Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Efterlyser Musiksagor

Startat av TonyTonka, 19 januari 2017 kl. 22:33:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag är på jakt efter följande musiksagor, är det någon som har någon av dem och i så fall kan lägga ut dem på typ youtube eller något liknande?

Aladdin och det magiska halsbandet
Aladdin och äventyret i mirakelgrottan
Alice i Underlandet
Bambi - Fjärilarnas hemlighet
Belle och Vildsvinet
Belles födelsedag
Bernard och Bianca
Bernard och Bianca i Australien
Betty Spaghetty - Bästa vänner
Bumbibjörnarna - Bernards trollformel
Darkwing Duck: Farligt falskspel
Den Lilla Sjöjungfrun: I människornas land
Djungelboken 3 - Djungelskolan
Djurens ungar
Gustaf i Rampljuset
Har den äran på födelsedagen: Ordna en riktig Walt Disney födelsedagsfest!
Hiawatha
Här är ditt liv, Kalle Anka
Kalle Ankas hundtvätt
Knatte, Fnatte & Tjatte på Äventyr - I dinosauriernas land
Lady Lovely Locks - Den gyllene bollen
Lady & Lufsen (Versionen från 1997 med Irene Bejstam som Lady och Roger Storm som Lufsen)
Lejonkungen - Den klaraste stjärnan
Magica de Hex jagar turkronan
Mimmi och Jag - Ett magiskt zoo
Mimmi och Jag - Vi klär ut oss
Musse Pigg och Bönstjälken
Musses Mysterier: Det stora tågrånet
Mysterier med Kalle och Musse
Nalle Puh: I-ors födelsedag
Oliver och Gänget
Piff & Puff Räddningspatrullen: Fallet med det förlorade ägget
Piff & Puff Räddningspatrullen: Fallet med den vackra spionen
Pocahontas och Nybyggarna
Pongo och Valptjuvarna (Den jag söker är med Roger Storm som Pongo och inte Anders Öjebo)
Snövit och de magiska stenarna
Svärdet i Stenen
Tiny Toons - Besök från urtiden
Ur Djungelboken - Mowgli i Knipa
Vem satte dit Roger Rabbit? (den kortare versionen)
Våra vänner i Ankeborg
Wuzzlarna och tjurfinks-ungen

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Okej, nu har jag hittat två av de musiksagorna jag efterlyste på youtube, nämligen Ur Djungelboken: Mowgli i Knipa samt Lady Lovely Locks - Den gyllene bollen. Hoppas dock fortfarande på att stöta på de andra jag efterlyste någon gång. ^^

https://www.youtube.com/watch?v=pSTzZIQE5PY&t=65s&ytbChannel=OSIS


https://www.youtube.com/watch?v=GIpMxcTFFWQ
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Oscar Isaksson

Vad kul att någon uppskattar det jag lägger upp på YouTube. ;D

TonyTonka

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 maj 2017 kl. 19:18:15
Vad kul att någon uppskattar det jag lägger upp på YouTube. ;D

Lite nostalgi uppskattar man alltid.  ;D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 maj 2017 kl. 19:18:15
Vad kul att någon uppskattar det jag lägger upp på YouTube. ;D

Tack snälla du för att du lade upp Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan och Lilla Djungelboken på YouTube, jag har länge undrat om jag någonsin skulle få höra dem och misstänker att de endast finns på kassett, men jag är glad att du lade upp dem, tusen tack ska du ha.

PS: Det är en hel del andra som jag misstänker att de endast finns på kassett men jag skulle verkligen uppskatta om du lade upp dem (gärna längre versioner om det finns):
Pinocchio
Bambi
Alice i Underlandet
Törnrosa
Bernard och Bianca
Mästerdetektiven Basil Mus
Bernard och Bianca i Australien
och kanske några till...

Minns iallafall att jag som liten hade Bernard och Bianca och Bernard och Bianca i Australien på kassett.

Jag hade ganska många kassettband som liten, men 2011 började min bandspelare att förstöra dem, vilket gjorde mig tvungen att kasta bort dem. Nu vill jag bara ha CD-skivor.

