Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sångtextsregister - synpunkter och buggar

Startat av Daniel Hofverberg, 28 oktober 2005 kl. 21:41:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Som bekant har sångtextsregistret släppts för allmänheten nu, efter en längre tids betatestning.

Använd därför denna tråd för att tipsa om eventuella buggar, problem, ologiska saker, synpunkter, förslag på förbättringar, etc.

Ni kan också använda denna tråd för att fråga/tipsa om ni tror att någon av de befintliga sångtexterna på sidan är felaktiga.

Posta också här om ni har önskemål på andra sånger ni gärna vill se sångtexter till. I så fall, posta både sångens namn och vilken film/serie den kommer ifrån. Jag kan inte lova något, men försöker att följa era önskemål i möjligaste mån.

Christer

Menyn till vänster blev rejält nerbantad när man kom in på sidorna för att skicka uppdateringar till registret. Samt att texten "sångtextsregister" är lite för lång för menyns bredd.

Daniel Hofverberg

Det första visste jag inte om - ska kolla upp det.

Att namnet är för långt har jag dock upptäckt, men tyvärr har jag ingen bra lösning på det just nu. Jag håller på att göra om sajten till en CSS- och lagerbaserad design istället för tabeller, och i samband med det ska jag givetvis lösa det problemet. Men det kan ta några veckor, och jag är osäker på om så mycket går att göra före det. Självklart går det att korta ner namnet eller lägga till ett bindestreck eller så, men det känns inte så lockande att gå in och manuellt ändra på så många sidor...

Christer


Daniel Hofverberg

Okej, felet med den gamla menyn på anmal_sangtext.php är nu fixad.

Problemet med att titeln Sångtextsregister är för långt för menyn har jag tills vidare löst genom att sprida ut texten på två rader (med bindestreck) på sångtextssidorna. Det är inte optimalt och ser lite dumt ut då titeln är på bara en rad på resten av sajten, men det är bättre än att inte göra någonting i alla fall.

ddubbning

#5
På Djungelboken-sidan får man bara upp ett felmeddelande då man klickar på länken för att se texten till "Jag vill va´som du".
Dessutom,när man är inne i sångtextregistret blir det fel om man klickar på "Startsida" i sidomenyn.
Om man är inne i "Skådespelarindex" syns inte Sångtextregister som valmöjlighet i sidomenyn.

Daniel Hofverberg

Tack för att du sa till. Felet med "Jag vill va' som du" är nu löst - skriptet ville inte riktigt hantera apostrofer (') på korrekt sätt, och just den där låten råkade vara den enda där apostrofer använts.

Länkarna från Sångtextsregistret är också fixat - nu ska de leda rätt. Däremot har jag inte hunnit lösa menyn på Skådespelarindex än - i dagsläget är merparten av sajten (däribland skådespelarindexet) i form av hårdkodade HTML-sidor, och det tar tid att börja göra om menyn på varenda sida... Det är just därför jag tänkt mig att göra om hela sajten till en dynamisk PHP-lösning allt eftersom.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2005 kl. 10:42:52
Tack för att du sa till. Felet med "Jag vill va' som du" är nu löst - skriptet ville inte riktigt hantera apostrofer (') på korrekt sätt, och just den där låten råkade vara den enda där apostrofer använts.

Länkarna från Sångtextsregistret är också fixat - nu ska de leda rätt. Däremot har jag inte hunnit lösa menyn på Skådespelarindex än - i dagsläget är merparten av sajten (däribland skådespelarindexet) i form av hårdkodade HTML-sidor, och det tar tid att börja göra om menyn på varenda sida... Det är just därför jag tänkt mig att göra om hela sajten till en dynamisk PHP-lösning allt eftersom.

Ok,det låter bra!

GaBBe

Eh Daniel.. Det var visst inte bara gästboken som blev hackad,  kolla sångtextregistret och titta på översta låten. Gå gärna in på den också...

PAAATE

Ja, den skulle inte jag vilja försöka sjunga i alla fall. Verkar vara lite svårt att uttala vissa grejor...  ::)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

GaBBe

Citat från: Patrik skrivet 16 november 2005 kl. 17:47:35
Ja, den skulle inte jag vilja försöka sjunga i alla fall. Verkar vara lite svårt att uttala vissa grejor...  ::)
Mmm, det framfår heller inte tydligt om det är en omdubb eller originalet...

Daniel Hofverberg

 ;D

Herre Gud...! :o Det var sannerligen inte snyggt... Problemen där hade dock inte att göra med hackningen av gästboken, utan berodde på ett säkerhetshål i sångtextsregistret, som gjorde att det gick att förfalska formuläret (och därmed komma undan begränsningarna) och lägga till nya sångtexter.

Jag tror att alla säkerhetshål ska vara täppt till nu, och den skumma sångtexten har också tagits bort.

Erika

Nu är det någon annan har haft lite roligt ...  ::)

Daniel Hofverberg


Carl Barks lover

Dessutom på sångtexterna finns en sång som heter "tjifen bryter benet" till Oliver och Gänget. Texten är det samma som titeln. ::)