Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fråga om startsidan

Startat av TonyTonka, 13 maj 2017 kl. 17:19:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

På startsidan står det ju som bekant vilka recensioner och creditslistor som lagts in under de gånga månaderna, men varför kan man bara trycka på recensionerna där, men inte creditslistorna?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ska jag vara riktigt ärlig beror det bara på ren lathet; att jag inte orkat leta fram URL:erna och ordna klickbara länkar för creditlistorna. Det går dock att ordna.

Richardo

Någon som vet vad syftet med startsidor var när man alla webbsidor hette "Hemsidan"?

Anders M Olsson

#3
Citat från: Richardo skrivet 25 oktober 2018 kl. 04:22:02
Någon som vet vad syftet med startsidor var när man alla webbsidor hette "Hemsidan"?

Egentligen är startsidan den sida som var och en själv har ställt in för att komma upp automatiskt när man öppnar sin webbläsare. Men ibland använder man "startsidan" som beteckning på huvudsidan för en webbplats, t.ex.
http://www.dubbningshemsidan.se/
Det sistnämnda ska egentligen heta "ingångssidan".

"Hemsida" är ett ganska luddigt begrepp som kan betyda allt möjligt beroende på sammanhanget. Det kan vara en webbsida vilken som helst, en hel webbplats med många sidor eller så är det samma sak som "startsida" eller "ingångssida" enligt ovan.


Daniel Hofverberg

Precis. Det bör tilläggas att i Internets barndom och några år därefter var den vanligaste betydelsen för ordet "hemsida" just en hel webbplats/sajt, medan det med åren skett en attitydförändring och betydelsen en webbsajts startsida/ingångssida nog blivit en vanligare definition i dagens läge (även om hemsida om en hel sajt nog lever kvar i folkmun i många fall).

Så var alltså fallet när Dubbningshemsidan startade 1997, och var anledningen till att jag valde namnet - på den tiden var det helt enkelt nästintill praxis att sajter hette någonting med "hemsidan" eller dylikt i namnet, och det fanns många sådana fall. Hade jag startat sajten idag hade jag förstås valt att kalla den för något annat, men jag har gjort bedömningen att det skulle bli onödigt förvirrande och orsaka fler problem än fördelar att döpa om sajten efter så många år.