Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Långbens galna gäng

Startat av TonyTonka, 14 januari 2019 kl. 00:11:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag såg om några avsnitt av barndomsserien Långbens galna gäng nyligen, och har ett par frågor om dubbningen:


1. Har samtliga avsnitt av serien dubbats, inklusive julspecialen?
2. När dubbades serien?
3. Gjorde Hans Lindgren Långben för sista gången i den här serien, eftersom att Jan Modin sedan var Långben runt 1995?
4. Visas serien fortfarande på någon Disneykanal?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Hans Lindgren var faktiskt med i VHS-filmen Musses Galna Sommar som gavs ut 1996-05-22, så det bör definitivt ha varit sista gången han gjorde Långben!  ;)

Dessutom så hade faktiskt Janne Långben The Movie svensk premiär 1996-07-26!

Serien bör nog ha dubbats omkring 1993, eftersom Anders Lönnbro var med som Svartepetter i VHS-filmen Här kommer Musse som gavs ut 1993-08-25!  ;)

En annan fråga; har du kollat in tråden om Myrra Malmberg som jag nyligen skapade?

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 14 januari 2019 kl. 00:11:55
1. Har samtliga avsnitt av serien dubbats, inklusive julspecialen?
Alla ordinarie avsnitt har dubbats till svenska, men jag hittar inget som tyder på att julspecialen har dubbats.

Citat från: TonyTonka skrivet 14 januari 2019 kl. 00:11:55
2. När dubbades serien?
Långbens galna gäng började sändas på FilmNet den 3 april 1993, och såvitt jag vet var FilmNet först i Skandinavien att sända serien. Den här dubbningen beställdes av Disney och inte av FilmNet, så därför kan man inte vara säker på att dubbningen gjordes lika nära inpå premiären som i vanliga fall. Men jag tror ändå vi kan vara ganska säkra på att dubbningen påbörjades antingen hösten 1992 eller tidiga vintern/våren 1993 - knappast senare än februari 1993 i alla fall, om man ska hinna få allting klart innan premiären; men mest troligt tidigare än så. Sen bör väl förmodligen dubbningen ha hållit på i åtminstone några månader (förmodligen längre) för den här mängden avsnitt.

Citat från: TonyTonka skrivet 14 januari 2019 kl. 00:11:55
4. Visas serien fortfarande på någon Disneykanal?
Nej, tyvärr visas serien inte på någon kanal i Skandinavien i dagsläget. Jag hoppas att den kommer tillbaka snart, men tyvärr tror jag inte att det är så jättesannolikt. :(

Samlaren

Den kommer sorgligt nog inte tillbaks. Disney Channel visar sällan ngn av sina äldre serier.

Disneyfantasten

Citat från: Samlaren skrivet 14 januari 2019 kl. 09:19:12
Den kommer sorgligt nog inte tillbaks. Disney Channel visar sällan ngn av sina äldre serier.

Det är så sorgligt! Alla de där typiska Disney Channel serierna totalförstör Disney och borde inte existera överhuvudtaget!

Daniel Hofverberg

#5
Citat från: Samlaren skrivet 14 januari 2019 kl. 09:19:12
Den kommer sorgligt nog inte tillbaks. Disney Channel visar sällan ngn av sina äldre serier.
Man ska väl aldrig säga aldrig, så det där var väl ett lite väl definitivt uttalande... Men det är knappast jättetroligt, helt klart. Om den kommer tillbaka så är nog Disney Junior eller möjligen Disney XD mer sannolikt än Disney Channel, då de som sagt nuförtiden sällan visar äldre tecknade serier.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 januari 2019 kl. 09:35:24
Det är så sorgligt! Alla de där typiska Disney Channel serierna totalförstör Disney och borde inte existera överhuvudtaget!
Varför ska du behöva gå så långt för...? Enligt det resonemanget kan man lika gärna säga att äldre tecknade serier inte borde existera överhuvudtaget. Det finns ingen som helst anledning att börja avlägsna serier som tittare faktiskt ser på. Det är snarare balans det handlar om, och som är problemet idag.

