Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vilka har ni sett på bio?

Startat av Disneyfantasten, 2 januari 2018 kl. 17:04:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  2 januari 2018 kl. 21:58:48
Det är en bra  översättning som hade funkat till en bokstavlig textning av låten.  :)
Till dubbning är det tyvärr lite för långt för man måste även ta hänsyn till munrörelser och stavelser. "Let it go" är tre stavelser så översättaren måste komma på något med lika många stavelser på svenska som på nåt sätt ändå ska matcha originalets syfte med låten.

Exempel som hade funkat: Låt det va!/Låt mig va!
Jag är fri!
Glöm det där!

Dessutom behöver man inte översätta allt exakt, det skulle helt enkelt bli för konstigt och vissa direktöversättningar passar helt enkelt inte...

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2018 kl. 22:04:24
Dessutom behöver man inte översätta allt exakt, det skulle helt enkelt bli för konstigt och vissa direktöversättningar passar helt enkelt inte...

Precis, bokstavlig översättning behöver det inte vara, men ska ändå som helhet helst ge samma känsla some originalet.  :)
Annars kan det bli fel åt andra hållet att det är för fritt översatt.  :-\

Disneyfantasten

#17
Citat från: Alexander skrivet  2 januari 2018 kl. 22:07:00
Precis, bokstavlig översättning behöver det inte vara, men ska ändå som helhet helst ge samma känsla some originalet.  :)
Annars kan det bli fel åt andra hållet att det är för fritt översatt.  :-\

Du har helt rätt till din synpunkt! Om man ser till äldre originaldubbningar gjorde 1938-1961 tycker jag att översättningen låter egendomlig på flera ställen, men i 1972-års dubbning av Dumbo är både översättningen och sångtexterna tvärtemot bättre än i 1996-års andra omdubb...

Men låt inte denna tråd förvandlas till ett ämne om just översättningar och sångtexter, det bästa är att skapa en tråd om detta  :) .

Så åter till ämnet; hur ser du framemot den kommande filmen Coco?

TecknatÄlskare

Dock har jag sett betydligt fler filmer på bio som är icke Disney.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2018 kl. 22:21:10
Du har helt rätt till din synpunkt! Om man ser till äldre originaldubbningar gjorde 1938-1961 tycker jag att översättningen låter egendomlig på flera ställen, men i 1972-års dubbning av Dumbo är översättningen tvärtemot bättre än i 1996-års andra omdubb...

Men låt inte denna tråd förvandlas till ett ämne om just översättningar och sångtexter, det bästa är att skapa en tråd om detta  :) .

Så åter till ämnet; hur ser du framemot den kommande filmen Coco?

Coco ska bli spännande. Längtar till att se den.  ;)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  2 januari 2018 kl. 22:47:37
Coco ska bli spännande. Längtar till att se den.  ;)

Jag också, jag har redan bestämt mig för att köpa biljetter den 10 februari för att sedan se den dagen därpå...

Christer

Kul att försöka minnas. Är inte jättestort Disney-fan egentligen, men några har man ju sett.

Djungelboken
Micke och Molle
Oliver och gänget
Den lilla sjöjungfrun
Skönheten och odjuret
Bernard och Bianca i Australien
Atlantis
Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan

Henkow

Den enda disneyfilmen jag kommer ihåg att jag sett på bio är Bolt. Borde gå på bio oftare.

moviefan

Jag har sett

Lejonkungen
Pocahontas
Dinosaurier
Upp
Den Lilla Sjöjungfrun
Frost
Vaiana
Ringaren i Notredame
Aladdin

Kommer inte på fler 

Disneyfantasten

Idag lade jag till en film på min lista över ICKE-Disneyfilmer som jag kom på att jag också hade sett på bio; Croodarna!

jimstrom

Få se nu,

Djungelboken,
Snövit,
Aladdin,
Lejonkungen,
Toy Story

är dom disneyfilmer jag sett på bio.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 26 oktober 2018 kl. 13:14:58
Vilken av filmerna som ni såg på bio såg ni i 3D. Jag såg Tintin och Husdjurens hemliga liv i 3D

Jag såg Frost, Big Hero 6, Insidan Ut, Den Gode Dinosaurien, Zootropolis, Hitta Doris, Vaiana, Bilar 3, Coco och Superhjältarna 2 på bio i 3D!

