Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Maskingenererade inlägg på Dubbningar och röster-tavlan ?

Startat av ddubbning, 6 januari 2009 kl. 15:45:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Det förefaller som de inlägg som gjorts av en användare (?) vid namn "stiligkrispigt" är maskingenerade. Samtliga inlägga av denna person (?) innehåller nämligen slarvligt utbrytna brottstycken ur tidigare inlägg i respektive tråd utan att "stiligkripsigt" själv gjort någon komplettering eller kommentar. I "stiligkripsigt":s signatur står också "Data Reparation" vilket också låter som en typisk maskinöversättning och markerar man länken ser man att den går till vad som måste vara en kommersiell reklamsajt.

Soscla

Aha! Ja, jag tyckte personen hade väldigt underlig grammatik i sina inlägg, t.ex. bytte friskt mellan engelska och svenska någonstans "I var imponerad"
It's so fluffy I'm gonna die!

TonyTonka

Han sa Kalle Änka i tråden "Kalle Anka"



CitatÅr 1983 fick jag från cd texthäftet till "världens bästa Kalle" publicerad i Kalle Anka fyllde 60 år. I Per-Erik Hallin gör Kalle änka svenska röst ".


Han/Hon skrev slarvigt, Säkert en dator
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag Klickade på Länken o den funkade inte? Kan det vara samma som Göran? Att han utsänder smygreklam eller spam?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#4
Jag är också väldigt konfunderad över stiligkrispigts märkliga inlägg, vars grammatik lämnar en hel del övrigt att önska. I synnerhet i tråden om originaldubbningar, så förstår jag ärligt talat knappt ett ord...

Jag håller med att det ser ut som misstänkt likt maskinöversättningar, från något annat språk till svenska. Vi får nog hålla ett öga på honom/henne, och se hur det utvecklas. Jag ska också ta och skicka ett privat meddelande till personen ifråga, och se om jag får något svar.

Edit: Jag har nu gjort en IP-sökning på den IP-adress som stiligkrispigt postat från, och IP-adressen tillhör tydligen "Philippine Long Distance Telephone Company", Makati City i Filippinerna. Det verkar osannolikt att någon svenskspråkig verkligen skulle sitta i Filippinerna, så det verkar misstänkt att det rör sig om någon form av spam...

ddubbning

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2009 kl. 22:27:51
Jag är också väldigt konfunderad över stiligkrispigts märkliga inlägg, vars grammatik lämnar en hel del övrigt att önska. I synnerhet i tråden om originaldubbningar, så förstår jag ärligt talat knappt ett ord...

Jag håller med att det ser ut som misstänkt likt maskinöversättningar, från något annat språk till svenska. Vi får nog hålla ett öga på honom/henne, och se hur det utvecklas. Jag ska också ta och skicka ett privat meddelande till personen ifråga, och se om jag får något svar.

Edit: Jag har nu gjort en IP-sökning på den IP-adress som stiligkrispigt postat från, och IP-adressen tillhör tydligen "Philippine Long Distance Telephone Company", Makati City i Filippinerna. Det verkar osannolikt att någon svenskspråkig verkligen skulle sitta i Filippinerna, så det verkar misstänkt att det rör sig om någon form av spam...


Ja, då är det nog troligen fråga om någon slags spam.

Stiligkrispigt har nog knappast ens skrivit inläggen. Istället har han/hon (?) med största sannolikhet och troligtvis helt slumpvis valt ut meningar och delar av meningar ur andras tidigare inlägg i respektive tråd och sedan återgivit de från början begripliga meningarna och delar av meningar på ett svårbegripligt vis.

TonyTonka

#6
Det är något skumt med denna användare. Har kollat på nätet o denne "stiligkrispigt" är medlem i flera forum(eller någon med samma namn) och har dessutom bara skrivit 3 inlägg i dom. Även jag har skickat ett PM till personen.


EDIT: Söker man på han email-address får man fram även utlänska sidor http://www.google.se/search?hl=sv&q=spoken998%40gmail.com&start=10&sa=N

EDIT 2: Man kan också söka på "Philippine Long Distance Telephone Company" som Daniel Hofverberg sa att ip-nummert kom från.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Mycket märkligt... Det verkar onekligen som någon form av förtäckt spam, men frågan är varför någon skulle lägga ner så mycket tid på att registrera användarkonton och därefter posta dessa märkliga inlägg. Även om det skulle vara någon dator eller något program som på egen hand har valt ut lösryckta tidigare inlägg och skrivit inläggen (vilket låter osannolikt), så bör ju trots allt någon levande människa ha registrerat användarkontot, verifierat det och loggat in. Varför lägga ner så mycket tid, när han/hon/den/det inte ens skrivit direktreklam i inläggen...?

