Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nalle Puh-dubbningar

Startat av TonyTonka, 23 juli 2008 kl. 21:25:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2018 kl. 12:54:02
Idag har jag fått se Christoffer Robin & Nalle Puh på pressvisning, och det är en riktigt bra film.

Jag har inte fått någon komplett creditlista än, men det jag har fått så här långt är:
Christoffer Robin - Emil Almén
Nalle Puh - Jan Jönsson
Evelyn - Sara Huss Kleimar
Madeline - Valerie Tocca
Giles Winslow - Roger Storm
Tiger - Rolf Lydahl
Ior - Bengt Skogholt
Nasse - Michael Blomqvist
Kanin - Daniel Goldmann
Uggla - Per Svensson
Ru - Frank Thunfors
Kängu - Ayla Kabaca
Berättare - Christian Fex
Unge Christoffer Robin - Noel Eidhagen

Således kan vi alltså konstatera att Charlie Elvegård mest troligt inte hann spela in sina repliker innan sin bortgång, och Daniel Goldmann är tyvärr ingen särskilt lyckad ersättare som Kanin. Han är en utmärkt skådespelare, med många lyckade roller i bagaget - inte minst tycker jag han är väldigt bra i Austin & Ally - men han passar inget vidare som Kanin och rösten ligger långt ifrån Charlie Elvegårds rolltolkning som man ju vid det här laget är van vid.

Kanin har dock en ganska liten roll i den här filmen, så den här gången gör det inte så mycket. Men till kommande filmer bör man verkligen hitta en bättre röst till Kanin.

Jan Jönsson är något bättre än tidigare, men icke desto mindre är han fortfarande inte speciellt passande som Puh.

Jaha Jan Jönsson då igen då ja. Inte så lyckat men får väl duga. Är det förresten någon som vet om denna man? Aldrig hört honom i annan dubbling förutom förra Nalle puh filmen.

Sen undrade jag också om det är samma Per Svensson som bland annat spelat Rudolf i Håkan Bråkan. Samt även då man kan se honom i en massa andra svenska filmer eller serier? :D

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet 13 oktober 2018 kl. 21:03:25
Jaha Jan Jönsson då igen då ja. Inte så lyckat men får väl duga. Är det förresten någon som vet om denna man? Aldrig hört honom i annan dubbling förutom förra Nalle puh filmen.

Sen undrade jag också om det är samma Per Svensson som bland annat spelat Rudolf i Håkan Bråkan. Samt även då man kan se honom i en massa andra svenska filmer eller serier? :D

Det enda jag vet om Jan Jönsson förutom att han är rösten till Nalle Puh, är att han också spelade Muskelsmurfen i Doreen Dennings dubbningar av Smurfarna på 1980-talet, samt att han en tid var gift med Eva från Fem myror är fler än fyra elefanter. :)

Vad gäller Per Svensson så tror jag att det är samma snubbe som spelar Rudolf i Håkan Bråkan som gör Uggla, men jag är inte 100% säker där. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

#302
Citat från: Elios skrivet 13 oktober 2018 kl. 21:03:25
Jaha Jan Jönsson då igen då ja. Inte så lyckat men får väl duga. Är det förresten någon som vet om denna man? Aldrig hört honom i annan dubbling förutom förra Nalle puh filmen.

Sen undrade jag också om det är samma Per Svensson som bland annat spelat Rudolf i Håkan Bråkan. Samt även då man kan se honom i en massa andra svenska filmer eller serier? :D

Jan Jönsson har varit verksam på Dramten från  71 till 80 och han har  träffat fransk-irländska dramatikern Samuel Beckett ch skrivet mongoler  om mötet. Han har också möt interner vid olika fängelser  och har också mongoler om det. Han är även varit  teaterregissör. Han har jobbat med teater i över 40 år och han var gift med Eva Remaeus tills henne förtidiga död. Verkar var jätt lyckade person med diverse talanger. Men tydligen är inte enb av dom att göra Nalle Puhs röst även om jag inte tyckte illa om det lilla jag hörde av honom som Puh.

Också ska inte Puhs röst var ljus och len ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Ja okej. Då vet jag iallafall.  :D

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 13 oktober 2018 kl. 21:21:52
Jan Jönsson har varit verksam på Dramten från  71 till 80 och han har  träffat fransk-irländska dramatikern Samuel Beckett ch skrivet mongoler  om mötet. Han har också möt interner vid olika fängelser  och har också mongoler om det. Han är även varit  teaterregissör. Han har jobbat med teater i över 40 år och han var gift med Eva Remaeus tills henne förtidiga död. Verkar var jätt lyckade person med diverse talanger. Men tydligen är inte enb av dom att göra Nalle Puhs röst även om jag inte tyckte illa om det lilla jag hörde av honom som Puh.

