Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Trassel - TV-serien

Startat av Disneyfantasten, 29 september 2017 kl. 16:00:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Artan1528

På lørdag den 8. December starter The Alchemist Returns klokken 8. Klokken 8:30 starter Max's Enemy. Klokken 9 starter finalen som er 45-minutter Secret of the Sun Drop. Så er alle episoder vist. :)

Disneyfantasten

Citat från: Artan1528 skrivet  2 december 2018 kl. 14:59:30
På lørdag den 8. December starter The Alchemist Returns klokken 8. Klokken 8:30 starter Max's Enemy. Klokken 9 starter finalen som er 45-minutter Secret of the Sun Drop. Så er alle episoder vist. :)

Jag såg ett nytt klipp på YouTube idag som bör vara från sista avsnittet, så därmed kan man bedöma att Dominique Pålsson Wiklund var med i hela första säsongen...

Det ska som sagt bli intressant att se om Molly Sandén återvänder i andra säsongen... (hoppas verkligen det och framförallt att hon återkommer i Röjar-Ralf Kraschar Internet...)

TrondM

Disney Channel begynner å vise sesong 2 på søndag 27. januar. Serien heter nå Trassel: Rapunzels Magiska Äventyr

De viser episode 28 på søndag, episode 26 på mandag og episode 27 på tirsdag.

Daniel Hofverberg

Mycket trevligt att säsong 2 ska börja redan nu. :)

Ska bli intressant att se om det är Dominique Pålsson Wiklund eller Molly Sandén som spelar huvudrollen i den andra säsongen...

Daniel Hofverberg

Jag vill påminna alla om att det under lördagen är premiär för det inledande dubbelavsnittet av säsong 2 av Trassel, som alltså numera är omdöpt till Trassel: Rapunzels magiska äventyr. Serien är omdöpt på motsvarande sätt i övriga länder, så i Danmark heter den numera To På Flugt: Rapunzels Magiske Eventyr och i Norge To På Rømmen: Rapunsels Magiske Eventyr (nog för att de norska och danska titlarna är ganska ologiska för serien, men det är bieffekt av att den ursprungliga långfilmen hette just To på flugt/To på rømmen där, vilket var en ganska logisk titel för filmen och som därmed har fått hänga med även till serien).

Dubbelavsnittet idag kommer att sändas kl. 08:00, 10:45 och 20:25 under lördagen (svenska/norska/danska tider - för besökare i Finland blir det en timme senare). Samma avsnitt verkar därefter sändas uppdelat i två delar på måndag och tisdag, och imorgon (söndag) sänds del 3.

Mycket trevligt med nya avsnitt, och det ska som sagt bli spännande att se om det är Molly Sandén eller Dominique Pålsson Wiklund som spelar Rapunzel i den nya säsongen. Inte för att det spelar så stor roll, då båda två är väldigt bra, men Molly är nog ändå strået vassare i just den här rollen...

Daniel Hofverberg

Som många säkert redan har hunnit konstatera är det Dominique Pålsson Wiklund som spelar Rapunzel även i den andra säsongen, eller åtminstone i det inledande dubbelavsnittet.

Det är ju svårt att dra några säkra slutsatser, när man inte vet hur tätt inpå den första och andra säsongen dubbats, och hur intensivt dubbningen skett (d.v.s. hur många dubbningspass i veckan/månaden). Det är förstås fullt möjligt att Molly Sandén bara varit otillgänglig en längre tid, så att hon kan komma tillbaka längre fram i säsongen.

Men vid det här laget tror jag nog att det är minst lika troligt att Dominique tagit över rollen permanent. Kanske har Molly Sandén så fullt upp med musikkarriären, så att hon inte har tid att dubba så långa serier, och därför främst tackar ja till dubbningsuppdrag av långfilmer nuförtiden...?

Den som lever får se... Hursomhelst är ju i alla fall bevisligen både Molly och Dominique godkända av Disney i USA för rollen, i och med att det ju (att döma av julaftonsklippet) verkar vara Molly som spelar Rapunzel i kommande Röjar-Ralf kraschar internet (men det inhoppet gissar jag inte tagit särskilt lång tid att dubba).

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2019 kl. 02:43:44Dubbelavsnittet idag kommer att sändas kl. 08:00, 10:45 och 20:25 under lördagen

Takk for påminnelsen. Denne dobbeltepisoden har falt helt ut av min EPG, så programmene foran står oppgitt med 50 minutter lenger spilletid enn det skal ha.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2019 kl. 02:43:44Samma avsnitt verkar därefter sändas uppdelat i två delar på måndag och tisdag, och imorgon (söndag) sänds del 3.

Er du sikker på det. Jeg synes det virker som de viser episode 3 og 4 på mandag og tirsdag, og episode 5 på søndag.

Det vil si... siste episode av sesong 1 var episode 22 og 23. EPGen sier at de viser episode 28 på søndag, og 26 og 27 på mandag og tirsdag. Da passer det bra at dobbeltepisoden regnes som episode 24 og 25.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 26 januari 2019 kl. 14:45:37
Er du sikker på det. Jeg synes det virker som de viser episode 3 og 4 på mandag og tirsdag, og episode 5 på søndag.

Det vil si... siste episode av sesong 1 var episode 22 og 23. EPGen sier at de viser episode 28 på søndag, og 26 og 27 på mandag og tirsdag. Da passer det bra at dobbeltepisoden regnes som episode 24 og 25.
Det kan du ha rätt i. Jag är lite osäker, då min EPG anger andra episodnummer än vad DagensTV.com anger (där står det samma nummer som på din EPG)...

