Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Barndubbare

Startat av TonyTonka, 27 december 2012 kl. 17:34:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Har ni någonsin stört er på någon barnskådespelare i dubbningarna? Jag funderar nämligen på om det är orättvist att jämföra barn med vuxna vad gäller dubbning då barn kanske har det svårare. Men har personer i tonåren (ca. 13-16 år) lättare att dubba än mindre barn (ca. 8-12 år) ?

Bland bra barndubbare (eller nu är de nog föredetta barn) är Jesper Adefeldt, Tobias Swärd, Anton Nyman, Anton Olofsson, Elina Raeder, Jasmine Heikura, Leo Hallerstam, Sebastian Paulsson, Alexander Gylemo, Eddie Hultén, Niels Pettersson, Lucas Krüger, Annika Barklund mfl
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tja, bland yngre barn är det väl nästan mer regel än undantag med bristfällig inlevelse. Det tydligaste exemplet är väl Isidor Beslik-Löfdahl från Mina vänner Tiger och Nalle Puh (Heffa i säsong 1), vars inlevelse lämnade en hel del övrigt att önska.

Men det är knappast särskilt lätt för yngre barn att tala med tillräcklig inlevelse, så där är det generellt sett absolut en fördel ju äldre man är och framförallt ju mer man hunnit dubba. Det finns flera exempel på skådisar som i början inte hade någon alltför imponerande inlevelse, men som nuförtiden är utmärkta och talar med mycket bra inlevelse. Exempelvis Niels Pettersson, vars inlevelse i den första Harry Potter-filmen inte var så mycket att hurra för men som nuförtiden är en utmärkt dubbare.

De flesta som du nämner kan knappast anses som barn längre sedan ett antal år tillbaka i tiden. Till exempel är Elina Raeder 27 år, Leo Hallerstam 26 år, Niels Pettersson 23 år, Annika Barklund 25 år, Jasmine Heikura är 26 och Lucas Krüger är 23 år. Fast många av dessa kan utan tvekan fortfarande passera som tonåringar, och spelar ju fortfarande tonåringar i en hel del dubbningar. Bl.a. är det väl nästintill omöjligt att utifrån rösten höra att Elina inte är 16 - 18 år, som hon spelar i ett flertal dubbningar.

Sen finns det ju även ett flertal tonåringar som är mycket aktiva dubbare (bl.a. Mikaela Ardai Jennefors och Amanda Jennefors), medan det är mer ovanligt med yngre barn som aktivt dubbar.

TonyTonka

Vad jag menar är att många av dem var barn när de startade sin karriär, till exempel Leo Hallerstam var väl bara runt 8-9 när han började dubba. Jag antar att det är tack vare pappa Staffan Hallerstam?

Har dessa passerat barn och är tonåringar? Har ingen koll på deras ålder

Oskar Romson
Elias Eding Målar
Hannes Edenroth
Erik Enger Karlson
Linus Hallström
Melker Duberg
Isidor Beslik-Löfdahl
Vincent Werner
Daniel Melén
Dennis Granberg
Sam Molavi
Eddie Hultén
Oliver Åberg

Och jag har ingen koll på om några av dem inte är aktiva längre (jag tror inte att Isidor Beslik-Löfdahl är aktiv nuförtiden)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

juku

Jag tycker personligen det e roligare när en barnkaraktär låter som ett barn med mindre inlevelse än en vuxen med mer inlevelse. Annars tycker jag många barn i serier och filmer är ganska bra. Sen finns de ju dom som dubbat sen de va barn t ex Emma Iggstrom,Sandra Kassman, Johanna Ljungberg(inte så mkt dock), Jessica Andersson, Leo Hallerstam och fler.

Daniel Hofverberg

#4
Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 18:10:22
Har dessa passerat barn och är tonåringar? Har ingen koll på deras ålder
(...)
Sam Molavi
Eddie Hultén
Jag har dålig koll på de flesta av de nämnda skådespelarna, men Eddie Hultén verkar vara 19 år gammal.

Sam Molavi vet jag ganska nyligen (nåt år sen) har kommit in i målbrottet, då han därför har tvingats bytas ut i Phineas & Ferb mot Benjamin Tesfazion, så Sam bör väl troligtvis vara runt 13 - 15 år gammal i dagsläget.

Experten

#5
Ungefär min eller storebrors ålder... (Jag är 13 medan min storebror fyller 15 i Februari)

TonyTonka

Jag kollade på ratsit och Sam Molavi är tydligen född 1996 och Daniel Mélen är tydligen född 1995.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Jag kanske är fel ute men dubbade inte Nick Atkinson vid 13-15 årsåldern?

Erika

Citat från: Elios skrivet 30 december 2012 kl. 15:38:17
Jag kanske är fel ute men dubbade inte Nick Atkinson vid 13-15 årsåldern?

Det stämmer bra.

Rob

12 år medger Nick Atkinson själv. Såg precis en ganska intressant intervju på youtube när Vendela Palmgren intervjuar Nick Atkinson.

http://www.youtube.com/watch?v=4jpBI-ZmJGA

TonyTonka

Citat från: Rob skrivet 30 december 2012 kl. 19:26:11
12 år medger Nick Atkinson själv. Såg precis en ganska intressant intervju på youtube när Vendela Palmgren intervjuar Nick Atkinson.

http://www.youtube.com/watch?v=4jpBI-ZmJGA

Wow, hans vanliga röst låter ganska annorlunda jämfört med hans karakteristiska röst, men jag skymtar lite av den då och då :)

Vilken var Nicks allra första bekräftade dubbningsroll?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Hörde Vincent Werner som knattarna för första gången idag. Det lät verkligen annorlunda jämfört med hur man är van vid, men helt okej.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 19:37:26
Vilken var Nicks allra första bekräftade dubbningsroll?
Det är en bra fråga. Den äldsta dubbningen jag kan hitta åt utifrån en första snabbsökning där Nick Atkinson crediterats är den tecknade TV-serien Den oändliga historien från 1995, som började sändas på TV1000 i mars 1996 och som därför gissningsvis bör ha dubbats i slutet av 1995 eller början av 1996.

Men nu är det ju många dubbningar från 1990-talet som det aldrig satts ut dubbcredits för, inte minst allting som FilmNet sände som del av K-TV-blocket, så det är mycket möjligt att han varit med i dubbningar före det där det inte satts ut credits. Och han kan också mycket väl ha haft crediterade roller före 1995 - 1996, som inte jag kommer ihåg eller lyckades hitta åt nu. Jag utgick nu främst ifrån creditlistorna i Svenska röster och credits, och det är ju långt ifrån alla serier och filmer som finns med där.

Någon annan som har bättre koll?

Erika

Nick var ju med i ett avsnitt av "Sonic" (den första "Sonic"-serien som Dic producerade), men jag vet inte när den tv-serien dubbades. Sedan var han även med i Disney-serien "Den lilla sjöjungfrun" från 1992, men jag vet inte när den svenska dubben gjordes.

Experten

Citat från: TonyTonka skrivet 30 december 2012 kl. 14:03:14
Jag kollade på ratsit och Sam Molavi är tydligen född 1996 och Daniel Mélen är tydligen född 1995.
dvs 2 respektive tre år äldre än min storebror