Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Äventyrsdags (Adventure Time), credits?

Startat av Alex, 20 november 2011 kl. 19:51:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alex



Ett Cartoon Network-program, och en av mina favorit-TV-serier, som jag bara har sett på engelska. Jag vet om att det finns en svensk dubbning, kallad Äventyrsdags, men kan inte hitta någon credits-lista, varken här på Dubbningshemsidan eller någon annanstans på internet. Undantaget är en ofullständig lista på Wikipedia utan källhänvisning. Jag tror att jag har läst på Dubbningshemsidan att det ska vara svårt att få creditslistor från Cartoon Network, är det så fortfarande?

Skutt

ja! det är så fortfarande men jag kan lite ifrån äventyrsdags vilka som spelar dem!
;)

     Svenska Röster
     
     * Finn -  Daniel Melén
     * Jake -  Christian Fex 
     * Prinsessan Bubbelgum -  Norea Sjöqvist
     * Is Kungen -  Ole Ornered

     Övriga Röster

     * Kim Sulocki
     * Christian Fex
     * Adam Fietz
     * Göran Gillinger?
     
    ja det var de hoppas dem är rätt! :)

Daniel Hofverberg

Ja, tyvärr är det fortfarande problem att få tag i credits från Cartoon Network - de har hittills haft en irriterande förkärlek för att ignorera alla mail. Om serien skulle vara dubbad av Dubberman, så är det inga problem att få tag i dubbcredits genom dem. Men tyvärr är det ju inte alltför många serier som de har dubbat, och den möjligheten finns tyvärr inte vid de dubbningar som SDI Media gjort. Jag gissar att den här serien sannolikt är dubbad av SDI Media (precis som 90% av allt på Cartoon Network), men jag har egentligen inga belägg för det.

Dock har Äventyrsdags med Finn & Jake nyligen släppts på DVD i Sverige, så eventuellt kanske det kan gå att få tag i kompletta dubbcredits genom Warner. DVD-utgåvorna har tyvärr inga utsatta dubbcredits (det vore förstås för mycket begärt...), men möjligtvis kanske det kan gå att få fram listor via Warner Home Video. Mina kontaktpersoner på Warner har tyvärr slutat på företaget, men jag ska undersöka om det finns någon annan man kan prata med där som kan hjälpa till.

Soscla

VA?! Stopp stopp stopp! Jag har bara blivit visad vissa utvalda delar av den här serien och det var ju ASLÄSKIGT!! D: D: Jag förstår inte hur folk tänker nuförtiden, jag accepterar att det är nåt coolare än Teletubbies och Gnottarna, men det här är ju inspelade mardrömmar från nån mentalpatient! Alltså... tycker jag i alla fall. Fast det är okej att titta på om man är lite äldre. (Om man vågar :S)
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Jag håller med till viss del, men jag tycker mest det är snarare en dum än läskig show. Kände hur min IQ långsamt sjönk ju mer jag såg det. Samma sak med Flapjack. Vilket är skumt, eftersom jag älskade de shower som startade hela denna "halvläskiga och knäppa"-serierna. Men nu för tiden spårar det ju ur totalt.

Gud va vuxen man känner sig plötsligt. Det enda jag kan tänka är att "sådant här ska mina barn aldrig få se".

Soscla

Citat från: Fantasygold skrivet 18 december 2011 kl. 18:54:39

Gud va vuxen man känner sig plötsligt. Det enda jag kan tänka är att "sådant här ska mina barn aldrig få se".
Hahaha ja, jag muttrar det för mig själv nästan varje dag att "mina barn ska minsann hållas under uppsikt, mutter mutter". Illa xD
It's so fluffy I'm gonna die!