PAAATE

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2009 kl. 03:07:31
Även om det skulle vara någon dator eller något program som på egen hand har valt ut lösryckta tidigare inlägg och skrivit inläggen (vilket låter osannolikt), så bör ju trots allt någon levande människa ha registrerat användarkontot, verifierat det och loggat in.

Skulle inte en bot kunna klara det?

Jag är inte så insatt, men kan tänka mig att det är fullt möjligt
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2009 kl. 03:07:31
Mycket märkligt... Det verkar onekligen som någon form av förtäckt spam, men frågan är varför någon skulle lägga ner så mycket tid på att registrera användarkonton och därefter posta dessa märkliga inlägg. Även om det skulle vara någon dator eller något program som på egen hand har valt ut lösryckta tidigare inlägg och skrivit inläggen (vilket låter osannolikt), så bör ju trots allt någon levande människa ha registrerat användarkontot, verifierat det och loggat in. Varför lägga ner så mycket tid, när han/hon/den/det inte ens skrivit direktreklam i inläggen...?


Det är onekligen märkligt. Jag är inte heller någon datorexpert och vet ej om någon bot eller liknande skulle kunna klara att utföra registrering av användarkonto m.m. Men reklam finns ju i inläggen, eller rättare sagt i och med länken i signaturen. Så förtäckt spam är det onekligen. Det är i alla fall tydligt att den människa eller maskin som står bakom dessa inlägg inte kan/är programmerad att kunna det svenska språket.

Daniel Hofverberg

Citat från: PAAATE skrivet  8 januari 2009 kl. 03:59:00
Skulle inte en bot kunna klara det?

Jag är inte så insatt, men kan tänka mig att det är fullt möjligt
Omöjligt är det förmodligen inte, men det är mycket svårt för bots att kunna klara av den CAPTCHA-kontroll (den visuella bokstavsverifieringen) som används på registreringssidan. Om de program som finns tillgängliga hade knäckt den kontrollen och lyckats att tyda bokstäverna, så borde vi ha sett en överösning av spaminlägg postade av gäster på forumet, i och med att det är samma CAPTCHA på sidan för att posta inlägg för gäster. Men sen jag höjde säkerheten på visuella bokstavsverifieringen (till den svåraste nivån), så har jag inte sett till ett enda rent spaminlägg här.

Hursomhelst, jag avvaktar ett par dagar och hör om denna mystiska "person" svarar på mitt privata meddelande. Fram tills dess, så tar jag mig friheten att ändra i signaturen och ta bort reklamlänken. Svarar han/hon/den/det inte snart, så tar jag bort användarkontot och de inlägg som postats.

ddubbning

#11
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2009 kl. 03:55:28
Omöjligt är det förmodligen inte, men det är mycket svårt för bots att kunna klara av den CAPTCHA-kontroll (den visuella bokstavsverifieringen) som används på registreringssidan. Om de program som finns tillgängliga hade knäckt den kontrollen och lyckats att tyda bokstäverna, så borde vi ha sett en överösning av spaminlägg postade av gäster på forumet, i och med att det är samma CAPTCHA på sidan för att posta inlägg för gäster. Men sen jag höjde säkerheten på visuella bokstavsverifieringen (till den svåraste nivån), så har jag inte sett till ett enda rent spaminlägg här.

Det verkar ju onekligen som om en bot skulle få svårt att knäcka CAPTCHA-kontrollen, vilket gör inläggens ursprung gåtfullt, maskinöversatta som de ändå verkar vara.

Citat
Hursomhelst, jag avvaktar ett par dagar och hör om denna mystiska "person" svarar på mitt privata meddelande. Fram tills dess, så tar jag mig friheten att ändra i signaturen och ta bort reklamlänken. Svarar han/hon/den/det inte snart, så tar jag bort användarkontot och de inlägg som postats.


Det låter bra.

mockajacka

Om man googlar på stiligkrispigt får man över 2000 träffar. Alla från olika forum.
Det man inte vet, har man ingen aning om.

Anders M Olsson

Daniel, du kan nog saklöst ta bort både användaren och hans/hennes inlägg nu.

