Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

En sak jag stör mig på reklam: Törnrosa! 😤

Startat av Elios, 29 oktober 2021 kl. 00:10:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

I en gammal reklam från en Vhs jag såg så spoilade dem i princip hela Törnrosa i trailern till filmen. Hur har det ens kunnat vara möjligt och hur tänkte man där??
Man ser draken dö. Det dansande slutet. You name it. Detta kan väl inte bara ha varit en slump!? Vet att Johan Hedenberg var den som talade i denna trailer med.
:-\ >:(

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 29 oktober 2021 kl. 00:10:33
I en gammal reklam från en Vhs jag såg så spoilade dem i princip hela Törnrosa i trailern till filmen. Hur har det ens kunnat vara möjligt och hur tänkte man där??
Man ser draken dö. Det dansande slutet. You name it. Detta kan väl inte bara ha varit en slump!? Vet att Johan Hedenberg var den som talade i denna trailer med.
:-\ >:(

https://youtu.be/VI375eC0YD0


JRL

Jag minns den. Den användes redan på 80-talet. Även om det kan tyckas lite onödigt att använda bilder från slutscenen i en trailer så är slutet direkt inget som överraskar någon; ingen trodde att den skulle sluta med att Törnrosa inte vaknade, och filmen är en upplevelse även om man vet hur den slutar. Slutscenen representerar filmen ganska väl, så jag förstår att de valde att använda den i trailern. Inget att bli upprörd över, det här forumet behöver inte fler arghuvuden!

Det kan också vara så att de valde att ta med slutet för att lindra effekterna av de ganska brutala bilderna från striden mot draken, och scenen där häxan lägger sin förbannelse över Aurora i början av filmen.

Adam

Jag har märkt samma sak med andra Disneyfilmer, exempelvis VHS-trailern till Svärdet i stenen (som däribland fanns med på min syrras videofilm Galen i Piff & Puff). Där spoilas också hela filmen. 😆

...Detta har dock inte bara varit vanligt bland Disneys filmer, utan nästan alla trailers till gamla filmer generellt, framförallt de som kom mellan ca 70- och tidiga 2000-talet.
- De lite bättre filmerna hade dåliga trailers som i stort sätt spoilade hela filmen...
...och de lite sämre filmerna hade bra trailers som inte alls avslöjade mycket utav filmens handling. 😅
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Christian Hedlund

Citat från: Elios skrivet 29 oktober 2021 kl. 00:10:33
I en gammal reklam från en Vhs jag såg så spoilade dem i princip hela Törnrosa i trailern till filmen. Hur har det ens kunnat vara möjligt och hur tänkte man där??
Man ser draken dö. Det dansande slutet. You name it. Detta kan väl inte bara ha varit en slump!? Vet att Johan Hedenberg var den som talade i denna trailer med.
:-\ >:(

Alltså, sagan om Törnrosa dök upp första gången på 1300-talet, så storyn är ju lååångt ifrån ny och överraskande. Att dömma en trailer från 90-talet för en film från 1959 med sina ögon från 2021 känns rätt ologiskt när man kokar ner det :)
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

MOA

Citat från: Adam skrivet 29 oktober 2021 kl. 10:40:56
Jag har märkt samma sak med andra Disneyfilmer, exempelvis VHS-trailern till Svärdet i stenen (som däribland fanns med på min syrras videofilm Galen i Piff & Puff). Där spoilas också hela filmen. 😆
Den har jag

Elios

Citat från: Christian Hedlund skrivet 29 oktober 2021 kl. 12:25:04Alltså, sagan om Törnrosa dök upp första gången på 1300-talet, så storyn är ju lååångt ifrån ny och överraskande. Att dömma en trailer från 90-talet för en film från 1959 med sina ögon från 2021 känns rätt ologiskt när man kokar ner det :)
Hej. Det var mer att jag tyckte det känns märkligt när jag tänker efter. För jag tror inte att om trailern hade gjorts idag så hade den inte sett ut så. Visst är sagan gammal men den är ju inte helt samma som sagan.
Var med att dom som kanske är helt obekant med storyn och ser Törnrosa för första gången inte då känner till historien blir besviken om dem ser denna trailern först. Det hade jag nog blivit. Men säker det är jag inte. ::) ::)