Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lasse Svensson

Startat av Anders, 8 januari 2012 kl. 23:01:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Jag har länge undrat hur Lasse Svensson låter. Han nämns emellanåt som medverkande röst i creditlistorna, men det är aldrig någon TV-serie eller film som jag har sett. Eftersom han ofta står med som producent dyker det dessutom upp fler resultat än jag önskar när jag söker på hans namn. Är det möjligtvis någon som kan komma med ett röstprov på honom?  :o
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Bra fråga! Lasse brukar ofta hoppa in som mindre roller i diverse dubbningar, och det är säkerligen en del dubbningar som jag hört, men jag kommer inte ihåg något konkret exempel på rak arm. Eftersom det oftast är så små roller att rollfigurerna inte har något namn utan bara namnges med mer eller mindre luddiga beskrivningar på creditlistorna är det heller inte så enkelt att hitta åt det i olika filmer eller serier.

Jag träffade Lasse på Eurotroll i samband med inspelningen av Anders & Måns för några år sedan, så jag har ett hyfsat humm om hur han låter, men det är svårt att beskriva då hans röst är relativt "vanlig".

Men blev inte Lasse intervjuad somn hastigast i det avsnittet av Anders & Måns så man kan höra honom därigenom? Jag minns ärligt talat inte med säkerhet, men jag har ett svagt minne av det...

Anders

Finns denna intervju tillgänglig på nätet?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

På SVT Play är det här avsnittet tyvärr borta sedan länge, men jag såg att någon lagt ut hela avsnittet på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=MbSLc3di7xM

simonsko

Nu har i och för sig frågan besvarats, men jag pratade med Lasse för inte så längesedan. Han lät ganska Svensson *badam disch!*
Älskar Animaniacs mer än någon annan serie, men jag gillar många andra serier också.
Drömmer om att bli röstskådis. :)

JRL

Kan inte låta bli att konstatera att det är helt obegripligt att Hasse Jonsson, mannen med den troligtvis mest karakteristiska dubbningsrösten av alla, också låter helt normal när han pratar vanligt  :o Man vill ju gärna tro att han låter som Sprattsmurfen även till vardags, men det gör han alltså inte. Lite trist egentligen ;)

Anders

Jo, nästan inga röstdubbare låter som sina figurer i verkligheten, undantaget är Mattias Knave. I intervjun med honom hör man Brock i Pokémon direkt.

Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Ariel

Är det bara jag som tycker att man nästan alltid hör vem det är som talar?
Oavsett om de försöker "ställa om" rösten så hör man ändå vem det är.. I de flesta fallen.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2012 kl. 12:40:27
På SVT Play är det här avsnittet tyvärr borta sedan länge, men jag såg att någon lagt ut hela avsnittet på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=MbSLc3di7xM

Vilket år var det här inspelat? Det ser inte så gammalt ut, men bilarna ser ju en aning omoderna ut.
Förresten, är Lasse trevlig som person?
Knowledge talks, wisdom listens.

Daniel Hofverberg

Det här avsnittet av Anders & Måns spelades in 2004 - delarna hemma hos mig vill jag minnas spelades in i juni månad, medan delarna på Eurotroll gjordes i augusti samma år.

Ja, Lasse Svensson är riktigt trevlig och behändig. Jag hade inte så jättemycket kontakt med honom dock, då han var rätt upptagen på annat håll den dagen. Längst pratade jag med Louise Raeder (en oerhört trevlig kvinna), som jag satt och pratade med i en och en halv timme på Eurotroll (hon verkade inte alls ha bråttom), och så pratade jag kortare stunder med bl.a. Nick Atkinson, Vivian Cardinal och Claes Månsson (trevliga alla tre).

Ariel

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2012 kl. 15:31:21
Det här avsnittet av Anders & Måns spelades in 2004 - delarna hemma hos mig vill jag minnas spelades in i juni månad, medan delarna på Eurotroll gjordes i augusti samma år.

Ja, Lasse Svensson är riktigt trevlig och behändig. Jag hade inte så jättemycket kontakt med honom dock, då han var rätt upptagen på annat håll den dagen. Längst pratade jag med Louise Raeder (en oerhört trevlig kvinna), som jag satt och pratade med i en och en halv timme på Eurotroll (hon verkade inte alls ha bråttom), och så pratade jag kortare stunder med bl.a. Nick Atkinson, Vivian Cardinal och Claes Månsson (trevliga alla tre).

Jaha, hur kom det sig att du fick vara med? Kontaktade de dig eller var det tvärtom?

Roligt att höra! :) Ja, hennes röst är rätt trevlig också (tycker jag).
Har du träffat några fler som sysslar med röstskådespeleri under åren?
Knowledge talks, wisdom listens.