Som Mockajacka påpekar förekommer stiligkrispigt på massor av forum. Oftast har han/hon skrivit exakt tre inlägg på varje forum med samma typ av nonsensinnehåll som här.

Daniel Hofverberg

Jag följer Anders förslag, och raderar de inläggen som denna skumma användare skrivit.

Daniel Hofverberg

Och idag slog stiligkrispigt till igen - skapade ett nytt användarkonto under ny mailadress men samma användarnamn, och skrev tre inlägg i gamla ämnen. Inte riktigt lika obegripligt som tidigare, men precis som senast såg det ut att röra sig om skumma brottstycken från andra inlägg.

Jag har i alla fall återigen raderat användarkontot och de tre inläggen, och den här gången har jag bannlyst användarnamnet så att inte samma ska kunna registreras på nytt under samma namn.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Han skrev följande:

I tråden om Simpsons:
"Det är anmärkningsvärt att TV3 talade till media och försäkrade alla att de definitivt inte skulle avbryta kopieringen, trots alla klagomål. Men bara tre-fyra veckor efter det löftet, så stoppas även om dubbning och fortsatte med att visa avsnitten i den handskrivna originalversionen."

I tråden om Min granne Totoro:
"Jag tänkte - om kostnaden är förmodligen för mycket att göra två versioner av filmer, och jag förstår att du inte vill bara släppa filmen i dubbad form. Men på DVD, jag ser ingen anledning att inte lägga ett svenskt ljudspår."

I tråden Videofilm PRT/Din video/Super Film & Video:
"Jag tycker att det låter som ett märkligt uttalande, särskilt när det gäller Wuzzlarna i databasen. Om Buena Vista skickas kopior av volym 2, 3 och 4, det verkar knappast troligt att de skulle glömma volym 1."

Alla tre är brottstycken från inlägg som jag skrivit, utan större egna ändringar. Men det är i alla fall inte riktigt samma obegripliga nonsenstext som tidigare.

Anders M Olsson

Är stiligkrispigt tillbaka under nytt namn? Det har dykt upp en ny användare under namnet cassey_22 som liksom stiligkrispigt har skrivit exakt tre inlägg med näst intill nonsensinnehåll.

Det verkar iofs inte vara fullt lika mycket nonsens som sist. Så vitt jag kan se är det inte brottstycken av tidigare inlägg, utan snarare dåligt maskinöversatt från engelska.

Lite googling visar samma beteende på andra forum: cykelforum.se, eldvakt.se. Någon dag efter registrering av ny medlem skrivs inom loppet av ett par minuter exakt tre korta inlägg som lite flyktigt kan se ut som legitima inlägg, men som vid lite noggrannare läsning säger absolut ingenting! Jag gissar att vi inom några dagar kommer att kunna hitta den här användaren på en massa forum.

Möjligen ska vi kanske ge den här personen en chans att förklara sig innan vi drar några förhastade slutsatser, men jag föreslår att du, Daniel, i alla fall tar bort länken i personens signatur.

Daniel Hofverberg

#19
Jag har också lagt märke till de skumma inläggen av cassey_22, som visserligen inte verkar vara brottstycken av tidigare inlägg (åtminstone inte från samma ämne), men som åtminstone är dåligt maskinöversatt med en närmast obegriplig blandning av svenska och engelska.

Jag har följt din rekommendation och tagit bort signaturen i cassey_22s inlägg. Jag ska också skicka ett privat meddelande till personen ifråga, och be vederbörande att förklara de språkliga konstigheterna i inläggen. Jag är dock benägen att misstänka att även denna rör sig om någon form av förtäckt spam.

Edit: Jag har nu gjort en IP-sökning på denna nya medlem, och han/hon/den/det har inte samma IP-adress som stiligkrispigt. Men även denna IP-adress är registrerad i Filippinerna, närmare bestämt Smart Broadband Incorporated, Ayala Avenue, Makati City. Det låter osannolikt att det verkligen skulle finnas legitima användare i Filippinerna...

Anders M Olsson

Samma namn och modus operandi har nu även dykt upp på enhjulingsfolket.se och på iordning.se.

Jag kan inte tänka mig att en seriös användare någonsin skulle bete sig på det viset - registrera sig på en massa forum och sen skriva exakt tre korta och i det närmaste obegripliga inlägg på varje forum.

Det måste vara länkningen han/hon vill åt. Sprida så många länkar som möjligt till sin webbplats, som sen kan fungera som plattform för kommersiell verksamhet (i bästa fall) eller kanske troligare: bedrägerier.