Jag kommer att göra detsamma även med Röjar-Ralf kraschar internet, Toy Story 4 och Frost 2!

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 oktober 2018 kl. 17:18:42
Jag såg Frost, Big Hero 6, Insidan Ut, Den Gode Dinosaurien, Zootropolis, Hitta Doris, Vaiana, Bilar 3, Coco och Superhjältarna 2 på bio i 3D!

Jag kommer att göra detsamma även med Röjar-Ralf kraschar internet, Toy Story 4 och Frost 2!

Nu tänker jag bara som så att man vet ju aldrig om dessa kommer att visas i 3D. Jag tror dem kommer att göra det men man vet ju inte alltid som sagt.  ??? ::)

Men iallafall så dessa Disney/Pixar etc. Filmer har jag sätt på bio vad jag vet:

Om vi då börjar med alla liveaction filmer:
101 Dalmatiner
(vilket var den absolut första filmen jag någonsin såg på bio som mina föräldrar iallafall har sagt.)
Djungel George (varpå jag somnade mitt i filmen. ^^)
102 Dalmatiner
Pirates of The Caribbean 3-5
Trollkarlens Lärling
Maleficent
Djungelboken (2016)
Alice i Spegellandet
Skönheten och Odjuret

Sedan förmodligen också Nalle Puh och Christopher Robin.
Önskar med jag hade sätt Askungen och Alice i Underlandet men anywho så såg jag iallafall uppföljaren av den senaste.  8)
Har dock fortfarande inte sätt Askungen i efterhand.  :( Får göra det snart.  ;D

Dem enligt Wikipedia som heter Disneytoon Studios som då är dem få Disney uppföljarna som gick på bio var:

Tigers Film
Djungelboken 2

Kan tillägga här att jag har inget emot dessa uppföljarna så mycket en del gillar jag faktiskt. Bl. a. Den Lilla Sjöjungfrun 2-Havets Hemlighet och Kejsarens Nya Stil 2-Kronks Nya Stil är med skön.  :D Så helt fel tycker jag dem inte är. Undrar bara varför vissa av dem släpptes på bio och inte direkt till hyrbutiken. 8)

Nu över till Pixar:

Ett Småkryps Liv
Toy Story 2
Monsters, Inc.
Hitta Nemo
Superhjältarna
Bilar
Wall-E
Upp
Toy Story 3
Monsters University
Insidan Ut
Hitta Doris
Bilar 3
Coco
Superhjältarna 2

Var bara mindre än 1 år när Toy Story kom så hade nog ingen större möjlighet då men hade inte tvekat om den hade visats på biografen igen som dem gör men helst utan 3D då förstås. :)

och så över till Disney Filmerna:

Herkules
Mulan (varpå jag kom ihåg endast 4 år gammal att filmen bara stängdes av vid halva men sattes så småningom igång igen.  :o)
Tarzan
Kejsarens Nya Stil
Lilo & Stitch
Skattkammarplaneten
Trassel
Frost
Zootropolis
Vaiana

Andra icke Disney filmer jag ändå sätt har ju varit typ Shrek, Ice Age, Robotar etc.

Men nu till en annan liten sak. Jag undrar varför i Holgers Pipor Bernard och Bianca i Australien räknas in som klassiker då ju detta är en uppföljare som jag btw vet kom tidigare än dem andra uppföljarna men känns ändå som den borde ha varit något annat.
Sedan kom jag med ihåg en sak om Dinosaurier och det är var det så ifrån början att den var barnförbjuden eller varav att den inte tilläts från 11 år och under för jag minns att jag så gärna ville se den men fick inte för mina föräldrar pga vad det nu var men att sen så ändrade dem så att man fick se den i föräldrars sällskap eller hur det nu var för det var något sånt minns jag, men att då var det för sent. Någon annan som minns?  ;D


Och jo PS så återkommer jag med dem jag såg i 3D. Är mest det att jag inte är särskilt förtjust i just 3D dock. :-\

Alexander

Bernard och Bianca i Australien gjordes av Walt Disney Animation Studios, huvudstudion som också gjort Aladdin, Lejonkungen, Pocahontas m.fl.
Likaså Fantasia 2000 och Nalle Puhs film-Nya äventyr i Sjumilaskogen gjordes av Walt Disneys Animation Studios.