Alex

Citat från: Soscla skrivet 17 december 2011 kl. 21:52:18
VA?! Stopp stopp stopp! Jag har bara blivit visad vissa utvalda delar
De som har visat dig delar av serien har troligen valt att visa just sådana klipp som kan uppfattas som "asläskiga" om de ses utan sammanhang. Men att påstå att Adventure Time är en läskig serie känns rent felaktigt, även om den kan innehålla kortare delar som kan uppfattas som "läskiga".

@Fantasygold: Tja, det är ju en "knäpp" serie, i stil med Sam & Max: Freelance Police, Flapjack, etc. Gillar man inte den sortens humor kan det ju absolut uppfattas som dumt. Dock kan jag säga att serien har blivit något mindre knäpp (och handlar även mindre om äventyr...) sedan säsong 2.

Har förresten sett två avsnitt ("Evicted!" och "Trouble in Lumpy Space") på svenska nu, och kan säga att det var väldigt mycket sämre än det engelska originalet, speciellt Marcelines röst och sången "The House Hunting Song" i "Evicted!" (både vad gäller text och sång). Blir nog inte så mycket mer Adventure Time på svenska för min del, mer än om jag för nyfikenhets skull vill kolla hur de har gjort med specifika figurers röster och översättningar av sånger.

cooladdis

Hej! jag är helt såld på tv serien Adventures time eller om man skulle översätta: äventyrs dags!
som går på Cartoon Network.
jag undrar om det är någon som vet nån hemsida där man kan köpa dubbade adventures time (äventyrs dags) filmer??????? :D

Erika

#8
Citat från: cooladdis skrivet 25 december 2011 kl. 12:15:50
Hej! jag är helt såld på tv serien Adventures time eller om man skulle översätta: äventyrs dags!
som går på Cartoon Network.
jag undrar om det är någon som vet nån hemsida där man kan köpa dubbade adventures time (äventyrs dags) filmer??????? :D

Finns att köpa hos bl. a. Discshop och Cdon.

Edit 1:
Dessutom finns det redan en "Äventyrsdags"-tråd, så jag tar och försöker att sammanfoga båda trådarna.

Edit 2:
Ja, jag lyckades! :)

Daniel Hofverberg

Ja, det har ganska nyligen släppts fyra volymer med Äventyrsdags på DVD i Sverige. Jag är osäker på exakt hur många avsnitt som finns med, men jag gissar på att de fyra volymerna innefattar hela säsong 1.

Om bara de DVD:erna säljer någorlunda bra, så kommer det säkert fler DVD-volymer så småningom.

Alex

Har enbart sett tre volymer, men dessa tre innefattar hela första säsongen.

Daniel Hofverberg

Det var jag som skrev fel i hastigheten - det har bara släppts tre DVD-volymer i Sverige, inte fyra.

cooladdis

#12
hej! jag undrar om någon vet vart man kan köpa adventure time (äventyrs dags) filmer säsong 2!
dubbade på svenska! :D





Jag slog ihop trådarna. /Erika

Alex

Tjena.

Tyvärr har bara den första säsongen av Adventure Time släppts på DVD på svenska än så länge, vilket faktiskt är mer än vad som släppts i USA, där man bara har släppt en DVD med några utvalda avsnitt.

Daniel Hofverberg

Med tanke på att de tre DVD-volymerna som utgör säsong 1 släpptes i Skandinavien för bara en månad sedan, så är det väl inte särskilt konstigt att säsong 2 inte kommit än. Men om bara säsong 1-DVD:erna säljer hyfsat bra, så förmodar jag att sannolikheten är stor att säsong 2 släpps så småningom. Någon sådan DVD är dock inte med i Warners nuvarande releaseplan, så det lär inte komma inom de närmaste månaderna i alla fall.