Också ska inte Puhs röst var ljus och len ?

Inte om man utgår ifrån originalrösten Jim Cummings och då tycker jag att Guy De La Berg (RIP) är den som passar allra bäst!

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2018 kl. 01:31:46
Roger Storm spelar Christoffer Robins chef Giles Winslow. Vem som spelar hans pappa (vars namn jag inte tror nämndes i filmen) - som jag gissar var företagets VD - vet jag inte; jag kunde tyvärr inte placera in rösten fastän den lät bekant.

Såvitt jag kan avgöra tillhör rösten Anders Nyström, han stod med i creditlistan, han har tidigare gjort både Maurice i Skönheten och Odjuret och Dr Dawson i Mästerdetektiven Basil Mus och rösterna låter lika!  :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2018 kl. 12:54:02
Idag har jag fått se Christoffer Robin & Nalle Puh på pressvisning, och det är en riktigt bra film.

Jag har inte fått någon komplett creditlista än, men det jag har fått så här långt är:
Christoffer Robin - Emil Almén
Nalle Puh - Jan Jönsson
Evelyn - Sara Huss Kleimar
Madeline - Valerie Tocca
Giles Winslow - Roger Storm
Tiger - Rolf Lydahl
Ior - Bengt Skogholt
Nasse - Michael Blomqvist
Kanin - Daniel Goldmann
Uggla - Per Svensson
Ru - Frank Thunfors
Kängu - Ayla Kabaca
Berättare - Christian Fex
Unge Christoffer Robin - Noel Eidhagen

Således kan vi alltså konstatera att Charlie Elvegård mest troligt inte hann spela in sina repliker innan sin bortgång, och Daniel Goldmann är tyvärr ingen särskilt lyckad ersättare som Kanin. Han är en utmärkt skådespelare, med många lyckade roller i bagaget - inte minst tycker jag han är väldigt bra i Austin & Ally - men han passar inget vidare som Kanin och rösten ligger långt ifrån Charlie Elvegårds rolltolkning som man ju vid det här laget är van vid.

Kanin har dock en ganska liten roll i den här filmen, så den här gången gör det inte så mycket. Men till kommande filmer bör man verkligen hitta en bättre röst till Kanin.

Jan Jönsson är något bättre än tidigare, men icke desto mindre är han fortfarande inte speciellt passande som Puh.

Kunde de inte bara ha använt tidigare inspelningar av Charlie Elvegårds och Guy De La Bergs repliker istället för att byta ut dem?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2018 kl. 16:35:36
Kunde de inte bara ha använt tidigare inspelningar av Charlie Elvegårds och Guy De La Bergs repliker istället för att byta ut dem?
Det låter högst osannolikt att Charlie Elvegård och Guy de la Berg skulle ha sagt exakt samma repliker i någon tidigare film. Möjligen enstaka repliker, men definitivt inte alla.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2018 kl. 17:35:46
Det låter högst osannolikt att Charlie Elvegård och Guy de la Berg skulle ha sagt exakt samma repliker i någon tidigare film. Möjligen enstaka repliker, men definitivt inte alla.

Detta är kanske inte en dubbning, men jag vill minnas att i "Emil & Ida i Lönneberga" så använde man tidigare inspelningar med Astrid Lindgren som berättarröst och hon avled ju 2002, vilket var avsevärt tidigare än både Charlie och Guy...

Elios

Ska idag se filmen med en bror och ska se den i just detta nu faktiskt. Får se om jag kommer gilla den.  ;D

Elios

Har nu sätt den och den var både härlig och mysig familjefilm.  ;D

gstone

Jag tycker Nalle Puh och Chrispher Robin  är den bästa dubbning jag sätt på bio sedan Paddnington 2. Den var rikigt bra dubbade. Jag sett bara några få dubbningar på bio som jag skulle klass som riktigt bra Monster Inc är en av dom som jag såg när jag var tre år och elva 10 måndar.  Dom flesta dubbningar jag sätt på bio har varit okej till bra.  Det mörka hotet är en av dom sämre. Men det är nog bara för att jag sett den på orginal språket innan och var inte alla bräd på att den skulle vara dubbad.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#312
Citat från: gstone skrivet 24 november 2018 kl. 17:58:38
Jag tycker Nalle Puh och Chrispher Robin  är den bästa dubbning jag sätt på bio sedan Paddnington 2. Den var rikigt bra dubbade. Jag sett bara några få dubbningar på bio som jag skulle klass som riktigt bra Monster Inc är en av dom som jag såg när jag var tre år och elva 10 måndar.  Dom flesta dubbningar jag sätt på bio har varit okej till bra.  Det mörka hotet är en av dom sämre. Men det är nog bara för att jag sett den på orginal språket innan och var inte alla bräd på att den skulle vara dubbad.