Och kan du, snälla, lägga upp Dumbo också, den med ljud från 1972-års dubbning.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 maj 2017 kl. 23:44:48
Tack snälla du för att du lade upp Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan och Lilla Djungelboken på YouTube, jag har länge undrat om jag någonsin skulle få höra dem och misstänker att de endast finns på kassett, men jag är glad att du lade upp dem, tusen tack ska du ha.

PS: Det är en hel del andra som jag misstänker att de endast finns på kassett men jag skulle verkligen uppskatta om du lade upp dem (gärna längre versioner om det finns):
Pinocchio
Bambi
Alice i Underlandet
Törnrosa
Bernard och Bianca
Mästerdetektiven Basil Mus
Bernard och Bianca i Australien
och kanske några till...

Minns iallafall att jag som liten hade Bernard och Bianca och Bernard och Bianca i Australien på kassett.

Jag hade ganska många kassettband som liten, men 2011 började min bandspelare att förstöra dem, vilket gjorde mig tvungen att kasta bort dem. Nu vill jag bara ha CD-skivor.

Och kan du, snälla, lägga upp Dumbo också, den med ljud från 1972-års dubbning.

Jag har faktiskt den längre sagan med ljud från 1972-års dubbning av Dumbo och kan försöka få upp den på youtube inom några dagar. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 20 maj 2017 kl. 16:28:51
Jag har faktiskt den längre sagan med ljud från 1972-års dubbning av Dumbo och kan försöka få upp den på youtube inom några dagar. :)

Tack på förhand Tony.

Förresten så googlade jag idag på filmerna jag efterlyste för att dubbelkolla och fick reda på att de längre versionerna av Törnrosa och Bernard och Bianca i Australien faktiskt finns på CD  :D .

Jag läste också att på Alice i Underlandet kassetten (den röda) står det att Monica Forsberg som är berättare och då misstänker jag att den, precis som Pinocchio, är en specialgjord dubbning för kassetten.

Jag har faktiskt inte hört KM Studios musiksagor av Pinocchio, Dumbo, Alice i Underlandet och Svärdet i Stenen, skulle dock gärna vilja göra det, men jag tror inte att Monica Forsberg passar som Timothy Mus, då hon har en feminin röst.

Dock finns Mästerdetektiven Basil Mus på YouTube (i en kortare version av KM Studio):
www.youtube.com/watch?v=JHMhvkpo7YM

Jag tycker inte att rösterna till Dr Dawson och Henry Flaversham passar till karaktärerna, men de andra var fullt godkända och passade karaktärerna.

Jag är dessutom skeptisk till specialgjorda dubbningar för kassetter, då jag är väldigt osäker på om de verkligen passar. Men Askungen hör till dessa bättre exempel, då rösterna är mycket passande, dessutom så är faktiskt en del av rösterna där samma som i 1967-års dubbning.

När det gäller nygjorda musiksagor som INTE är filmer är det en helt annan femma.

Jag gillar också två sorters musiksagor:
- de längre versionerna med berättarröst och resten med dubbning från filmen
- de som är utgivna i Egmont-kärnan där det står "DisneyKlubben"

Det var förvisso väldigt längesedan jag hörde hela Dumbo musiksagan med 1972-års dubbning, men jag vill minnas att Gösta Prüzelius var berättare då han lät precis som Bagheera i Djungelboken.

Följande musiksagor finns på Spotify (vilket gör mig nästan helt säker på att de faktiskt finns på CD):
- Snövit och De Sju Dvärgarna
- Askungen
- Peter Pan
- Lady och Lufsen
- Pongo och De 101 Dalmatinerna
- Djungelboken
- Robin Hood
- Den Lilla Sjöjungfrun
- Skönheten och Odjuret
- Aladdin
- Lejonkungen
- Toy Story
- Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin
- Tarzan

Iallafall så vet jag att jag har köpt Aladdin och Tarzan begagnade.

Jag vet att jag även köpt en del andra begagnade, som AristoCats, Ringaren i Notre Dame, Toy Story 2 och säkert några till.

Vet även att Micke och Molle finns på CD, tror jag ska ha den någonstans, annars kan jag köpa den begagnad.

Jag letar oftast efter följande saker när jag är i Second Hand affärer; VHS, DVD, CD och Datorspel.

Sen kan det också hända att jag köper DVD-filmer i "vanliga" affärer.

