Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Musikservice

Startat av TonyTonka, 10 juli 2009 kl. 21:55:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vilka Tecknade tv-serier har släppts på video av Musicservice?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#1
Musikservice släppte en hel del tecknade serier på VHS under tidigt 1990-tal. Bl.a. Scooby-Doo, Familjen Flinta, Karl-Alfred, Jabberjaw, Björnen Yogi, Huckleberry Hund, Quickdraw McGraw, Top Cat, Alfred J Kwak, Robotech, Casper the Friendly Ghost, Dastardly & Muttley, m.fl. Till somliga av dessa släpptes dock bara en enda VHS-utgåva, medan somliga släpptes i ett flertal olika.

Om du följer denna direktlänk till Statens ljud-och bildarkiv, så får du en hyfsad inblick. Det innefattar visserligen mer än bara tecknade serier, men du bör ganska enkelt kunna filtrera bort ovidkommande titlar.

TonyTonka

Jag väljer att skriva här eftersom att jag inte orkar gå igenom hela listan Daniel postade för tre år sedan (Ja, jag erkänner att jag är en lat tonåring  :P )

I alla fall, Vilka filmer från Musicservice finns med Scooby-Doo, Jabberjaw, Quickdraw McGraw, Top Cat, Familjen Flinta och Dastardly & Muttley?

Jag undrar också, Har Videobolaget gjort dubbningar för andra distrubetörer än Musicservice?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har långt ifrån någon hundraprocentig koll på exakt vilka VHS-filmer som Musikservice släppt eller deras titlar. Det enda jag har full koll på är Scooby-Doo, där Musikservice släppt följande:

Hanna-Barbera - Personliga favoriter: Scooby-Doo
Scooby Doo som tjurfäktare
Scooby Doo och spökena på Maud Frickets farm
Scooby Doo - Den dynamiska Scooby-Doo affären
Scooby Doo - Röde baronens spöke

I de tre förstnämnda spelar Stig Engström Shaggy, och i de två sistnämnda är det Fredrik Dolk. Resten av ensemblen är samma på alla kassetterna. Alla utom Hanna-Barbera - Personliga favoriter innehåller ett avsnitt av The New Scooby-Doo Movies och ett kortfilmsavsnitt av Scooby & Scrappy-Doo vardera.

För övriga Hanna-Barbera-produktioner, som jag inte har full koll på, rekommenderar jag att du gör en sökning på "Musikservice" i Svensk Mediedatabas. Visserligen finns det ett mindre antal VHS-kassetter från Musikservice som inte står med i Kungliga bibliotekets databas (Musikservice verkar inte ha skött om inskicken av pliktkopior som de skulle), men till 95% bör det stämma i alla fall.

Citat från: Tonytonka skrivet 30 september 2012 kl. 21:51:59
Jag undrar också, Har Videobolaget gjort dubbningar för andra distrubetörer än Musicservice?
Nu vet vi ju fortfarande inte med säkerhet att det faktiskt var Videobolaget som Musikservice anlitade för sina dubbningar, men ja: Videobolaget har gjort många andra dubbningar genom åren. Bl.a. anlitade Warner Bros. ganska ofta Videobolaget i slutet av 1980-talet och första halvan av 1990-talet (däribland Tiny Toons och troligtvis också VHS-dubben av Brisby och NIMHs hemlighet), och därutöver dubbade de ju också bl.a. Denver, den siste dinosaurien och En cell-sam historia. Plus vissa TV-serier för FilmNet (vet dock inte exakt vilka).

TonyTonka

Intressant, tack för infon.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2012 kl. 00:55:58

I de tre förstnämnda spelar Stig Engström Shaggy, och i de två sistnämnda är det Fredrik Dolk. Resten av ensemblen är samma på alla kassetterna. Alla utom Hanna-Barbera - Personliga favoriter innehåller ett avsnitt av The New Scooby-Doo Movies och ett kortfilmsavsnitt av Scooby & Scrappy-Doo vardera.

Vilka avsnitt innehöll Hannah Barberas personliga favoriter då?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Om mina anteckningar är pålitliga, så innehöll Hanna-Barbera - Personliga favoriter: Scooby-Doo följande avsnitt:

Scooby Doo - Where Are You? (1969): What a Night For a Knight
The New Scooby-Doo Movies (1972): The Secret of Shark Island (med Sonny och Cher)
Scooby-Doo and Scrappy-Doo (1980): Scooby Gumbo
The New Scooby and Scrappy-Doo Show (1983): Wizards & Warlocks

Plus uselt lektordubbade live action-introduktioner av William Hanna och Joseph Barbera mellan varje avsnitt.

TonyTonka

Hur kommer det sig förresten att Musicservice aldrig släppte någon film med Jetsons eftersom att den serien är ju en av de större Hannah Barbera serierna och både Scooby-Doo, Yogi Bear, The Flintstones och till och med Dastardly & Muttley släpptes på VHS från Musicservice?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag vet inte. Jag håller med att det är lite förvånande att Jetsons inte släppts på VHS överhuvudtaget i Sverige, samtidigt som Musikservice släppt en del mer eller mindre obskyra Hanna-Barbera-serier. Bl.a. släppte ju Musikservice minst en VHS-film med Häxan Winnie, som väl åtminstone i Sverige måste ses som en av Hanna-Barberas minst kända serier. Visserligen visade SVT Häxan Winnie då och då i bl.a. jullovsmorgonprogram under 1980-talet (då i textad originalversion), men serien är ju ändå inte närmelsevis lika känd som många andra Hanna-Barbera-produktioner.

