Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fantastiska Wilbur och andra filmer

Startat av gstone, 10 januari 2016 kl. 08:03:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Finns det någon chans att Pagemaster släpps igen ? 

gstone

#31
Jag tycker att Den oändliga historien 1 och 2 , Tom Saywers äventyr , Fern Gully - Den sista regnskogen, Babe den modiga lilla grisen , RIDDAREN UTAN NAMN , RESAN TILL JULSTJÄRNAN , Änglahund , dom tre Smurf filmerna från 80  talet , Sagan om Heidi, Pagemaster, Tom och Jerry gör Stan öskar, Det våras med musik och Bröderna Daltons hämnd borde komma på dvd mes svennsk tal.

Jag tycker också att många av Orginaldubbningarna av dom gamla Disney filmerna borde släppas på dvd. Särklit borde dom filmer där  Omdubbningar inte super hög kavliet återfå sina orginaldubbnigar.

Jag vill verkligen att Solens temple och Taran och den magiska kittlen åter får sina orginal dubbningar. Då dom filmerna är så pass( raltivet) nya att det inte borde vara några problem att hitta restaurera orginal dubbningar av dom filmerna. Trots allt har andra filmer från den tiden fått behålla sina dubbningar.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Kust

vem äger pagemaster? är det både warner brothers och fox/disney eller äger ett företag bara rättigheterna till filmen? eller hur funkar det när flera företag är inblandade i en film?

Daniel Hofverberg

Citat från: Kust skrivet  2 februari 2018 kl. 09:56:15
vem äger pagemaster? är det både warner brothers och fox/disney eller äger ett företag bara rättigheterna till filmen? eller hur funkar det när flera företag är inblandade i en film?
Det är fullt möjligt för flera företag att dela på copyrighten till en film eller serie; i vilket fall det vanligtvis är ett företag som innehar distributionsrättigheter.

PageMaster - Den magiska resan producerades ju av Turner Pictures (sedan 1996 en del av Time Warner) och 20th Century Fox, men jag skulle gissa att det faktiskt är Turner Entertainment/Time Warner som innehar copyrighten (även om det kan vara delat). De nuvarande distributionsrättigheterna innehas av 20th Century Fox för Nordamerika och Warner Bros. för resten av världen.

Tyvärr är det nog en bidragande orsak till att filmen inte släppts på DVD eller Blu-Ray i Skandinavien, för Warner Bros. har ju ärligt talat varit försiktiga med DVD-releaser av lite äldre filmer här...

Kust

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 februari 2018 kl. 10:23:31
Det är fullt möjligt för flera företag att dela på copyrighten till en film eller serie; i vilket fall det vanligtvis är ett företag som innehar distributionsrättigheter.

PageMaster - Den magiska resan producerades ju av Turner Pictures (sedan 1996 en del av Time Warner) och 20th Century Fox, men jag skulle gissa att det faktiskt är Turner Entertainment/Time Warner som innehar copyrighten (även om det kan vara delat). De nuvarande distributionsrättigheterna innehas av 20th Century Fox för Nordamerika och Warner Bros. för resten av världen.

Tyvärr är det nog en bidragande orsak till att filmen inte släppts på DVD eller Blu-Ray i Skandinavien, för Warner Bros. har ju ärligt talat varit försiktiga med DVD-releaser av lite äldre filmer här...

äger inte disney 20th century fox nu? eller det kanske bara är deras filmer.

Har för mig att pagemaster har visats på cartoon network förrut.

Daniel Hofverberg

Citat från: Kust skrivet  2 februari 2018 kl. 11:25:24
äger inte disney 20th century fox nu? eller det kanske bara är deras filmer.
Disney har i alla fall kommit överens med 20th Century Fox ägare 21st Century Fox om ett uppköp, men huruvida det till 100% har gått igenom än är jag inte säker på.

