Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Röstskådespelare som slutat dubba

Startat av E, 23 juli 2018 kl. 16:07:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Mellgren

Citat från: Alexander skrivet 23 juli 2018 kl. 18:13:39
Exempel på röstskådespelare som inte längre är aktiva:
Christel Körner, Jan Koldenius, Ulf Källvik, Gunilla Eriksson, Mikael Appelqvist, Gizela Rasch, Lena Ericsson, Cecilia Hjalmarsson, Birgitta Fernström, Karin Glenmark, Peter Wanngren, Cisela Björklund, Hans Gustafsson, Emma Iggström, Jenny Wåhlander,  Frida Nilsson, Bertil Engh, Mats Qviström, Anja Schmidt m.fl.

Dan Bratt är starkt med i branschen igen eftersom han numera bor i Stockholm. Han dubbar idag Star Wars,  Powerpuffpinglorna och Bara Björnar.
Ingemar Carlehed är till viss del med och gör speakerrösten för Barnkanalen Boomerang, hur många gånger han får göra nya inslag är oklart dock.


Sen måste jag fråga ifall någon vet om Gunnar Uddén fortfarande är aktiv?, Har inte hört han på ett bra tag.  :)
Även Maria Kihl är svårt att säga sedan hon slutade dubba Lisa i "Lugn i stormen". Hon verkar inte dubba något för tillfället.
Är du säker att Maria Kihi har slutat att dubbat?

Alexander

#16
Citat från: Olof Mellgren skrivet 24 juli 2018 kl. 20:03:35
Är du säker att Maria Kihi har slutat att dubbat?

Jag sa inte att hon har slutat dubbat, bara att hon inte dubbar något för tillfället, vad jag vet.  :)
Hon kan säkert möjligen dyka upp i nån serie/film i framtiden.
Men hon verkar bara vara med i dubbningar hos KM Studio de senaste åren, hon dubbar inte längre hos Dubberman som för många år sedan.

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet 24 juli 2018 kl. 20:16:03
Jag sa inte att hon har slutat dubbat, bara att hon inte dubbar något för tillfället, vad jag vet.  :)
Hon kan säkert möjligen dyka upp i nån serie/film i framtiden.
Men hon verkar bara vara med i dubbningar hos KM Studio de senaste åren, hon dubbar inte längre hos Dubberman som för många år sedan.

Jag har för mig att jag läst att Mia Kihl numera är bosatt i Norge med man och barn, så det kan vara en anledning till att hon inte dubbar så ofta längre. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2018 kl. 16:49:17

De flesta typriska KM Studio dubbarna har väl sällan medverkat i andra dubbningar än de gjorda av KM Studio, jag kan iallafall inte minnas att Peter Wanngren, Hans Gustafsson, Birgitta Fernström, Christel Körner eller Ulf Källvik någonsin medverkat i andra dubbningar än de gjorda av KM Studio...



Christel Körner medverkar i en del videofilmer utgivna av Ayamonte AB, och de dubbades inte av KM Studio såvitt jag vet. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 24 juli 2018 kl. 23:07:50
Christel Körner medverkar i en del videofilmer utgivna av Ayamonte AB, och de dubbades inte av KM Studio såvitt jag vet. ^^

Vilka filmer är dubbade av Ayamonte? Jag har aldrig ens hört talas om det förut!

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 juli 2018 kl. 23:18:39
Vilka filmer är dubbade av Ayamonte? Jag har aldrig ens hört talas om det förut!

Jag vet inte om Ayamonte själva dubbade något, men de släppte Smokey Bear, och dessutom gav de ut avsnitt av bland annat Looney Tunes, ibland med extremt bristfälliga dubbningar. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ayamonte var en lågprisdistributör, som gav ut ganska många VHS-filmer med korta speltider (ofta runt en halvtimme) och vars dubbningar ofta lämnade en del övrigt att önska.

Vilket dubbningsbolag som Ayamonte anlitade har jag ingen aning om, då jag inte tror att det någonsin fanns utsatt dubbcredits på deras filmer. Jag skulle dock gissa att det sannolikt inte rörde sig om något stort välkänt dubbningsbolag, utan det är nog mer sannolikt att de anlitade någon allmän ljudstudio som inte huvudsakligen höll på med dubbning.

Alexander

#22
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 augusti 2018 kl. 10:06:49
Har Roger Storm och Håkan Mohede också slutat eller gör dom också inhopp

Roger Storm dubbar fortfarande hos bl.a SDI Media, Håkan däremot har inte dubbat på länge.

