Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Censurering/Omdubb

Startat av DisneyTLK, 27 augusti 2012 kl. 14:50:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Soscla

Jag har gjort mycket efterforskningar på Ariels röstscen, för jag tycker det är rätt intressant. I originalet säger Ursula sin ramsa (Beluga serruga...blabla) och fram kommer två andehänder, hon säger "Now, sing!". Ariel börjar sjunga, händerna kommer mot henne, Ursula ropar "Keep singing!" och händerna tar hennes röst och åker in i snäckan. Ariel innesluts i en bubbla, stjärten blir ben, Ursula skrattar maniskt och Ariel simmar iväg upp mot ytan.
På min VHS från 1989 som är censurerad börjar Ariel sjunga medan Ursula säger sin ramsa, man får inte se några händer, Ursula hojtar "Sjung mera!", plötsligt blir Ariel av med rösten och det är som i originalet förutom att Ursulas maniska skratt är borttaget.

http://www.youtube.com/watch?v=4jvxZU2YWVw  Här ser man rätt bra hur det är, de svenska versionerna börjar vid 10:45. När man nu vet hur det var i originalet kan man tydligt se att det är rätt ordentligt kapat, men jag tycker ändå att det är en rätt elegant lösning. Men det kanske är nostalgin som talar.
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Mycket intressant att se. Jag tycker också att nedklippningarna av Den lilla sjöjungfrun har skett på ett snyggt och någorlunda naturligt sätt. Man märker en stor skillnad på de filmer där Disney själva har klippt ned, och de fall där Statens biografbyrå har censurerat filmer i Sverige - då blir det inte i närheten av lika elegant...

_Alexander_

Synd att Disney inte kunde använt sig av den fullständiga svenska LP-versionen av scenen där Ursula tar Ariels röst på DVD, så att man kunde fått höra Ursulas "Så sjung!" och Sissels röst istället för "Sjung prinsessa!" och Jodi Bensons sång.
Men det är väl inget som Disney förvarar antar jag, då det skulle bli en hel del för dem att hålla koll på, men synd är det ändock.

Elios

Kändes ju som en rejäl censurering när man dubbade om Ducktales. 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 26 oktober 2022 kl. 11:38:39Kändes ju som en rejäl censurering när man dubbade om Ducktales.
Det är inte censurering, ingen har klippt bort eller gjort om något med själva serien det är bara en ny dubbning.