Nja, tyvärr håller jag inte med om att Christoffer Robin & Nalle Puh skulle vara en av de bästa dubbningarna, dock inte en av de sämsta heller, jag gillar inte Jan Jönsson och Daniel Goldmann som Nalle Puh och Kanin, båda är duktiga skådespelare men passar mycket dåligt till just dessa roller! De drar ner dubbningen helt på egen hand!
(det är också tråkigt att både Guy De La Berg och Charlie Elvegård numera är bortgågna, jag hoppas verkligen att de får nya röster snart!)

Förutom de två nämnda rollinsatserna är det dock en ganska bra dubbning...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2018 kl. 18:06:13
Nja, tyvärr håller jag inte med om att Christoffer Robin & Nalle Puh skulle vara en av de bästa dubbningarna, dock inte en av de sämsta heller, jag gillar inte Jan Jönsson och Daniel Goldmann som Nalle Puh och Kanin, båda är duktiga skådespelare men passar mycket dåligt till just dessa roller! De drar ner dubbningen helt på egen hand!
(det är också tråkigt att både Guy De La Berg och Charlie Elvegård numera är bortgågna, jag hoppas verkligen att de får nya röster snart!)

Förutom de två nämnda rollinsatserna är det dock en ganska bra dubbning...

Jag önskar att Jörgen Lantz var Nasse. Men efter som både den bästa svenska Kanin och den bästa svenska Nalle Puh är döda finns det inget man kan göra åt det. Också John Harryson som är den bästa I-or är död men Bengt Skogholt fungerar också bra.

Jag har inget emot Daniel som Kanin spicellet efter som Kanin också byte röst på engelska. Men Nalle Puh kunde låtit bättre. Men jag kommer inte på någon som skulle kunna göra hans röst som nu är i livet så Jönson får duga.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 november 2018 kl. 18:26:11
Jag önskar att Jörgen Lantz var Nasse. Men efter som både den bästa svenska Kanin och den bästa svenska Nalle Puh är döda finns det inget man kan göra åt det. Också John Harryson som är den bästa I-or är död men Bengt Skogholt fungerar också bra.

Jag har inget emot Daniel som Kanin spicellet efter som Kanin också byte röst på engelska. Men Nalle Puh kunde låtit bättre. Men jag kommer inte på någon som skulle kunna göra hans röst som nu är i livet så Jönson får duga.

Jag tycker att Jan Jönsson är 100% oacceptabel som Puh och är utlessen på honom! Vem som helst borde kunna passa bättre än honom i just den rollen! Han är inte alls det minsta lik originalrösten och bibehåller inte heller alls rätt röstkaraktär! Det kommer aldrig att gå att vänja sig vid honom! Jag vill att han byts ut snarast! Jag tycker att Christian Hedlund kan få göra Puh istället!

Daniel Goldmann passar inte som Kanin, han är inte särskilt lik originalrösten eller karaktärens andemening och skiljer sig också för mycket från Charlie Elvegård som man är vad vid! Tror att Andreas Nilsson annars hade passat bättre i rollen!

Poängen är att försöka efterlikna originalrösterna och karaktärens andemening!

Men oavsett originalröst så kommer jag alltid att favorisera Charlie som Kanin och Guy som Puh, som alltid kommer att vara de bästa rollerna inom de svenska Nalle Puh dubbningarnas historia!

Bara för att deras bästa svenska röster är bortgågna så borde man inte behöva nöja sig med sämre röster! Det borde gå att hitta betydligt bättre passande röster till dessa karaktärer! Nästan vem som helst borde kunna passa bättre än dem! I ärlighetens namn så tror jag att t.o.m. jag hade kunnat få till båda rollerna avsevärt bättre än båda två tillsammans!

Jag håller med om att Jörgen Lantz är bäst som Nasse, men tyvärr så verkar inte Disney i USA hålla med om det, då han inte längre är godkänd av Disney för rollen! (han underkändes redan 2000) Men å andra sidan tycker jag att Michael Blomqvist kommer som god tvåa i rollen då han är riktigt lik originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär!

Jag håller också med om att John Harryson var bra som Ior (synd att han inte längre är i livet), men Benke Skogholt är å andra sidan också mycket bra och kommer som god tvåa och han har precis rätt dysterhet och inlevelse i rollen!

Jag hade visserligen väntat mig Alexander Lundberg som Christoffer Robin så att man kunde höra att det var samma person, fast äldre (precis som de gjorde med Leo Hallerstam som Andy i Toy Story 3), men Emil Almén passar annars jättebra!