Vi får väl se - oavsett vilket är det klokt att spela in måndagens och tisdagens avsnitt för säkerhets skull...

Artan1528

#83
De viste episode 1 i dag.
Episode 2 i morgen
Episode 3 På lørdag
Episode 4 på næste søndag

De viser nye episoder hver weekend ( Lørdag og Søndag klokken 8 ) :)

TrondM

Ja, dere har nok rett. Det virker egentlig mer logisk også. Men, da forstår jeg bare ikke hvor det har blitt av episode 24 og 25. I det hele tatt er episodenummereringen til Disney veldig forvirrende, og hver gang jeg tror jeg har forstått den, så endrer de på noe :)


Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2019 kl. 02:43:44
Jag vill påminna alla om att det under lördagen är premiär för det inledande dubbelavsnittet av säsong 2 av Trassel, som alltså numera är omdöpt till Trassel: Rapunzels magiska äventyr. Serien är omdöpt på motsvarande sätt i övriga länder, så i Danmark heter den numera To På Flugt: Rapunzels Magiske Eventyr och i Norge To På Rømmen: Rapunsels Magiske Eventyr (nog för att de norska och danska titlarna är ganska ologiska för serien, men det är bieffekt av att den ursprungliga långfilmen hette just To på flugt/To på rømmen där, vilket var en ganska logisk titel för filmen och som därmed har fått hänga med även till serien).

Dubbelavsnittet idag kommer att sändas kl. 08:00, 10:45 och 20:25 under lördagen (svenska/norska/danska tider - för besökare i Finland blir det en timme senare). Samma avsnitt verkar därefter sändas uppdelat i två delar på måndag och tisdag, och imorgon (söndag) sänds del 3.

Mycket trevligt med nya avsnitt, och det ska som sagt bli spännande att se om det är Molly Sandén eller Dominique Pålsson Wiklund som spelar Rapunzel i den nya säsongen. Inte för att det spelar så stor roll, då båda två är väldigt bra, men Molly är nog ändå strået vassare i just den här rollen...

Jag hoppas att Molly Sandén återkommer i rollen (även om jag misstänker att det bara är önsketänkande)

Nåja, så länge som Molly är med i Röjar-Ralf Kraschar Internet så är jag nöjd...

Påtal om det, så hoppas jag att Lizette Pålsson är både Snövit och Askungen i den filmen, och att Mikaelas repliker som Snövit i inslaget på julafton bara var "slaskröster"...

Personligen tycker jag dock att "strået vassare" är en extrem underdrift; jag tycker absolut att Molly Sandén är minst tusen gånger bättre än vad Dominique Pålsson Wiklund är (Molly är också mer lik Mandy Moore än vad hon är), men är ändå klart acceptabel med henne som ersättare...
(samma sak känner jag med Tingeling, att jag absolut föredrar Marie Serneholt framför Linda Åslund, men är ändå klart acceptabel med henne som ersättare)

Jag hoppas också att de hittar en bättre ersättare till Flynn Rider, för Jonas Bane är i mitt tycke så långt ifrån bra man kan komma...

Samlaren

Citat från: Artan1528 skrivet 26 januari 2019 kl. 14:56:55
De viste episode 1 i dag.
Episode 2 i morgen
Episode 3 På lørdag
Episode 4 på næste søndag

De viser nye episoder hver weekend ( Lørdag og Søndag klokken 8 ) :)

Men på måndag och tisdag så är det också 2 avsnitt från säsong 2

angående avsnittet som var på Lördag så är det skrivet som ett avsnitt och inte dubbelavsnitt https://www.imdb.com/title/tt7729284/?ref_=ttep_ep1

Artan1528

Citat från: Samlaren skrivet 27 januari 2019 kl. 13:43:21
Men på måndag och tisdag så är det också 2 avsnitt från säsong 2

angående avsnittet som var på Lördag så är det skrivet som ett avsnitt och inte dubbelavsnitt https://www.imdb.com/title/tt7729284/?ref_=ttep_ep1

På mandag stater part 1 af episode 1, og tirsdag starter part 2 af episode 1.

Man kan ikke altid stole på IMDB

Anders M Olsson

Citat från: Samlaren skrivet 27 januari 2019 kl. 13:43:21
Men på måndag och tisdag så är det också 2 avsnitt från säsong 2

angående avsnittet som var på Lördag så är det skrivet som ett avsnitt och inte dubbelavsnitt https://www.imdb.com/title/tt7729284/?ref_=ttep_ep1

Extra långa avsnitt är nästan alltid gjorda i två versioner; dels för visning i sin helhet, dels uppdelade på två delar av normallängd. Sådana avsnitt brukar ha tre olika produktionsnummer. I fallet med Beyond the Corona Walls har avsnittet produktionsnumren 201 och 202 när det visas delat, och 225 när det visas helt.

Det är bl.a. tablåutrymmet som bestämmer vilken version som ska användas. Den ena varianten är inte mera rätt eller fel än den andra.

Daniel Hofverberg

Tack, just det avsnittet har jag inte lyckats hitta åt produktionskoder för.

I 9 fall av 10 är det ju produktionsordningen som Disney Channel utgår ifrån när de anger avsnittsnummer i sina tablåer (fast räknat från början, utan att "nollställa" för varje säsong. Det finns ett fåtal undantagsfall (bl.a. Darkwing Duck, på den tiden när Disney Channel sände den, där deras numrering var någon märklig ordning som inte överensstämmer med vare sig produktionsordning eller ursprunglig visningsordning), men det är sällsynt.