Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Djungelboken

Startat av DisneyTLK, 28 augusti 2013 kl. 01:46:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JRL

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 augusti 2013 kl. 06:01:35
Det har du tekniskt sett rätt i. Men en klok producent lyssnar på sina konsumenter och tar hänsyn till det när de bestämmer hur produkterna ska utformas. Ta vilken livsmedelsförpackning som helst så hittar du ett telefonnummer till producentens eller importörens konsumentkontakt. Men har Disney något telefonnummer eller mailadress dit svenska konsumenter kan vända sig? Icke. Disney vill uppenbarligen inte veta vad svenska konsumenter tycker.

I USA har Disney däremot ett supportnummer där man kan få hjälp, och där man kan framföra synpunkter. Det har hänt flera gånger att Disney i USA har gjort misstag och pressat om DVD-utgåvor, och då har man kunnat ringa till deras support för att få sina skivor utbytta.

Men när en film kommer ut i Sverige med uppenbara och påtagliga fel (t.ex. när Fantasia gavs ut på Blu-ray och man helt hade missat att ta med den svenska dubbningen) vill Disney helst tysta ner saken och slippa lyfta ett finger för att åtgärda problemet. Något utbytesprogram sjösattes aldrig, möjligen kom rättade exemplar så småningom ut i handeln.

Jag säger absolut inte emot, på den där punkten har Disney skött det tämligen dåligt. Felaktiga produkter ska alltid kunna bytas ut. Skulle dock gissa att förklaringen till den bristande kundsupporten är att det skulle kosta mer för Disney att ha support för de små nordiska länderna än vad de vinner på det. USA är en gigantisk marknad med starka konsumenträttsorganisationer. Så ser det inte riktigt ut här. Affärsmässigt är det nog ett ganska rimligt beslut, och det är ju inte välgörenhet de sysslar med.

I fallet med Djungelboken skulle jag dock inte vilja påstå att något egentligt fel har begåtts. Det "drabbar" en liten grupp entusiaster, men inte den stora massan.   

Anders M Olsson

#16
Citat från: JRL skrivet 31 augusti 2013 kl. 14:43:01
I fallet med Djungelboken skulle jag dock inte vilja påstå att något egentligt fel har begåtts. Det "drabbar" en liten grupp entusiaster, men inte den stora massan.

Något egentligt fel är det inte, det håller jag med om. Men det hade kunnat göras mycket bättre utan någon större merkostnad för Disney.

Jag tror inte att den där gruppen entusiaster är så liten egentligen. Alla som köper filmen på Blu-ray får väl i så fall räknas dit, eftersom man med sitt val av format har markerat att just bild- och ljudkvalité är en viktig del av den totala filmupplevelsen.

Sen kan man ju undra hur det där stereospåret har kunnat bli så hiskeligt dåligt. Om banden har förvarats felaktigt, eller hur det annars har gått till. Redan på den tiden skulle man kunna göra en bättre röstinspelning med en enkel konsumentbandspelare.

Daniel Hofverberg

Citat från: JRL skrivet 31 augusti 2013 kl. 14:43:01
I fallet med Djungelboken skulle jag dock inte vilja påstå att något egentligt fel har begåtts. Det "drabbar" en liten grupp entusiaster, men inte den stora massan.
Jag skulle nog hellre vilja påstå tvärtom. Det är nog främst en liten skara hemmabioentusiaster som till varje pris vill ha 5.1-ljud, medan gemene man i större utsträckning nog skulle föredra monoljud i perfekt kvalitet än surroundljud i bristfällig kvalitet. För alla de som inte har någon hemmabioanläggning utan bara TV:ns inbyggda högtalare är det inte ens säkert att de tänker på någon större skillnad mellan mono och stereo.

Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2013 kl. 10:44:19
Jag skulle nog hellre vilja påstå tvärtom. Det är nog främst en liten skara hemmabioentusiaster som till varje pris vill ha 5.1-ljud, medan gemene man i större utsträckning nog skulle föredra monoljud i perfekt kvalitet än surroundljud i bristfällig kvalitet. För alla de som inte har någon hemmabioanläggning utan bara TV:ns inbyggda högtalare är det inte ens säkert att de tänker på någon större skillnad mellan mono och stereo.
Precis så tycker jag också. Jag tillhör själv dem som inte har andra högtalare än TV.ns inbyggda, och hör knappast skillnad på mono, stereo och surround.

