Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vem är bäst som Shaggy?

Startat av TonyTonka, 29 juli 2008 kl. 10:46:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Shaggy? - 2012 Version

Peter Harryson (Mediadubb International, Kanal 10 samt SF/Transfers dubb)
12 (66.7%)
Thomas Engelbrektson (SunStudio Köpenhamn)
2 (11.1%)
Bobo Eriksson (Sun Studio 2002-2009)
2 (11.1%)
Kristian Ståhlgren (Då BoBo inte hade tid under 2002-2008 samt Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Jesper Adefeldt (Sedan 2009)
1 (5.6%)
Johan Hedenberg (Valpen Scooby-Doo)
0 (0%)
Fredrik Dolk (Videobolaget)
0 (0%)
Mats Qviström (Salut Videos specialdubb som förekommer på videofilmen Scooby-Doo på Nya Äventyr
0 (0%)
Annan
1 (5.6%)

Antal personer som röstat: 18

TonyTonka

Jag tänkte kolla vilken röst till shaggy ni gillar mest av alla! rösta!
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Peter Harryson är utan tvekan bäst som Shaggy, även om BoBo Eriksson inte kommer långt efter.

ddubbning

Peter Harrysson är utan tvekan mycket bra som Shaggy, därför röstade jag på honom.

Igthorn


Cadpig

Harrysson. Tycker personligen BoBo(!?) Eriksson är en katastrof. Jag och min vän, som är sanna Scooby Doo-fans, förfärades över att den klassiska dubben blandades upp med den "nya", vedervärdiga när första serien släpptes på DVD. Det blev att kolla de episoderna med engelskt tal. Alla jag har frågat tycker att Eriksson låter på tok för ljus och dessutom inte har en enda droppe charm.

TonyTonka

Jag har nu uppdaterat omröstningen med fler röster. Jag undrar också, vad tycker ni om nuvarande Shaggy-rösten Jesper Adefeldt?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jesper Adefelt är visserligen lik den nuvarande amerikanska rösten Matthew Lillard och är den första skådisen för Shaggy som varit i rätt ålder, men personligen har jag ändå svårt för honom i den här rollen; trots att jag generellt sett tycker mycket om Jesper Adefelt som skådis. I mina ögon (öron) skiljer han sig helt enkelt för mycket från tidigare röster, så att det därför är svårt att vänja sig vid honom.

De tidigare svenska rösterna har ju definitivt varit mer lik Shaggys ursprungliga originalröst, legendariska Casey Kasem - i synnerhet Peter Harryson var ju väldigt lik Casey - medan Jesper uppenbarligen rollbesatts som voice-match till nuvarande Matthew Lillard. Så jag förstår Warners logik i att godkänna Jesper för rollen, men rösten skiljer sig för mycket från alla tidigare svenska röster för att jag ska känna mig helt nöjd - detta trots en utmärkt rolltolkning från Jespers sida.

juku

Varför är såna här trådar okej men inte den om vem som skulle göra Bright Eyes i mlp tales?

Daniel Hofverberg

#8
Citat från: juku skrivet 27 september 2012 kl. 22:04:01
Varför är såna här trådar okej men inte den om vem som skulle göra Bright Eyes i mlp tales?
Jag kan ärligt talat inte se någon större likhet mellan dessa båda trådar - i mina ögon är det en väldig skillnad mellan att diskutera befintliga skådisar som har spelat en viss roll i riktiga dubbningar, och hela trådar tillägnade hypotetiska situationer om vem man skulle vilja ska spela en rollfigur i dubbningar som aldrig gjorts och sannolikt aldrig kommer att göras.

Om den här tråden istället hade hetat "Vem vill du ska spela Shaggy av alla skådisar i världen som inte har spelat Shaggy förut?", så hade jag inte tillåtit det heller. Förstår du skillnaden...?

Med detta sagt är jag dock inte överdrivet förtjust i trådar av det här slaget, då diskussionerna ofta brukar bli ganska knapphändiga och fåordiga, men i begränsad utsträckning tillåter jag det ändå.

juku


gorehound

#10
Peter Harryson utan tvekan.
Men jag känner en viss hatkärlek till Videobolagets(?) dubbning. Jag tyckte alltid att Shaggys röstskådespelare lät så härligt flummig när jag var liten. Jag och polarna kunde sitta och garva sönder oss till Shaggys otroligt klockrena repliker i avsnittet med Speed-Buggy på kassetten Scooby-Doo som tjurfäktare.

"Låt oss gå tillbaka till vårt glömställe!"
"Det heter GÖMställe, Shaggy..."
"För mig är det alltid ett GLÖMställe, tro mig..."

Daniel Hofverberg

Om det nu var Videobolaget som gjorde Musikservice dubbningar... Både Musikservice och före det Kanal 10s dubbningar är det ju tyvärr osäkert vilka som ligger bakom, men just Musikservice dubbningar tycker åtminstone jag luktar Videobolaget långa vägar.

gorehound

#12
Jag har ett par VHS-filmer ifrån Musikservice, men i Scooby-Doo som Tjurfäktare så har Shaggy en lite mer raspig röst som jag aldrig har hört någon annanstans. Vet du möjligtvis om det är Fredrik Dolk eller inte eftersom jag är väldigt dålig på att identifiera röster. Det finns tyvärr inga dubbcredits på kassetten.

Slängde upp ett litet klipp på Youtube, ber om ursäkt för den fruktansvärt usla kvalitén haha, Easycap hatar mig så jag fick använda mobilen.


http://www.youtube.com/watch?v=JL4BccKJZ-o

TonyTonka

Citat från: gorehound skrivet 28 september 2012 kl. 16:44:26
Jag har ett par VHS-filmer ifrån Musikservice, men i Scooby-Doo som Tjurfäktare så har Shaggy en lite mer raspig röst som jag aldrig har hört någon annanstans. Vet du möjligtvis om det är Fredrik Dolk eller inte eftersom jag är väldigt dålig på att identifiera röster. Det finns tyvärr inga dubbcredits på kassetten.

Slängde upp ett litet klipp på Youtube, ber om ursäkt för den fruktansvärt usla kvalitén haha, Easycap hatar mig så jag fick använda mobilen.


http://www.youtube.com/watch?v=JL4BccKJZ-o

Det är Stig Engström tror jag. Han gjorde också Fred Flintas röst i Musicservices utgåvor av Familjen Flinta. Personligen tycker jag (dock är det lite svårt att avgöra tack vare kvalitén) att Fredrik Dolk är bättre. Jag är inte 100% på namnet men jag vet att det är samma skådis som gör Fred Flinta. Tror även han gör Ranger Smith i Yogi Bear.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag är också ganska säker på att det är Stig Engström, som alternerade med Fredrik Dolk som Shaggy på Musikservice VHS-filmer (de spelade Shaggy i två VHS-filmer vardera; åtminstone av de jag lyckats få tag i).

Personligen har jag alltid haft väldigt svårt för Stig Engström som Shaggy, som jag tycker var det absolut största problemet med Musikservice (förmodade) lågbudgetdubb.