Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Asterix och hans tappra galler

Startat av TonyTonka, 7 augusti 2008 kl. 21:16:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Axterix och hans tappra galler finns på dubbningshemsidan. men där står bara Bert-Åke Varg som Asterix och övriga skådespelare.  Vilka spelar Obelix och miraculix, spionen och bonden och romarkaptenen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

De officiella creditlistorna till Asterix och hans tappra galler uppger tyvärr enbart skådespelarna i grupp, och officiellt finns ingenting bevarat om vem som spelar vem. Den enda som säkerligen haft alla uppgifter var regissören Lasse Swärd, och han har varit död i många år.

I samband med min recension av filmen för några år sedan lyckades jag i alla fall att identifiera en del av rösterna genom röstidentifiering samt jämförelser med andra Asterix-filmer, men jag kan inte garantera till 100% att allting stämmer:

Asterix - Bert-Åke Varg
Obelix - Håkan Serner
Miraculix - Lars Edström
Gaius Bonus - Tor Isedal
Julius Caesar - Mathias Henriksson
Oxförsäljare - Tor Isedal
Berättare - Ulf G. Johansson

Finns det felaktigheter, eller om någon lyckats att identifiera fler röster, så får ni mer än gärna bidra med vad ni vet.

Som parentes kan jag förresten nämna att det är jag som sammanställt och skrivit ut de svenska dubbcredits som står utsatta efter sluttexterna på DVD-utgåvorna av Asterix-filmerna. Dock valde Nordisk Film i något enstaka fall att bortse från mina listor och istället använda egna listor av okänt ursprung (kanske kom mina uppgifter in för sent, då vissa av titlarna redan hade gått till pressning), men jag kommer inte ihåg vilken eller vilka filmer det gällde.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Svensk Filmdatabas anger följande medverkande i Asterix och hans tappra galler :

"Bert-Åke Varg  Asterix, Majestix, Marcus Sacapus, Tullios, Octopus Claudius Quiontilius, en blodtörstig flicka
Håkan Serner  Obelix, Torubadix
Per Sjöstrand  Miraculix, tortyrmästaren
Tor Isedal  Caius Bonus, bonden
Mathias Henrikson  Caesar, berättaren
Lars Lennartsson Caligula Minus, Juluis Pompilius, barberaren"

Källa är alltså Svensk Filmdatabas http://www.svenskfilmdatabas.se/

Daniel Hofverberg

Intressant. Jag kan nästan svära på att Svensk Filmdatabas inte hade några credits när jag skrev recensionen 2004, så jag undrar var deras uppgifter kommer ifrån. Men det är mycket möjligt att de har rätt, och att vissa av mina iakttagelser var felaktiga. Jag får ta och se om filmen vid tillfälle, och se vad jag tror.

Citat från: Tonytonka skrivet  8 augusti 2008 kl. 16:10:10
vem är gaius bonus?
Gaius Bonus var den romerska ledaren.

ddubbning

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2008 kl. 19:37:34
Intressant. Jag kan nästan svära på att Svensk Filmdatabas inte hade några credits när jag skrev recensionen 2004, så jag undrar var deras uppgifter kommer ifrån. Men det är mycket möjligt att de har rätt, och att vissa av mina iakttagelser var felaktiga. Jag får ta och se om filmen vid tillfälle, och se vad jag tror.
Gaius Bonus var den romerska ledaren.

Säkert vad gäller de som medverkar är i varje fall att Bert-Åke Varg gör Asterix röst, han är ju Asterix i alla filmer utom Asterix-Gallernas Hjälte, där Bo Maniette är Asterix, den senaste animerade filmen "Asterix och Vikingarna" där Reine Brynolfsson är Asterix och Asterix i Amerika, där jag inte vet vem som gör Asterix . Det verkar för övrigt svårt att få veta något om medverkande i den svenska dubben av "Asterix i Amerika", varken Wikipedia,SLBA eller Svensk Filmdatabas har några uppgifter om medverkande i denna film.Jag har tidigare berört denna film i detta forum. Sen dess har det ju dock tillkommit personer här, är det någon som vet något om medverkande i Asterix i Amerika ?