TonyTonka

#7
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 maj 2017 kl. 20:24:21
Tack på förhand Tony.

Förresten så googlade jag idag på filmerna jag efterlyste för att dubbelkolla och fick reda på att de längre versionerna av Törnrosa och Bernard och Bianca i Australien faktiskt finns på CD  :D .

Jag läste också att på Alice i Underlandet kassetten (den röda) står det att Monica Forsberg som är berättare och då misstänker jag att den, precis som Pinocchio, är en specialgjord dubbning för kassetten.

Jag har faktiskt inte hört KM Studios musiksagor av Pinocchio, Dumbo, Alice i Underlandet och Svärdet i Stenen, skulle dock gärna vilja göra det, men jag tror inte att Monica Forsberg passar som Timothy Mus, då hon har en feminin röst.

Dock finns Mästerdetektiven Basil Mus på YouTube (i en kortare version av KM Studio):
www.youtube.com/watch?v=JHMhvkpo7YM

Jag tycker inte att rösterna till Dr Dawson och Henry Flaversham passar till karaktärerna, men de andra var fullt godkända och passade karaktärerna.

Jag är dessutom skeptisk till specialgjorda dubbningar för kassetter, då jag är väldigt osäker på om de verkligen passar. Men Askungen hör till dessa bättre exempel, då rösterna är mycket passande, dessutom så är faktiskt en del av rösterna där samma som i 1967-års dubbning.

När det gäller nygjorda musiksagor som INTE är filmer är det en helt annan femma.

Jag gillar också två sorters musiksagor:
- de längre versionerna med berättarröst och resten med dubbning från filmen
- de som är utgivna i Egmont-kärnan där det står "DisneyKlubben"

Det var förvisso väldigt längesedan jag hörde hela Dumbo musiksagan med 1972-års dubbning, men jag vill minnas att Gösta Prüzelius var berättare då han lät precis som Bagheera i Djungelboken.

Följande musiksagor finns på Spotify (vilket gör mig nästan helt säker på att de faktiskt finns på CD):
- Snövit och De Sju Dvärgarna
- Askungen
- Peter Pan
- Lady och Lufsen
- Pongo och De 101 Dalmatinerna
- Djungelboken
- Robin Hood
- Den Lilla Sjöjungfrun
- Skönheten och Odjuret
- Aladdin
- Lejonkungen
- Toy Story
- Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin
- Tarzan

Iallafall så vet jag att jag har köpt Aladdin och Tarzan begagnade.

Jag vet att jag även köpt en del andra begagnade, som AristoCats, Ringaren i Notre Dame, Toy Story 2 och säkert några till.

Vet även att Micke och Molle finns på CD, tror jag ska ha den någonstans, annars kan jag köpa den begagnad.

Jag letar oftast efter följande saker när jag är i Second Hand affärer; VHS, DVD, CD och Datorspel.

Sen kan det också hända att jag köper DVD-filmer i "vanliga" affärer.

Det stämmer, jag har faktiskt den längre versionen av Törnrosa på CD här hemma någonstans, men jag har tyvärr glömt vart jag har gjort av den, men förhoppningsvis kommer den fram senare i höst när jag och min familj ska flytta. :)

Av de Disney-sagorna som finns på Spotify, så vet jag att Snövit och de sju dvärgarna, Peter Pan, Robin Hood, Den Lilla Sjöjungfrun och Toy Story funnits på CD, jag äger dem alla, utom Toy Story. Den har jag bara hört på Spotify. ^^

Jag vet även att det finns en längre version av Pinocchio på CD (som enligt discogs.com även släppts på LP), men den innehåller inte autentiskt filmljud, utan nya röster av bland annat Bernt Dahlbäck (som spelar Pinocchio, Geppetto, Stromboli och Kusken), Catrin Jacobs (som spelar Benjamin Syrsa), Jan Andersson (som spelar Redlige John) och Ingela "Pling" Forsman (som spelar Den blå fén), och den skivan har jag också. Jag har dock aldrig lyssnat igenom hela, då rösterna enligt min åsikt lät så dåliga att jag inte pallade att lyssna klart. :/

Jag letar också ofta efter VHS, DVD, CD och Datorspel i Second Hand-butiker, och även kassettband, men på de Second Hand-affärerna som ligger i närheten av där jag bor har inte särskilt många kassettband eller vhs-filmer längre.  :(

Jag har faktiskt lyssnat på Pinocchio-sagan då jag hade den på CD, och de flesta rösterna var helt okej. Killen som spelade Pinocchio talade dock inte med särskilt bra inlevelse, men då han var barnskådespelare så är det ju förståeligt. De andra har jag (Dumbo, Svärdet i Stenen och Alice i Underlandet), men jag äger däremot boken till Svärdet i Stenen-sagan som jag hittade på en Second Hand.

