Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vilken av Don Bluths Filmer gillar ni mest

Startat av E, 31 december 2018 kl. 20:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken av Don Bluths Filmer gillar ni mest

Min lilla åsna
0 (0%)
Vildkatten Banjo
0 (0%)
Brisby och NIMHS hemlighet
5 (26.3%)
Resan till Amerika
1 (5.3%)
Landet för Längesedan
4 (21.1%)
Änglahund
3 (15.8%)
Rock-A-Doodle
0 (0%)
Trollet i Parken
0 (0%)
Tummelisa
4 (21.1%)
Pingvinen och Lyckostenen
0 (0%)
Anastasia
1 (5.3%)
Bartok - en riktig hjälte
1 (5.3%)
Titan A.E
0 (0%)
Dragon's Lair: The Movie (20??)
0 (0%)

Antal personer som röstat: 19

E

Vilken av Don Bluths Filmer gillar ni mest. Jag har bara sett Resan till Amerika, Landet för Längesedan, Änglahund och Anastasia. Fast jag gillar Landet för Längesedan mest :)

Disneyfantasten

Till att börja med vill jag rätta dig med att Min Lilla Åsna faktiskt kommer Disney och bara råkar vara regisserad av Don Bluth...

Vildkatten Banjo är dessutom egentligen en kortfilm...

I vilket fall; jag har sett alla de tio långfilmerna (Brisby och NIMHs Hemlighet, Resan Till Amerika, Landet för Längesedan, Änglahund, Rock-A-Doodle, Trollet i Parken, Tummelisa, Pingvinen och Lyckostenen, Anastasia och Bartok En Riktig Hjälte) och tycker att de är ganska bra...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 december 2018 kl. 20:13:16
Till att börja med vill jag rätta dig med att Min Lilla Åsna faktiskt kommer Disney och bara råkar vara regisserad av Don Bluth...

Vildkatten Banjo är dessutom egentligen en kortfilm...

I vilket fall; jag har sett alla de tio långfilmerna (Brisby och NIMHs Hemlighet, Resan Till Amerika, Landet för Längesedan, Änglahund, Rock-A-Doodle, Trollet i Parken, Tummelisa, Pingvinen och Lyckostenen, Anastasia och Bartok En Riktig Hjälte) och tycker att de är ganska bra...
Att den är regisserad av honom är just därför jag tog med den.

Men har du sett Titan A.E

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 december 2018 kl. 20:15:14
Att den är regisserad av honom är just därför jag tog med den.

Men har du sett Titan A.E

Tyvärr har jag sett den och jag gillar den inte, den filmen ger mig känslan av att Don Bluth haft slut på idéer, samma sak känner jag med DreamWorks Babybossen och Kapten Kalsong, det där känns inte alls som några riktiga filmer alls... (så därför anser jag dessa tre filmer helt oanseliga från DreamWorks och Don Bluth och räknar aldrig upp dem när jag nämner filmer som DreamWorks och Don Bluth producerat)

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 december 2018 kl. 20:20:47
Tyvärr har jag sett den och jag gillar den inte, den filmen ger mig känslan av att Don Bluth haft slut på idéer, samma sak känner jag med DreamWorks Babybossen och Kapten Kalsong, det där känns inte alls som några riktiga filmer alls... (så därför anser jag dessa tre filmer helt oanseliga från DreamWorks och Don Bluth och räknar aldrig upp dem när jag nämner filmer som DreamWorks och Don Bluth producerat)
En lustig grej är att Don Bluth egentligen skulle regissera den första Ice Age-filmen och ha lite mörkare ton och vara 2D-animerad. Men efter att Titan A.E blev ett fiasko så gick hans egna filmbolag Fox Animation Studios i konkurs. Det är lite synd att han inte gör filmer längre :'(

E

Jag vill så gärna se Rock-A-Doodle på svenska. Men den har ju inte släppts på DVD i Sverige >:( :( :'(

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 december 2018 kl. 20:48:26
Jag vill så gärna se Rock-A-Doodle på svenska. Men den har ju inte släppts på DVD i Sverige >:( :( :'(

Ja, visst är det synd att varken Brisby och NIMHs Hemlighet, Änglahund, Rock-A-Doodle, Trollet i Parken eller Pingvinen och Lyckostenen har släppts på DVD i Sverige överhuvudtaget, alla dessa har i mitt tycke mycket bra svenska dubbningar...

Filmbolagen kanske inte ansett att filmerna är tillräckligt breda att tro att en svensk utgåva skulle gå med vinst, men jag tror ändå att de skulle sälja relativt bra...