Det är ändå bättre ställt med Äventyrsdags än många andra serier, i och med att alla tre volymerna med säsong 1 släpptes samtidigt i november istället för att som vanligt dra ut på det i något halvår eller mer. Och personligen måste jag medge att jag blev förvånad över att Warner ens tänkt tanken på att släppa en sådan här serie på DVD. Det finns trots allt många betydligt mer kända och populära serier som Warner äger rättigheterna till (från Warner, Hanna-Barbera och MGM) som inte släppts på DVD.

cooladdis

Har någon märkt att i allafall i säsong1 av äventyrs dags avsnitten, så finns det en liten vinkande snigel i varge avsnitt! ;D


Alex

Citat från: cooladdis skrivet  2 januari 2012 kl. 18:42:42
Har någon märkt att i allafall i säsong1 av äventyrs dags avsnitten, så finns det en liten vinkande snigel i varge avsnitt! ;D
Ja, den finns med i alla avsnitt i hela serien, utom avsnitt 2 i första säsongen ("Trouble in Lumpy Space"). Lite kul att försökta hitta den.

cooladdis

jag har hört att det gjorts en ny adventure time serie där finn är fionna (en tjej version) och jake är cake en urgullig katt!( i tjej version).
och alla andra roller är utbytta te.x: is-kungen har blivit is-drottningen, prinsessan bubbelgum har blivit prins bubbelgum os.v!
den kommer på cartoon network 5 september! jag håller tummarna för att det kommer på dvd också! det är dubbat!
kort sagt så är den nya serien pricis som den gamla bara att alla personer eller djur han blivit det motsatta könet!
P.S Finn och Jake är inte med utan bara det utbytta rollerna!

kolla bilden av Fionna och cake:


Lilla My

Citat från: cooladdis skrivet  4 januari 2012 kl. 20:24:41
jag har hört att det gjorts en ny adventure time serie där finn är fionna (en tjej version) och jake är cake en urgullig katt!( i tjej version).
och alla andra roller är utbytta te.x: is-kungen har blivit is-drottningen, prinsessan bubbelgum har blivit prins bubbelgum os.v!
den kommer på cartoon network 5 september! jag håller tummarna för att det kommer på dvd också! det är dubbat!
kort sagt så är den nya serien pricis som den gamla bara att alla personer eller djur han blivit det motsatta könet!

... Det där låter bara dumt, om jag ska vara ärlig. Vad är det för mening med det? ???

Daniel Hofverberg

Jag tycker också att det låter minst sagt skumt.  Och cooladdis: Hur kan du veta att den serien har dubbats till svenska? Ska det inte börja sändas förrän i september, så låter det tidigt för serien att dubbas redan nu, och vanligtvis brukar ju inte någon gå ut med vilka serier som beställts dubbning på så tidigt.

cooladdis

Ja! jag tycker också att det är skumt, men ändå spännande att se hur den blir och jag tror jag är 99% säker att den dubbas på svenska för några få serier av den har släppts i andra länder och det är mer än ett halv år kvar tills den kommer hit så tills dess tror jag att dom gör fler av den serien och dubbar några till svenska som vi får till cartoon network den 5 september sen kommer vi få fler allt efter som! :)

Alex

#22
"Fionna and Cake" är bara ett enda specialavsnitt av Adventure Time, och inte någon ny serie.

Avsnittet kom ut på engelska den 5 september förra året. Har ingen koll på hur mycket av den svenska dubben som har sänts, då jag inte har Cartoon Network, så jag har ingen aning när den kommer sändas på svenska.

cooladdis

Jag har hört att det kommer ut många fler och att det kommer sändas ut någon dag under det här året på cartoon network!

cooladdis

och den serien sändes ut på engelska 3 september 2011 och kommer till sverige 2012! >:(

Alex

Det har bara gjorts ett "Fionna and Cake"-avsnitt, och enligt seriens skapare Pendleton Ward ska det möjligtvis göras en till sådan, med fokus på figuren Marshall Lee (pojkversion av Marceline). Men "många fler" skulle jag inte tro. Vet du vilket som var det senaste avsnittet som sändes på svenska på Cartoon Network, Cooladdis? F&C är det nionde avsnittet i säsong 3.