Daniel Hofverberg

Jag är benägen att hålla med dig, och jag har också svårt att tro att någon seriös användare skulle bete sig så här. Plus att det verkar mycket osannolikt att någon från Filippinerna skulle vara seriöst intresserad av svenskspråkiga forum...

Men för att vara på den säkra sidan, så avvaktar jag med att radera inläggen och användaren, tills jag ser om jag får svar på mitt meddelande från honom/henne/den/det. Då jag tagit bort länken i signaturen, så kan vederbörande i alla fall inte orsaka någon skada genom inläggen.

Även hans/hennes länk ser för övrigt väldigt maskinöversatt ut, och ser bara ut att samla ett stort antal länkar utan mycket till eget innehåll.

TonyTonka

#22
Tror ni att den där maskinen kommer fortsätta att bli medlem men med olika namn?


Jag fattade knappt vad den/det/hon/han skrev i Tråden "God Jul" i Off-Topic


Nyhet: En ny medlem med namnet stiligkrispigt har blivit medlem på forumet

Var inte det namnet bannlyst?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Mysan

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 februari 2009 kl. 03:11:40
Är stiligkrispigt tillbaka under nytt namn? Det har dykt upp en ny användare under namnet cassey_22 som liksom stiligkrispigt har skrivit exakt tre inlägg med näst intill nonsensinnehåll.



I Pinocchio tråden och i filmbyte tråden svarar denne användare "konstigt"

Daniel Hofverberg

Stiligkrispigt har mycket riktigt registrerat sig på nytt (för tredje gången!). Av någon anledning verkade inte bannlysningen ha tagit, så att han/hon/den/det lyckades att registrera sig på nytt. Jag vet inte om jag gjorde något fel, eller om det är någon bugg med bannlysningsfunktionerna i forumprogramvaran. Den här gången provar jag i alla fall att bannlysa användaren utan att ta bort användarkontot - d.v.s. låter användarkontot vara kvar, men sätta en bannlysning på kontot så att personen inte kan posta något. Jag hoppas att det ska funka bättre.

Citat från: Tonytonka skrivet 10 februari 2009 kl. 16:16:26
Tror ni att den där maskinen kommer fortsätta att bli medlem men med olika namn?
Cassey_22 och stiligkrispigt har helt olika IP-adresser, och tillhör inte ens samma Internet-leverantör, så de verkar inte ha någonting med varann att göra. Stiligkrispigt har i alla fall hittills bara försökt med samma namn (fast lite olika mailadresser), så i dagsläget tyder ingenting på att han/hon/den/det kommer att försöka med olika namn.

Anders M Olsson

Stiligkrispigt / cassey_22 är tillbaka igen under nytt namn!

Den här gången kallar han/hon/den/det sig för simpleviolet och har även registrerat sig under samma namn på Magicmovies anslagstavla.

Strategin är lite mera raffinerad den här gången. Skenbart är det inte bara nonsens, utan personen har kopierat texter från andra ställen på nätet som är lite relevanta med avseende på ämnet i tråden.

Exempelvis har simpelviolet skrivit följande i tråden Fritz the Cat:
"Jag såg filmen utan text vilket kan vara anledningen till mitt betyg (Mycket dialog som missas). Roligt animerad och sköna karaktärer innehåller filmen i alla fall. Verkligen en ovanlig och stilfull film. Har sina poänger, men berättandet känndes som en sörja av händelser."

Det verkar ju som ett fullt legitimt inlägg. Men det visar sig att texten är kopierad rakt av från två olika kommentarer på filmtipset.se:
http://www.filmtipset.se/film/fritz-the-cat.html

Förmodligen går det även att hitta originalen till den andra två inläggen på nätet om man letar lite.

Daniel Hofverberg

Jag läste Simpleviolets inlägg, och jag måste medge att jag inte alls reagerade över dem. De såg fullt legitima ut, trots att jag reagerade över uttrycket "...anledningen till mitt betyg" fastän han/hon inte skrivit något betyg. Men som du påpekar är det taget ord för ord från två av kommentarerna på Filmtipset.se, inkl. felstavningen på känndes.

Efter lite eftersökningar har jag hittat källan även till inlägget om Disaster Movie; en av kommentarerna på denna sida (ord för ord identiskt):
http://www.moviebox.se/film/disastermovie/

Inlägget om Da Vinci-koden lyckas jag dock inte att hitta någon annanstans på nätet, trots en stunds sökning. Därför är det lite tveksamt om det finns tillräckligt med bevis för att bannlysa användaren och ta bort alla inläggen, men jag har i alla fall tagit bort länken i signaturen (som ledde till samma slags sajt med maskinöversatt svenska som de stiligkrispigt gjorde) och jag ska ta bort de två inlägg som uppenbart är stulna från annat håll.

