Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Landet Narnia

Startat av Erika, 31 december 2005 kl. 23:00:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Visst, jag ska försöka ordna fram ljudklipp när jag har tid.

Fortfarande inget svar från Atlantic Film, efter mina mail om dubbningen...  :(

Daniel Hofverberg

Nu har jag äntligen fått besked om omdubben. Den nya dubbningen är gjord av MorganKane, d.v.s. nya namnet på Pangstudios. Tills dess att jag hunnit lägga ut credits på sidan, så klistrar jag in rösterna i omdubben:

Edmund - Bevin Hansson
Peter - Leo Hallerstam
Susan - Elina Raeder
Lucy - Norea Sjöquist
Tumnus - Roger Storm
Vita Häxan - Pia Green
Häxans dvärg - Kristian Ståhlgren
Professorn - Torsten Wahlund
Herr Bäver - Stephan Karlsén
Fru Bäver - Ulla-Britt Hedenberg
Aslan - Magnus Mark

Jag har inte fått något officiellt uttalande från Atlantic om varför filmen dubbats om, men man kan nog kallt räkna med att det är rättighetsproblem - antagligen har de inte lyckats att få tillstånd från SVT att licensiera deras dubb.

Erika

Roger Storm och Kristian Ståhlgren i en MorganKane/Pangstudios-dubbning. Jösses, vilken överraskning!  :o

Daniel Hofverberg

Att Kristian Ståhlgren medverkar är inte speciellt konstigt... Jag fick veta häromveckan att han slutat på Sun Studio, och jobbar numera som regissör på MorganKane.  ::) Jag vet dock inte än huruvida det är han eller någon annan som regisserat den här dubbningen.

Roger Storm är kanske lite mer förvånande. Och inte helt positivt, jag har alltid tyckt att han ofta brister i inlevelsen lite grann...

Jag har dock inte hunnit se omdubben av den här filmen än.

PAAATE

Roger Storm brister nog lite i inlevelse, ja, men han har också en fantastisk röst. Älskar hans röst. :P
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Christer

Tycker Roger Storm var jättebra som Fenton i DuckTales, men annars inget minnesvärt.

GaBBe

Jag älskar Roger Storms röst, har saknat den lite när jag tänker efter. Längesen man såg tecknade program överhuvudtaget. =(

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2006 kl. 13:37:40
Att Kristian Ståhlgren medverkar är inte speciellt konstigt... Jag fick veta häromveckan att han slutat på Sun Studio, och jobbar numera som regissör på MorganKane. 

Det visste jag inte. Tack för informationen. :)

GaBBe

Är nån intresserad av information om röster och credits till spelfilmen Narnia?
För det har jag!..

Erika

Citat från: GaBBe skrivet 29 maj 2006 kl. 06:29:42
Är nån intresserad av information om röster och credits till spelfilmen Narnia?
För det har jag!..

Om du åsyftar på Disneyfilmen så finns den informationen redan på Dubbningshemsidan.

Daniel Hofverberg

Credits till 2005 års spelfilm finns ju redan på sajten sen ett par veckor tillbaka. Eller har du mer detaljerad info än vad som står utsatt på DVD-utgåvan?

För de äldre TV-filmerna från 1980-talet har väl, såvitt jag vet, aldrig dubbats; så jag antar att det måste vara 2005 års Disney-film du syftade på...

GaBBe

Var på sidan står det Daniel?.. Kan inte se det på Svenska röster och credits i alla fall.

GaBBe

Oj nu hittade jag den! Gud vad svårt det var. Inte visste jag att jag skulle leta efter Uppdaterad som första ord.. ::)

Daniel Hofverberg

Det ska du inte heller... Listan är i bokstavordning, och Nyhet! eller Uppdaterad! läggs till innan utan att ordningen påverkas. Sen finns ju alltid också "Sök (på den här sidan)" i webbläsaren, som kan vara praktiskt i sådana här fall.

Men du har rätt i att det kan vara lite förvirrande, så jag ska se om det kanske vore smartare att byta ut Nyhet! och Uppdaterad!-texterna med ikoner eller liknande...

gstone

Jag önskar att den gammla dubbningen släppts på dvd någon gång.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.