PS: Istället för att göra flera inlägg på raken, kan du redigera ett tidigare inlägg genom att klicka på "ändra".

cooladdis

#26
1.jag vet!

2.JAG vet!!

3.JAG VET!!!

och jag är säker på att det kommer fler än bara två avstitt!!!!!!!!!!!!!!!! >:(

kolla in videon till ett av fionna and cake avsnitten!


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ps_ZZQDBYPc



cooladdis

och här kommer en vidio ( fast på engelska) , som bevis på att det kommer bli en egen episode! ( säsong)
av fionna and cake!

KLICKA HÄR!:

http://www.youtube.com/watch?v=7I9_wUxk5Ko&feature=player_detailpage

Daniel Hofverberg

Som jag kan se är det där bara en promotrailer för ett specifikt avsnitt, och jag hör ingenting konkret i trailern som talar om en hel serie eller fler än enstaka avsnitt.

Men om du vet med säkerhet att det handlar om fler än enstaka avsnitt, så får du mer än gärna dela med dig av dina källor för det.

cooladdis

#29
okej, det gör jag gärna men först undrar jag om alla vet att episode betyder avsnitt!?
och att new betyder ny!? ::)

P.S du Daniel...  du är ganska vis! ;)


Alex

#31
"Marshall Lee: The Missing Scene" är snyggt gjord, men ja, det är bara en fangjord kortfilm. Och ja, episode = episod = avsnitt, men vad vill du säga med det?

Jag antar att det som fått dig att tro att det finns/kommer göras flera "Fionna and Cake"-avsnitt är att de även gjorde om Adventure Time-introt, med tjejfigurer omgjorda till killar och vice versa? Det skulle kunna ge intrycket att det är en hel serie.

Jag föreslår att du kollar in artikeln om "Fionna and Cake" på Adventure Time-wikin (varning: innehåller så klart spoilers)

http://adventuretime.wikia.com/wiki/Fionna_and_Cake

Daniel Hofverberg

Citat från: cooladdis skrivet  5 januari 2012 kl. 21:07:10
okej, det gör jag gärna men först undrar jag om alla vet att episode betyder avsnitt!?
och att new betyder ny!? ::)
Ja, givetvis betyder "New Episode" "Nytt avsnitt", men observera att det är singularformen av ordet avsnitt - d.v.s. ett avsnitt, inte flera avsnitt. Följaktligen säger det ju ingenting om huruvida mer än det enda avsnittet som trailern åsyftar är planerat.

cooladdis

#33
Okej,okej...
jag kanske överdrev lite med "många fler avsnitt" och "jag är säker", men ingen av oss vet SÄKERT om det någon gång , kanske inte det här året, men någon gång kommer en egen säsong av fionna and cake, så vi kan väl säga att vi inte vet säkert om det kommer eller inte?! ??? :D

här är en vidio när finn tar av dig hatten:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gAo4JIxi4u8

här är en till vidio av finn, den är jätte rolig!:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=45vnHPbFv_U

Daniel Hofverberg

Det är en gammal tråd, men nu har jag äntligen fått besked att Äventyrsdags faktiskt dubbas av Dubberman; inte SDI Media som jag trott fram tills nu. Därför bör det gå att få fram credits, och jag har nu kontaktat studiochefen på Dubberman och bett om creditlistor för alla avsnitt.

Det tar sannolikt några dagar innan jag får dem, men inom en vecka hoppas jag i alla fall att en creditlista kan ligga ute här på sajten.