De övriga uppföljarna gjordes av DisneyToon Studios som från början tog hand om de tecknade TV-serierna.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 27 oktober 2018 kl. 17:47:32
Nu tänker jag bara som så att man vet ju aldrig om dessa kommer att visas i 3D. Jag tror dem kommer att göra det men man vet ju inte alltid som sagt.  ??? ::)

Men iallafall så dessa Disney/Pixar etc. Filmer har jag sätt på bio vad jag vet:

Om vi då börjar med alla liveaction filmer:
101 Dalmatiner
(vilket var den absolut första filmen jag någonsin såg på bio som mina föräldrar iallafall har sagt.)
Djungel George (varpå jag somnade mitt i filmen. ^^)
102 Dalmatiner
Pirates of The Caribbean 3-5
Trollkarlens Lärling
Maleficent
Djungelboken (2016)
Alice i Spegellandet
Skönheten och Odjuret

Sedan förmodligen också Nalle Puh och Christopher Robin.
Önskar med jag hade sätt Askungen och Alice i Underlandet men anywho så såg jag iallafall uppföljaren av den senaste.  8)
Har dock fortfarande inte sätt Askungen i efterhand.  :( Får göra det snart.  ;D

Dem enligt Wikipedia som heter Disneytoon Studios som då är dem få Disney uppföljarna som gick på bio var:

Tigers Film
Djungelboken 2

Kan tillägga här att jag har inget emot dessa uppföljarna så mycket en del gillar jag faktiskt. Bl. a. Den Lilla Sjöjungfrun 2-Havets Hemlighet och Kejsarens Nya Stil 2-Kronks Nya Stil är med skön.  :D Så helt fel tycker jag dem inte är. Undrar bara varför vissa av dem släpptes på bio och inte direkt till hyrbutiken. 8)

Nu över till Pixar:

Ett Småkryps Liv
Toy Story 2
Monsters, Inc.
Hitta Nemo
Superhjältarna
Bilar
Wall-E
Upp
Toy Story 3
Monsters University
Insidan Ut
Hitta Doris
Bilar 3
Coco
Superhjältarna 2

Var bara mindre än 1 år när Toy Story kom så hade nog ingen större möjlighet då men hade inte tvekat om den hade visats på biografen igen som dem gör men helst utan 3D då förstås. :)

och så över till Disney Filmerna:

Herkules
Mulan (varpå jag kom ihåg endast 4 år gammal att filmen bara stängdes av vid halva men sattes så småningom igång igen.  :o)
Tarzan
Kejsarens Nya Stil
Lilo & Stitch
Skattkammarplaneten
Trassel
Frost
Zootropolis
Vaiana

Andra icke Disney filmer jag ändå sätt har ju varit typ Shrek, Ice Age, Robotar etc.

Men nu till en annan liten sak. Jag undrar varför i Holgers Pipor Bernard och Bianca i Australien räknas in som klassiker då ju detta är en uppföljare som jag btw vet kom tidigare än dem andra uppföljarna men känns ändå som den borde ha varit något annat.
Sedan kom jag med ihåg en sak om Dinosaurier och det är var det så ifrån början att den var barnförbjuden eller varav att den inte tilläts från 11 år och under för jag minns att jag så gärna ville se den men fick inte för mina föräldrar pga vad det nu var men att sen så ändrade dem så att man fick se den i föräldrars sällskap eller hur det nu var för det var något sånt minns jag, men att då var det för sent. Någon annan som minns?  ;D


Och jo PS så återkommer jag med dem jag såg i 3D. Är mest det att jag inte är särskilt förtjust i just 3D dock. :-\

Filmen Dinosaurier har såvitt jag vet en 7-års gräns!

PS: Varför gillar du inte 3D?