I vilket fall som helst lär det inom över överskådlig framtid förbli separata företag - d.v.s. att 20th Century Fox blir ett dotterbolag till Disney, men behåller egen organisation och personal. Därigenom lär 20th Century Fox tills vidare fortsätta distribuera sina filmer/serier själva. Huruvida det kommer förbli så, eller om distributionen på längre sikt kommer att flyttas över till Disneys distributionsbolag Buena Vista, är nog omöjligt att sia om.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  1 februari 2018 kl. 23:01:17
Jag tycker att Den oändliga historien 1 och 2 , Tom Saywers äventyr , Fern Gully - Den sista regnskogen, Babe den modiga lilla grisen , RIDDAREN UTAN NAMN , RESAN TILL JULSTJÄRNAN , Änglahund , dom tre Smurf filmerna från 80  talet , Sagan om Heidi, Pagemaster, Tom och Jerry gör Stan öskar, Det våras med musik  och LBröderna Daltons hämnd borde komma på dvd mes svennsk tal.
Jag instämmer fullständigt. Men vad är egentligen Det våras med musik för film; den har jag inte ens hört talats om...? Vilken är originaltiteln? Har den ens släppts på VHS, eller hur har du sett den?

Jag undrar också om Riddaren utan namn någonsin kom ut på VHS? Jag vet att den visades på bio och hade absolut en riktigt bra dubbning, men jag kan inte hitta något om att den släppts ens på VHS i Sverige.

moviefan

Varför finns Babe på dvd utan svenska dubben ?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2018 kl. 16:17:54
Jag instämmer fullständigt. Men vad är egentligen Det våras med musik för film; den har jag inte ens hört talats om...? Vilken är originaltiteln? Har den ens släppts på VHS, eller hur har du sett den?

Jag undrar också om Riddaren utan namn någonsin kom ut på VHS? Jag vet att den visades på bio och hade absolut en riktigt bra dubbning, men jag kan inte hitta något om att den släppts ens på VHS i Sverige.

Det våras med musik är en italiensk film från 1976. Orginal titlen är Allegro non troppo. Lasse Swärd regisserad dubbningen. Den gick på tv den femte Novmber 1983.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2018 kl. 16:24:50
Det våras med musik är en italiensk film från 1976. Orginal titlen är Allegro non troppo. Lasse Swärd regisserad dubbningen. Den gick på tv den femte Novmber 1983.
Tack för informationen. Har den inte släppts på VHS?

1983 var jag inte särskilt gammal (närmare bestämt 6 år), så då är det inte så konstigt att jag inte minns filmen... Såg du den live på TV 1983, och kommer ihåg den så väl efter alla dessa decennier, eller har du den inspelad?

Citat från: moviefan skrivet  2 mars 2018 kl. 16:23:25
Varför finns Babe på dvd utan svenska dubben ?
Det är en bra fråga, och ingen annan än Universal Pictures lär väl veta svaret. Men DVD-utgåvorna av båda Babe-filmerna släpptes redan 1999, då DVD-mediet fortfarande var väldigt nytt. I och med att DVD-standarden bara tillåter 8 ljudspår kan man således inte rymma hur mycket som helst, och samma DVD-utgåva av den första filmen släpptes i åtminstone 13 länder (då det är antalet språk som finns representerat på skivan). Man kan alltså gissa att Universal inte vågade sig på att göra ännu fler mastringar och dela upp till ännu fler upplagor i världen. Dock har DVD-utgåvan bara fem ljudspår, så det hade alltså gått att få dit tre ljudspår till om det nu bara hade rymts lagringsmässigt.

Dock har ju båda Babe-filmerna även släppts på Blu-Ray, och de utgåvorna är betydligt nyare (2011). Då ju Blu-Ray även rymmer mycket mer och inte har samma begränsning på 8 ljudspår som DVD, så finns det i mina ögon ingen uppenbar förklaring varför man inte kunnat klämma in de skandinaviska dubbningarna på Blu-Ray-utgåvan.

Förutom någon enstaka TV-visning har tyvärr både den svenska, norska, danska och finska dubbningen av både Babe och Babe - en gris kommer till stan helt lyst med sin frånvaro. Det enda undantaget är den digitala köp/hyr-tjänsten Plejmo, som faktiskt har båda filmerna med alla skandinaviska ljudspår. Jag förstår dock inte riktigt var de har fått dubbningarna ifrån, som i övrigt verkar nästan helt uppslukade av jorden...

gstone

#40
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2018 kl. 20:19:47
Tack för informationen. Har den inte släppts på VHS?

