Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tillbaka till Oz [Din Video]

Startat av paddington90, 5 augusti 2014 kl. 17:32:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

paddington90

Har en gammal film med "Tillbaka  till oz" och tror att serien är ifrån 1964 eller något liknande.

Står dock ingenting om några röster, vad tror ni om detta?


jimstrom

Minns att jag såg den filmen för länge länge sedan, men har tyvärr inga som helst minnen av rösterna.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

paddington90

Citat från: jimstrom skrivet  5 augusti 2014 kl. 20:25:10
Minns att jag såg den filmen för länge länge sedan, men har tyvärr inga som helst minnen av rösterna.

Skall försöka klippa ut rösterna och lägga upp ljudfiler :)

Erika

Mycket av det som Din video gav ut på vhs dubbades oftast av Gothenburg Sound Studios (även känd som Gothenburg Sound AB). Det är förmodligen de som har dubbat den här "filmen".   

Daniel Hofverberg

Jag vet tyvärr inget heller om rösterna i Tillbaka till Oz, men som Erika säger brukade Din Video och Juno Media vanligtvis anlita Gothenburg Sound Studios för sina dubbningar; som regel med företagets chef Urmas Plunt som regissör.

Gothenburg Sound har mig veterligen inte gjort dubbningar på evigheter, men företaget finns kvar och drivs än idag av Urmas Plunt tillsammans med hans bror Juha Plunt. Därför kan det vara en idé att kontakta Urmas och höra om han har kvar uppgifter om den här dubbningen - det är ju evigheter sedan dubbningen gjordes, men det är inte helt otänkbart att företaget eller Urmas personligen kan ha kvar dubbcredits.

paddington90

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2014 kl. 22:24:56
Jag vet tyvärr inget heller om rösterna i Tillbaka till Oz, men som Erika säger brukade Din Video och Juno Media vanligtvis anlita Gothenburg Sound Studios för sina dubbningar; som regel med företagets chef Urmas Plunt som regissör.

Gothenburg Sound har mig veterligen inte gjort dubbningar på evigheter, men företaget finns kvar och drivs än idag av Urmas Plunt tillsammans med hans bror Juha Plunt. Därför kan det vara en idé att kontakta Urmas och höra om han har kvar uppgifter om den här dubbningen - det är ju evigheter sedan dubbningen gjordes, men det är inte helt otänkbart att företaget eller Urmas personligen kan ha kvar dubbcredits.


Har fått fram följande röster

Sofia Haby,   
Mia Emretsson,
Christel Körner ,
Ingmar Carlehed , 
Ulf P Johansson


Har dessa medverkat i andra filmer tro?

Daniel Hofverberg

Ja, de medverkade i en majoritet av alla Gothenburg Sounds dubbningar. Ingemar Carlehed och Christel Körner har också medverkat mycket i KM Studios dubbningar; främst under 1980- och 1990-talet.

Hur har du fått fram de rösterna?

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2014 kl. 00:35:35
Ja, de medverkade i en majoritet av alla Gothenburg Sounds dubbningar. Ingemar Carlehed och Christel Körner har också medverkat mycket i KM Studios dubbningar; främst under 1980- och 1990-talet.

Hur har du fått fram de rösterna?

Ulf P. Johansson har väl också medverkat i många av KM Studios dubbningar?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Inte lika många som Ingemar Carlehed, men en del har han mycket riktigt medverkat i.

paddington90

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2014 kl. 00:35:35
Ja, de medverkade i en majoritet av alla Gothenburg Sounds dubbningar. Ingemar Carlehed och Christel Körner har också medverkat mycket i KM Studios dubbningar; främst under 1980- och 1990-talet.

Hur har du fått fram de rösterna?


Dem stog utsatta sist i filmen som "credits".


Erika

Den första rösten i klippet tror jag kan tillhöra Mia Emretsson. Jag är visserligen inte helt hundra, men det låter inte som Christel Körner och Sofia Haby var väl bara ett barn när den här dubben gjordes. Trollkarlens röst vid dialog tillhör Ingemar Carlehed medan trollkarlens röst vid sång tillhör Ulf P. Johansson.

Daniel Hofverberg

Citat från: paddington90 skrivet 20 augusti 2014 kl. 12:03:18
Dem stog utsatta sist i filmen som "credits".
Det stod inget om regissör, översättare eller övriga credits?

JRL

Bra att de påpekade att den var i färg. Så att inte någon kunde få för sig att den var svart/vit...

paddington90

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2014 kl. 13:00:50
Det stod inget om regissör, översättare eller övriga credits?

Översättning
MIA EMRETSSON

Svenska röster
SOFIA HABY
MIA EMRETSSON
CHRISTEL KÖRNER
INGMAR CARLEHED
ULF P. JOHANSSON

Sångtexter
MIA EMRETSSON

Musikproduktion sånger
DAVID Mc EWAN

Dialogregi
URMAS PLUNT

Dialogljud
GOTHENBURG SOUND STUDIO

Videoredigering
SVENSK VIDEOTEXTNING AB