Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Uppdatering av Creditsversionerna?

Startat av TonyTonka, 21 augusti 2016 kl. 01:54:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag kollade in sidan "Creditsversioner" alldeles nyss och undrar om det inte behövs en uppdatering där? Somliga av sidorna har (enligt botten på sidan) inte uppdaterats på 10-13 år sedan, och somliga av dem nämner tv-kanaler och annat som inte existerar längre. (Te.x Fox Kids, och TV3 och Kanal 5 som numera inte sänder barnprogram längre, i alla fall inte såvitt jag vet).  ???

Dessutom undrar jag hurvida någonting har förbättrats/förvärrats på creditsversionsfronten på de här 10 åren som gått sedan sidan uppdaterades. ^^

Bara en tanke.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Du har helt rätt i att den sidan är i desperat behov av omskrivning/uppdatering. Det bör jag absolut göra så fort jag hinner och orkar...

Tyvärr tror jag dock inte mycket har hänt sedan sidorna skrevs, förutom då som du säger att vissa kanaler inte existerar längre.

På samma sätt är även sidan "Information om dubbningsbolag" i desperat behov av uppdatering, men det är ett mer omfattande projekt då det är så oerhört mycket där som skulle behöva skrivas om och min tid helt enkelt inte räcker till...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2016 kl. 03:47:02
Du har helt rätt i att den sidan är i desperat behov av omskrivning/uppdatering. Det bör jag absolut göra så fort jag hinner och orkar...

Tyvärr tror jag dock inte mycket har hänt sedan sidorna skrevs, förutom då som du säger att vissa kanaler inte existerar längre.

På samma sätt är även sidan "Information om dubbningsbolag" i desperat behov av uppdatering, men det är ett mer omfattande projekt då det är så oerhört mycket där som skulle behöva skrivas om och min tid helt enkelt inte räcker till...

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men du kanske behöver en medhjälpare som hjälper till med att uppdatera sidorna och skriva nytt där det behövs?  ???

Men som sagt så kanske jag är ute och cyklar. Jag har ju ingen aning om hur det är och underhålla en hemsida. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 21 augusti 2016 kl. 05:07:56
Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men du kanske behöver en medhjälpare som hjälper till med att uppdatera sidorna och skriva nytt där det behövs?  ???
Ja, det vore absolut önskvärt och uppskattat med en medhjälpare som kan hjälpa till med delar av sajten. Just recensionerna skriver jag gärna själv (recensioner är ju också mest användbara om samma person skrivit alla, så att man lär känna recensenten och vet hur vederbörande tycker och tänker), men det mesta annat är ju sådant som vem som helst som är tillräckligt insatt och intresserad skulle kunna hjälpa till med.

Att faktiskt hitta åt någon som är beredd att hjälpa till utan ekonomisk ersättning är dock lättare sagt än gjort...

TonyTonka

#4
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2016 kl. 13:55:56
Ja, det vore absolut önskvärt och uppskattat med en medhjälpare som kan hjälpa till med delar av sajten. Just recensionerna skriver jag gärna själv (recensioner är ju också mest användbara om samma person skrivit alla, så att man lär känna recensenten och vet hur vederbörande tycker och tänker), men det mesta annat är ju sådant som vem som helst som är tillräckligt insatt och intresserad skulle kunna hjälpa till med.

Att faktiskt hitta åt någon som är beredd att hjälpa till utan ekonomisk ersättning är dock lättare sagt än gjort...

Jag skulle kunna hjälpa till utan ekonomisk ersättning om jag bara visste vad jag i så fall skulle göra och vad det innebär.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Oscar Isaksson

Jag ställer gärna upp med en hjälpande hand om det behövs är väldigt van vid att arbeta utan ekonomisk ersättning, det som jag lämpar mig bäst för är nog creditslistor.

TonyTonka

Nu vet jag inte ens om sidan är aktuell längre, då den verkar vara orörd numera,  men jag skulle kunna sammanställa fler listor till skådespelarindex. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 22 augusti 2016 kl. 23:31:22
Nu vet jag inte ens om sidan är aktuell längre, då den verkar vara orörd numera,  men jag skulle kunna sammanställa fler listor till skådespelarindex. :)
Det vore uppskattat. För Skådespelarindexet brukar jag nuförtiden förlita mig på att respektive skådespelare själv går in och fyller i vad de har medverkat i, då sidan är databasstyrd och varje dubbare själv har fått inloggningsuppgifter för att kunna uppdatera sin egen sida.

