Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Svenska röster i Tingeling(Tinkerbell)

Startat av clash, 29 april 2007 kl. 23:09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

clash

Är det någon som vet rösterna?

De dubbar den säkert snart, då den ska ha dvdpremiär detta år...
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Anders M Olsson

Det är tveksamt om den verkligen kommer ut i år. Det ryktas att produktionsproblem har försenat den till hösten 2008 eller våren 2009.

Daniel Hofverberg

I vilket fall som helst, så är det med största sannolikhet alldeles för tidigt att uttala sig om röster. Disney brukar hålla sånt hemligt ganska länge, och brukar inte offentliggöra röster förrän relativt kort tid innan premiären.

Och i det här fallet är filmen såvitt jag vet inte ens färdigproducerad, så jag tror knappast att vare sig Sun Studio eller Disney Character Voices ens har påbörjat rollbesättningen för den svenska dubben.

clash

Synd. Hoppas de får behagliga röster och att Emma Iggström gör Tingelings röst.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Dags att förnya det här gamla ämnet, då det nu har offentliggjorts de större rösterna i Tingeling, som släpps på DVD om drygt en månad:

Tingeling - Marie Serneholt
Feen Maria - Anna Book
Vidia - Sarah Dawn Finer
Iridessa - Emma Lewin
Silverdagg - Anna "Ana" Johnson
Vinka - Hilda Eidhagen
Drottning Anileah - Elin Klinga

Soscla

Coolt med Sarah Dawn Finer! Hoppas att hon får sjunga då också :)
It's so fluffy I'm gonna die!

onyx86

vilka bra röster, längtar mkt. den ska ha premiär på disneychannel:)

Daniel Hofverberg

Mycket riktigt - det hade jag missat i mitt inlägg. Den visas på Disney Channel den 18 oktober (10:30 samt 16:00), och släpps alltså på DVD en och en halv vecka senare. Med andra ord, ungefär som de gjorde med Askungen 3.

onyx86


Daniel Hofverberg

Såvitt jag vet är Askungen 3 - det magiska trollspöet det enda fallet i Sverige där en långfilm som inte är en Disney Channel Original Movie visats på Disney Channel innan den släppts på DVD. Och så nu alltså Tingeling. Så vanligt är det inte...

Daniel Hofverberg

Jag utnyttjar det här supergamla ämnet, då det trots allt har med Tingeling att göra. Jag håller på att gå igenom och identifiera rösterna i halvtimmesfilmen Tingeling och älvornas mästerskap, som visats på Disney Channel vid några tillfällen (nu senast häromveckan). Som med i stort sett alla program på Disney Channel står rösterna utsatt i grupp under eftertexterna. och det är inte helt oproblematiskt att placera in vem som spelar respektive rollfigur. Den här filmen har heller inte släppts på DVD, så att man inte kan få mer detaljerade credits via DVD-utgåvor.

Framförallt är det en av huvudrollerna som jag hittills har gått bet på; närmare bestämt Chloe som är en ny älva som inte varit med i någon av de tidigare filmerna. Hennes röst låter oerhört bekant, men just nu lyckas jag inte att placera in rösten. Jag bifogar ljudklipp på Chloe från den här filmen. Någon som kan avgöra vem rösten tillhör?

De crediterade skådespelarna i Tingeling och älvornas mästerskap är:

Linda Åslund
Hanna Hedlund
Beata Harryson
Adam Giertz
Jakob Stadell
Jonas Bane
Happy Jankell
Norea Sjöquist
Annika Barklund
Elin Klinga
Sarah Dawn Finer
Göran Berlander
Mikaela Tidermark
Nicklas Berglund
Anna Book
Emma Lewin
Hilda Eidhagen
Lucas Krüger
Christian Fex
Tia Lily
Sanna Martin
Molly Sandén


Dock vet jag inte om listan verkligen är komplett, då Marie Serneholt alltså inte står utsatt trots att det fortfarande borde vara hon som spelar Tingeling (Tingeling har dock en ganska liten roll i den här filmen, till skillnad från långfilmerna).

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2012 kl. 18:07:48
Dock vet jag inte om listan verkligen är komplett, då Marie Serneholt alltså inte står utsatt trots att det fortfarande borde vara hon som spelar Tingeling (Tingeling har dock en ganska liten roll i den här filmen, till skillnad från långfilmerna).

Nu var det längesen jag såg Tingeling och älvornas mästerskap på Disney Channel men jag har för mig att Tingelings röst inte gjordes av Marie Serneholt utan en annan bekant röst, men jag kan ha fel.

Daniel Hofverberg

Jag har inte tänkt på det förut, men nu när jag lyssnar igen så har du nog rätt i det. Jag är inte riktigt hundra, men jag tycker nu att Tingelings röst påminner en hel del om Linda Åslund; även fast den är lite förställd.

Såvitt jag kunnat hitta åt efter en snabbtitt på filmen har Tingeling bara en enda replik i hela filmen (plus lite gruppjubel i slutet, som jag inte vet om det är nyinspelat eller M&E). Jag bifogar ljudklipp på Tingeling också för säkerhets skull, fast jag blir alltmer misstänksam på att det är Linda.

Såvitt jag kunnat höra spelar Linda Åslund också den nytillkomna älvan Ivy (en väldigt liten roll) i filmen, men där använder hon mer sin vanliga röst.

Oscar Isaksson

Jag 100% säker på att Tingeling spelas av Linda Åslund.

Linnzy

Ja  det låter som Linda Å.

Jag har kollat runt lite på olika klipp av olika slag med alla de listade kvinnliga skådisarna men har fortfarande inte riktigt listat ut vem Chloe spelas utav.

Fast jag funderar på om det inte är sarah Dawn Finer, något i bakhuvudet säger mig att det är det....men är inte hundra...