Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Plastkassar - inte längre gåvor (!)

Startat av Richardo, 6 januari 2018 kl. 13:11:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Vad är era synpynkter angående hur plastkassar, som man tidigare fick på köpet i många butiker, nu kostar 2 SEK?

Visst är det bra att plastkassar återanvänds, men jag tycker inte att det ska ske på kundernas bekostnad eller att man ska ofrivilligt uppmuntra snålhet.   

Problemet är att de bara minskar framtida produktionen av plastkassar och inte de plastkassar som redan har producerat. EPlastkassarna som finns i lagren hos flera butiker inte längre används, utan står där och samlar dam. Från en ekonomiskt synvinkel, kan återanvändningen av plastkassar minska försäljningen av nya plastkassar och är dåligt. 

Ett bättre alternativ vore att ge kunderna PAPPERSkassar istället. Då får kunderna något på köpet och man förbrukar inte plast.

Ett bättre sätt att hantera situationen enligt mig vore att ge kunderna plastkassar så långt lagret räcker och sedan ersätta plastkassarna med papperskassar. Efter det, beställer butikerna INTE NYA plastkassar från distributörerna och på det sättet minskas produktionen av plastkassar.

Lilla My

Tycker det är bra att plastpåsar blir dyrare. Plast förstör så mycket, jävla skräp är vad det är.

Använt tygpåsar att ha med i affären. Djupare och får plats med mer saker, håller bättre i alla väder, lättare grepp om grejerna och en otrolig nytta för miljön, samt så mycket billigare i längden ;)

Citat från: Richardo skrivet  6 januari 2018 kl. 13:11:50
Ett bättre alternativ vore att ge kunderna PAPPERSkassar istället. Då får kunderna något på köpet och man förbrukar inte plast.

Nu vet jag inte hur det är där du bor, men i alla affärer jag har varit i finns det alltid papperspåsar som alternativ.

Richardo

Citat från: Lilla My skrivet 13 januari 2018 kl. 05:25:42
Tycker det är bra att plastpåsar blir dyrare. Plast förstör så mycket, jävla skräp är vad det är.

Det är inte plasten som är problemet utan nedskräpning.

Då har du nog aldrig hört talats om "bio-degradable plastics".

Rätt säker på att en oljespillning gör mer skada för miljön än produktionen av plast.

Soscla

Citat från: Richardo skrivet 13 januari 2018 kl. 07:35:41
Då har du nog aldrig hört talats om "bio-degradable plastics".

Rätt säker på att en oljespillning gör mer skada för miljön än produktionen av plast.

I alla butiker jag har gått har jag aldrig sett att de säljer nedbrytbara plastpåsar för sina varor.
Okej, men oljespill har ju inget med plastproduktionen att göra? Varför börjar du prata om det? Plast är visst bara skit för naturen, då förstås när det inte källsorteras ordentligt. Har du hört talas om plasten i havet till exempel?
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Citat från: Richardo skrivet 13 januari 2018 kl. 07:35:41
Då har du nog aldrig hört talats om "bio-degradable plastics".

Nedbrytbara plastpåsar är svindyra. Småaffärer har inte råd att köpa in dessa i de mängder som faktiskt säljs.

Citat från: Richardo skrivet 13 januari 2018 kl. 07:35:41
Rätt säker på att en oljespillning gör mer skada för miljön än produktionen av plast.

Rätt säker på att det är helt två olika sorters problem.

- Pandor är utrotningshotade
- FAST TÄNK NU på att flygplanen släpper ut mycket avgaser!
- ... ??