Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 augusti 2017 kl. 16:23:30
SVT har ändrat texten i sin programtablå nu. Istället för "Programmet saknar beskrivning" står det nu "En hel timme från Disneys fantastiska värld".

Det var ju upplysande...

Håller med om det är konstigt.  Varför inte  skriva ut vad det är för innehåll. 

Daniel Hofverberg

Med facit i hand kan vi nu konstatera att Disneydags den här säsongen (eller åtminstone idag) innehåller Lejonvakten och DuckTales (åtminstone idag ett säsong 2-avsnitt).

Mycket märkligt att inte fortsätta med Elena från Avalor, där det är ett flertal avsnitt som återstår...

Jag hade också hoppats på någon mer svårtillgänglig serie än Lejonvakten, med tanke på att den trots allt sänds regelbundet på både Disney Channel och Disney Junior och har gjort så ganska länge, men för de som inte har tillgång till Disney-kanalerna är det väl i och för sig positivt.

Disneyfantasten

Jag håller med om att de borde ha tagit med en mer svårtillgänglig serie, som Hos Musse till exempel, det var ju flera år sen den gick.

Förresten så har jag två frågor angående svenska dubbningar i Disneys TV-serier:

- Nu var det ett bra tag sedan jag tåg alla avsnitt ur Luftens Hjältar, så jag är nyfiken på vilka roller som Olli Markenros spelar där.

- Det var ett bra tag sedan jag såg Media Dubbs version av DuckTales, jag vet att Media Dubb dubbade avsnitt 1-65 och jag vet också att Annelie Berg, Fredrik Dolk, Dick Eriksson, Johan Hedenberg, Hasse Jonsson, Mattias Knave, Louise Raeder, Peter Sjöquist, Annica Smedius, Johan Wahlström och Maria Weisby varit verksamma i massor av Media Dubbs dubbningar, så nu undrar jag; medverkar dessa i DuckTales?

moviefan

#138
Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 augusti 2017 kl. 17:03:20
Jag håller med om att de borde ha tagit med en mer svårtillgänglig serie, som Hos Musse till exempel, det var ju flera år sen den gick.

Förresten så har jag två frågor angående svenska dubbningar i Disneys TV-serier:

- Nu var det ett bra tag sedan jag tåg alla avsnitt ur Luftens Hjältar, så jag är nyfiken på vilka roller som Olli Markenros spelar där.

- Det var ett bra tag sedan jag såg Media Dubbs version av DuckTales, jag vet att Media Dubb dubbade avsnitt 1-65 och jag vet också att Annelie Berg, Fredrik Dolk, Dick Eriksson, Johan Hedenberg, Hasse Jonsson, Mattias Knave, Louise Raeder, Peter Sjöquist, Annica Smedius, Johan Wahlström och Maria Weisby varit verksamma i massor av Media Dubbs dubbningar, så nu undrar jag; medverkar dessa i DuckTales?

Att dom avbryter en serie mitt i. Kan det bero på tittar siffrorna ? Tycker också att det är positivt att de visar Lejonvakten. Det finns många serier bland de äldre, som inte har visats på länge.  Tex  Tarzan, Lilla Djungelboken mfl.  När visades  Darqving Duck senast ? Likaså  Herkules.

TVARK Sweden

Citat från: moviefan skrivet 27 augusti 2017 kl. 18:52:46
Att dom avbryter en serie mitt i. Kan det bero på tittar siffrorna ? Tycker också att det är positivt att de visar Lejonvakten. Det finns många serier bland de äldre, som inte har visats på länge.  Tex  Tarzan, Lilla Djungelboken mfl.  När visades  Darqving Duck senast ? Likaså  Herkules.
Darkwing Duck sades vara för våldsam för stakars SVT, vet inte om dem har samma uppfattning idag ?
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

Daniel Hofverberg

Darkwing Duck blev ju offer för den våldshysteri som utbröt efter tragedin i Norge i oktober 1994, då två sexåriga pojkar dödade en femårig flicka, då alla blev besatta vid tanken på att underhållningsvåld var orsaken till tragedin; något som även drabbade flera andra program. Då ansåg ju SVT att serien var för våldsam för att kunna sändas, och de beordrade Disney att genast hitta en ersättare till Disneydags; som då blev Bumbibjörnarna.