Olof Mellgren

Citat från: Skutt skrivet 20 november 2011 kl. 20:16:37
ja! det är så fortfarande men jag kan lite ifrån äventyrsdags vilka som spelar dem!
;)

     Svenska Röster
     
     * Finn -  Daniel Melén
     * Jake -  Christian Fex 
     * Prinsessan Bubbelgum -  Norea Sjöqvist
     * Is Kungen -  Ole Ornered

     Övriga Röster

     * Kim Sulocki
     * Christian Fex
     * Adam Fietz
     * Göran Gillinger?
     
    ja det var de hoppas dem är rätt! :)

Ursäkta mej men du har lite fel med de övriga rösterna. Adam Fietz och Kim Sulocki är inte med serien. (Jag vet inte om Göran
är med.) Så jag gjorde en lista som jag hörde ordentligt. 

  Claudia Galli
  Elina Raeder
  Jamli Drissi
  Anton Raeder
  Jennie Jahns i de två första säsongerna

Hoppas du förstår!

Cadpig

Citat från: Fantasygold skrivet 18 december 2011 kl. 18:54:39
Jag håller med till viss del, men jag tycker mest det är snarare en dum än läskig show. Kände hur min IQ långsamt sjönk ju mer jag såg det. Samma sak med Flapjack. Vilket är skumt, eftersom jag älskade de shower som startade hela denna "halvläskiga och knäppa"-serierna. Men nu för tiden spårar det ju ur totalt.

Gud va vuxen man känner sig plötsligt. Det enda jag kan tänka är att "sådant här ska mina barn aldrig få se".



Kan du nämna de "shower" som startade denna trend? Jag kan inte dra mig till minnes när serierna började bli så fuckade. Flapjack skulle vara riktigt bra om det inte vore för att den tar begreppet "äckel-slapstick" till helt nya nivåer.

Lilla My

Citat från: Cadpig skrivet 12 januari 2014 kl. 00:19:40
Kan du nämna de "shower" som startade denna trend? Jag kan inte dra mig till minnes när serierna började bli så fuckade. Flapjack skulle vara riktigt bra om det inte vore för att den tar begreppet "äckel-slapstick" till helt nya nivåer.


Nu är det grymt längesedan jag skrev men jag tror jag syftade på sådana program som Ren & Stimpy, Courage the Cowardly Dog och Rocko's Modern Life. Serier som tar ut svängarna antingen snuskigt, äckligt eller läskigt och på så sätt blir mer intressanta att kolla på. De var äckliga, groteska, men ändå roliga och underhållande. Barn älskar sådant, de kräver mer, och man gör det lite värre för varje gång, och ganska snart kommer det serier såsom Flapjack och nya Svampbob.


Jag gillade Flapjack när det sändes första gången (jag gick i åttan) och tyckte det var skoj med en ny "tänja på gränserna"-serie. Däremot när jag ser den idag mår jag bara dåligt, speciellt de senare säsongerna. Tanken på att barn ska kolla på det och finna glädje i det ger mig magsår. För detta är ju sådant man vill visa sina barn, eller hur? ->
http://www.youtube.com/watch?v=2MEA7yF2jxE


Ibland undrar jag om det är jag som blivit vuxen och tråkig, men när jag kollar tillbaka på någon av ovanstående skrattar jag fortfarande lika mycket. Däremot(!) tar jag tillbaka om jag sagt något dåligt om Adventure Time, då jag faktiskt inte tycker serien är lika illa som jag förut tyckte. Fortfarande ingen hejdarserie för mig, men jag kan se varför andra gillar den och det finns några riktigt bra skämt inblandade.

Cadpig

Ok, tack för svaret. Ren & Stimpy tyckte jag gick för långt redan då. På tok för mycket snor/dregel och annat som man tappade matlusten i en vecka av. Courage, är helt klart disturbing som fan, men sällan äcklig. Genial serie om någon frågar mig.
"Rocko" är en klassiker, men jag gillade den inget vidare när jag var barn. Den var för ful för min smak.

Svampbob, är bara överskattad skit som gick som evolverade från att vara ett kasst barnprogram som numera är något MTV-douchebags tycker är "coolt" och "kultigt" att kolla på. Men avsnittet där Johnny Depp gör en av rösterna är faktiskt riktigt soft.