Jag har spårat IP-adressen, och det är inte samma som vare sig stiligkrispigt eller cassey_22. Den här IP-adressen är registrerad i Vietnam, och tillhör VietNam Post and Telecom Corporation i Ha Noi.

Anders M Olsson


TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 februari 2009 kl. 03:11:40
Är stiligkrispigt tillbaka under nytt namn? Det har dykt upp en ny användare under namnet cassey_22 som liksom stiligkrispigt har skrivit exakt tre inlägg med näst intill nonsensinnehåll.

Det verkar iofs inte vara fullt lika mycket nonsens som sist. Så vitt jag kan se är det inte brottstycken av tidigare inlägg, utan snarare dåligt maskinöversatt från engelska.

Lite googling visar samma beteende på andra forum: cykelforum.se, eldvakt.se. Någon dag efter registrering av ny medlem skrivs inom loppet av ett par minuter exakt tre korta inlägg som lite flyktigt kan se ut som legitima inlägg, men som vid lite noggrannare läsning säger absolut ingenting! Jag gissar att vi inom några dagar kommer att kunna hitta den här användaren på en massa forum.

Möjligen ska vi kanske ge den här personen en chans att förklara sig innan vi drar några förhastade slutsatser, men jag föreslår att du, Daniel, i alla fall tar bort länken i personens signatur.

Kollade just på Cassey_22s sida. Hon har inte besökt sidan sen det senaste inlägget.

Hon/Han/Det har inte varit inne sen Februari

Varför inte maila på Engelska till E-Post Addressen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Det finns inget mer här som botar kan gå in och skriva skumma inlägg? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  1 april 2023 kl. 02:02:10Det finns inget mer här som botar kan gå in och skriva skumma inlägg?
Ja, självklart finns det fortfarande en teoretisk risk för bottar att gå in och skriva inlägg - inget system i världen är 100% säkert, och nu när artificiell intelligens utvecklas i ett rasande tempo lär det framöver bli ännu svårare att hålla forum fria från maskingenererat spam. Redan nu är det ju ett välkänt faktum att ganska många spamrobotar är intelligenta nog att ta sig förbi CAPTCHA-kontrollerna (att skriva in bokstäverna/siffrorna som visas).

Den risken ökar förstås när vi nu har påslaget möjlighet för gäster att skriva inlägg, även om pluginet jag har installerat just nu - som för varje inlägg söker i Stop Forum Spam-databasen efter användarnamn och IP-adress - ser ut att i dagsläget fungera riktigt bra. Men som vi alla vet är IP-adresser ingen exakt vetenskap, då de flesta brukar få nya IP-adresser förr eller senare; så det kommer alltid finnas spammare som tar sig förbi det skyddet och likaså oskyldiga människor som hamnar i kläm då de råkar ha fått samma IP-adress som en spammare en gång haft.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 april 2023 kl. 03:08:40Ja, självklart finns det fortfarande en teoretisk risk för bottar att gå in och skriva inlägg - inget system i världen är 100% säkert, och nu när artificiell intelligens utvecklas i ett rasande tempo lär det framöver bli ännu svårare att hålla forum fria från maskingenererat spam. Redan nu är det ju ett välkänt faktum att ganska många spamrobotar är intelligenta nog att ta sig förbi CAPTCHA-kontrollerna (att skriva in bokstäverna/siffrorna som visas).

Den risken ökar förstås när vi nu har påslaget möjlighet för gäster att skriva inlägg, även om pluginet jag har installerat just nu - som för varje inlägg söker i Stop Forum Spam-databasen efter användarnamn och IP-adress - ser ut att i dagsläget fungera riktigt bra. Men som vi alla vet är IP-adresser ingen exakt vetenskap, då de flesta brukar få nya IP-adresser förr eller senare; så det kommer alltid finnas spammare som tar sig förbi det skyddet och likaså oskyldiga människor som hamnar i kläm då de råkar ha fått samma IP-adress som en spammare en gång haft.
Sånt är verkligen så jäkla trist. Man vill ju ha ett roligt forum att ha och diskutera på och så kommer dom jävlarna och pajar det ofta.  >:( >:(