TonyTonka

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 augusti 2018 kl. 10:16:10
Okej. Jag tror att Håkan dubbade senast i Madagaskar-spelet där han gjorde diverse roller

Senaste dubbningen jag kan komma på som Håkan Mohede medverkat i är den svenska dubbningen av Ed Edd n' Eddys Big Picture Show, där han i vanlig ordning gjorde rösten till Rolf/Reinar. Den dubbningen bör ha gjorts ca. 2010.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 24 juli 2018 kl. 23:06:21
Jag har för mig att jag läst att Mia Kihl numera är bosatt i Norge med man och barn, så det kan vara en anledning till att hon inte dubbar så ofta längre. :)

Har Maria Kihl flyttat till Norge? Det var mer än jag visste...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2018 kl. 16:49:17
De flesta typriska KM Studio dubbarna har väl sällan medverkat i andra dubbningar än de gjorda av KM Studio, jag kan iallafall inte minnas att Peter Wanngren, Hans Gustafsson, Birgitta Fernström, Christel Körner eller Ulf Källvik någonsin medverkat i andra dubbningar än de gjorda av KM Studio...

Jag kom på att jag hade fel angående Ulf Källvik, han har faktiskt medverkat i Mupparna i Rymden (visste det egentligen sedan innan, men tänkte inte på det när jag skrev det citerade inlägget), som dubbades av Sun Studio (med Mikael Roupé, Lena Ericsson, Dan Bratt, Kenneth Milldoff, Håkan Mohede och Olli Markenros) och där repriserade han sin roll som Gonzo, vilket även många andra från "Mupparnas Julsaga" gjorde (Anders Öjebo, Roger Storm och Ulf Peder Johansson), så man skulle nog kunna säga att den dubbningen är en kombination av KM Studio och Sun Studio...

Daniel Hofverberg

#26
Nej, Mupparna i rymden dubbades inte alls av Sun Studio, utan av Salut Audio & Video A/S i Köpenhamn.

Det märkliga med den filmen är dock att den svenska creditlistan under eftertexterna på VHS-utgåvan listar dubbningsstudion som "Eurodubb"; trots att det såvitt jag vet inte finns (eller har funnits) något företag som heter så... Översättaren Robert Cronholt var lika konfunderad som jag över de creditsen, när jag pratade med honom om det för några år sedan...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 september 2018 kl. 16:56:53
Nej, Mupparna i rymden dubbades inte alls av Sun Studio, utan av Salut Audio & Video A/S i Köpenhamn.

Det märkliga med den filmen är dock att den svenska creditlistan under eftertexterna på VHS-utgåvan listar dubbningsstudion som "Eurodubb"; trots att det såvitt jag vet inte finns (eller har funnits) något företag som heter så... Översättaren Robert Cronholt var lika konfunderad som jag över de creditsen, när jag pratade med honom om det för några år sedan...

Okej, men det var iallafall både skådespelare som dubbat mycket för KM Studio och skådespelare som dubbat mycket för Sun Studio Köpenhamn som var med i dubbningen!  :)


Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 23 juli 2018 kl. 18:13:39
Exempel på röstskådespelare som inte längre är aktiva:
Christel Körner, Jan Koldenius, Ulf Källvik, Gunilla Eriksson, Mikael Appelqvist, Gizela Rasch, Lena Ericsson, Cecilia Hjalmarsson, Birgitta Fernström, Karin Glenmark, Peter Wanngren, Cisela Björklund, Hans Gustafsson, Emma Iggström, Jenny Wåhlander,  Frida Nilsson, Bertil Engh, Mats Qviström, Anja Schmidt m.fl.

Dan Bratt är starkt med i branschen igen eftersom han numera bor i Stockholm. Han dubbar idag Star Wars,  Powerpuffpinglorna och Bara Björnar.
Ingemar Carlehed är till viss del med och gör speakerrösten för Barnkanalen Boomerang, hur många gånger han får göra nya inslag är oklart dock.


Sen måste jag fråga ifall någon vet om Gunnar Uddén fortfarande är aktiv?, Har inte hört han på ett bra tag.  :)
Även Maria Kihl är svårt att säga sedan hon slutade dubba Lisa i "Lugn i stormen". Hon verkar inte dubba något för tillfället.

Vilka dubbningar har Gunilla Eriksson och Mikael Appelqvist varit med i?

Den enda dubbning jag känner till med Karin Glenmark är som Snövit i musiksagan "Snövit och Den Magiska Stenen", som jag fortfarande inte har hört (om bara någon ville ladda upp den, jag är främst nyfiken på hur Charlie Elvegård låter som Blyger), men då jag som sagt inte har hört hennes insats som Snövit så kan jag inte ge henne en rättvis bedömning...