Tyvärr tror jag dock inte det är så många skådespelare som själva har tid eller ork att hålla sidan uppdaterad, och jag misstänker att merparten inte håller efter där. Det är olyckligt men efter omständigheterna ganska förståeligt, då ju många dubbar så mycket att de knappt ens själva vet vad de har medverkat i; än mindre har tid att fylla i allting. Därför tror jag att de flesta sidor i Skådespelarindexet är mer eller mindre ofullständiga (de flesta mer), och jag har inte själv tid att fylla i produktioner jag känner till som de inte själva har fyllt i.

Det var tyvärr också länge sedan någon ny skådis anmälde sitt intresse att vara med i Skådespelarindexet, vilket sannolikt också har liknande orsaker, plus förstås att kanske inte alla dubbare känner till sajten.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 augusti 2016 kl. 00:51:27
Det vore uppskattat.


Okej, hur ska jag gå till väga?  :)

Det enda jag kan tänkas få problem med är inspelningsåren på vissa dubbningar, men annars är jag redo att hjälpa till med i stort sätt vilken dubbare som helst.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 augusti 2016 kl. 00:51:27

Tyvärr tror jag dock inte det är så många skådespelare som själva har tid eller ork att hålla sidan uppdaterad, och jag misstänker att merparten inte håller efter där.

Efter en snabb titt på Skådespelarindex ser jag att i alla fall Emil Smedius fortfarande brukar uppdatera sin sida lite då och då, några av dubbningarna som står på hans sida gjordes år 2015. De andra dubbarna verkar inte vara speciellt aktiva mer uppdateringar, tyvärr, men som du sa så är det ju förståeligt efter omständigheterna.  :-\

Sedan finns det väl också en möjlighet att några av dem helt glömt av Skådespelarindex?  ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erik Friman

Faktum är att jag sedan i våras har hunnit göra långa listor på röstskådisars insatser som jag själv försöker komma ihåg och samla på allt som jag hittar både på YouTube, Svensk mediedatabas, Dreamfilm, Wikipedia, creditslistan och forumet. Jag har nu över 16st dokument. De som jag har mest långa listor på är Steve Kratz, Johan Hedenberg, Per Sandborgh, Gunnar Ernblad, Andreas Nilsson, Fredrik Dolk och Louise Raeder. För säkerhets skull skrev jag även vilken TV-kanal av serierna som visas och om de finns i VHS eller DVD eller om de dubbas endast på VHS och DVD beroende på samma serie. Om det känns osäkert så sätter jag ett frågetecken.

Om ni vill så kan jag skicka några kopior senare ikväll när jag har slutat jobba. Känns det säkrare att maila ett dokument åt gången eller finns det något annat alternativ?

Joakim

Citat från: Erik Friman skrivet 23 augusti 2016 kl. 08:44:11
Faktum är att jag sedan i våras har hunnit göra långa listor på röstskådisars insatser som jag själv försöker komma ihåg och samla på allt som jag hittar både på YouTube, Svensk mediedatabas, Dreamfilm, Wikipedia, creditslistan och forumet. Jag har nu över 16st dokument. De som jag har mest långa listor på är Steve Kratz, Johan Hedenberg, Per Sandborgh, Gunnar Ernblad, Andreas Nilsson, Fredrik Dolk och Louise Raeder. För säkerhets skull skrev jag även vilken TV-kanal av serierna som visas och om de finns i VHS eller DVD eller om de dubbas endast på VHS och DVD beroende på samma serie. Om det känns osäkert så sätter jag ett frågetecken.

Om ni vill så kan jag skicka några kopior senare ikväll när jag har slutat jobba. Känns det säkrare att maila ett dokument åt gången eller finns det något annat alternativ?

Du får gärna skicka en omgång listor till mig med om du kommer ihåg det  ::) :) Man kanske kan använda
https://www.sendspace.com/ eller http://www.dropsend.com/

Tack på förhand blir kul att läsa dina upptäckter, grymt bra jobbat att sammanställa så mycket information på ett och samma ställe.

Erik Friman

#11
Citat från: Joakim skrivet 23 augusti 2016 kl. 16:44:00
Du får gärna skicka en omgång listor till mig med om du kommer ihåg det  ::) :) Man kanske kan använda
https://www.sendspace.com/ eller http://www.dropsend.com/
Det räcker med att du ger mig din mailadress så skickar jag dokumentet som PDF.