Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Mary Poppins Kommer Tillbaka

Startat av Disneyfantasten, 19 augusti 2018 kl. 20:06:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Ser fram emot att se den är barnen istort sätt samma som i den första?

TrondM

#121
Hva mener du? Barna er 25 år eldre enn i den første filmen, men det skal være de samme, ja.


EDIT: Mener du om det er de samme personene som dubber Mikael og Jane Back? I så fall er svaret nei.

gstone

Joachim Bergström är väll musikal artist och son till Jonas Bergström som gjord rösten till Robin Hood och Rådsheren i Myrmobbaren ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: TrondM skrivet 10 januari 2019 kl. 14:55:47
Hva mener du? Barna er 25 år eldre enn i den første filmen, men det skal være de samme, ja.


EDIT: Mener du om det er de samme personene som dubber Mikael og Jane Back? I så fall er svaret nei.

Det är samma rollfigurer, men de görs inte av samma skådespelare.

Matthew Garber som spelade Michael i den gamla filmen dog redan 1977, endast 21 år gammal.

Karen Dotrice (Jane) är nu 63 år och hon är faktiskt med i den nya filmen, men i en annan roll (Cameo: "Elegant Lady on Cherry Tree Lane").

Rrr

Varför är det ingen recension av filmen på Dubbningshemsidan?

Elios

Citat från: TrondM skrivet 10 januari 2019 kl. 14:55:47
Hva mener du? Barna er 25 år eldre enn i den første filmen, men det skal være de samme, ja.


EDIT: Mener du om det er de samme personene som dubber Mikael og Jane Back? I så fall er svaret nei.

Jag menade om barnen medverkade lite ja. Inte samma röster nej.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rrr skrivet 10 januari 2019 kl. 16:08:23
Varför är det ingen recension av filmen på Dubbningshemsidan?
Som jag skrev ett par sidor bakåt i den här tråden så blev det tyvärr ingen pressvisning på Mary Poppins kommer tillbaka, då krypteringsnyckeln började gälla alldeles för sent... :(

Jag har visserligen sent omsider sett filmen på en ordinarie föreställning (på egen bekostnad), men då jag ligger så långt efter med recensionerna just nu kunde jag tyvärr inte avvara den tiden för att recensera filmen efter en bioföreställning jag själv fått kosta på - jag måste helt enkelt prioritera recensioner på filmer som jag antingen sett pressvisning på eller fått recensionsex på (på DVD eller Blu-Ray).

Så recension kommer tyvärr få vänta tills filmen släpps på DVD och Blu-Ray. :(

Rrr

Jag förstår inte. Prioriterar du inte att recensera en dubbad storfilm på bio, oavsett om du sett den på en pressvisning eller en ordinarie visning?

gstone

Vem tror ni gör rösten till paraplyet ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rrr skrivet 11 januari 2019 kl. 09:23:20
Jag förstår inte. Prioriterar du inte att recensera en dubbad storfilm på bio, oavsett om du sett den på en pressvisning eller en ordinarie visning?
Tro mig, jag önskar att jag hade kunnat ta mig tid att recensera sådana här storfilmer. Men eftersom filmer jag får recensionsexemplar på är sådant som jag måste recensera och där filmbolagen vill få in kopior av recensionerna, så måste det förstås bli min högsta prio.

Vid pressvisningar förväntas det att filmerna läggs ut innan premiären, vilket gör att de också måste prioriteras - nu är det tyvärr inte alltid jag har lyckats med ambitionen att få ut recensioner på filmer som pressvisats innan premiären, vilket grämer mig varje gång. Däremot har jag alltid varit noga med att alltid få ut recensionerna i tid i de fall som det arrangerats pressvisning särskilt för mig (utan någon annan recensent närvarande), vilket händer då och då; vilket bl.a. gäller alla biofilmer jag recenserat de senaste veckorna.

Kort sagt är allt sådant sånt som måste recenseras. Då återstår då dubbade filmer som jag själv ser på ordinarie visning, som jag gärna recenserar om tiden räcker till, men som tyvärr måste prioriteras lägre då det ju inte är något där filmbolagen förväntar sig publicerade recensioner eller kopior av dito. Men hur mycket recensionsex som dimper ner i brevlådan varierar mycket från månad till månad, så förhoppningsvis får jag lite mer ledig tid längre fram, så att jag kan ta mig att recensera även sådant som jag inte "måste"...

Nu närmast får vi se hur det blir med Röjar-Ralf kraschar Internet. Jag hoppas att det blir pressvisning på den, så att jag inte behöver fundera på det, men annars får jag se om jag lyckas att avvara tiden för att skriva recension.