Själv tycker jag att de allra flesta live-actionserier på Disney Channel är bra. Det är inte alla jag har tid och ork att se på, men de allra flesta är åtminstone helt okej. Den enda serien jag inte kan finna något som helst existensberättigande för är Kirby Buckets, som jag tycker är helt vedervärdig; men jag förmodar att det finns folk som ser på den också. Den sänds i alla fall (dessbättre) inte just nu.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2019 kl. 09:45:20
Varför ska du behöva gå så långt för...? Enligt det resonemanget kan man lika gärna säga att äldre tecknade serier inte borde existera överhuvudtaget. Det finns ingen som helst anledning att börja avlägsna serier som tittare faktiskt ser på. Det är snarare balans det handlar om, och som är problemet idag.

Själv tycker jag att de allra flesta live-actionserier på Disney Channel är bra. Det är inte alla jag har tid och ork att se på, men de allra flesta är åtminstone helt okej. Den enda serien jag inte kan finna något som helst existensberättigande för är Kirby Buckets, som jag tycker är helt vedervärdig; men jag förmodar att det finns folk som ser på den också. Den sänds i alla fall (dessbättre) inte just nu.

Jag menar inget illa, jag vill bara - som en äkta stor Disneyfantast - framföra och markera mina åsikter med tydlighet, och jag tycker att många sådana serier som Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, Highschool Musical, Doug, Rasten, Kim Possible, En Jycke i Klassen, Brandi och Herr Morris, Phineas och Ferb, Ersättarna, 7D, Jake och Piraterna i Landet Ingenstans, Händige Manny, Små Einsteins, Bikupan, Dr McStuffins, Djungelhjul, Specialagent Oso, Higglystans Hjältar, Stanley, JoJos Cirkus, Kaninbyn, Firma Fantasiflytt, Pepper Ann, Llyod i Rymden, Pyjamashjältarna, Miles från Morgondagen, Sheriff Callie i Vilda Västern, Vampyrina, Valpvänner, Henry Krammonster, Zou, m.fl. är riktigt katastrofala och bär inte minsta anknytning till Disney-aktighet! Faktum är att jag - liksom de flesta - riktigt avskyr dessa serier! De är mera som Cartoon Network och Nickelodeon-skräp! (jag är inte heller vidare förtjust i många av Cartoon Network och Nickelodeon-serierna)

PS: Ja, jag vet att Highschool Musical inte är en TV-serie, utan ett gäng långfilmer, men de har iallafall jättemånga likheter med serier som Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, m.m. DS

Men en del av de "nyare" serierna tycker jag är riktigt bra som t.ex. Sofia Den Första, Elena från Avalor, o.s.v.

När jag talar om Disney, så fokuserar jag - liksom de flesta stora sanna Disneyfantaster - främst på Disneyklassikerna och Pixar-filmerna!

(jag tycker inte att varesig Marvel eller Star Wars hör hemma hos Disney och Star Wars är till på köpet extremt överskattat!)

Will Siv

#7
Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 januari 2019 kl. 10:26:31
Jag menar inget illa, jag vill bara - som en äkta stor Disneyfantast - framföra och markera mina åsikter med tydlighet, och jag tycker att många sådana serier som Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, Highschool Musical, Doug, Rasten, Kim Possible, En Jycke i Klassen, Brandi och Herr Morris, Phineas och Ferb, Ersättarna, 7D, Jake och Piraterna i Landet Ingenstans, Händige Manny, Små Einsteins, Bikupan, Dr McStuffins, Djungelhjul, Specialagent Oso, Higglystans Hjältar, Stanley, JoJos Cirkus, Kaninbyn, Firma Fantasiflytt, Pepper Ann, Llyod i Rymden, Pyjamashjältarna, Miles från Morgondagen, Sheriff Callie i Vilda Västern, Vampyrina, Valpvänner, Henry Krammonster, Zou, m.fl. är riktigt katastrofala och bär inte minsta anknytning till Disney-aktighet! Faktum är att jag - liksom de flesta - riktigt avskyr dessa serier! De är mera som Cartoon Network och Nickelodeon-skräp! (jag är inte heller vidare förtjust i många av Cartoon Network och Nickelodeon-serierna)

PS: Ja, jag vet att Highschool Musical inte är en TV-serie, utan ett gäng långfilmer, men de har iallafall jättemånga likheter med serier som Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, m.m. DS

Men en del av de "nyare" serierna tycker jag är riktigt bra som t.ex. Sofia Den Första, Elena från Avalor, o.s.v.