Därför är det knappast troligt att SVT skulle komma att sända serien igen - det vore ju som att erkänna att de hade fel 1994...

Däremot sändes Darkwing Duck en kortare period på Disney Channel när kanalen var relativt nystartad - gissningsvis runt 2005 - 2006 - så det är väl inte omöjligt att den kan komma att sändas på någon av Disney-kanalerna igen. Tyvärr tror jag inte chansen är jättestor, men betydligt större än att SVT skulle sända serien igen i alla fall.

Alexander

#141
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2017 kl. 12:10:00
Darkwing Duck blev ju offer för den våldshysteri som utbröt efter tragedin i Norge i oktober 1994, då två sexåriga pojkar dödade en femårig flicka, då alla blev besatta vid tanken på att underhållningsvåld var orsaken till tragedin; något som även drabbade flera andra program. Då ansåg ju SVT att serien var för våldsam för att kunna sändas, och de beordrade Disney att genast hitta en ersättare till Disneydags; som då blev Bumbibjörnarna.

Därför är det knappast troligt att SVT skulle komma att sända serien igen - det vore ju som att erkänna att de hade fel 1994...

Däremot sändes Darkwing Duck en kortare period på Disney Channel när kanalen var relativt nystartad - gissningsvis runt 2005 - 2006 - så det är väl inte omöjligt att den kan komma att sändas på någon av Disney-kanalerna igen. Tyvärr tror jag inte chansen är jättestor, men betydligt större än att SVT skulle sända serien igen i alla fall.

Senaste gången Darkwing Duck gick på Disney Channel var 2015, tillsammans med Bumbibjörnarna. Så chansen är nog lika stor som med de andra äldre serierna, tror jag. :)

https://www.tv.nu/p/1zjsdR-24-4JF

Daniel Hofverberg

Du har så rätt, serien gick på Disney Channel häromåret under en kort period; dock tyvärr bara en bråkdel av alla avsnitt.

Jag hoppas att den kommer tillbaka, och då förhoppningsvis med fler avsnitt. Det lär som sagt hursomhelst vara betydligt större chans att Disney-kanalerna sänder serien igen än att SVT skulle göra det.

moviefan

Kommer dom fortsätta med Elena igen i framtiden ? Eller kommer SVT visa alla säsonger av LV först. Jag tycker personligen bättre om LV än Elena.  Även om manuset till LV är lite konstig.  Varför Kiara fortfarande är liten. Och varför Kion inte syns till i LK 2 osv.

TonyTonka

Efter önskemål från Disneyfantasten, så bifogar jag här röstprover på Svarte Petters röster i DuckTales. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 11 september 2017 kl. 23:20:53
Efter önskemål från Disneyfantasten, så bifogar jag här röstprover på Svarte Petters röster i DuckTales. :)

Fantastiskt! Nu kommer jag att kommentera mina åsikter:

Carl-Johan Rehbinder: Han passade bättre än jag trodde, men fortfarande inte vid varken Anders Lönnbro eller Stephan Karlséns nivåer

Gunnar Ernblad: Han gjorde en okej insats, men kommer inte heller i närheten av varken Lönnbro eller Karlsén

Hasse Jonsson: Han passade inte riktigt även om han gör bra röster annars

Erik Friman

Per Sandborgh som jag minns från avsnittet "Pearl of Wisdom" gjorde också rösten till Svarte Petter.

Alexander

#147
Trassel tv-serien är påväg nu till Sverige. Disney har utlovat en DVD release av det första specialavsnittet, som säkert innan dess kommer sändas på TV.  :)
https://www.discshop.se/filmer/dvd/trassel_innan_for_evigt/P154433

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 18 september 2017 kl. 22:38:17
Trassel tv-serien är påväg nu till Sverige. Disney har utlovat en DVD release av det första specialavsnittet, som säkert innan ska sändas på TV.  :)
https://www.discshop.se/filmer/dvd/trassel_innan_for_evigt/P154433

Suveränt!

Jag undrar vem som kommer att dubba den svenska rösten till Cassandra...

Alexander