Daniel Hofverberg

Citat från: ddubbning skrivet  8 augusti 2008 kl. 20:24:39
Säkert vad gäller de som medverkar är i varje fall att Bert-Åke Varg gör Asterix röst, han är ju Asterix i alla filmer utom Asterix-Gallernas Hjälte, där Bo Maniette är Asterix, den senaste animerade filmen "Asterix och Vikingarna" där Reine Brynolfsson är Asterix och Asterix i Amerika, där jag inte vet vem som gör Asterix .
Förutom Asterix röst, så är det också solklart att Håkan Serner spelar Obelix, att Mathias Henrikson spelar Julius Caesar och att Tor Isedal gör Gaius Bonus och oxförsäljaren (som jag antar är samma rollfigur som "bonden" i Svensk Filmdatabas lista).

Vad gäller Asterix i Amerika, så tycks jag minnas att Erika nämnde för mig vid något tillfälle att hon trodde att VHS-filmen hade utsatta svenska credits; men jag har den inte själv, så jag kan inte kolla. För övrigt är det märkligt att just den filmen inte släppts på DVD, fastän alla andra Asterix-filmer gjort det.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2008 kl. 21:04:44
Förutom Asterix röst, så är det också solklart att Håkan Serner spelar Obelix, att Mathias Henrikson spelar Julius Caesar och att Tor Isedal gör Gaius Bonus och oxförsäljaren (som jag antar är samma rollfigur som "bonden" i Svensk Filmdatabas lista).

Vad gäller Asterix i Amerika, så tycks jag minnas att Erika nämnde för mig vid något tillfälle att hon trodde att VHS-filmen hade utsatta svenska credits; men jag har den inte själv, så jag kan inte kolla. För övrigt är det märkligt att just den filmen inte släppts på DVD, fastän alla andra Asterix-filmer gjort det.


Ja, det stämmer att de uppgifter du nämner är säkra.

Vad gäller bonden så är han samma som "oxförsäljaren", bonden är dock den enligt min åsikt rätta beteckningen¨på karaktären ifråga. Eftersom det är länge sedan jag såg filmen minns jag inte alla turer i handlingen men försäljning av oxar eller vagn har en viss betydelse. Bondens huvudsakliga funktion i handlingen är att Asterix liftar med honom in i det romerska lägret, gömd i bondens vagn.
Ja, det är onekligen märkligt att den inte getts ut på DVD. Jag har själv sett den på en hyr-VHS för länge sedan samt i en tv-visning för många år sedan, och jag kan inte minnas att det förekom credits någon av gångerna. Men det kan givetvis vara så att jag minns fel. Jag har tyvärr inte heller VHS:en i min ägo.

Elios

Det här var ju den absolut första Asterix filmen som gjordes. Och då var det väl med Bert-Åke Vargs debut inom dubbning som inte var Disney.
Jag vet inte så mycket vilka dom andra var mer än att dom gjorde rösterna i fler Asterix filmer.
Håkan Serner känner jag till lite grann då han varit med i några gamla svenska filmer genom åren.
Ska sägas att jag på ett eller annat sätt alltid har blandat ihop honom med Halvår Björk.
Mathias Henriksson känner jag inte riktigt till men han medverkade väl mest i såna här produktioner förmodar jag.
Filmen i övrigt är ändå väldigt bra för att vara från 60-talet. Och har absolut sin charm.
Man kan ju säga att det här var ju Asterix debut.

TonyTonka

Förlåt att jag drar upp ett gammalt ämne, men vem spelar Miraculix i dubbningen till filmen? Dubbningshemsidan anger både Lars Edström och Per Sjöstrand på creditslistan som rollen.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 31 maj 2021 kl. 20:28:43
Förlåt att jag drar upp ett gammalt ämne, men vem spelar Miraculix i dubbningen till filmen? Dubbningshemsidan anger både Lars Edström och Per Sjöstrand på creditslistan som rollen.
Per Sjöstrand tror jag.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 31 maj 2021 kl. 20:28:43
Förlåt att jag drar upp ett gammalt ämne, men vem spelar Miraculix i dubbningen till filmen? Dubbningshemsidan anger både Lars Edström och Per Sjöstrand på creditslistan som rollen.
Oj, det har jag inte ens reflekterat över - hur har det gått till som...? :-[

Utifrån vad som framkommit tidigare i den här tråden verkar Lars Edström ha varit min slutsats utifrån röstidentifiering, medan Per Sjöstrand stod utsatt i Svensk Filmdatabas (Svenska Filminstitutets databas).

