Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kajsa Ankas röster genom tiderna?

Startat av RWB, 13 december 2015 kl. 08:05:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RWB

Jag håller på att försöka samla alla de relativt återkommande disneyfigurernas röster genom tiderna i ett dokument, men jag är lite oklar på vilka röstskådespelare som Kajsa haft under en längre tid.

Jag vet att Gunilla Norling gjort ett par roller som Kajsa, och att Marie Kühler och Åsa Jonsson också gjort rollen men jag har ingen större koll på exakt vad de gjort.

Från vad jag sett så föredrar jag definitivt Norling och Kühler före Åsa Jonsson.

TonyTonka

Citat från: RWB skrivet 13 december 2015 kl. 08:05:35
Jag håller på att försöka samla alla de relativt återkommande disneyfigurernas röster genom tiderna i ett dokument, men jag är lite oklar på vilka röstskådespelare som Kajsa haft under en längre tid.

Jag vet att Gunilla Norling gjort ett par roller som Kajsa, och att Marie Kühler och Åsa Jonsson också gjort rollen men jag har ingen större koll på exakt vad de gjort.

Från vad jag sett så föredrar jag definitivt Norling och Kühler före Åsa Jonsson.

De jag känner till är:

Gunilla Norling - Minst en kortfilmssamling från 1970-talet + originaldubben av Musses Julsaga
Birgitta Fernström - En handfull kortfilmer på 1990-talet + några musiksagor
Marie Kühler - Hos Musse, Quack Pack, Musses Verkstad, Musse Pigg och hans vänner firar jul, första säsongen av Musses Klubbhus (har jag för mig i alla fall), kortfilmer dubbade mellan typ 1996-2007
Åsa Jonsson - Musses Jul i Ankeborg, Musse, Kalle och Långben - de tre musketörerna, ett par kortfilmer. Troligen på grund av att Marie Kühler var upptagen eller sjuk.
Anna Engh (fd. Nordell) - Officiell röst sedan 2007, har mest gjort rollen i senare avsnitt av Musses Klubbhus om jag förstått det rätt.

Sedan har hon säkerligen haft andra röster i te.x musiksagor, lp-skivor, gamla kortfilmssamlingar, spel och liknande. Men de här skådespelarna är de som spelat Kajsa mest frekvent. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Utöver dessa kan tilläggas att det numera verkar vara My Holmsten som spelar Kajsa i TV-serien Musse Pigg (Mickey Mouse) d.v.s. kortfilmsserien från 2013 och framåt som Disney Channel sänder flitigt.

Visserligen finns inga detaljerade credits, men då hon och Lizette Pålsson är de enda kvinnliga skådespelarna som namngivits på de fåtal avsnitt som haft dubbcredits måste det rimligtvis vara hon.

Huruvida det betyder att My tagit över efter Anna Engh som officiell röst på mer permanent basis, eller om det rör sig om ett tillfälligt inhopp, får väl framtiden utvisa...

TonyTonka

#3
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2015 kl. 21:57:41
Utöver dessa kan tilläggas att det numera verkar vara My Holmsten som spelar Kajsa i TV-serien Musse Pigg (Mickey Mouse) d.v.s. kortfilmsserien från 2013 och framåt som Disney Channel sänder flitigt.

Visserligen finns inga detaljerade credits, men då hon och Lizette Pålsson är de enda kvinnliga skådespelarna som namngivits på de fåtal avsnitt som haft dubbcredits måste det rimligtvis vara hon.

Huruvida det betyder att My tagit över efter Anna Engh som officiell röst på mer permanent basis, eller om det rör sig om ett tillfälligt inhopp, får väl framtiden utvisa...
Vilka är de andra rösterna i den serien? Antar att Lizette spelar Mimmi Pigg?

Edit: Reparerade en skadad tagg, så att inlägget såg skumt ut. /Daniel
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Av de större återkommande rollfigurerna är det i vanlig ordning:
Musse Pigg - Anders Öjebo
Kalle Anka - Andreas Nilsson
Mimmi Pigg - Lizette Pålsson
Långben - Johan Lindqvist

Speakerrösten som läser upp avsnittstitlar och liknande textskyltar är i merparten av avsnitten Andreas Nilsson, även fast det har förekommit några avsnitt med någon annan speaker.

Därutöver är det lite oklart - av någon outgrundlig anledning är det bara ett enda avsnitt som haft utsatta dubbcredits, plus att det funnits credits när Disney Channel sände ihopklippta specialblock med tre avsnitt som satt ihop som del av en Musse Pigg-temakväll för ett par månader sedan. Därför kan det mycket väl finnas skådespelare som jag inte känner till som varit med i vissa avsnitt, men Benke Skogholt har i alla fall medverkat i ett par avsnitt och likaså har man hört Steve Kratz, Adam Fietz och Anton Olofsson Raeder.

Jacob Nordenson var också crediterad i en av temablocken, men jag har ärligt talat ingen aning hur hans röst låter. Men han måste ha medverkat i åtminstone något av avsnitten Fire Escape, Down the Hatch och Cable Car Chaos; då det var blocket där hans namn crediterats.

Elios

Är det egentligen inte hon som har haft först dubbade svenska röster av dessa disney karaktärerna? ^^