Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Röster till Star Wars: Droiderna.

Startat av jimstrom, 25 maj 2016 kl. 14:08:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Har börjat titta på den här serien på engelska, och har för kuriosans skull bara funderingar på dom svenska rösterna. Minns att jag som barn hyrde Star Wars Droiderna med vad jag tror var förlängda avsnittet "The Great Heap"

Av vad jag kunnat få fram hittills är att

Andreas Nilsson sjunger ledmotivet och är förmodligen medverkande.

Mattias Knave gör rösten till C-3P0

Sex skådespelare medverkar.

I en annan tråd diskuterades vem den kvinnliga skådespelerskan kunde ha varit, och ett av förslagen var Kristin Kaspersen

Hasse Jonsson var regissör och producent på dubben, och kanske också medverkade.

jag har några vaga minnesbilder av att Gunnar Ernblad medverkade i vhs:en jag hyrde som barn, kan dock inte styrka detta.

Det skulle vara intressant att få en mer konstaterande lista på vilka dom sex skådespelarna kunde ha varit.

tack på förhand.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Daniel Hofverberg

Det finns två olika dubbningar av Droiderna. De två VHS-filmer som släpptes i slutet av 1980-talet (specialavsnittet The Great Heep samt en VHS med fyra ihopklippta avsnitt av serien) hade en separat dubbning, som KM Studio gjorde i regi av Monica Forsberg. Och sen har vi TV-dubben, som såvitt jag vet bara har sänts på FilmNet. TV-dubben (den enda dubbningen av serien som helhet) gjordes av Hasse Jonssons ljudföretag TuF på uppdrag av Eurotroll (d.v.s. FilmNet anlitade Eurotroll för dubben, som i sin tur lejde bort arbetet till TuF). Hasse Jonsson och Rikard Borggård regisserade, och Gunnar Ernblad översatte.

I TV-dubben medverkar sex skådespelare, och fem av dessa råder det ingen som helst tvekan om: Mattias Knave (bl.a. C-3PO), Hasse Jonsson (bl.a. berättare), Andreas Nilsson (även introsång), Johan Hedenberg och Peter Sjöquist. Sen är det en kvinnlig skådespelare som gör alla kvinnliga rollfigurer i serien, och som jag som sagt är starkt misstänksam på att det rör sig om Kristin Kaspersen. Det är ganska likt hennes röst från den tidsperioden, och det enda som gör mig lite tveksam är det faktum att Kristin som bekant inte varit med i många dubbningar genom åren.

Tyvärr finns det nog mycket som tyder på att den här dubbningen lider av samma rättighetsproblem som de flesta dubbningar som FilmNet beställde, så att ingen längre vet vem som äger rättigheterna. Därför är det nog föga troligt att serien någonsin kommer att visas igen på TV eller släppas på DVD med samma dubbning.

Jag har för övrigt alla 13 avsnitt av serien med svenskt tal inspelade från FilmNet. Jag tror också att jag ska ha de två hyr-VHS:erna, eller åtminstone en av dem.

jimstrom

Tack för informationen, av dom avsnitt jag sett, är animationen överraskande bra, och jag kan definitivt tänka mig Mattias Knave som C-3P0 då han har ett röstläge som är ganska nära Anthony Daniels.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

qnorsten

De få avsnitt jag sett så har det varit en förvånantsvärt bra serie faktiskt, och en bra dubbning enligt mig. Men då har jag bara sett TV-dubben, finns det några uppgifter om vilka som gör rösterna för VHS-dubben?
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Daniel Hofverberg

Jag har snabbkollat på VHS-filmen som innehåller avsnitt 1 - 4, och tyvärr finns inga som helst utsatta dubbcredits. Den enda jag är 100% säker på utifrån en första snabbtitt är att i alla fall de flesta kvinnliga karaktärer spelas av Monica Forsberg - hennes röst kan ingen ta miste på.

Jag ska kolla lite noggrannare en annan dag när jag är piggare, och se om jag lyckas komma fram till något mer...

Intressant att notera är i alla fall att VHS-dubben har nyskrivna sångtexter till ledmotivet, som i stort sett inte har någonting gemensamt med originaltexten (så fritt att jag inte ens kan kalla det för en översättning); medan däremot TV-dubben har en översättning av introsången som ligger ganska nära originalet.