Även Bambi har förresten en specialgjord dubbning på kassettbandet, och den måste jag säga är helt okej. ^^

Vad gäller musiksagan av Mästerdetektiven Basil Mus, så är en del av rösterna helt okej, men jag blev också förvånad över att det var så många röster med där som normalt sätt inte medverkar i KM Studios dubbningar. Därför kände jag inte igen en hel del av rösterna, bara att Bertil Engh spelade Basil och att Roger Storm spelade Råttigan.

Även om jag älskar musiksagor med autentiskt filmljud, så älskar jag även kassettband med specialgjorda dubbningar, då jag alltid tycker det är intressant att höra andra personer i rollerna än de man är van vid. Visserligen så händer det ju rätt ofta att den andra rösten kanske inte passar så bra i rollen, men det är ändå väldigt intressant att höra olika skådespelares tolkning av en roll. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

#8
Citat från: TonyTonka skrivet 20 maj 2017 kl. 21:41:36
Det stämmer, jag har faktiskt den längre versionen av Törnrosa på CD här hemma någonstans, men jag har tyvärr glömt vart jag har gjort av den, men förhoppningsvis kommer den fram senare i höst när jag och min familj ska flytta. :)

Jag letar också ofta efter VHS, DVD, CD och Datorspel i Second Hand-butiker, och även kassettband, men på de Second Hand-affärerna som ligger i närheten av där jag bor har inte särskilt många kassettband eller vhs-filmer längre.  :(

Jag har faktiskt lyssnat på Pinocchio-sagan då jag hade den på CD, och de flesta rösterna var helt okej. Killen som spelade Pinocchio talade dock inte med särskilt bra inlevelse, men då han var barnskådespelare så är det ju förståeligt. De andra har jag (Dumbo, Svärdet i Stenen och Alice i Underlandet), men jag äger däremot boken till Svärdet i Stenen-sagan som jag hittade på en Second Hand.

Även Bambi har förresten en specialgjord dubbning på kassettbandet, och den måste jag säga är helt okej. ^^

Vad gäller musiksagan av Mästerdetektiven Basil Mus, så är en del av rösterna helt okej, men jag blev också förvånad över att det var så många röster med där som normalt sätt inte medverkar i KM Studios dubbningar. Därför kände jag inte igen en hel del av rösterna, bara att Bertil Engh spelade Basil och att Roger Storm spelade Råttigan.

Även om jag älskar musiksagor med autentiskt filmljud, så älskar jag även kassettband med specialgjorda dubbningar, då jag alltid tycker det är intressant att höra andra personer i rollerna än de man är van vid. Visserligen så händer det ju rätt ofta att den andra rösten kanske inte passar så bra i rollen, men det är ändå väldigt intressant att höra olika skådespelares tolkning av en roll. :)

Jag bor i Malmö och brukar ofta leta i bland annat Myrorna och Öppna Hjärtat och där har de fortfarande VHS då och då.

Jag ska snart flytta till ett boende och efter det så ska jag börja samla igen, istället för jämna veckor som jag gjorde tidigare så ska jag snart börja leta mer regelbundet (dvs, varje vecka).

Det var faktiskt så att jag redan 2011 började ta tag i mitt samlande på allvar och började med att leta i Second Hand affärer och hos många Disney-VHS-filmer har jag faktiskt köpt mer än ett exemplar. Hursomhelst, jag ska också framöver skaffa hårddisk till mina VHS, så att jag kan se filmerna nostalgiskt, sen finns det en del filmer som saknar svenskt tal på sina svenska DVD-utgåvor och/eller inte har getts ut på DVD i Sverige överhuvudtaget. Ibland när jag inte hittar vissa saker jag letar efter så kan jag tänka att det var bättre förr, men samtidigt tänker jag också att jag nog kommer att hitta det (exempelvis hittade jag 1991-års VHS-utåva av Dumbo med 1972-års dubbning detta år i ca slutet av januari-början av februari).