Men det är förmodligen Per Sjöstrand som stämmer, för jag ser att de officiella creditsen i grupp anger följande:

"BERT-ÅKE VARG  som Asterix
HÅKAN SERNER
TOR ISEDAL
PER SJÖSTRAND
MATHIAS HENRIKSSON
LARS LENNARTSSON
BÖRJE AHLSTEDT
SVEN LINDBERG
LEIF AHRLE"

Således ingen skymt av Lars Edström. Jag vet inte riktigt var jag fick det ifrån, men Lars Edström har ju varit med i många dubbningar så det hade för all del inte alls varit osannolikt - men det är knappast troligt att de skulle ha missat just den skådespelaren i de officiella creditsen.

Så jag kan bara beklaga min tabbe, och ska uppdatera creditlistan snarast. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2021 kl. 21:02:29
Oj, det har jag inte ens reflekterat över - hur har det gått till som...? :-[

Utifrån vad som framkommit tidigare i den här tråden verkar Lars Edström ha varit min slutsats utifrån röstidentifiering, medan Per Sjöstrand stod utsatt i Svensk Filmdatabas (Svenska Filminstitutets databas).

Men det är förmodligen Per Sjöstrand som stämmer, för jag ser att de officiella creditsen i grupp anger följande:

"BERT-ÅKE VARG  som Asterix
HÅKAN SERNER
TOR ISEDAL
PER SJÖSTRAND
MATHIAS HENRIKSSON
LARS LENNARTSSON
BÖRJE AHLSTEDT
SVEN LINDBERG
LEIF AHRLE"

Således ingen skymt av Lars Edström. Jag vet inte riktigt var jag fick det ifrån, men Lars Edström har ju varit med i många dubbningar så det hade för all del inte alls varit osannolikt - men det är knappast troligt att de skulle ha missat just den skådespelaren i de officiella creditsen.

Så jag kan bara beklaga min tabbe, och ska uppdatera creditlistan snarast. :)
Ja om Lars Edström int medverkar alls måste de va Per Sjöstrand

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 31 maj 2021 kl. 20:28:43
Förlåt att jag drar upp ett gammalt ämne, men vem spelar Miraculix i dubbningen till filmen? Dubbningshemsidan anger både Lars Edström och Per Sjöstrand på creditslistan som rollen.
I Dubbningshemsidans creditslista till Asterix och Kleopatra crediteras också rollen till Lars men då stämmer väl inte det heller antar jag...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2021 kl. 21:02:29
Oj, det har jag inte ens reflekterat över - hur har det gått till som...? :-[

Utifrån vad som framkommit tidigare i den här tråden verkar Lars Edström ha varit min slutsats utifrån röstidentifiering, medan Per Sjöstrand stod utsatt i Svensk Filmdatabas (Svenska Filminstitutets databas).

Men det är förmodligen Per Sjöstrand som stämmer, för jag ser att de officiella creditsen i grupp anger följande:

"BERT-ÅKE VARG  som Asterix
HÅKAN SERNER
TOR ISEDAL
PER SJÖSTRAND
MATHIAS HENRIKSSON
LARS LENNARTSSON
BÖRJE AHLSTEDT
SVEN LINDBERG
LEIF AHRLE"

Således ingen skymt av Lars Edström. Jag vet inte riktigt var jag fick det ifrån, men Lars Edström har ju varit med i många dubbningar så det hade för all del inte alls varit osannolikt - men det är knappast troligt att de skulle ha missat just den skådespelaren i de officiella creditsen.

Så jag kan bara beklaga min tabbe, och ska uppdatera creditlistan snarast. :)

Men står inte Edström med på film affischen ?

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.