Men hur som helst hade det knappast utgjort en förlust för någon om Disney hade lagt in ett extra mono-spår. Som det är nu drabbas åtminstone vi som saknar surround-anläggning i och med att monospåret hade gett oss en bättre ljudupplevelse.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2013 kl. 10:44:19
Jag skulle nog hellre vilja påstå tvärtom. Det är nog främst en liten skara hemmabioentusiaster som till varje pris vill ha 5.1-ljud, medan gemene man i större utsträckning nog skulle föredra monoljud i perfekt kvalitet än surroundljud i bristfällig kvalitet. För alla de som inte har någon hemmabioanläggning utan bara TV:ns inbyggda högtalare är det inte ens säkert att de tänker på någon större skillnad mellan mono och stereo.

Nja, det skulle vara en om det är en väldigt gammal tv i så fall med bara en enda högtalare. Skillnaden mellan mono och stereo är faktiskt väldigt stor om det är en hyfsat ny tv med stereohögtalare. Däremot är skillnaden mellan stereo och surround inte särskilt stor. Många surroundeffekter går att åstadkomma med enbart stereo, och det utnyttjas flitigt inom filmbranschen för stereomixarna.

Mono, däremot, blir aldrig mer än bara mono. Atmosfärljud, ekon, effektljud som gör att det låter som att det kommer bakifrån (även utan surround) m.m. är helt omöjligt att åstadkomma i mono.

Daniel Hofverberg

Tja, visst hör man skillnad mellan mono och stereo även med TV:ns inbyggda högtalare, men i och med att högtalarna då hamnar så nära varandra (om det inte är en väldigt stor TV) så blir det sannerligen ingen jättestor skillnad. Gemene man måste nog vara väldigt uppmärksam för att ens tänka på om det är mono eller surround i sådana fall; det är oftast inget man tänker på per automatik. Och definitivt inte för de barn som åtminstone delvis måste vara den tilltänkta målgruppen för Djungelboken.

Men som Eriksson säger hade det ju inte kostat i stort sett någonting för Disney att lägga med ett extra monospår som alternativt ljudspår - det hade gett ett stort extra mervärde med minimal extra kostnad, och då Disney gjort det förut när det funnits mindre skäl än nu finns det ingen anledning att inte göra det med Djungelboken. Det är ju ingen som argumenterar att man bör slopa surroundspåren till förmån för monospåret, utan enbart att lägga med båda ljudspåren så alla själv får välja - det vore enkelt och billigt för Disney, och ryms utan problem på både DVD- och Blu-Ray-utgåvan.

JRL

Såg en reklamfilm för blu-rayutgåvan på Disney Channel idag. Den illustrerades med ett udrag ur Var nöjd med allt som livet ger, men jag misstänker att det inte var originalinspelningen från filmen. Tyckte inte att det lät som den. Det fanns heller inga hörbara defekter på ljudet utan det lät perfekt.

Om Disney valt någon annan inspelning att använda i reklamfilmen så är det snudd på falsk marknadsföring och tämligen anmärkningsvärt. Är det någon annan som också sett den reklamfilmen?

Daniel Hofverberg

Jag har sett reklamfilmen, men tänkte ärligt talat inte alls på det. Det var ju väldigt märkligt i så fall. Lät det som det biovisade monospåret (d.v.s. identiskt som Blu-Ray/DVD förutom inga artefakter), eller lät det som en helt annan inspelning som inte alls kommer från filmen? Var det fortfarande Rolf Bengtsson som sjöng?

Alltför förvånande är det dock inte, då Disney historiskt haft en tendens att ha trailers som inte helt överensstämmer med utgåvan som finns/fanns i handeln. Inför köp-VHS-releasen av Pinocchio hade exempelvis alla trailers med ljud från originaldubben, trots att filmen ju då var omdubbad. De flesta trailers för Oliver & gänget på VHS och DVD har också haft ljud från originaldubben. Nu är ju det inte riktigt jämförbart med det här fallet, men likväl exempel på vad jag skulle vara för vilseledande marknadsföring.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 september 2013 kl. 10:30:01
Sen kan man ju undra hur det där stereospåret har kunnat bli så hiskeligt dåligt. Om banden har förvarats felaktigt, eller hur det annars har gått till. Redan på den tiden skulle man kunna göra en bättre röstinspelning med en enkel konsumentbandspelare.
Det är en bra fråga. Eftersom Disney tydligen hade tänkt att dubba om filmen 1993 i samband med den första biovisningen i stereo, så verkar det ju inte som att de separerade ljudbanden har sparats hos Disney, eller att Disneys ens varit medveten om dess existens. Därför är min gissning att det kanske var någon arbetskopia hos Europafilm, som de råkat spara men som aldrig varit tänkt att användas "skarpt" och som därför har förvarats dåligt.