1983 var jag inte särskilt gammal (närmare bestämt 6 år), så då är det inte så konstigt att jag inte minns filmen... Såg du den live på TV 1983, och kommer ihåg den så väl efter alla dessa decennier, eller har du den inspelad?
Det är en bra fråga, och ingen annan än Universal Pictures lär väl veta svaret. Men DVD-utgåvorna av båda Babe-filmerna släpptes redan 1999, då DVD-mediet fortfarande var väldigt nytt. I och med att DVD-standarden bara tillåter 8 ljudspår kan man således inte rymma hur mycket som helst, och samma DVD-utgåva av den första filmen släpptes i åtminstone 13 länder (då det är antalet språk som finns representerat på skivan). Man kan alltså gissa att Universal inte vågade sig på att göra ännu fler mastringar och dela upp till ännu fler upplagor i världen. Dock har DVD-utgåvan bara fem ljudspår, så det hade alltså gått att få dit tre ljudspår till om det nu bara hade rymts lagringsmässigt.

Dock har ju båda Babe-filmerna även släppts på Blu-Ray, och de utgåvorna är betydligt nyare (2011). Då ju Blu-Ray även rymmer mycket mer och inte har samma begränsning på 8 ljudspår som DVD, så finns det i mina ögon ingen uppenbar förklaring varför man inte kunnat klämma in de skandinaviska dubbningarna på Blu-Ray-utgåvan.

Förutom någon enstaka TV-visning har tyvärr både den svenska, norska, danska och finska dubbningen av både Babe och Babe - en gris kommer till stan helt lyst med sin frånvaro. Det enda undantaget är den digitala köp/hyr-tjänsten Plejmo, som faktiskt har båda filmerna med alla skandinaviska ljudspår. Jag förstår dock inte riktigt var de har fått dubbningarna ifrån, som i övrigt verkar nästan helt uppslukade av jorden...


Jag har faktiskt inte sett filmen. Men jag skulle gärna vilja se den. Den har bara tre skådspelare i sig. Men det är tre mycket bra sådan. Siff Rudd , Hans Lindgren och Gunnar Ernblad. Och  från vad jag har läst så värkar den intersant. Filmen ska vara en Pardoi på Fantastia. Den är upplade i 6 segment några komiska och några tragiska.  Segment är alla animation sett till klassisk musik.  Det låter väldigt intersant.  Men själv har inte sett den varken på svenska eller  italienska.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Det förklarar saken.

Efter att ha läst på tycker jag också att Allegro non troppo verkar intressant. Men tyvärr verkar filmen väldigt svår att få tag på - den italienska DVD-utgåvan ska tydligen ha engelsk text, men den har varit utgången länge och överallt där jag hittat den har den kostat skjortan... :(

Frågan är varifrån den svenska dubbningen egentligen kommer...? Har filmen visats på bio i Sverige? Den verkar ha censurgranskats i Sverige 1977 (där den fick åldersgränsen 11 år), men distributör står som "Rosenbergs filmbyrå" som jag aldrig ens hört talats om... I Svensk Filmdatabas finns heller inga uppgifter om svensk biovisning eller svensk distributör, men däremot verkar de ha en 35 mm-kopia i sin samling. Så uppenbarligen är det i alla fall inte SVT som beställt dubben.

moviefan

Ser nu på Babe - Den modiga lilla grisen, med svenskt tal, på ettan. Kul att den visas med svenska dubben.  Den svenska dubben är riktigt bra. Har inte sett 2an på länge. Minns inte om den hade bra dubb. 

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  2 januari 2019 kl. 16:41:43
Ser nu på Babe - Den modiga lilla grisen, med svenskt tal, på ettan. Kul att den visas med svenska dubben.  Den svenska dubben är riktigt bra. Har inte sett 2an på länge. Minns inte om den hade bra dubb.

Hur ser du den?

moviefan