När jag talar om Disney, så fokuserar jag - liksom de flesta stora sanna Disneyfantaster - främst på Disneyklassikerna och Pixar-filmerna!

(jag tycker inte att varesig Marvel eller Star Wars hör hemma hos Disney och Star Wars är till på köpet extremt överskattat!)

Lugna ner dig, tänk om nån sa det om några av dina favorit serier?

Visserligen bryr jag inte mig inte heller i Disney Jr program eller live action sitcoms på huvudkanalen....

Men jag tycker det är meningslöst att klaga på serier man inte bryr sig i.


Och vad är det för fel på dom?

MOA

Citat från: Will Stewart skrivet 21 augusti 2021 kl. 16:55:31
Lugna ner dig, tänk om nån sa det om några av dina favorit serier?

Visserligen bryr jag inte mig inte heller i Disney Jr program eller live action sitcoms på huvudkanalen....

Men du kan plocka bort Kim Possible och Phineas & Ferb från din hat lista.
Varför svara 2 år senare?

TonyTonka

Citat från: Will Stewart skrivet 21 augusti 2021 kl. 16:55:31
Men du kan plocka bort Kim Possible och Phineas & Ferb från din hat lista.

Om han inte gillar dem serierna så behöver han inte ta bort dem från sin hatlista, det bestämmer inte du.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 21 augusti 2021 kl. 17:11:51
Om han inte gillar dem serierna så behöver han inte ta bort dem från sin hatlista, det bestämmer inte du.

Precis, dessutom så skrevs det där inlägget för över två och ett halvt år sedan så var det verkligen nödvändigt att dra upp det där?

Will Siv

#11
Citat från: MOA skrivet 21 augusti 2021 kl. 17:04:01
Varför svara 2 år senare?


Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 augusti 2021 kl. 17:27:03
Precis, dessutom så skrevs det där inlägget för över två och ett halvt år sedan så var det verkligen nödvändigt att dra upp det där?


Citat från: TonyTonka skrivet 21 augusti 2021 kl. 17:11:51
Om han inte gillar dem serierna så behöver han inte ta bort dem från sin hatlista, det bestämmer inte du.

Självklart inte, men han inte bestämmer heller vad som är "äkta Disney" eller inte....



Nu när vi har lyckats starta upp den här tråden igen har jag en sak att rapportera om serien ;)

På Disney+ är det märkligt ljud fel på avsnitt 36, om man väljer svenskt tal så blir det istället på Norska! ( förutom vinjetten ) och man väljer Norskt tal så blir det på Svenska....

Vet inte om det händer på fler avsnitt....

Ursäkta min frustration förut, men jag tycker inte att man ska vara taskig mot serier/filmer man inte tycker lika om som andra och man behöver verkligen inte lista var enda en eller säga att de inte är "äkta Disney"....

Och är det dessutom nödvändigt att klumpa alla dessa ( väldigt diversa ) serier och påstå att alla är "dåliga"?


Jag råkar också vara en "Disneyfantast" men jag tycker inte om "gatekeeping" som att påstå att fantastiska serier som Kim Possible inte är "äkta  Disney" eller avstå ifrån all animation som inte är Disney ( WB, Studio Ghibli eller DreamWorks )

Jag kan dock hålla med att Marvel och Star Wars är sina egna entiteter, fast egentligen är dom det redan för det står inte "Disney's Star Wars" officielt nånstans.

Jag räknar dessutom Pixar som sitt eget.


Och vad spelar det för roll om hur gammalt inlägget är? Och om ni säger att det är meningslöst att skriva mer på den, varför äns svara tillbaka?