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 september 2013 kl. 09:41:59
Jag har sett reklamfilmen, men tänkte ärligt talat inte alls på det. Det var ju väldigt märkligt i så fall. Lät det som det biovisade monospåret (d.v.s. identiskt som Blu-Ray/DVD förutom inga artefakter), eller lät det som en helt annan inspelning som inte alls kommer från filmen? Var det fortfarande Rolf Bengtsson som sjöng?

Alltför förvånande är det dock inte, då Disney historiskt haft en tendens att ha trailers som inte helt överensstämmer med utgåvan som finns/fanns i handeln. Inför köp-VHS-releasen av Pinocchio hade exempelvis alla trailers med ljud från originaldubben, trots att filmen ju då var omdubbad. De flesta trailers för Oliver & gänget på VHS och DVD har också haft ljud från originaldubben. Nu är ju det inte riktigt jämförbart med det här fallet, men likväl exempel på vad jag skulle vara för vilseledande marknadsföring.

Det var definitivt Roffe som sjöng, men det lät som att det var en helt annan inspelning än den i filmen. Reagerade på att det inte lät helt lika. Det kan dock mycket väl ha varit ljudet från monomixen, men jag tror inte det. Det skulle inte förvåna mig om det existerar flera olika inspelningar av låtarna och att de använde en annan inspelning till reklamfilmen.

Om det hade varit samma ljudspår som på blu-rayutgåvan borde det funnits hörbara fel i ljudet, men det fanns inget sånt alls. Disney känner garanterat till att det finns brister i ljudkvalitén, och då känns det helt uppåt väggarna att "lura" konsumenterna att tro att ljudet på utgåvan är lika perfekt som i reklamfilmen.

Apropå ljudbandet. Min gissning är att det har förvarats i ett kallt förråd. Analoga ljudband mår inte bra av att utsättas för kyla. Ingen trodde nog att det skulle användas på något sätt, så därför struntade de nog i hur det förvarades.

JRL

Försökte lyssna extra noggrant när jag såg reklamfilmen igen idag. Det är verkligen inte lätt att höra för musiken är verkligen lågt mixad (vilket inte hör till vanligheterna i reklamfilmer, där man aldrig drar sig för att mixa musiken lika högt som talet). Min bästa gissning är att det faktiskt är monomixen som har använts.

Daniel Hofverberg

Jag har också sett en reklamfilm för Djungelboken på Disney Channel idag, som innehöll korta snuttar av "Var nöjd med allt som livet ger" och "Jag vill va' som du" med en speakerröst över. Då speakerrösten pratade hela tiden var det väldigt svårt att höra, men jag tyckte mig höra vissa artefakter vid S-ljud varför jag nog tycker att det lät som den bristfälliga vanliga stereomixen.

Är det en annan reklamfilm än den du syftar på, så att Disney Channel alternerar mellan flera olika, eller?

Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2013 kl. 16:39:12
men jag tyckte mig höra vissa artefakter vid S-ljud
Oj! Du är förmodligen rätt ensam om att höra konstföremål (artefakter). De allra flesta hör nog brister (defekter).  ;)
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

#27
Citat från: Eriksson skrivet  4 september 2013 kl. 17:24:18
Oj! Du är förmodligen rätt ensam om att höra konstföremål (artefakter). De allra flesta hör nog brister (defekter).  ;)
Från Wikipedia:
"Artifact (error), undesired alteration in data, introduced by a technique and/or technology"
"Compression artifact, when the data compression of an image, audio, or video is too complex, resulting in a loss of clarity"
"Digital artifact, any undesired alteration in data introduced during its digital processing"
"Artefakt, eller mätstörningar, kallas det när man får missvisande mätvärden. De mönster man med hjälp av instrumenten iakttar härstammar då inte från de fenomen man önskar undersöka. Dessa kan bero på olika anledningar men brukar delas upp i biologiska och yttre artefakter."

Fast jag är ändå lite osäker på om ordet artefakt är riktigt rätt i det här sammanhanget. Det vanliga är att man använder ordet för att beskriva de fel som uppstår när man komprimerar ljud eller bild, och i det här fallet har missljuden en annan anledning, osäkert vilken.

Men man ska väl inte hänga upp sig på ett ord...

JRL

Citat från: Eriksson skrivet  4 september 2013 kl. 17:24:18
Oj! Du är förmodligen rätt ensam om att höra konstföremål (artefakter). De allra flesta hör nog brister (defekter).  ;)

Och så får jag konstant skäll för att vara off-topic...

Eriksson

Jag upptäckte att dubbcreditsen på Djungelbokens BluRay-utgåva är minst sagt bristfälliga. Rollistan är långt ifrån fullständig, och dessutom full med stavfel. Europafilm nämns och sedan inget mer - inte ens regissör och översättare. Hur kan Disney vara så här slarviga?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.