklarhet att något läggs upp på YouTube, speciellt då det inte är ens säkert att folk spelade in barnserier från TV3 på den tiden. Det är väldigt konstigt att ta något för en självklarhet när det gäller andras tycke och samlingar.
Även om folk hade Familjen Flinta inspelat från tidiga TV3 så kanske de bara anser det vara en oväsentlig barnserie som går att få tag i på annat håll. Du får ursäkta mig, men jag tycker att ditt resonemang känns rätt bristfälligt och ogenomtänkt...

Vad jag ville säga var alltså att det där känns som ganska dåliga belägg för att serien inte skulle ha visats på TV3 under den tiden. Vi kan ju dock hoppas på att tiden vill visa oss hur det egentligen låg till, även om jag inte tror att vi lär få ut så mycket mer info än den vi har just nu...

Joakim

Citat från: GregKat skrivet 15 augusti 2016 kl. 22:03:21
Nu vill jag inte vara sådan, men då VHS:erna i fråga varken har samma dubbningsbolag eller röster så bör inga skådespelare kunna minnas fel. (Om de inte nu inte råkar glömma att det var någon annan som spelade en karaktär för ett släpp de säkert inte ens visste fanns! ;) )

Vad jag ville säga var alltså att det där känns som ganska dåliga belägg för att serien inte skulle ha visats på TV3 under den tiden. Vi kan ju dock hoppas på att tiden vill visa oss hur det egentligen låg till, även om jag inte tror att vi lär få ut så mycket mer info än den vi har just nu...

Vad jag kunnat utreda sändes följande serier dom första åren i ganska bra ordning åren 1988-1989

Hacke Hackspett, Willy Fog, D'artakan, Ducktales, Smurfarna, Dundermusen, Mysterious Cities Of Gold, Tom & Jerry Show, Count Duckula, Baby Muppets , Star StreetReal Ghostbusters, Fantastic Max samt andra kortfilmer med Musse och Kalle m.f.

Det har framkommit reklamsnuttar och avsnitt utav alla dessa serierna från dessa tidsperioder förutom en enda utav "Tecknade Pärlor" serierna. Först 1990 som jag stött på reklam för Tecknade Pärlor från Hanna-Barbera(!)

Oh det visste jag inte ens gällande dubbningen på VHS filmerna. Jag tänkte redigera inlägget först men glömde av det i all hast. Syftar inte enbart på dessa filmer från Kanal 10 utan allting som kommit ut gällande The Flintstones  :D

Daniel Hofverberg

#8
Såvitt jag vet är det inga VHS-filmer med Familjen Flinta som har skådespelare gemensamt med TV-dubben, så det förefaller högst osannolikt att någon skulle kunna blanda ihop dem därmed. Dessutom är det nog ändå osannolikt att någon skådespelare ens skulle komma ihåg en VHS-dubb av enstaka avsnitt av en serie efter så många år (i synnerhet de skådespelare som gjort mycket genom åren), medan det ju är en helt annan femma att komma ihåg en serie som man dubbat hundratals avsnitt av...

Precis som GregKat skriver går det ju inte att kunna dra några säkra slutsatser om vad som har sänts utifrån vad som lagts upp på YouTube och liknande. Enda sättet att kunna komma till botten med vad som har sänts är ju om man får tag i TV-tidningar eller liknande (exempelvis På TV eller Röster i Radio TV) för en längre period och faktiskt kan se TV3s programtablåer - först då kan man ju vara någorlunda säker på vad som har sänts under åtminstone den perioden man har tablåer för. Allt utöver det rör sig ju bara om spekulationer och gissningar alternativt minnen som inte alltid är tillförlitliga.

Jag prenumererade visserligen på På TV under flera års tid (tills dess att tidningen lades ned), men att jag skulle ha kvar tidningarna efter så många år förefaller osannolikt - rena tablåtidningar är ju liksom inget man brukar spara på, om det inte finns intressanta artiklar eller något sådant...

Det jag vet är i alla fall att min familj började resa till fjällen på sportloven 1988, och såvitt jag kommer ihåg sändes alltid Tecknade pärlor från Hanna-Barbera när vi var där (vilket var första gången jag stötte på TV3). Men nu kan som sagt mitt minne vara felaktigt; det kan ju hända med vem som helst...

Joakim

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2016 kl. 08:41:01
Precis som GregKat skriver går det ju inte att kunna dra några säkra slutsatser om vad som har sänts utifrån vad som lagts upp på YouTube och liknande. Enda sättet att kunna komma till botten med vad som har sänts är ju om man får tag i TV-tidningar eller liknande (exempelvis På TV eller Röster i Radio TV) för en längre period och faktiskt kan se TV3s programtablåer - först då kan man ju vara någorlunda säker på vad som har sänts under åtminstone den perioden man har tablåer för. Allt utöver det rör sig ju bara om spekulationer och gissningar alternativt minnen som inte alltid är tillförlitliga.

Det jag vet är i alla fall att min familj började resa till fjällen på sportloven 1988, och såvitt jag kommer ihåg sändes alltid Tecknade pärlor från Hanna-Barbera när vi var där (vilket var första gången jag stötte på TV3). Men nu kan som sagt mitt minne vara felaktigt; det kan ju hända med vem som helst...

