Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Prins Valiant - Drömmen om Camelot

Startat av AlexanderM, 25 mars 2013 kl. 23:22:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AlexanderM

Svanis: Ja, jag är inte helt säker på om samtliga avsnitt släppts på VHS. Enligt Svensk mediedatabas som jag kollade ska samtliga avsnitt ha visats på Filmnet (26 st) men det det behöver ju inte vara samma sak med video-släppen.

Är det volym 1 & 2 då?
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Stefan Lundmark

Hej!

Denna underbara tecknade serie som sändes på BarnTrean under början av 90-talet - är helt spårlöst borta förutom den engelska originaldubbningen som finns att tillgå lite här och var. Den svenska versionen distribuerades av FilmNet, som inte längre finns även om varumärket har återanvänts av TV4-gruppen.

Här finns 15 sekunder av det svenska introt:
http://www.youtube.com/watch?v=q_pPu9HHhoA

Är det någon som sitter på VHS eller DVD med denna serie? Jag betalar jätte gärna om det finns någon vänlig själ som kan tänka sig skicka det med post. Har försökt få åtkomst till olika bibliotek som har den, men de kräver att man sitter där och tittar eller att man bedriver forskning.

Tidigare tråd: http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2043.0

Mvh,
Stefan

Daniel Hofverberg

Jag har slagit ihop de båda trådarna om Prins Valiant - det finns ingen anledning att ha två trådar om exakt samma sak.

AlexanderM

Daniel: Du har inte haft tid att kolla igenom dina gamla inspelade band från Filmnet/K-TV?

Stefan: Jo tydligen finns några härinne på forumet som har tillgång till några av VHS-utgåvorna :) Oscar Isacsson härinne var schysst nog att bjuda mig på en DVD-RW kopia med 3 avsnitt :D . Om jag kan lära mig att bli teknikens herre på allvar kanske jag eventuellt kan fixa nåt åt dig
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Stefan Lundmark

Jag hittade samtliga avsnitt i Kungliga Bibliotekets Arkiv, men de får man ju inte ta med sig hem precis utan man måste sitta kvar där.

Du kan inte tänka dig att göra en kopia på DVDn mot en avgift? :) Förutsatt att du är tillräckligt insatt för att göra en sådan då förstås.
I vilket fall som helst så uppskattar jag att du skrev, tack!

Daniel Hofverberg

Citat från: AlexanderM skrivet  4 november 2013 kl. 21:21:55
Daniel: Du har inte haft tid att kolla igenom dina gamla inspelade band från Filmnet/K-TV?
Jag har tyvärr hittills bara lyckats hitta åt det första avsnittet av Prins Valiant. Jag har med all sannolikhet fler avsnitt, men jag har flera hundra inspelade VHS-band (varav många tyvärr är dåligt märkta), så det tar lång tid att gå igenom alla dessa. På sistone har jag heller inte haft så mycket tid över till det, utan har prioriterat att digitalisera serier jag redan har hittat åt för att göra DVD:er av dessa.

Däremot har jag hittat åt avsnitt 1 både från FilmNet och TV3. Båda dessa hade samma dubbning, och märkligt nog var ledmotivet inte dubbat där. I och med att ledmotivet ju är dubbat i YouTube-klippet är min bästa gissning att det finns mer än en dubbning av serien, och att man sannolikt bytt dubbningsbolag en bit in i serien eller något liknande. Hittar jag åt fler avsnitt bör man kunna dra mer säkra slutsatser om dessa.

Som jag tidigare nämnt är jag för övrigt också mycket intresserad av DVD-kopian av Oscar Isakssons VHS-film. Inte minst är jag väldigt nyfiken att se om serien hade samma dubbning på VHS och TV eller inte.

AlexanderM

Då mina minnen från TV3s visningar är väldigt svaga (jag minns ju nästan bara introt) så vill ju både jag och säkert fler veta vilka skådisar det är i K-TV/Barntreans dubb! Är det Adaptor/Sun Studio som i VHS-dubben? Dvs Mildoff, Mohede, Sjöholm och Qviström?


OT: Jag har försökt nå dig via PM och mail angående DVD-R kopior men jag förstod att du haft fullt upp med annat och inte kunnat svara :) Har du tid/energi över så blir jag väldigt gladd över ett svar ;)
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Stefan Lundmark

Jag kan inte säga att jag är helt säker, men jag TROR det är Qviström som sjunger i introt som finns på YouTube. Alltså, rösten till Prins Valiant. Han påminner lite om Jöback, så det var inte så svårt att känna igen.

Introt som gick på BarnTrean var i varje fall dubbad, det är jag helt säker på.

Ja, skriv upp mig på DVD-kopian! Jag skulle också kunna lägga upp det på internet om jag hade tillgång till det. Personligen skulle jag bli glad av att ha hela introt, bara det. :)

Daniel Hofverberg

Personligen tror jag att det är Magnus Rongedahl som sjunger ledmotivet, precis som Oscar Isaksson tidigare spekulerat i.

Citat från: Stefan Lundmark skrivet  5 november 2013 kl. 13:07:59
Introt som gick på BarnTrean var i varje fall dubbad, det är jag helt säker på.
Tydligen inte helt och hållet, för min inspelning av avsnitt 1 från Barntrean har enbart engelskspråkigt intro. Mest troligt varierar det alltså mellan olika avsnitt, vilket får mig att misstänka att rösterna även varierar mellan olika avsnitt.

Stefan Lundmark

Jag syftade på att när jag såg det på Barntrean så var allt dubbat, och rösterna förändrades inte under de 13 avsnitt vi såg på. Övriga avsnitt har jag ingen aning om.

AlexanderM

Uppdaterar tråden då ett flertal avsnitt faktiskt laddats upp på Youtube, hos kanalen Svenska VHS filmer!

https://www.youtube.com/channel/UCv9CoW_id0e0n9wusshbsYw

17 avsnitt finns uppe totalt och det finns tydligen en andra dubbning. Dels hittade jag den tidigare nämnda versionen med Mohede, Mildoff men blev överraskad när jag klickade fram det här avsnittet:


https://www.youtube.com/watch?v=6jTjhtRYnu0

Här medverkar bla: Bert Åke Varg, Fredrik Dolk, Hasse Jonsson etc. Och man hör även Magnus Rongedal nånstans (vilket är passande då han hörs i det svenska introt)
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Daniel Hofverberg

Jo, visst finns det två dubbningar. Men jag tycker det verkar som att det bara finns en dubbning per avsnitt, så att det bytts dubbningsbolag en bit in i serien. Jag har nämligen hittat åt inspelningar från FilmNet av båda dubbningarna, och även TV3-inspelningar av båda dubbningarna.

Inte helt klart vilken kanal som beställde dubbningen, men min bästa gissning är att det sannolikt var FilmNet och att de då anlitade Adaptor D&D för den första dubbningen. Kanske bytte de dubbningsstudio till exempelvis Eurotroll en bit in i serien. Det här är dock bara spekulationer, då jag hittills inte hittat åt alltför många avsnitt.

Elios