Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

De 101 Dalmatinerna

Startat av Cadpig, 25 september 2007 kl. 00:29:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Cadpig

När hade serien premiär på svensk tv och på vilken kanal? Är dubbningen från 2003 eller har jag fått det om bakfoten?

Daniel Hofverberg

Den tecknade TV-serien De 101 dalmatinerna visades första gången i Skandinavien på Disney Channel. Jag minns tyvärr inte exakt när det var, men då kanalen hade premiär 2003, så verkar det mest sannolikt att den började visas 2004 eller kanske rentav 2005 (den visades i alla fall inte under kanalens första tid).

Men i och för sig kan den ha dubbats långt innan den började visas, då dubbningen är beställd av Disney centralt och inte av Disney Channel i sig. I Jessica Anderssons CV står det att dubbningen gjordes redan 2000, men jag vet inte om det kan stämma eller inte (det låter väldigt tidigt i mina ögon).

Cadpig

Jag hade kontakt med Jessica igår. Jag kanske kan ta reda på det framöver.

Erika

Jag kommer ihåg att jag såg några avsnitt på TV3 sommaren 2003.

Cadpig

Just det, jag tänkte skriva det! Jag hade för mig att jag såg serien glimta förbi på barntrean 2003 men då rynkade jag bara på näsan och bytte kanal. Vilken dåre jag var!

Soscla

Va? Finns det en serie?? :o Det har gått mig helt obemärkt förbi.


Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2007 kl. 10:03:28
(det låter väldigt tidigt i mina ögon)
(Jag undrar bara hur det kan låta i dina ögon?  :P ::) )
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Okej, jag skrev fel i hastigheten - det skulle förstås vara öron...

Anders M Olsson

Citat från: Soscla skrivet 10 oktober 2007 kl. 21:58:08
(Jag undrar bara hur det kan låta i dina ögon?  :P ::) )

En speciellt svår form av tinnitus...  ;)

Cadpig

Citat från: Soscla skrivet 10 oktober 2007 kl. 21:58:08
Va? Finns det en serie?? :o Det har gått mig helt obemärkt förbi.




Jajamen, en rackarns bra och väääldigt underskattad serie.

Daniel Hofverberg

Personligen kan jag inte påstå att jag är alltför förtjust i serien - den är fullt sevärd, men inget märkvärdigt.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 oktober 2007 kl. 21:18:09
En speciellt svår form av tinnitus...  ;)
Dessbättre var det inte fullt så illa, utan bara en felskrivning...  ;)

Cadpig

Det är det som är grejen. De flesta är inte särskilt förtjusta i serien utan tycker att den är halvdan eller rent dålig. Därför kallar jag den underskattad. Jag älskar den för dens enkelhet och jag tycker dialogen är sylvass, kanske bara är lyckad svensk översättning eller så är manusen lysande. Har inte tagit mig tid att kolla på den med engelskt tal än.

GaBBe

Coolt.. Haha gillar att det låter i dina ögon ;P ...även om det var en felskrivning.

Cadpig

Det coola med den här seriens dubb är att de använder nästan olika skådisar till alla karaktärer. Nästan.

Cadpig

Citat från: Cadpig skrivet  1 januari 2008 kl. 13:21:34
Det är det som är grejen. De flesta är inte särskilt förtjusta i serien utan tycker att den är halvdan eller rent dålig. Därför kallar jag den underskattad. Jag älskar den för dens enkelhet och jag tycker dialogen är sylvass, kanske bara är lyckad svensk översättning eller så är manusen lysande. Har inte tagit mig tid att kolla på den med engelskt tal än.

Jag tog mig till slut tid att se serien med engelskt ta under större delen av 2012. I mångt och mycket föredrar jag den svenska dubben, den är verkligen lyckad. Särskilt Jesper Adefelt som Flax tycker jag riktigt lyser. Jättesynd att jag inte har tillgång till mer än ca 2/3 av seriens avsnitt på svenska. Kan inte SVT börja köra den på sitt urvattnade Disneydags?

Elios

Den här serien som gick på Disney Channel i början. Hoppas den kommer till nya Disney Plus!