Eller om man uttrycker saken så här: Om du har (oavsett vad saken gäller) en uppgift du måste göra och en uppgift du bör och vill göra, vilken skulle du då prioritera...?

Citat från: gstone skrivet 13 januari 2019 kl. 09:06:09
Vem tror ni gör rösten till paraplyet ?
Tyvärr stod inte paraplyet med på creditlistan, och jag kände tyvärr inte igen rösten när jag såg filmen. Men då rösten nog var ganska tillgjord är det inte helt lätt att avgöra.

Elios

Ska se den idag med svenskt tal. Jag funderar bara lite varför dem båda filmerna varit så långa. Alltså hela 2 timmar??

Elios

Den var bra och absolut sevärd med trevlig famkljeunderhållning.  ;D

TonyTonka

Jag läste Daniels idagsläget uråldriga recension av Mary Poppins, och där stod det att han ännu inte hunnit granska extramaterialet på den andra skivan, hade inte dvd-utgåvan från 1999 (som jag tror att recensionen åsyftar av dömma av datumet) bara en disc?   ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 21 januari 2019 kl. 20:16:22
Jag läste Daniels idagsläget uråldriga recension av Mary Poppins, och där stod det att han ännu inte hunnit granska extramaterialet på den andra skivan, hade inte dvd-utgåvan från 1999 (som jag tror att recensionen åsyftar av dömma av datumet) bara en disc?   ???

Daniel måste ha angett fel datum på recensionen. Om det är en dubbeldisc måste det antingen vara 2004 eller 2009 års utgåva, och då kan recensionen inte gärna vara skriven 1999.

Det är ju i.o.f.s. möjligt att Daniel har recenserat själva filmen och dubbningen redan 1999 och sedan uppdaterat recensionen när någon av de nya utgåvorna kom ut, men glömt att uppdatera datumet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 januari 2019 kl. 09:24:38
Daniel måste ha angett fel datum på recensionen. Om det är en dubbeldisc måste det antingen vara 2004 eller 2009 års utgåva, och då kan recensionen inte gärna vara skriven 1999.

Det är ju i.o.f.s. möjligt att Daniel har recenserat själva filmen och dubbningen redan 1999 och sedan uppdaterat recensionen när någon av de nya utgåvorna kom ut, men glömt att uppdatera datumet.
Jag instämmer att någonting helt klart är galet med datumet på den gamla Mary Poppins-recensionen. Mest troligt har det uppstått i och med överflytten till det nuvarande databasbaserade systemet, som skedde för ett flertal år sedan. Från början var hela recensionsavdelningen manuellt underhållen och handkodad med några gigantiska HTML-filer där samtliga recensioner för samma kategori fanns på en enda sida - ingen vacker syn...!

När jag manuellt flyttade över de redan befintliga recensionerna till det nya systemet (baserat på PHP och MySQL) minns jag att en del äldre recensioner inte gick att avgöra när de skrivits, då det inte fanns tillräckligt dokumenterat om när jag skrivit recensionerna - då tvingades jag ibland ta till uppskattningar eller i vissa fall grova gissningar på datum, i och med att alla recensioner i det nya systemet av tekniska skäl måste ha ett datum.

Jag vill minnas att jag har uppdaterat Mary Poppins-recensionen minst en gång, samtidigt som det inte finns listat något "Senast uppdaterat"-datum där, så spontant skulle jag tro att jag ursprungligen mycket riktigt skrev recensionen 1999 och sen uppdaterade den i samband med någon av de senare DVD-utgåvorna - ifall uppdateringen/uppdateringarna gjordes innan jag gick över till den nya tekniska lösningen, så kanske det inte fanns dokumenterat när den senast uppdaterades eller att jag missade att föra in det datumet.

Spontant tror jag inte ens att jag hade DVD-spelare 1999, så jag tror faktiskt att recensionen ursprungligen åsyftade VHS...

Dock ser jag i recensionen att det står "Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret", och jag vill minnas att jag bara fått recensionsex på en av utgåvorna av filmen. Den andra tror jag inte ens att jag ska ha i min samling. Därför bör jag kunna leta bland min gigantiska DVD-samling för att se om det är 2004 eller 2009 års utgåva som jag innehar, så bör man därigenom kunna lista ut ungefär när recensionen uppdaterades (då det var recensionsex bör recensionen sannolikt ha uppdaterats ungefär samtidigt som releasedatumet). Men när jag läser på om bonusmaterialet på respektive utgåva tror jag spontant att det här syftar på 2004 års utgåva, även om jag inte alls är säker.