Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Radera inlägg ?

Startat av moviefan, 5 januari 2016 kl. 21:26:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Hej

Hur kommer det sig, att man kan radera sitt eget inlägg, även om man har fått svar av någon annan, på det inlägget ?

moviefan

Citat från: moviefan skrivet  5 januari 2016 kl. 21:26:22
Hej

Hur kommer det sig, att man kan radera sitt eget inlägg, även om man har fått svar av någon annan, på det inlägget ?

Någon som vet ?

Daniel Hofverberg

Tyvärr är forumprogramvaran SMF begränsad just vad gäller möjligheter att ställa in rättigheter för borttagning av inlägg. I övrigt finns det möjligheter att ställa in nästan allt mellan himmel och jord, men just på den här punkten är det trubbiga verktyg som erbjuds.

De enda inställningar som finns är huruvida användare ska ha behörighet att radera sina egna inlägg, andras inlägg, sina egna trådar och andras trådar.

Det första inlägget räknas som en tråd, så med behörigheten "radera sina egna inlägg" går det inte att ta bort det första inlägget som startat en tråd. Om man däremot tillåter användare att radera sina egna trådar så innefattar det att trådarna försvinner även om de skulle ha tusentals svar; så det är en livsfarlig inställning...

Allt utom det första inlägget räknas till kategorin att radera egna inlägg, så då spelar det ingen roll huruvida någon sedan svarat på det eller inte. Jag hade gärna sett att det inte gick att ta bort inlägg om det finns konkreta svar på det (åtminstone att någon citerat det inlägget), men den möjligheten finns som sagt inte utan det är allt eller inget som gäller.

Dock försvinner inga inlägg permanent, utan borttagna inlägg hamnar i en Papperskorg - en osynlig tavla som bara administratörerna kan se - så jag kan alltid flytta tillbaka borttagna inlägg därifrån om så behövs.

Till nästa version av SMF hoppas jag att fler möjligheter finns vad gäller rättighetsinställningar, för det är nästan det enda irritationsmomentet som finns med nuvarande version.