Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Jetsons

Startat av TonyTonka, 18 oktober 2009 kl. 21:21:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Har Jetsons - The Movie eller Rockin with Judy Jetson dubbats?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Nej, inte såvitt jag vet. Rockin' with Judy Jetson har mig veterligen aldrig visats eller släppts i Sverige överhuvudtaget; varken i dubbad eller odubbad form. Jetsons - The Movie har visats i Sverige på FilmNet och TV3, men såvitt jag vet var dessa visningar i svensktextad originalversion. Jag är i alla fall 100% säker på att visningarna på FilmNet var på engelska - jag är ganska säker på att detsamma gäller TV3:s visningar, men där minns jag inte tillräckligt för att vara 100% säker.

ddubbning

#2
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 oktober 2009 kl. 01:54:39
Nej, inte såvitt jag vet. Rockin' with Judy Jetson har mig veterligen aldrig visats eller släppts i Sverige överhuvudtaget; varken i dubbad eller odubbad form. Jetsons - The Movie har visats i Sverige på FilmNet och TV3, men såvitt jag vet var dessa visningar i svensktextad originalversion. Jag är i alla fall 100% säker på att visningarna på FilmNet var på engelska - jag är ganska säker på att detsamma gäller TV3:s visningar, men där minns jag inte tillräckligt för att vara 100% säker.


Vad gäller Rockin' with Judy Jetson så har jag ett mycket vagt minne av att den kan ha visats på Cartoon Network i kanalens barndom eller åtminstone under kanalens tidiga år i Sverige. Huruvida den då var dubbad eller ej minns jag inte.

När det gäller Jetsons - The Movie så anger KB att den har visats vid två tillfällen på TV3, det står dock inget om svenska röster, istället anges enbart en del av originalrösterna.
(Källa: http://www.kb.se/ )

Daniel Hofverberg

Intressant; jag kan inte minnas att Rockin' with Judy Jetson ska ha visats på Cartoon Network, men de visade ju ganska många tecknade TV-filmer under sina första år, så det är mycket möjligt. Nästan alla långfilmer som Cartoon Network visade var ju dock i odubbad och otextad originalversion, så om den här filmen visades är väl sannolikheten mycket stor att så var fallet även med den

ddubbning

#4
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 oktober 2009 kl. 14:17:29
Intressant; jag kan inte minnas att Rockin' with Judy Jetson ska ha visats på Cartoon Network, men de visade ju ganska många tecknade TV-filmer under sina första år, så det är mycket möjligt.

Ja, det är sant att de visade en del längre filmer, även om det mesta väl var kortare program. Men visst visade de en del filmer också, och jag har som sagt ett minne av att ha sett Rockin´with Judy Jetson. Som jag nämnde är det dock ett mycket vagt minne, och jag reserverar mig för att jag kan minnas fel.

CitatNästan alla långfilmer som Cartoon Network visade var ju dock i odubbad och otextad originalversion, så om den här filmen visades är väl sannolikheten mycket stor att så var fallet även med den

Jag minns också att överhuvudtaget så var ju inte alla programmen på Cartoon Network dubbade och textade var de nog aldrig. Jag vet också att vissa program enbart fanns med norsk dubbning. Jag har dock inget minne av hur det var specifikt med långfilmerna, men det skulle inte förvåna mig om de var odubbade och kanske otextade, detta eftersom icke översatta program ju alltså inte var helt ovanligt i kanalens barndom.


Daniel Hofverberg

Under de första åren visade Cartoon Network hyfsat många tecknade TV-filmer; bl.a. minns jag att de visade Scooby-Doo and the Ghoul School och The Jetsons Meet the Flintstones, och jag är ganska säker på att de också visade Yogi & the Invasion of the Space Bears.

Under de inledande åren sände Cartoon Network ca 30% av programmen med svenskt eller norskt tal, och av dessa var merparten på svenska. Jag vill minnas att de inledningsvis bara hade ett gemensamt ljudspår för både svenska och norska, så att inget program alltså var dubbat på båda språken. Men det var alltså en majoritet av alla program som inte var dubbade. De hade aldrig någon textning, och såvitt jag vet fanns inte ens någon teknisk möjlighet till det.

Men såvitt jag kommer ihåg var samtliga långfilmer på kanalen i odubbad originalversion, åtminstone av de jag såg. Så om Rockin´with Judy Jetson visades, så lär nog även den med största sannolikhet ha varit i originalversion.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2009 kl. 00:27:01
Under de första åren visade Cartoon Network hyfsat många tecknade TV-filmer; bl.a. minns jag att de visade Scooby-Doo and the Ghoul School och The Jetsons Meet the Flintstones, och jag är ganska säker på att de också visade Yogi & the Invasion of the Space Bears.

