Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Luftens Hjältar / Räddningspatrullen

Startat av Igthorn, 12 augusti 2009 kl. 20:51:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Igthorn

Är i febril jakt på de två följetångsavsnitt som inledde (?) serierna Luftens Hjältar och Räddningspatrullen när de började gå på SVT för massa herrans år sedan. Lyckades själv spela in de två första avsnitten men restrerande har antingen försvunnit eller spelats över. Avsnitten går under namnen Plunder and Lightning (för Luftens Hjältar) och To the rescue (Räddningspatrullen).

Därför söker jag nu någon som kan ha dessa avsnitt inspelade och kan tänka sig dela med sig av dessa, eller på annat vis vet om dessa går att få tag på (kanske går/gått på DisneyChannel vid tillfälle exempelvis). Är inte intresserad av orginaldubbningen utan endast den svenska dubbningen av serien (den som användes till SVT).

TonyTonka

Citat från: Igthorn skrivet 12 augusti 2009 kl. 20:51:33
Är inte intresserad av orginaldubbningen utan endast den svenska dubbningen av serien (den som användes till SVT).

Vilka dubbar visades på SVT då?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Den dubbning som SVT använde av Piff & Puff - Räddningspatrullen var KM Studios omdubb (originaldubben av Media Dubb visades bara på TV3 ca 1989 - 1990). Av Luftens hjältar finns bara en enda svensk dubb, som också gjordes av KM Studio.

Igthorn

Skulle någon råka ha den gamla dubbningen på Räddningspatrullen (dvs. Mediadubbs) vore det också av intresse. Men jag antar av de få svar som kommit in att ingen känner sig träffad ännu.

Daniel Hofverberg

Chansen att någon skulle ha Media Dubbs originaldubb av just de avsnitten av Piff & Puff - Räddningspatrullen är nog tyvärr ytterst liten...

Det finns en liten chans att jag kan tänkas ha de här avsnitten av Räddningspatrullen med KM Studios dubbning, då jag vet att jag har några gamla videoband inspelade från de tidiga omgångarna av Disneydags på SVT under början av 1990-talet. Jag vet inte med säkerhet ens vilka serier som är med, men enligt Disneyania visades To the Rescue första gången mellan 1992-08-27 och 1992-09-24, vilket bör vara under den period som jag mer eller mindre regelbundet spelade in Disneydags. Problemet är att jag just nu inte ens är säker på var jag har dessa gamla VHS-band, än mindre har tid att gå igenom dem.

Men om jag råkar hitta åt de här VHS-banden och får mer tid till övers, så ska jag gå igenom dem vid tillfälle och se vilka avsnitt jag har. Det kan ta tid och det kanske inte ger någonting, men om ingen annan har dem så vet du i alla fall att hoppet inte är helt ute.

Möjligen skulle jag kunna ha de här avsnitten av Luftens hjältar också, men det är mindre sannolikt. Jag vill nämligen minnas att jag inte spelade in den serien alltför mycket på SVT utan mestadels från FilmNet, och såvitt jag minns visade FilmNet enbart serien i svensktextad originalversion.

Igthorn

Just de avsnitten av Mediadubbs version är inte så viktigt, mest intresant vore att se dubbningen i sig.

Har ingen brådska med att se avsnitten i fråga, men har du möjlighet när du får tid över så vore det mycket uppskattat.

Daniel Hofverberg

Jag vet att jag ska ha ett eller ett par avsnitt av Piff & Puff - Räddningspatrullen i Media Dubbs originaldubb på något gammalt VHS-band - jag har ett svagt minne av att någon släkting spelade in det åt mig, då jag själv inte hade TV3 på den tiden.

Men tyvärr har jag inte lyckats att hitta åt det bandet. Jag har letat en hel del de senaste månaderna, men just det bandet tycks vara spårlöst försvunnet. Ett problem är att bandet innehåller en massa gamla TV3-inspelningar, och är därmed inte påskrivet med just "Räddningspatrullen" utan bara med "Tecknat från TV3" eller liknande; och jag hittar åt flera sådana band men inte just det rätta. Men jag ska fortsätta leta, och då VHS-band mig veterligen sällan har fötter och kan springa iväg själv, så borde det bara vara en tidsfråga innan jag hittar åt det...  ::)

Igthorn


Disneyfantasten

Gammalt ämne, men jag postar ändå.