Eventuellt kanske Musikservice hade velat men helt enkelt inte hann släppa Jetsons innan deras rättigheter gick ut. Jag vet att Musikservice bara hade rättigheterna till Hanna-Barberas produktioner under en kort period, då de släppte VHS-filmer mycket intensivt för att sen i stort sett inte vilja kännas vid dem alls. Jag vet nämligen att jag fick köpa Sveriges absolut sista exemplar av en av Scooby-Doo-filmerna som Musikservice släppte efter att deras rättigheter gått ut, och jag gissar att det var runt 1991 - 1992. Möjligtvis kan det tänkas vara så att Turner (som på den tiden ägde rättigheterna till Hanna-Barbera) inte längre ville licensiera ut Hanna-Barberas produktioner till videodistributörer efter att de hade lanserat Cartoon Network i Europa; för att inte så att säga konkurrera med sig själva.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2012 kl. 00:55:58
Jag har långt ifrån någon hundraprocentig koll på exakt vilka VHS-filmer som Musikservice släppt eller deras titlar. Det enda jag har full koll på är Scooby-Doo, där Musikservice släppt följande:

Hanna-Barbera - Personliga favoriter: Scooby-Doo
Scooby Doo som tjurfäktare
Scooby Doo och spökena på Maud Frickets farm
Scooby Doo - Den dynamiska Scooby-Doo affären
Scooby Doo - Röde baronens spöke

I de tre förstnämnda spelar Stig Engström Shaggy, och i de två sistnämnda är det Fredrik Dolk. Resten av ensemblen är samma på alla kassetterna. Alla utom Hanna-Barbera - Personliga favoriter innehåller ett avsnitt av The New Scooby-Doo Movies och ett kortfilmsavsnitt av Scooby & Scrappy-Doo vardera.

För övriga Hanna-Barbera-produktioner, som jag inte har full koll på, rekommenderar jag att du gör en sökning på "Musikservice" i Svensk Mediedatabas. Visserligen finns det ett mindre antal VHS-kassetter från Musikservice som inte står med i Kungliga bibliotekets databas (Musikservice verkar inte ha skött om inskicken av pliktkopior som de skulle), men till 95% bör det stämma i alla fall.
Nu vet vi ju fortfarande inte med säkerhet att det faktiskt var Videobolaget som Musikservice anlitade för sina dubbningar, men ja: Videobolaget har gjort många andra dubbningar genom åren. Bl.a. anlitade Warner Bros. ganska ofta Videobolaget i slutet av 1980-talet och första halvan av 1990-talet (däribland Tiny Toons och troligtvis också VHS-dubben av Brisby och NIMHs hemlighet), och därutöver dubbade de ju också bl.a. Denver, den siste dinosaurien och En cell-sam historia. Plus vissa TV-serier för FilmNet (vet dock inte exakt vilka).

Nu vet jag att den här tråden är gammal, men det du skrev om Shaggys röst stämmer inte riktigt, jag har fått tag i alla utom en av Musicservices filmer, och så här ligger det till i de filmerna jag fått tag i:

Hannah-Barberas Personliga Favoriter, Röde baronens spöke, Den dynamiska Scooby-affären - Fredrik Dolk
Scooby-Doo som tjurfäktare - Stig Engström

Jag har inte fått tag i Spöket på Maud Frickets farm ännu, så jag vet inte om det är Engström eller Dolk som gör rösten till Shaggy där.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Kanske mindes jag fel, eller så skrev jag bara fel i hastigheten...

Citat från: TonyTonka skrivet 15 augusti 2016 kl. 22:55:32
Jag har inte fått tag i Spöket på Maud Frickets farm ännu, så jag vet inte om det är Engström eller Dolk som gör rösten till Shaggy där.
Nu kan jag i och för sig minnas fel, och i och med flytten har jag inte möjlighet att spela kassetten här och nu, men jag är 99% säker på att det var Stig Engström som spelade Shaggy på Spökena på Maud Frickets farm - jag minns tydligt att den kassetten hade den "sämre rösten" till Shaggy (då jag som barn inte visste vem någon var, men jag minns att jag alltid varit missnöjd med den Shaggy-rösten)...


gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2009 kl. 04:50:31
Musikservice släppte en hel del tecknade serier på VHS under tidigt 1990-tal. Bl.a. Scooby-Doo, Familjen Flinta, Karl-Alfred, Jabberjaw, Björnen Yogi, Huckleberry Hund, Quickdraw McGraw, Top Cat, Alfred J Kwak, Robotech, Casper the Friendly Ghost, Dastardly & Muttley, m.fl. Till somliga av dessa släpptes dock bara en enda VHS-utgåva, medan somliga släpptes i ett flertal olika.

Vilka var rösterna på dessa vhs ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA


Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  7 mars 2021 kl. 14:22:10
Finns Musicservice kvar?
Företaget Musikservice i sig finns kvar - de har funnits sedan 1976, och har fortfarande sitt huvudkontor i Mölndal.

Men det var många år sedan Musikservice distribuerade filmer i egen regi, utan nuförtiden är det främst en grossist som säljer DVD- och Blu-Ray-filmer samt musik-CD-skivor till affärer - främst lite äldre filmer som respektive distributör inte längre tror sig tjäna så mycket pengar på, och som de därför överlåter till Musikservice att sälja till affärer; huvudsakligen som del av "2 för 99 kr" och liknande kampanjer i fysiska butiker. Det är exempelvis oftast Musikservice som ligger bakom de klassiska pappbackarna med en massa filmer i en enda röra, som de flesta nog sett i livsmedelsbutiker och liknande.