Daniel Hofverberg

De kontaktade mig. Jag fick ett telefonsamtal under januari - februari 2004 av producenten för Anders & Måns, vars namn jag totalt glömt bort för ögonblicket. Han sa att de hade sett Dubbningshemsidan, och ville ha med mig i programmet.

Tyvärr har jag inte träffat fler dubbningsskådisar fysiskt; bara kontakt via e-post och dylikt.

Ariel

Okej, vad roligt att du fick vara med där i alla fall. :)
Knowledge talks, wisdom listens.

Lisa

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2012 kl. 19:05:03
De kontaktade mig. Jag fick ett telefonsamtal under januari - februari 2004 av producenten för Anders & Måns, vars namn jag totalt glömt bort för ögonblicket. Han sa att de hade sett Dubbningshemsidan, och ville ha med mig i programmet.

Tyvärr har jag inte träffat fler dubbningsskådisar fysiskt; bara kontakt via e-post och dylikt.

Vilka skådisar har du träffat? Och vilka har du kontakt med via epost osv?
:)

Daniel Hofverberg

De enda jag träffat personligen var de jag träffade på Eurotroll i samband med inspelningen av Anders & Måns. D.v.s. Louise Raeder, Nick Atkinson, Vivian Cardinal, Claes Månsson och förmodligen ett par till som hastigast som jag glömt bort. De flesta var förstås upptagna med dubbningar, så jag hann bara prata som hastigast via högtalaranläggningen (då de satt i speakerbås och jag satt bredvid teknikern i studion bredvid) plus korta samtal före eller efter deras dubbningssessioner. Jag var där i nästan en hel dag; kom väl dit runt 9 - 10 på morgonen och for tillbaka till Arlanda runt 18:00. Den enda jag pratade med länge och väl var Louise Raeder, då hon mest höll till i fikautrymmet på Eurotroll och inte verkade ha bråttom till någon dubbning (mest troligt hade hon dubbat klart för dagen).

Sen bör jag förstås ha träffat några tekniker/regissörer också, men de flesta presenterade sig inte så jag vet inte exakt vilka det var. Men åtminstone Lasse Svensson och Ingemar Åberg, och någon till som jag inte fick namnet på. Men det var i alla fall definitivt inte Anders Öjebo - hans röst kan man ju inte ta miste på, ens vid korta samtal.

De skådisar jag haft kontakt med via e-post eller Facebook är en väldig massa, och för många för att jag ska räkna upp alla, men det varierar från regelbunden kontakt till bara något enstaka mail. Men när det gäller att försöka få fram uppgifter om gamla dubbningar som det inte finns bevarat credits till, så brukar Gunnar Ernblad vara ovärderlig, så han har jag ganska ofta kontakt med.

Ariel

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2012 kl. 18:54:52
De enda jag träffat personligen var de jag träffade på Eurotroll i samband med inspelningen av Anders & Måns. D.v.s. Louise Raeder, Nick Atkinson, Vivian Cardinal, Claes Månsson och förmodligen ett par till som hastigast som jag glömt bort. De flesta var förstås upptagna med dubbningar, så jag hann bara prata som hastigast via högtalaranläggningen (då de satt i speakerbås och jag satt bredvid teknikern i studion bredvid) plus korta samtal före eller efter deras dubbningssessioner. Jag var där i nästan en hel dag; kom väl dit runt 9 - 10 på morgonen och for tillbaka till Arlanda runt 18:00. Den enda jag pratade med länge och väl var Louise Raeder, då hon mest höll till i fikautrymmet på Eurotroll och inte verkade ha bråttom till någon dubbning (mest troligt hade hon dubbat klart för dagen).

Sen bör jag förstås ha träffat några tekniker/regissörer också, men de flesta presenterade sig inte så jag vet inte exakt vilka det var. Men åtminstone Lasse Svensson och Ingemar Åberg, och någon till som jag inte fick namnet på. Men det var i alla fall definitivt inte Anders Öjebo - hans röst kan man ju inte ta miste på, ens vid korta samtal.

De skådisar jag haft kontakt med via e-post eller Facebook är en väldig massa, och för många för att jag ska räkna upp alla, men det varierar från regelbunden kontakt till bara något enstaka mail. Men när det gäller att försöka få fram uppgifter om gamla dubbningar som det inte finns bevarat credits till, så brukar Gunnar Ernblad vara ovärderlig, så han har jag ganska ofta kontakt med.

Var det fullt med folk där på Eurotroll eller var det bara några få?
Jag menar, hur många är det som "tillfälligt" jobbar där och hur många är det som har fast anställning (vet inte var jag läste det någonstans, men har för mig att det stod att de bara hade 9 anställda eller någonting..)?
Knowledge talks, wisdom listens.