Jo, visst var det Bertil Engh som gjorde Basil Mus och Roger Storm som gjorde Råttigan, de repriserade även rollerna i Hos Musse om jag minns rätt.

Jo, den specialgjorda Bambi tycker jag också är okej (den finns på YouTube), och jag håller med dig, den är okej och rösterna passar, den enda som är detsamma som i långfilmen (i det fallet i omdubbningen, plus i uppföljaren) är Nils Eklund (Ugglan).

Jo, visst kan det till viss del vara intressant att lyssna om rösterna passar, men man kan fantisera om vilka röster som hade passat tycker jag, även om de inte längre är i livet.

Sen är det ju också så att röster i musiksagor inte behöver godkännas, gissningsvis då av tidsbrist.

PS: Acke Svensson, som spelade Henry Flaversham i denna musiksaga (han är förresten far till Maria Svensson, som här spelar Olivia) har förövrigt varit med i Svingelskogen Vem Räddar Skogen, där han gjort Älgen och Jonte.

Men kände du inte igen Monica Forsberg som spelade Drottningen då? Hon har inte bara varit regissör i dubbningar, hon har dubbat massor också.

TonyTonka

#9
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 maj 2017 kl. 21:59:39
Jag bor i Malmö och brukar ofta leta i bland annat Myrorna och Öppna Hjärtat och där har de fortfarande VHS då och då.

Jag ska snart flytta till ett boende och efter det så ska jag börja samla igen, istället för jämna veckor som jag gjorde tidigare så ska jag snart börja leta mer regelbundet (dvs, varje vecka).

Det var faktiskt så att jag redan 2011 började ta tag i mitt samlande på allvar och började med att leta i Second Hand affärer och hos många Disney-VHS-filmer har jag faktiskt köpt mer än ett exemplar. Hursomhelst, jag ska också framöver skaffa hårddisk till mina VHS, så att jag kan se filmerna nostalgiskt, sen finns det en del filmer som saknar svenskt tal på sina svenska DVD-utgåvor och/eller inte har getts ut på DVD i Sverige överhuvudtaget. Ibland när jag inte hittar vissa saker jag letar efter så kan jag tänka att det var bättre förr, men samtidigt tänker jag också att jag nog kommer att hitta det (exempelvis hittade jag 1991-års VHS-utåva av Dumbo med 1972-års dubbning detta år i ca slutet av januari-början av februari).

Jo, visst var det Bertil Engh som gjorde Basil Mus och Roger Storm som gjorde Råttigan, de repriserade även rollerna i Hos Musse om jag minns rätt.

Jo, den specialgjorda Bambi tycker jag också är okej (den finns på YouTube), och jag håller med dig, den är okej och rösterna passar, den enda som är detsamma som i långfilmen (i det fallet i omdubbningen, plus i uppföljaren) är Nils Eklund (Ugglan).

Jo, visst kan det till viss del vara intressant att lyssna om rösterna passar, men man kan fantisera om vilka röster som hade passat tycker jag, även om de inte längre är i livet.

Sen är det ju också så att röster i musiksagor inte behöver godkännas, gissningsvis då av tidsbrist.

PS: Acke Svensson, som spelade Henry Flaversham i denna musiksaga (han är förresten far till Maria Svensson, som här spelar Olivia) har förövrigt varit med i Svingelskogen Vem Räddar Skogen, där han gjort Älgen och Jonte.

Men kände du inte igen Monica Forsberg som spelade Drottningen då? Hon har inte bara varit regissör i dubbningar, hon har dubbat massor också.