Både Piff & Puff Räddningspatrullen och Luftens Hjältar har försetts med tilläggsdubbningar 2001-2003 på uppdrag av Disney Channel

Så då undrar jag; vilka avsnitt är dubbade vilka tidsperioder?

Och vad beträffar Luftens Hjältar, kan det möjligen vara så att de avsnitt som förekommer på VHS-filmerna "Luftens Hjältar: Bland Luriga Luringar" (utgiven 1995-03-22) & "Luftens Hjältar: Lita På Baloo" (utgiven 1995-10-18) är dubbare i samband med dessa VHS-utgivningar?

Förresten, kan det också vara så att avsnitten förekommande på VHS-filmen "Darkwing Duck: Bland Superhjältar och Superskurkar" (utgiven 1995-01-25) likaväl som VHS-filmerna "Den Lilla Sjöjungfrun: Ariel Trotsar Alla Faror" (utgiven 1995-08-16), "Den Lilla Sjöjungfrun: Ariel Träffar Nya Vänner" (utgiven 1995-10-18) & "Den Lilla Sjöjungfrun: Mot Strömmen" (utgiven 1996-08-21) är dubbade i samband med dessa VHS-utgivningar?

Fred

#9
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2022 kl. 23:15:14
Gammalt ämne, men jag postar ändå.

Både Piff & Puff Räddningspatrullen och Luftens Hjältar har försetts med tilläggsdubbningar 2001-2003 på uppdrag av Disney Channel

Så då undrar jag; vilka avsnitt är dubbade vilka tidsperioder?

Och vad beträffar Luftens Hjältar, kan det möjligen vara så att de avsnitt som förekommer på VHS-filmerna "Luftens Hjältar: Bland Luriga Luringar" (utgiven 1995-03-22) & "Luftens Hjältar: Lita På Baloo" (utgiven 1995-10-18) är dubbare i samband med dessa VHS-utgivningar?

Förresten, kan det också vara så att avsnitten förekommande på VHS-filmen "Darkwing Duck: Bland Superhjältar och Superskurkar" (utgiven 1995-01-25) likaväl som VHS-filmerna "Den Lilla Sjöjungfrun: Ariel Trotsar Alla Faror" (utgiven 1995-08-16), "Den Lilla Sjöjungfrun: Ariel Träffar Nya Vänner" (utgiven 1995-10-18) & "Den Lilla Sjöjungfrun: Mot Strömmen" (utgiven 1996-08-21) är dubbade i samband med dessa VHS-utgivningar?

Avsnittet "Bygones" av Luftens Hjältar har en rollfigur som heter Rick Sky som spelas av Johan Hedenberg. Så jag antar att det avsnittet är nydubbat.

Disneyfantasten

Citat från: Fred skrivet 25 januari 2022 kl. 08:57:31
Avsnittet "Bygones" av Luftens Hjältar har en karktär som heter Rick Sky som spelas av Johan Hedenberg. Så jag anstar att det avsnittet är nydubbat.

Johan Hedenberg började inte dubba hos KM Studio förräns 1996 i TV-serien "Raw Toonage" (eller möjligen rentav redan motslutet av 1995, jag är inte helt säker på när TV-serien "Timon och Pumbaa" eller vilka avsnitt av dem började dubbas), så det du säger borde nog stämma, om jag minns rätt medverkade han även i de nydubbade avsnitten av Bumbibjörnarna och likaså omdubbningen av Nya Äventyr Med Nalle Puh...

Urban Hussmo och Kalle Nilsson står också angivna under "övriga röster" på sajten när det gäller de nydubbade avsnitten, tyvärr har jag inga erfarenheter av deras röster, inte heller av Gabriel Odenhammars vuxna röst (bara av när han var barn som t.ex. Andy i Toy Story), men Johan Lindqvist var inte aktiv förräns 1997, så om vi stöter på ett avsnitt med Johan Lindqvist så måste det vara nydubbat...