Är du 110% säker på att du satt och såg Familjen Flinta på TV3 1987 - 1988? Om jag räknat rätt så var du väl 9 år 1988 så minnet kanske sviker med 1-2 år. För 1987 den 21/5 började ju Ducktales visas på TV3. Kort därefter kom även Hacke Hackspett, D'artakan och Willy Fog. Året därpå 1988 översattes Care Bears Family, Smurfarna och Familjen Flinta (4 videofilmer varav 2 av dessa enl uppgift bör ha varit Flintstone Kids). Året därpå igen översattes ytterligare fyra videofilmer med The Flintstones/Familjen Flinta.

Jag kan ju endast utgå ifrån den faktan som jag fått fram genom mitt "forskande" och med dom personer jag pratat med (Gunnar Ernblad, Andreas Nilsson m.m.) men när jag själv var 9 år så satt jag inte och memorerade årtalen och vilka program som gick på TV varje specifikt år.  :P ::)

Som sagt var så är den tidigaste inspelningen + (reklam) för blocket Tecknade Pärlor från Hanna-Barbera ifrån år 1990.

Joakim

Menar såklart 21/5  började man att översätta Ducktales...  :-[ :P

Erik Friman

#11
Citat från: Joakim skrivet 17 november 2016 kl. 21:38:23
För 1987 den 21/5 började ju Ducktales visas på TV3. Kort därefter kom även Hacke Hackspett, D'artakan och Willy Fog.
Det är inte mycket tidigare än torsdagen, den 31 december 1987, som TV3 började sändas.

För 4-5 år sedan, fick jag reda från MTG:s f.d. hemsida, då man läst genom historia och tidsaxel som innehöll bilder. För då såg jag den första sidan av TV3:s tablå-lista, där det börjar med "Nyårsafton", Nyårsdagen" och sen veckodag med datum. Där fanns då en liten bild på DuckTales som då skulle ha haft premiär måndagen, den 4 januari 1988. Liksom från de äldsta reklamklippen från 1988 sändes DuckTales på måndagar och lördagar.

Om man då räknar med 1988 års almanacka som innehåller skottdagen, så visar den sig vara exakt lika med 2016 års almanacka, Måndag 4 januari och måndag 29 februari. Det kommande året 2017, kommer att vara exakt som 1989.

Willy Fog gick på måndagar efter DuckTales fast inte förrän senare månad, då programmet Max Headroom visades innan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Joakim skrivet 17 november 2016 kl. 21:38:23
Är du 110% säker på att du satt och såg Familjen Flinta på TV3 1987 - 1988? Om jag räknat rätt så var du väl 9 år 1988 så minnet kanske sviker med 1-2 år. För 1987 den 21/5 började ju Ducktales visas på TV3. Kort därefter kom även Hacke Hackspett, D'artakan och Willy Fog.
För det första började ju TV3 som sagt att sända på nyårsafton 1987, så att DuckTales skulle ha sänts över ett halvår innan kanalen ens existerade faller på sin egen orimlighet...

Jag kan självklart inte vara 100% säker på exakt när TV3 sände olika serier, precis som inte du eller någon annan här heller kan vara säker utan tillgång till skriftliga tablåer eller dylikt. Men utifrån det jag kommer ihåg är jag nästan hundra på att jag såg Tecknade pärlor från Hanna-Barbera för första gången när vi var i fjällen innan TV1000 hade startat. TV1000 hade premiär hösten 1989, så således bör det alltså ha varit åtminstone sportlovet (våren) 1989 som jag såg den serien, även fast det kan ha varit redan 1988. Men jag kommer inte ihåg tillräckligt för att kunna skilja på 1988 och 1989; bara det att jag med 95% säkerhet kan säga att jag såg programblocket innan TV1000 hade haft premiär.

Anledningen till att jag kan minnas det är det faktum att Galtispouda i Arjeplog delade kanaltid mellan TV3 och TV1000 när den kanalen haft premiär (samma kanalnummer för båda kanalerna), så att det därför bara var vissa tider som det gick att se TV3. Därför fick jag tjata på deras föreståndare att slå över till TV3, så att jag kunde se Barntrean. Ibland gick det vägen, och ibland inte...

Och från början minns jag att Tecknade pärlor från Hanna-Barbera alltid bestod av Dastardly och Muttley, Björnen Yogi, Scooby & Scrappy-Doo och Familjen Flinta; och det var vid ett senare skede som man började växelvis byta ut Familjen Flinta mot Jetsons och Top Cat.

Då ju TV3 bara sände en enda dag 1987 kan jag med 100% säkerhet säga att jag aldrig sett på TV3 under 1987...

Erik Friman

Gunnar Ernblad, som hade översatt och gjort sångtexten till Familjen Flinta och flera andra, hade under årens lopp gjort många listor på alla hans översättningar för olika bolag och som han visade för Christian Hedlund under Gunnars podcastintervjun. Om man skulle vilja maila och fråga Gunnar vilket år och ungefär när han började översätta Familjen Flinta för TV3 och ungefär när den sändes.

https://www.youtube.com/watch?v=vVNK0m3Q99c

Joakim

Citat från: Erik Friman skrivet 21 november 2016 kl. 14:57:18
Gunnar Ernblad, som hade översatt och gjort sångtexten till Familjen Flinta och flera andra, hade under årens lopp gjort många listor på alla hans översättningar för olika bolag och som han visade för Christian Hedlund under Gunnars podcastintervjun. Om man skulle vilja maila och fråga Gunnar vilket år och ungefär när han började översätta Familjen Flinta för TV3 och ungefär när den sändes.

https://www.youtube.com/watch?v=vVNK0m3Q99c

Har hans anteckningar och finns inget Familjen Flinta innan 1989/1990 som sagt var.