Jo, nu när du säger det så kände jag igen henne, jag bara glömde bort henne i hastigheten. :)

Nu har jag i alla fall fått upp den längre Dumbo-sagan med 1972-års dubbning på youtube, så vi får hoppas att den får ligga kvar där. ^^

Jag passade också på att slänga upp en annan musiksaga, nämligen Kalle Anka och djungelns pajas.


https://www.youtube.com/watch?v=Iqyk4-DJJwI
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 21 maj 2017 kl. 23:04:08
Jo, nu när du säger det så kände jag igen henne, jag bara glömde bort henne i hastigheten. :)

Nu har jag i alla fall fått upp den längre Dumbo-sagan med 1972-års dubbning på youtube, så vi får hoppas att den får ligga kvar där. ^^

Jag passade också på att slänga upp en annan musiksaga, nämligen Kalle Anka och djungelns pajas.


https://www.youtube.com/watch?v=Iqyk4-DJJwI

Tack ska du ha!

Förresten så tycker jag inte längre att berättarrösten låter som Gösta Prüzelius som jag fick för mig, utan det låter mer likt Charlie Elvegård.

Detsamma gäller även Lilla Djungelboken, jag fick först för mig att Mahra spelades av Monica Forsberg (i avsnittet "En natt i ödemarken"), men när jag lyssnade igen så hörde jag att det inte var hon, utan det är mer likt Katarina Hansson, som också står angiven här:
www.disneyinfo.nl/videodetail.php?film=1597

Jag vet iallafall så minns jag att Mahra i ett annat avsnitt (i det fallet avsnittet "En orangutang bland babianer") har en annan röst än i förra avsnittet.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 20 maj 2017 kl. 21:41:36
Jag vet även att det finns en längre version av Pinocchio på CD (som enligt discogs.com även släppts på LP), men den innehåller inte autentiskt filmljud, utan nya röster av bland annat Bernt Dahlbäck (som spelar Pinocchio, Geppetto, Stromboli och Kusken), Catrin Jacobs (som spelar Benjamin Syrsa), Jan Andersson (som spelar Redlige John) och Ingela "Pling" Forsman (som spelar Den blå fén), och den skivan har jag också. Jag har dock aldrig lyssnat igenom hela, då rösterna enligt min åsikt lät så dåliga att jag inte pallade att lyssna klart. :/

Jag har faktiskt lyssnat på Pinocchio-sagan då jag hade den på CD, och de flesta rösterna var helt okej. Killen som spelade Pinocchio talade dock inte med särskilt bra inlevelse, men då han var barnskådespelare så är det ju förståeligt. De andra har jag (Dumbo, Svärdet i Stenen och Alice i Underlandet), men jag äger däremot boken till Svärdet i Stenen-sagan som jag hittade på en Second Hand.

Jag lyssnade på i natt på musiksagan av Pinocchio på YouTube och tyckte inte heller speciellt mycket om rösterna, den enda som passade var Ingela Forsman som Blå Fen.

Jag vet att Disney inte brukar godkänna röster för musiksagor men ändå. De kunde ha valt bättre röster, eller väntat till 1995 och då tagit autetiskt ljud från omdubben (med Jan Modin, Bertil Engh, John Harryson, Jasmine Wigartz, Bo Maniette, Stephan Karlsén och Samuel Elers-Svensson). Vet att omdubben är gjord för VHS men ändå.

Hos de omdubbningar som gjordes på 1990-talet så vet jag att Peter Pan och Pongo och De 101 Dalmatinerna har getts ut på CD i längre versioner, men båda dessa är gjorda för bio, medan Pinocchio och Alice i Underlandet är gjorda för VHS. Nu vet jag iallafall att versionen med Pinocchio har specialgjorda röster, så då återstår Alice i Underlandet.

Men iallafall så vet jag att LPn Svärdet i Stenen finns uppe på YouTube med autetiskt ljud från den svenska dubbningen och med Doreen Denning som berättare. Det var intressant, eftersom jag inte trodde att dubbningarna gjorda innan 1968 hade getts ut i längre versioner (iallafall så gavs inte 1967-års omdubb av Askungen ut, utan det var en specialgjord dubb för musiksagan, som i mitt tycke hör till de bättre sådana, Margareta Sjödin passade mycket bra som Askungen).

Jag undrar dock hur vilka som medverkar i de kortare versionerna av Alice i Underlandet och Svärdet i Stenen.

Dumbo och Pinocchio behöver jag inte fråga om eftersom jag redan vet.

