Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nalle Puh-dubbningar

Startat av TonyTonka, 23 juli 2008 kl. 21:25:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2018 kl. 19:35:39
Jag tycker att Jan Jönsson är 100% oacceptabel som Puh och är utlessen på honom! Vem som helst borde kunna passa bättre än honom i just den rollen! Han är inte alls det minsta lik originalrösten och bibehåller inte heller alls rätt röstkaraktär! Det kommer aldrig att gå att vänja sig vid honom! Jag vill att han byts ut snarast! Jag tycker att Christian Hedlund kan få göra Puh istället!

Daniel Goldmann passar inte som Kanin, han är inte särskilt lik originalrösten eller karaktärens andemening och skiljer sig också för mycket från Charlie Elvegård som man är vad vid! Tror att Andreas Nilsson annars hade passat bättre i rollen!

Poängen är att försöka efterlikna originalrösterna och karaktärens andemening!

Men oavsett originalröst så kommer jag alltid att favorisera Charlie som Kanin och Guy som Puh, som alltid kommer att vara de bästa rollerna inom de svenska Nalle Puh dubbningarnas historia!

Bara för att deras bästa svenska röster är bortgågna så borde man inte behöva nöja sig med sämre röster! Det borde gå att hitta betydligt bättre passande röster till dessa karaktärer! Nästan vem som helst borde kunna passa bättre än dem! I ärlighetens namn så tror jag att t.o.m. jag hade kunnat få till båda rollerna avsevärt bättre än båda två tillsammans!

Jag håller med om att Jörgen Lantz är bäst som Nasse, men tyvärr så verkar inte Disney i USA hålla med om det, då han inte längre är godkänd av Disney för rollen! (han underkändes redan 2000) Men å andra sidan tycker jag att Michael Blomqvist kommer som god tvåa i rollen då han är riktigt lik originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär!

Jag håller också med om att John Harryson var bra som Ior (synd att han inte längre är i livet), men Benke Skogholt är å andra sidan också mycket bra och kommer som god tvåa och han har precis rätt dysterhet och inlevelse i rollen!

Jag hade visserligen väntat mig Alexander Lundberg som Christoffer Robin så att man kunde höra att det var samma person, fast äldre (precis som de gjorde med Leo Hallerstam som Andy i Toy Story 3), men Emil Almén passar annars jättebra!
Hur visste du att Jörgen underkändes för rollen ???

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 21 januari 2019 kl. 21:45:13
Hur visste du att Jörgen underkändes för rollen ???

När Tigers Film skulle rollbesättas 2000 så bestämde sig Disney för att granska alla röster på nytt och i samband med det underkändes nästan alla röster som medverkat i Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin, med undantag för bland annat Charlie Elvegård...

Förståeligt i en del fall och märkligt i en del...

Olli Markenros och Roger Storm var absolut under all kritik som Nalle Puh respektive Uggla, båda är duktiga skådespelare, men i dessa roller passa de INTE, de är inte alls det minsta lika originalrösterna och bibehåller inte alls rätt röstkaraktär...

Däremot tycker jag att både Jörgen Lantz och John Harryson var lysande som Nasse respektive Ior...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 januari 2019 kl. 21:49:34
När Tigers Film skulle rollbesättas 2000 så bestämde sig Disney för att granska alla röster på nytt och i samband med det underkändes nästan alla röster som medverkat i Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin, med undantag för bland annat Charlie Elvegård...

Förståeligt i en del fall och märkligt i en del...

Olli Markenros och Roger Storm var absolut under all kritik som Nalle Puh respektive Uggla, båda är duktiga skådespelare, men i dessa roller passa de INTE, de är inte alls det minsta lika originalrösterna och bibehåller inte alls rätt röstkaraktär...

Däremot tycker jag att både Jörgen Lantz och John Harryson var lysande som Nasse respektive Ior...
Okej. Hur visste du förresten att Guy de la Berg var för sjuk för att göra rollen 2011

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 21 januari 2019 kl. 21:59:14
Okej. Hur visste du förresten att Guy de la Berg var för sjuk för att göra rollen 2011

TonyTonka hade pratat med regissören Sharon Dyall och fått svar att Guy blev för sjuk för att kunna fortsätta...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 januari 2019 kl. 22:01:50
TonyTonka hade pratat med regissören Sharon Dyall och fått svar att Guy blev för sjuk för att kunna fortsätta...
Okej då vet jag det :)

Disneyfantasten

Någon som vet om något nytt Nalle Puh projekt är på gång än?

(om det är det så hoppas jag att Disney inför kommande dubbningar tar sitt förnuft till fånga och ersätter Jan Jönsson och Daniel Goldmann med betydligt bättre passande röster till Nalle Puh och Kanin)

gstone

Roligt fakta: Jörgen Lantz som vi alla känner till som Nasses röst. Var med i den första svenska Production av den kända musikal West Side Story på 60-talet felera år innan han var Björn eller Nasse.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 10 oktober 2018 kl. 11:49:54
Disneyfantasten: Valerie Tocca var med som övrig röst i Vaiana, och spelade också Maddy McGear i Bilar 3, så detta var inte hennes första dubbningsroll. :)

Ganska nyligen listade jag ut att Valerie Tocca spelar Vaiana som barn!  ;) (bland annat tack vare att hon stod angiven i en av sångerna)

Citat från: gstone skrivet  5 februari 2019 kl. 19:00:27
Roligt fakta: Jörgen Lantz som vi alla känner till som Nasses röst. Var med i den första svenska Production av den kända musikal West Side Story på 60-talet felera år innan han var Björn eller Nasse.

Det hade jag ingen aning om...

gstone

Viktoria Tocca var med i tv serien West End Star.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2018 kl. 19:35:39
Jag tycker att Jan Jönsson är 100% oacceptabel som Puh och är utlessen på honom! Vem som helst borde kunna passa bättre än honom i just den rollen! Han är inte alls det minsta lik originalrösten och bibehåller inte heller alls rätt röstkaraktär! Det kommer aldrig att gå att vänja sig vid honom! Jag vill att han byts ut snarast! Jag tycker att Christian Hedlund kan få göra Puh istället!

Jag håller med om att Jörgen Lantz är bäst som Nasse, men tyvärr så verkar inte Disney i USA hålla med om det, då han inte längre är godkänd av Disney för rollen! (han underkändes redan 2000) Men å andra sidan tycker jag att Michael Blomqvist kommer som god tvåa i rollen då han är riktigt lik originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär!


Jag gav Hedlund komplimang på twitter för några minuter sen och han avfärdade den.

Det tyckte jag inte var så trevlig  :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  5 juli 2019 kl. 23:29:13
Jag gav Hedlund komplimang på twitter för några minuter sen och han avfärdade den.

Det tyckte jag inte var så trevlig  :(

Det var tråkigt att höra...  :( (Christian Hedlund är ju en så trevlig person annars)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 juli 2019 kl. 23:32:02
Det var tråkigt att höra...  :( (Christian Hedlund är ju en så trevlig person annars)

Vanligtvis brukar folk bli glad när dom får komplimanger. 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag fick EB komplimang idag av min Farbor.

Han sa att jag håller ihop vår familj. Jag blev jätte glad !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  5 juli 2019 kl. 23:40:23
Jag fick EB komplimang idag av min Farbor.

Han sa att jag håller ihop vår familj. Jag blev jätte glad !

Vilken trevlig farbror du har!  :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 juli 2019 kl. 23:41:17
Vilken trevlig farbror du har!  :)

Han är super trevlig. Han är min gudfar också.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.