Av de filmer du nämner, vet jag att jag har sett  The Jetsons Meet the Flintstones, och jag är ganska säker på att det nog var på Cartoon Network jag såg den, jag minns dock ej om den var dubbad.

CitatUnder de inledande åren sände Cartoon Network ca 30% av programmen med svenskt eller norskt tal, och av dessa var merparten på svenska. Jag vill minnas att de inledningsvis bara hade ett gemensamt ljudspår för både svenska och norska, så att inget program alltså var dubbat på båda språken. Men det var alltså en majoritet av alla program som inte var dubbade. De hade aldrig någon textning, och såvitt jag vet fanns inte ens någon teknisk möjlighet till det.

Ja, det stämmer att det mesta av de dubbade programmen var på svenska och att det var ett och samma ljudspår för båda språken och därmed aldrig några program på både svenska och norska, något som ju ändrades så småningom när det blev fler ljudspår. Jag har heller inget minne av att någonsin ha sett någon textning på Cartoon Network, och visst är det fullt möjligt att det helt enkelt inte kan ha funnits möjlighet till det tekniskt sett.  Så man kan nog mer eller mindre helt säkert fastslå att textning aldrig har förekommit på Cartoon Network.

CitatMen såvitt jag kommer ihåg var samtliga långfilmer på kanalen i odubbad originalversion, åtminstone av de jag såg. Så om Rockin´with Judy Jetson visades, så lär nog även den med största sannolikhet ha varit i originalversion.


Jag minns inte om filmerna var dubbade eller ej, men med tanke på andelen program som överhuvudtaget var dubbade på kanalen då, så stämmer det säkert att de var odubbade.

Erika

Citat från: ddubbning skrivet 20 oktober 2009 kl. 09:34:34


Av de filmer du nämner, vet jag att jag har sett  The Jetsons Meet the Flintstones, och jag är ganska säker på att det nog var på Cartoon Network jag såg den, jag minns dock ej om den var dubbad.

Den har visats i svenskdubbad version på senare år. Det är samma röster som i Sun Studios dubbningar av "Jetsons" och "Familjen Flinta".

ddubbning

Citat från: Erika skrivet 20 oktober 2009 kl. 12:50:59
Den har visats i svenskdubbad version på senare år. Det är samma röster som i Sun Studios dubbningar av "Jetsons" och "Familjen Flinta".

Intressant! Menar du då att den har visats på Cartoon Network ?

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 20 oktober 2009 kl. 12:50:59
Den har visats i svenskdubbad version på senare år. Det är samma röster som i Sun Studios dubbningar av "Jetsons" och "Familjen Flinta".
Intressant, det visste jag inte om. Men om den dubben är likvärdig Sun Studios dubb av Jetsons, så ger det väl ändå inte så mycket med dubbningen, eftersom den dubben är så usel att den är omöjlig att se på (enligt min åsikt)...

Erika

Citat från: ddubbning skrivet 20 oktober 2009 kl. 13:10:48
Intressant! Menar du då att den har visats på Cartoon Network ?

Japp! Jag kommer inte ihåg exakt, men det var omkring 2006 som den visades på Cartoon Network.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2009 kl. 13:32:33
Intressant, det visste jag inte om. Men om den dubben är likvärdig Sun Studios dubb av Jetsons, så ger det väl ändå inte så mycket med dubbningen, eftersom den dubben är så usel att den är omöjlig att se på (enligt min åsikt)...


Jag tittade bara lite på filmen (hade sett den förut), men bara att få höra "Haley" fick mig att vilja byta kanal. ;)

ddubbning

Citat från: Erika skrivet 20 oktober 2009 kl. 15:24:50
Japp! Jag kommer inte ihåg exakt, men det var omkring 2006 som den visades på Cartoon Network.



Aha, där ser man!

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 20 oktober 2009 kl. 15:24:50
Jag tittade bara lite på filmen (hade sett den förut), men bara att få höra "Haley" fick mig att vilja byta kanal. ;)
Jag håller fullständigt med - det är just de ändrade karaktärsnamnen som totalförstör Sun Studios dubb av Jetsons...

TonyTonka

Jag såg sun studio köpenhamns dubb idag. Jag tycker inte att ella(judy)s röst låter som Lena Ericsson.

Vet någon om denna jetsons film dubbats?

The Jetsons: The Best Son
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Tonytonka skrivet 26 januari 2011 kl. 21:10:22
Jag såg sun studio köpenhamns dubb idag. Jag tycker inte att ella(judy)s röst låter som Lena Ericsson.

Vet någon om denna jetsons film dubbats?

The Jetsons: The Best Son


är det någon mer  en jag som tycker att ellas röst inte låter som lena ericsson?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D