Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Rosa Pantern

Startat av TonyTonka, 23 juli 2011 kl. 15:27:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vem gör rösterna i dom andra serierna te.x där Rosa Pantern pratar?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka rösterna var i The New Pink Panther Show från 1993; den enda serien där Rosa Pantern pratar. Det enda jag minns var just att den inledande "catchphrasen" under vinjetten (i originalet "Thiiink Pink!") löd "Tänk rosa!".

Det borde ha varit Mediadubb International som gjorde dubbningen, men jag minns inte om det stod utsatt dubbcredits eller inte.

Erika

Jag har bara sett ett enda avsnitt av "The New Pink Panther Show" och det var när den visades på TV3, men jag tror Steve Kratz gjorde Rosa Panterns röst. 

TonyTonka

någon som vet polisens  röst (inspector clouseu eller något) i någon serie?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Citat från: Tonytonka skrivet 23 juli 2011 kl. 15:27:22


har läst någonstans att Rosa Panterns röst görs av Andreas Nilsson.

På sin officiella webbsida www.andreasnilsson.nu skriver nämner Nilsson själv på sin dubbningsida Rosa Pantern som en av de serier där han medverkat. Han skriver dock ej vilken Rosa Pantern-serie det rör sig om och inte heller vilken/vilka roll/er  han spelade i den serien.

Daniel Hofverberg

Jag har nu lyckats hitta åt några inspelade avsnitt av Rosa Pantern (The New Pink Panther Show/The Pink Panther) från 1993, som visades på TV3 i omgångar mellan 1998 och 2005. Rosa Panterns röst låter väldigt bekant, men jag lyckas inte att placera in den just nu. Men Steve Kratz är en av de crediterade skådespelarna, så det är mycket möjligt att Erika har rätt i att han spelade huvudrollen.

Inspektören låter också mycket bekant, men just nu står det helt stilla för mig och jag lyckas inte att placera in vem det är; trots att det i stort sett enbart är väldigt bekanta skådisar som medverkar i serien som inte borde vara svåra att känna igen.

Det enda jag kan säga med 100% säkerhet på rak arm är i alla fall att Selma (Thelma i originalversionen) spelas av Maria Weisby och att den gamla tanten (vars namn inte nämns i de avsnitt jag sett) definitivt görs av Irene Lindh. Irene spelar också Myrdrottningen, som medverkar i ett av avsnitten jag sett. De två är för övrigt också de enda kvinnliga skådisarna i serien.

De crediterade skådisarna i den serien är i alla fall:
Gunnar Ernblad, Hans Wahlgren, Hasse Jonsson, Irene Lindh, Leo Hallerstam, Maria Weisby, Per Sandborgh, Staffan Hallerstam och Steve Kratz (i den ordningen).

Dubbningen gjordes av Mediadubb International, och Stefan Smedius översatte.

Daniel Hofverberg

Jag börjar känna mig lite frustrerad över The New Pink Panther Show, då de flesta röster låter så väldigt bekanta men jag likväl inte känner att jag lyckas att placera in dem med säkerhet. Därför bifogar jag nu ljudklipp på de större rollfigurer jag inte känner mig säker på, och hoppas att ni kan hjälpa till.

Ljudklippen innehåller: Rosa Pantern, Myran, Myrsloken och Inspektören.

I det förra inlägget skrev jag de crediterade skådisarna, så att det blir lite lättare. Någon som kan hjälpa till och identifiera rösterna? Det borde som sagt vara en enkel match, men just nu har jag fått hjärnsläpp...

Därutöver tillkommer Manly Man (vars svenska namn jag inte lyckats uppfatta) som definitivt spelas av Per Sandborgh och Voodoo-mannen som måste vara Gunnar Ernblad.

ddubbning

Rosa Pantern- kan vara Staffan Hallerstam, låter lite som han precis på slutet av ljudklippet.

Myran- Per Sandborgh ?

Myrsloken- Han är visserligen inte med i din lista över medverkande, men jag tycker faktiskt rösten låter lite som Hans Lindgren.

Inspektörn- Låter lite som Hasse Jonsson, men kan också vara Per Sandborgh.

Erika

Ljudklippen "syns" inte för mig. :(

Daniel Hofverberg

Erika: Det var märkligt. Kan du inte klicka på de bifogade filerna alls? Sen uppgraderingen av forumprogramvaran så är det tyvärr ännu inte ordnat med uppspelning av ljudfiler "inline" (d.v.s. via Flash-spelaren, utan att behöva ladda hem dem), men det ska fortfarande gå att ladda hem de bifogade filerna manuellt och spela upp lokalt.