Hos Tummelisa så har första DVD-utgåvan svenskt tal (dvs, det där med ett så kallat SNAP CASE fodral, jag har fortfarande inte lyckats hitta den), som av någon märklig anledning togs bort till senare nyutgåvor... (det är synd, då jag gillar dubbningen av filmen och Gunilla Backman är utmärkt som Tummelisa)

Då får vi vara tacksamma över att Resan Till Amerika, Landet för Längesedan, Anastasia och Bartok allihopa finns på DVD med sina svenska dubbningar, några rollprestationer som är mycket bra är Allan Svensson som Tiger, Thomas Hellberg som Sheriffen Ville Slurp, Johan Ulveson som Kat A Strof, Andreas Nilsson som den där tarantellan (Chula hette han väl?) och för att inte tala om Helen Sjöholm som Anastasia...

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 december 2018 kl. 20:27:15
En lustig grej är att Don Bluth egentligen skulle regissera den första Ice Age-filmen och ha lite mörkare ton och vara 2D-animerad. Men efter att Titan A.E blev ett fiasko så gick hans egna filmbolag Fox Animation Studios i konkurs. Det är lite synd att han inte gör filmer längre :'(

Intressant fakta...

Hursomhelst, jag pillar Ice Age filmerna, och de svenska rösterna är också mycket bra, härliga insatser av Robert Gustafsson, Björn Granath, m.fl.

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 december 2018 kl. 21:19:10
Intressant fakta...

Hursomhelst, jag pillar Ice Age filmerna, och de svenska rösterna är också mycket bra, härliga insatser av Robert Gustafsson, Björn Granath, m.fl.
Ja jag gillar dom också :) (1:an mest av alla) Fast 5:an var jag inte förtjust i

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 december 2018 kl. 21:21:03
Ja jag gillar dom också :) (1:an mest av alla) Fast 5:an var jag inte förtjust i

Jag gillar karaktären Brooke, det känns skönt att Sid fått en fiancé så att han slipper känna sig utanför (Manny och Diego fick sina i de tidigare filmerna) och så intressant att hennes päls formar en klänning...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 december 2018 kl. 21:25:09
Jag gillar karaktären Brooke, det känns skönt att Sid fått en fiancé så att han slipper känna sig utanför (Manny och Diego fick sina i de tidigare filmerna) och så intressant att hennes päls formar en klänning...
Det är det enda som jag gillar med 5:an ;)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 december 2018 kl. 21:31:44
Det är det enda som jag gillar med 5:an ;)

Jag känner igen mig där, jag gillar inte Ringaren i Notre Dame 2, men jag gillar karaktären Madeleine som är en perfekt matchning med Quasimodo...  ;) (jämfört med Pocahontas 2, där jag knappt finner något positivt överhuvudtaget, näst efter Atlantis 2 så är det den sämsta Disney-uppföljaren jag vet, jag skulle inte påstå att Ringaren i Notre Dame 2, Tarzan 2 och Micke och Molle 2 är de sämsta Disney-uppföljarna i världshistorien, men bra är de definitivt inte)

I varje fall; det intressanta är att Don Bluth är en animatör som tidigare jobbat på Disney Studio, han gillade inte Disneys gulliga filmer och startade ett eget filmbolag där han producerade tecknade filmer där det förekommer blod och tar upp seriösa ämnen som ensamhet och döden...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 december 2018 kl. 21:38:47
I varje fall; det intressanta är att Don Bluth är en animatör som tidigare jobbat på Disney Studio, han gillade inte Disneys gulliga filmer och startade ett eget filmbolag där han producerade tecknade filmer där det förekommer blod och tar upp seriösa ämnen som ensamhet och döden...
Det visste jag om honom ;)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 december 2018 kl. 22:01:37
Det visste jag om honom ;)

Jag valde att ändå skriva det för de som inte visste det, jag gillar att lära folk fakta...

gstone

Jag tycker atBrisby och NIMHS hemlighet, Resan till Amerika,Landet för Längesedan, Änglahund , Rock-A-Doodle, Tummelisa, och Anastasia är all jätte bra. Jag tycker att dom flesta av Don Bluths filmer är superbra dubbade. Resan till Amerika, Landet för Längesedan, Änglahund , Rock-A-Doodle,och Tummelisa tycker jag bäst dubbade. Men Trollet i patken tycker  också  har en bra dubbning. Dom lyckas för det mesta dubbas hans filmer väldigt bra. Pingvinen och Lyckostenen blev jag föevånnade över hur  bra denn vara då jag inte gillar all KM studios dubbningar( ävenn m jaag älskar tre av dom Atlantis, Dinosaurer och Kjesarens nya still).  Det är ju Andres Öjebo som är regisörer och inte Monica Forsbeg. Jag tycker ock så deras dubbning av vägen till el Dorado är välidigt bra men det är förstås inte Disney. Jag tror nog att Anastasia eller Superhjäatarna är min favorite dubbningare av Sun Studios. Jag gillar verkligen dubbningen av Anastasia.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.