Flapjack skulle kunnat bli den nya "Courage" om det inte vore för att vidrigheterna är av en sådan dimension att jag får sura uppstötningar av att tänka på de. När tånaglar bryts av har det fan gått för långt! Klippet du länkade till var dock precis det jag tycker serien gör bra. Mörk, bisarr och obehaglig, men på ett bra sätt. Om det var mer av det slaget skulle jag älska serien. Och varför detta tjat om "visa sina barn"? Vem fan vill ha barn?

Och så Adventure Time... Jag förstår inte storheten, kommer aldrig göra. Den är liksom bara så jävla hipster!

Cadpig

Idag började jag i alla fall kolla på Adventure Time. Efter Gumball tyckte jag att det var på tiden att åtminstone försöka ge serien en chans. Såg de första fyra episoderna och som hjärndöd underhållning fungerar den. Men hur den har kunnat överleva tre säsonger och blivit ett kulturfenomen... *skakar på huvudet*

Cadpig

Har nu sett 16 episoder av Säsong 1. Serien håller en ganska jämn nivå av psyksjuka infall och total randomness.

Cadpig

Såg klart säsong 1 för någon vecka sedan. Man garvar en del, skakar på huvudet åt en del och förfäras åt resten. Som substitut till LSD är serien bra.

Olof Mellgren

Ännu mer fel med rösterna. Och det här gången handlar om Jake.
Jag undersökte att det var inte Christian Fex som rösten till Jake utan det var Urban Wrethagen.
Jag hoppas att jag gjorde rätt. Och ni kan sända några svar om jag har fel.

Jabberjaw

Bump men finns Flapjack utgiven på svenska i digital form eller på Blueray/DVD  :-\ Såg några avsnitt idag och skulle gärna vilja se på hela serien ihop med lite annat såsom Atomic Betty, Spionfamiljen och flera andra Cartoon Network barnprogram

gstone

Jag skulle gärna vilja veta vem som spelar katten Cake på svenska !

Vet någon det ?

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 13 juli 2023 kl. 19:11:33Jag skulle gärna vilja veta vem som spelar katten Cake på svenska !

Vet någon det ?
Har för mig att Cake dubbades först av Jakob Stadell och sen Elina Raeder, om jag inte har fel...

Dubintrested

Citat från: Skokaka skrivet 13 juli 2023 kl. 19:41:26Har för mig att Cake dubbades först av Jakob Stadell och sen Elina Raeder, om jag inte har fel...
Men det är en honkatt varför Jakob spelar henne?

Skokaka

Citat från: Dubinterested skrivet 13 juli 2023 kl. 19:54:07Men det är en honkatt varför Jakob spelar henne?
Jag kom ihåg att det var väl så i det första avsnittet hon var med i. Det var nog meningen att hon skulle ha en maskulin röst, förmodligen. Sen så blev det väl Elina (om jag inte har fel, som sagt) då de bestämde sig att hon SKA ha en feminin röst så att man inte blir lurad? Jag vet inte...

gstone

Tackar.


Det är samma skådespelerska som en av Muserna på orginal språket.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Nyckelper

Jag kollar på svenska dubben av Äventyrsdags just nu och tycker den är över förväntan! Det hade varit kul om Snabla (Tree Trunks) hade nån dialekt som tex skånska och Marcelines sångröst kanske inte är den bästa men annars är det väldigt bra.

Det jag undrar över är om de ändrat Finns röst digitalt för att matcha att den amerikanska röstskådespelaren hamnat i målbrottet? Särskilt i S3 E21 till E23 lät hans röst väldigt konstig... är det någon som vet?

Sen undrar jag om Daniel någonsin fick tag på en rollista?

P.S älskar dubbningshemsidan!

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 31 juli 2023 kl. 23:34:23Undrar vilka rösterna i Distant Lands är ?
Låter som att det är delvis samma i alla fall Jake och Finn.