Disneyfantasten

#12
Citat från: Will Stewart skrivet 31 augusti 2021 kl. 14:57:26
Självklart inte, men han inte bestämmer heller vad som är "äkta Disney" eller inte....

När har jag påstått det?!

Kanske inte över andra, nej, men däremot bestämmer jag själv vilka serier jag vill räkna till Disney-kategorin, för som stor Disney-fantast ser jag det som min plikt att värna om Disneys anseende!

Citat från: Will Stewart skrivet 31 augusti 2021 kl. 14:57:26
Nu när vi har lyckats starta upp den här tråden igen har jag en sak att rapportera om serien ;)

På Disney+ är det märkligt ljud fel på avsnitt 36, om man väljer svenskt tal så blir det istället på Norska! ( förutom vinjetten ) och man väljer Norskt tal så blir det på Svenska....

Vet inte om det händer på fler avsnitt....

Det låter ju helt knasigt, det låter helt vilseledande...

Citat från: Will Stewart skrivet 31 augusti 2021 kl. 14:57:26
Ursäkta min frustration förut, men jag tycker inte att man ska vara taskig mot serier/filmer man inte tycker lika om som andra och man behöver verkligen inte lista var enda en eller säga att de inte är "äkta Disney".....

Jag förstår hur du tänker men som jag sa förut är jag stor Disney-fantast och ser det som min plikt att värna om Disneys anseende, vad andra tycker kan givetvis bara personerna själva bestämma över, men du ska också ha klart för sig att jag har funktionshindret autism och har därför en del svårigheter, men jag kämpar verkligen för att hantera och tygla dem, men ibland så uppstår det lite tvister, men jag vet absolut mina gränser och håller mig från personangrepp och olagliga saker, om man undviker dessa så framstår man och agerar som en stark person!

För jag hatar verkligen att såra andra, det är det absolut sista jag vill!

Vill även påminna om att jag är väldigt ombytlig av mig, både sett till humöret och personligheten, det beror på att 99,99% av min personlighet har jag ärvt av såväl karaktärer från stora amerikanska filmföretag (tyvärr även av skurkarna) och världens djur (dock även från filmer/serier skapade i andra länder)

Citat från: Will Stewart skrivet 31 augusti 2021 kl. 14:57:26
Och vad spelar det för roll om hur gammalt inlägget är? Och om ni säger att det är meningslöst att skriva mer på dem, varför äns svara tillbaka?

För att det är så det fungerar, om du skriver så får du räkna med att andra också svarar!

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 31 augusti 2021 kl. 14:57:26
Jag råkar också vara en "Disneyfantast" men jag tycker inte om "gatekeeping" som att påstå att fantastiska serier som Kim Possible inte är "äkta  Disney" eller avstå ifrån all animation som inte är Disney ( WB, Studio Ghibli eller DreamWorks )

Jag gillar faktiskt både DreamWorks och Warner Bros, så bara för att jag är stor Disney-fantast så betyder inte det att Disney är det enda jag gillar...

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 augusti 2021 kl. 15:13:35


Det låter ju helt knasigt, det låter helt vilseledande...

Jag förstår hur du tänker men som jag sa förut är jag stor Disney-fantast och ser det som min plikt att värna om Disneys anseende, vad andra tycker kan givetvis bara personerna själva bestämma över, men du ska också ha klart för sig att jag har funktionshindret autism och har därför en del svårigheter, men jag kämpar verkligen för att hantera och tygla dem, men ibland så uppstår det lite tvister, men jag vet absolut mina gränser och håller mig från personangrepp och olagliga saker, om man undviker dessa så framstår man och agerar som en stark person!

För jag hatar verkligen att såra andra, det är det absolut sista jag vill!

Vill även påminna om att jag är väldigt ombytlig av mig, både sett till humöret och personligheten, det beror på att 99,99% av min personlighet har jag ärvt av såväl karaktärer från stora amerikanska filmföretag (tyvärr även av skurkarna) och världens djur (dock även från filmer/serier skapade i andra länder)

För att det är så det fungerar, om du skriver så får du räkna med att andra också svarar!

Kolla upp avsnittet och se själv.

Jag har också autism, jag förstår vad du menar.