Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

My Little Pony - Ett äventyr (My Little Pony - The Movie, 1986)

Startat av Daniel Hofverberg, 21 mars 2005 kl. 19:18:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

clash

Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Citat från: Christer skrivet  4 november 2005 kl. 14:12:22
Jag har tyvärr svårt att se att en USA-baserad filmjätte såsom Paramount skulle vara så värst intresserad av behålla Svensk dubbkontinuitet med 80-talet. :(
Det har väl ändå inte speciellt mycket med Paramount att göra - snarare vilket dubbningsbolag som de nu anlitar. Och för övrigt så har Paramount en avdelning i Sverige, som sköter om beställning av dubbning, och det amerikanska huvudkontoret har inte mycket med saken att göra.

Och för övrigt, om man tänker på dubbkontinuitet, så finns det väl inget som säger att man nödvändigtvis försöker få det lika som KM Studios tidiga dubbningar - att tänka på likhet med Pangljuds tidiga 1990-tals-dubb vore ju lika "rätt" ur kontinuitetssynpunkt.

clash

Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Jag vet inte mer än du - vare sig om röster eller dubbningsbolag. Jag bara ifrågasatte Christers påstående om dubbkontinuitet med 1980-talet - ur kontinuitetsmässig synvinkel så är ju trots allt 1980-tals-rösterna inte mer "rätta" än Pangljuds röster.

Men om jag ska till med en personlig gissning, så tror jag att nog är mer sannolikt att Paramount anlitat något helt annat dubbningsbolag än KM Studio eller Pangstudios. Och i så fall, misstänker jag att chansen är störst att det bolaget (vilket det nu än är - kanske Eurotroll eller SDI Media) väljer att ignorera alla tidigare röster, och istället väljer nya utifrån det amerikanska originalet. Och med tanke på att det är en enskild långfilm och inte en långvarig TV-serie, så borde det finnas en hyfsad chans att få riktiga barn och ungdomar i barnroller.

Men allt det här är som sagt bara min högst personliga gissning... Vi får nog vänta tills den 7 december innan vi får veta något.

clash

HURRA! :) DÅ KANSKE VI SLIPPER LOUISE READER OCH ANNELI BERG. JIPPI VAD GLAD JAG BLIR DÅ!
Och föresten, de flesta tycker som jag, att KMs är bäst;)
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Citat från: clash skrivet  4 november 2005 kl. 22:04:19
Och föresten, de flesta tycker som jag, att KMs är bäst;)
Nämen, har du frågat varenda människa som bor i Sverige om deras åsikt...? Det var inte illa...!  ;)

Och för övrigt tycker jag att även om det bästa givetvis vore med barn eller ungdomar i rollerna, så finns det flera skådisar som är tillräckligt bra på att låta som barn för att det inte ska bli störande - Annelie Berg är kanske lite tveksamt fall (hon brukar inte göra till rösten alltför mycket), men Louise Raeder tycker jag absolut är övertygande i barn- och ungdomsroller.

clash

Om man skulle lägga upp ljudfiler tro jag att de flesta skulle tycka att KM e bäst. Louise bra till barnröster? Skojar du? Har aldrig hört henne som ung fast hon har spelat såna roller t ex, Megan, Maxie, Starlight/Clover,  biroll i Sailor Moon(där jag måste säga att det bara e Berg och möjligen Weisby som låter yngre) och säkert fler men hon har alltid låtit vuxen. Så håller inte med dig. En av de få vuxna som kan låta som barn är Maria Kihl som gör Molly och max t ex. Tror ärligt talat du e en av de få som gillar henne,
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Jag är övertygad om att alla dubbningsbolag inte skulle fortsätta anlita Louise Raeder om inte hyfsat många personer uppskattade henne. Trots allt är det ju i stort sett alla bolag nuförtiden som mer eller mindre anlitar Louise som skådis.

Och jag tycker absolut att hon är godkänd, om än inte utmärkt, i barnroller. Om man exempelvis ser till Tutenstein, så känns hon absolut övertygande i rollen.