Erika

#25
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 september 2011 kl. 13:56:44
Erika: Det var märkligt. Kan du inte klicka på de bifogade filerna alls?

Nix, men om du har tid över kan du skicka ljudklippen via mail istället. 

Edit: Fast nu syns dem för mig. Hurra! :)

Edit 2: Nu har jag lyssnat igenom ljudklippen och Steve Kratz gör definitivt Rosa Panterns röst. Myrans röst tillhör Hasse Jonsson medan Hans Wahlgren gör rösten till både Myrsloken och Inspektören.   

Daniel Hofverberg

Så bra att du kan se filerna nu - efter att jag skrev mitt förra inlägg såg jag i rättigheterna att det av någon outgrundlig anledning var inställt att globala moderatorer inte hade behörighet att se bifogade filer (vilket förstås är totalt ologiskt, då moderatorer ska kunna se och göra nästan allt). Jag antar att det måste ha blivit något galet i samband med bytet av forumprogramvara, så säg till om det är något mer som inte fungerar som det ska för dig. Det är i alla fall ändrat nu.

Tack så mycket för hjälpen med rösterna.

Elios

Håller fullständigt med Erika! Är 100% säker på att Rosa Pantern spelas av Steve Kratz, att Myran spelas av Hasse Jonsson, Myrsloken samt Inspektören spelas av Hans Wahlgren.

Daniel Hofverberg

Tack för hjälpen. Hasse Jonssons röst har jag aldrig riktigt lärt mig att känna igen, men nu när ni säger det så känner jag förstås igen Hans Wahlgren. Jag har också alltid haft lite svårt att känna igen Steve Kratz, i och med att han oftare medverkar med förställd röst.

Enligt Wikipedia ska myran i originalversionen för övrigt heta Charlie. I den svenska versionen kallas han i ett avsnitt för Per, men jag är osäker på om det är menat som karaktärens faktiska namn eller inte eftersom namnet sägs i anknytning till referenser till sången "Per Olsson hade en bonnagård". I de andra avsnitt jag sett har ingen sagt något namn på honom.

I ett avsnitt kallades myrsloken också för Blånäsa, men det är mycket möjligt att det snarare var menat som ett öknamn vid det tillfället än ett faktiskt namn.

Lilla My

Jag väcker liv i den här tråden igen för är väldigt nyfiken på hur rösterna ser ut i spelet Resa på Egen Risk (ett stort favoritspel)!
Det står i eftertexterna bara en massa namn och vilka dubbare som är med, men inte vem som dubbar vem. De enda jag själv är säker på för tillfället är:

Rosa Pantern - Andreas Nilsson
Kumoken - Nick Atkinson
Storsnok - Peter Harryson
Nigel - Staffan Hallerstam
Indrani - Annelie Berg

Jag är lite nyfiken på att få reda på var de andra samtliga huvudpersonerna (barnen etc.) har för röstskådespelare.
Funderat på det här ett bra tag men är ganska sämst på att para ihop röst med röstskådespelare själv så nu ber jag er som kan som hjälp :D
Här finns en video på hela spelet i ett svep. Det är väldigt intressant att lyssna på även om man inte har nostalgi till spelet, för det är så många bra och underbara röstskådespelare som varit med och det är en fröjd att bara lyssna på allt:
https://www.youtube.com/watch?v=xECh0XfLH40


I eftertexterna står samtliga namn med:

- Sång:
Annelie Berg
Dick Eriksson
Joakim Jennefors
Andreas Nilsson
Anna Nordberg
Jan Nygren
Anton Reader Olofsson
Elina Raeder Olofsson
Rune Sundby

- Tal:
Charlotte Ardai Jennefors
Nick Atkinson
Susanne berklund
Annelie Berg
Reine Brynolfsson
Fredrik Dolk
Dick Eriksson
Gunnar Ernblad
Leo Hallerstam (felstavat till "Hallertam" dock)
Staffan Hallerstam
Peter Harryson
Johan Hedenberg
Joakim Jennefors
Beatrice Järås
Mattias Knave
Steve Kratz
Ulf Larsson
Hans Lindgren
Irene Lindh
Dan Malmer
Otto Milde
Andreas Nilsson
Anna Norberg
Jan Nygren
Anton Reader Olofsson
Elina Raeder Olofsson
Louise Raeder
Carl Johan Rehbinder
Per Sandborgh
Annica Smedius
Rune Sundby