Hos Dumbo är det:
Monica Forsberg - Timothy Mus
Peter Wanngren - Berättaren och Jim Kråka
Kerstin Andeby - Kråkor

Hos Pinocchio är det:
Peter Wanngren - Berättaren och Benjamin Syrsa
Ulf Källvik - Geppetto
Monica Forsberg - Blå Fen

Jag har faktiskt inte hört varesig Pinocchio, Dumbo, Alice i Underlandet eller Svärdet i Stenen, så jag undrar hur de låter.

Iallafall så finns den längre versionen av Peter och Draken på YouTube, men jag misstänker att den endast finns på LP.

En annan anledning varför jag idag föredrar CD-skivor framför Kassettband och LP är att man måste vända sida på band och vinyler.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2017 kl. 12:58:23
Iallafall så finns den längre versionen av Peter och Draken på YouTube, men jag misstänker att den endast finns på LP.

Ja, det var därför jag laddade upp den, för att den endast har givits ut på LP, försöker att först och främt att dela med mig av sånt som inte utgivet på CD, fast det ska erkännas att en och annan har slunkit igenom som trorts allt finns på CD.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2017 kl. 12:58:23

Hos Pinocchio är det:
Peter Wanngren - Berättaren och Benjamin Syrsa
Ulf Källvik - Geppetto
Monica Forsberg - Blå Fen



Jag kan även tillägga att Jan Eriksson spelar Pinocchio i denna musiksagan. Stromboli har också dialog, men hans röst stod inte crediterad. Det var säkert minst 6-7 år sedan jag hörde sagan senast, men jag är rätt säker på att Strombolis röst tillhörde Ulf Källvik.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2017 kl. 12:58:23

Jag undrar dock hur vilka som medverkar i de kortare versionerna av Alice i Underlandet och Svärdet i Stenen.


Jag har boken till Svärdet i Stenen, men inte bandet. Rösterna i den kortare versionen av Svärdet i Stenen är enligt boken:

Merlin (som även är berättaren) - Bo Maniette
Arkimedes - Ulf Källvik
Pysen/Arthur - Robert Larsson
Madame Mim - Monica Forsberg
Sir Hector - Peter Wanngren

Översättning: Richard Persson
Producent: Monica Forsberg
Tekniker: Lennart Olsson
Inspelat i KM Studio oktober 1987.

All den här infon är tagen direkt från boken. Stavningarna och namnen är återgivna precis som de är där.

Boken nämner även att sångerna "Higitus Figitus" samt "Den mäktiga trollpackan Mim" finns med i sagan, men ingen sångare nämns ,så jag vet inte om de återanvände sångerna från filmen (så att det är Lars Ekborg respektive Isa Quensel som sjunger) eller om de spelades in på nytt för skivan.

Det står att "Den mäktiga trollpackan Mim" har svensk text av Martin Söderhjelm, medan "Higitus Figitus" inte har någon crediterad för svensk text.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2017 kl. 12:58:23

En annan anledning varför jag idag föredrar CD-skivor framför Kassettband och LP är att man måste vända sida på band och vinyler.

En anledning till varför jag föredrar CD-skivor och Kassettband framför LP-skivor, är att det verkar så bökigt att spela över LP-Skivor till datorn. Både CD-Skivor och Kassettband är relativt enkla för mig att föra över till datorn. ^^

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 maj 2017 kl. 15:52:51
Ja, det var därför jag laddade upp den, för att den endast har givits ut på LP, försöker att först och främt att dela med mig av sånt som inte utgivet på CD, fast det ska erkännas att en och annan har slunkit igenom som trorts allt finns på CD.

En del av de sagorna som släpptes på kassettband har heller aldrig utgivits på CD. En del musiksagor med specialgjorda röster som faktiskt släppts på CD är Pinocchio, Bambi, Nalle Puh och den stormiga dagen, Nalle Puh på Houngsjakt, Nalle Puh och Tigger samt Nalle Puh och I-ors födelsedag. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 maj 2017 kl. 15:52:51
Ja, det var därför jag laddade upp den, för att den endast har givits ut på LP, försöker att först och främt att dela med mig av sånt som inte utgivet på CD, fast det ska erkännas att en och annan har slunkit igenom som trorts allt finns på CD.

Tack ska du ha, du är vad man skulle kunna kalla en hjälte för en hel del personer. Inget är omöjligt för dem som inte behöver göra det själva.