Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Namn på förlag - i kursiv text (fråga)

Startat av TBT_STR_QR, 15 januari 2018 kl. 19:36:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TBT_STR_QR

Ska namnen på förlagen skrivas med kursiv text, eller inte? T.ex Aftonbladet eller Rabén & Sjöberg.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Alexander

#1
Citat från: TBT_STR_QR skrivet 15 januari 2018 kl. 19:36:31
Ska namnen på förlagen skrivas med kursiv text, eller inte? T.ex Aftonbladet eller Rabén & Sjöberg.

I vilket sammanhang är det du söker?
Det är en smaksak mest tror jag, men jag brukar oftast skriva så i mina texter så att inte allt smällter in.  :)

TBT_STR_QR

Citat från: Alexander skrivet 15 januari 2018 kl. 21:59:03
I vilket sammanhang är det du söker?
Det är en smaksak mest tror jag, men jag brukar oftast skriva så i mina texter så att inte allt smällter in.  :)

I t.ex uppsatser eller artiklar.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Alexander

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 15 januari 2018 kl. 22:19:01
I t.ex uppsatser eller artiklar.

Jag skulle föreslå att göra det då. Det ger ett mer proffesionellt intryck.  :)
Kom ihåg bara att hålla det igenom hela texten, så inte vissa ställen namnet är med vanlig text och ibland kursiv.

Anders M Olsson

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 15 januari 2018 kl. 19:36:31
Ska namnen på förlagen skrivas med kursiv text, eller inte? T.ex Aftonbladet eller Rabén & Sjöberg.

Det finns inga generella regler. Om du skriver för eget bruk bestämmer du själv. Det viktiga är bara att vara konsekvent.

Om du däremot skriver på någon annans uppdrag, t.ex. till ett företag, universitet, tidning etc. kan det hända att den verksamheten har egna skrivregler som du måste följa. Det får du fråga din uppdragsgivare om.

Soscla

Om det är för uppsatser på typ universitetsnivå ska du höra dig för vilket system ditt universitet använder och följa det. Där jag har skrivit har det inte varit kursivt, men sånt kan säkert variera.
It's so fluffy I'm gonna die!