Men givetvis vore det alltid bäst med riktiga barn eller ungdomar i barnroller, men det förstår ju vem som helst att det långt ifrån alltid är realistiskt...

Och som jag sagt tidigare: Jag är också övertygad om att de flesta, om de skulle bli tillfrågade, skulle föredra KM Studios dubb av My Little Pony - The Movie. Men den stora frågan är ju om det beror på kvalitetsskäl eller på historiska och nostalgiska skäl...
Enda rättvisa undersökningen vore därför att enbart fråga unga personer som inte var födda 1986, och be dem att se båda versionerna i form av blindtest (utan att veta vilken som är vilken). Tyvärr har jag inte de resurser som krävs för att kunna utföra en sådan undersökning...

clash

Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Jo, min erfarenhet är att barn bryr sig mer än man tror. När man bror var väldigt ung, så var han extremt insatt i dubbningar - han irriterade sig över minsta lilla röstbyte och bristande inlevelse, och han kunde identifiera nästan varenda röst som finns (han visste givetvis inte vad skådespelarna hette, men kunde genast berätta alla andra filmer/serier som personen ifråga medverkat i). Tyvärr har hans besatthet av detta avtagit, och nuförtiden vet han ingenting längre, och bryr sig heller inte...

Hursomhelst, för att återgå till ämnet: Jag fick idag recensionsexemplar av den nya filmen My Little Pony - God jul med Minty från Paramount (släpps för allmänheten nästa onsdag). Tyvärr stod det ingenting på filmen om röster eller dubbningsbolag, men jag såg några minuter av filmen och kunde inte känna igen några skådespelare alls (utifrån det jag såg). Det verkar uppenbart att det inte är samma röster som någon av de tidigare dubbningarna av My Little Pony som finns. Det verkar dock vara en rätt bra dubbning, och på den snutt jag såg så verkar de flesta röster vara riktigt lika de amerikanska originalrösterna, och åldern känns som samma som i originalversionen. Bra sångare också, som lät bekant men som jag inte lyckats att placera in...

clash

Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Jag jobbar för fullt med att få fram rösterna, men tyvärr verkar det vara en hel vetenskap... Ansvarig för den svenska dubbningen (liksom flera andra länders) är tydligen företaget LipSync i England. De har i sin tur anlitat danska Dubberman i Köpenhamn för att utföra den svenska dubbningen, och de i sin tur har anlitar KM Studio för det faktiska dubbningsarbetet.  Förvirrande är bara förnamnet... ::)

Jag har fått en begränsad rollista från Paramounts svenska filial, men den tror jag inte alls stämmer. Enligt Paramounts uppgifter så görs rollerna av Annica Smedius, Annelie Berg Bhagavan, Maria Rydberg och Charlotte Ardai Jennefors, men jag har inte kunnat känna igen någon av dem i själva filmen...

Att få fram uppgifter från KM Studio, som borde veta med säkerhet, är ju tyvärr inte världens lättaste uppgift...

PAAATE

OFFTOPIC!!!
Nu driver jag utanför ämnet, men är det nån som vet varför KM Studio inte är så samarbetsvilliga?

OFFTOPIC!!!
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Vem vet...? Det kan finnas sekretessavtal med kunder och sånt som gör att de kanske inte får lämna ut credits hursomhelst - men det är ju ingen ursäkt för att inte ens svara på mail... Och ännu värre är de gånger som jag fått näst intill elaka och förolämpande svar på mail till dem.  :o

Daniel Hofverberg

Nu har jag (kors i taket!) fått svar från KM Studio. Hör och häpna verkar det faktiskt som att Paramounts information var korrekt. Enligt KM Studio medverkar Annelie Berg, Annica Smedius, Charlotte Ardai Jennefors och Maria Rydberg (trots att jag inte tyckte som att det lät som någon av dem).

Märkligt, då väl ingen av dem är någon skådis som KM brukar anlita särskilt ofta...