Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Manga vs serietidning - ingen färgning (fråga)

Startat av TBT_STR_QR, 4 januari 2018 kl. 18:19:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TBT_STR_QR

Någon som vet varför serietidningar i västvärlden alltid har färg när de släpps, medan manga (japanska serier) har i regel aldrig någon färg.

Det är ju i princip samma kvantitet av material som släpps, så jag förstår inte varför manga inte har färg. (Om man lägger ihop ett exemplar av varje release av serietidningar i väst per år, motsvarar det ungefär ett exemplar av en manga, när det gäller kvantiteten av papper.) 

I och med digitala releases ger det bara större skäl att ha färg i manga, men det sker väldigt sällan för digitiala releases.

För övrigt, har inte förlaget Egmont monopol när det gäller svenska releaser av serietidningar för barn och ungdomar?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Soscla

Jag har för mig att manga säljs i enorma kvantiteter på billigt tunt papper och det kanske inte kan hålla färgen så bra. Samt att eftersom det ska vara billigt har de inte färg för att sänka kostnaden. Men ja, varför digital manga inte har färg... kanske bara att traditionen håller i sig och har smittat det nya mediet?
It's so fluffy I'm gonna die!

TBT_STR_QR

Citat från: Soscla skrivet  4 januari 2018 kl. 21:37:12
Jag har för mig att manga säljs i enorma kvantiteter på billigt tunt papper och det kanske inte kan hålla färgen så bra. Samt att eftersom det ska vara billigt har de inte färg för att sänka kostnaden. Men ja, varför digital manga inte har färg... kanske bara att traditionen håller i sig och har smittat det nya mediet?

Någon aning varför Egmont kan ha färg på ALLA sina tidningar året runt? I flera exemplar.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC