Här kommer de 5 bästa tecknade Disney filmerna som man helst
vill se många många gånger framför tv-rutan:
(kommentera också gärna varför ni tycker så som ni gör) ;)
1. Lejonkungen (Bästa stroyn av alla Disneyfilmer någonsin, Frank Ådahl)
2. Robin Hood (Rolig, Äventyrlig och skitbra röster)
3. Ringaren I Notre Dame (Skit bra mäktig musik, "Liparfilm")
4. Skönheten och Odjuret (Räker bara att säga Tommy Körberg och "Gaston") :D
5. Herkules (Gillar den Grekiska Mytologin, också bra musik)
oj så svårt, men dumbo (1), aladdin (2), bambi (3),snövit (4), djungelboken (5)
en helt ny värld med peter jöback är så himla bra
Alla filmerna i denna lista är lika bra så det finns ingen innebördes ordning.
1. Snövit. (¨Den allra första är alltid bäst.)
2. Djungelboken. ( Vem kan hata denna pärla.)
3. Aladdin. (Skön musik med högoktanig Action, galen humor och vacker kärlekshistoria.)
4. Robin Hood. ("Jag är Sir Richard, Hertigen av Kethup. Och räck inte tungan åt mig, pysen")
5. Pinocciho. ( Mest för Benjamin Syrsa och den underbara låten "Ser du stjärnan i det blå".)
Saknar Taran och den Magiska Kitteln :O
1. Herkules (Riktigt underhållande.)
2. Mulan (Bra musik, dock mycket bättre på engelska än på svenska om ni frågar mig.)
3. Ringaren i Notre Dame (Riktigt mäktig film!)
4. Taran och den magiska kittlen (Innehåller min favoritskurk.)
5. Micke och Molle (Mycket vacker film.)
Lejonkungen, Herkules, Ringaren i Notre Dame, Tarzan och Tarzan och den magiska kitteln är några av favoriterna.
Men i övrigt gillar jag även Aladdin, Kejsarens Nya Stil, Frost, Trassel, Atlantis, Skattkammarplaneten mfl.
Gammal tråd det här, men skadar väl inte att ge sina åsikter:
1. Snövit och de sju dvärgarna (både med svenska original- och omdubbningen, en film som är vacker, fascinerande och lagom läskig när den kan).
2. Aladdin (Har en av de roligaste sidekicks Disney någonsin tagit fram, samt den svenska dubbningen är en av de bästa i hela Sveriges historia i mitt tycke)
3. Filmen om Nalle Puh, välsmakande ihopslagning av 3 kortfilmer. För mig också oavsett vilken dubbning.
4. Pinocchio (en film med animation långt före sin tid)
5. Röjar-Ralf (ett love letter till spelmediet, och den lyckas att få in mycket fanservice utan att det distraherar från filmens handling).
Svårt att välja endast 5 när Disney gjort flertalet fantastiska filmer under tiden de funnits. Vill även nämna Toy Story-filmerna samt Ett småkryps liv, men då dessa är gjorda av Pixar (och därmed inte fullt rena Disney-filmer) så passar de inte riktigt in i listan.
Hade det inte varit för att Elios återuppväckte detta urgamla ämne (som alltid) så hade jag väl kanske inte lagt märke till tråden (Fast tolka icke det här som en anklagelse. Menar inte att hoppa på någon!). Faktum är att jag själv skapade en tråd gällande favoriter bland animerade Disneyfilmer, där jag faktist rankade hela 5 st, med några hedersomnämnanden. Jag kan ju i och för sig citera det inlägget här.:
Citat från: Adam skrivet 4 januari 2021 kl. 11:28:48
Vilken eller vilka tecknade/animerade Disneyfilmer anser ni är de/den bästa som någonsin gjorts? Här är exempelvis mina topp 5:
1. Fantasia (1940)
2. Aladdin (1992)
3. Skönheten och Odjuret (1991)
4. Lejonkungen (1994)
5. Törnrosa (1959)
Hedersomnämnanden:
* Ringaren i Notre Dame (1996)
* Snövit och De Sju Dvärgarna (1937)
* Pinocchio (1940)
* Filmen om Nalle Puh (1977)
Hmm....
Fantasia/Fantasia 2000.
Lilo & Stitch.
Atlantis En Försvunnen Värld.
Zootropolis.
Den Lilla Sjöjungfrun.
Encanto.
Ringaren i Notre Dame.
AristoCats.
Röjar Ralf.
Snövit och Dom Sju Dvärgarna.
Tarzan.
Hercules.
Runner Ups:
Kejsarens Nya Still, Skattkammarplaneten, Aladdin, Alice i Underlandet, Prinsessan och Grodan, Big Hero 6, Tre Caballeros, Bernard & Bianca/Bernard & Bianca i Australien, Robin Hood, Bambi, Törnrosa, Frost, Svärdet i Stenen.
och för Pixar:
WALL-E.
Insidan Ut.
Hitta Nemo.
Toy Story 2.
Upp.
Råtatouille.
Själen.
Hitta Doris.
Bilar.
Monsters Inc.
Toy Story 3.
Runner Ups:
Framåt, Monsters University, The Incredibles ( 1 & 2 ), Toy Story.
OBS!
Jag har inte sett Toy Story 4, Luca, Röd och Lightyear än.... :-\
1 Kejsarens nya stil
2 Den lilla sjöjungfrun
3 Skönheten och Odjuret
4 Aladdin
5 Herkules
Pixar
1 Monsters, Inc.
2 Hitta Nemo
3 Superhjältarna
4 Råttatouille
5 Coco