Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Rikard Wolff (1958 - 2017)

Startat av Oscar Isaksson, 17 november 2017 kl. 15:58:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Skådespelaren och sångaren Rikard Wolff har gått bort, han blev 59 år.
Inom dubbning är han mest känd för sin insatts som Scar i Lejonkungen.

Erika

Mycket tråkigt att höra. Vila i frid. :'(

Disneyfantasten

#2
Nej, så tråkigt, det var helt oväntat! Värsta chocken! Och så hann han inte bli så gammal heller...

Vila i frid Scar!  :'(

I de kommande "Lejonvakten" avsnitten antar jag att det istället kommer att vara antingen Johan Hedenberg (som gjorde rollen i "Lejonkungen 2") eller någon annan... Jag tycker inte att Hedenberg var helt suverän, men är fullt acceptabel och inte speciellt störande iallafall...

Han framträder iallafall i årets julkalender.

Detta var årets femtonde bortgågna skådespelare...

Daniel Hofverberg

Mycket tråkigt att höra. Han har ju dock varit svårt sjuk en tid, så egentligen inte helt förvånande, men icke desto mindre tragiskt.  :'(

Vila i frid.

Alexander


Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 november 2017 kl. 16:29:56
Mycket tråkigt att höra. Han har ju dock varit svårt sjuk en tid, så egentligen inte helt förvånande, men icke desto mindre tragiskt.  :'(

Vila i frid.

Hur länge har han varit sjuk då?


Disneyfantasten


moviefan

Så tråkigt att höra  :( :(  Vila i frid

TrondM

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 november 2017 kl. 16:45:47
Menar du augusti detta år? För isåfall har han inte varit sjuk särskilt länge.

Beklager, jeg har korrigert posten. Han har vært på sykehus siden august, men Expressen skriver at han har vært syk i mange år.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 november 2017 kl. 16:45:47
Menar du augusti detta år? För isåfall har han inte varit sjuk särskilt länge.

Han har haft en kronisk lugnsjukdom i ca 20 år som han har fått kämpa med.

Elios


ddubbning

Mycket sorgligt, han var en fantastisk skådespelare och sångare och hans Scar i Lejonkungen är ju helt klart en av de främsta svenska dubbningsinsatserna någonsin.

Vila i frid.

Erik Friman


Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 17 november 2017 kl. 17:04:02
Han har haft en kronisk lugnsjukdom i ca 20 år som han har fått kämpa med.

Ojdå, det var länge det, då blev han ju sjuk året efter att du och jag föddes!

Anders

Jag hade ingen aning om att han hade varit sjuk, så detta kom oväntat. 2017 verkar vara året då rekordmånga skådespelare lämnar oss, tyvärr.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 17 november 2017 kl. 18:17:31
Jag hade ingen aning om att han hade varit sjuk, så detta kom oväntat. 2017 verkar vara året då rekordmånga skådespelare lämnar oss, tyvärr.

Håller helt med! 15 stycken, det måste vara rekord!

Erik Friman

Om jag inte misstar mig, skulle han vara med i den kommande julkalendern som kommer om knappt ett par veckor. Han var även med som den gåtfulle mannen i senaste omgången av "Fångarna på Fortet". Av de båda skulle det vara ett av hans sista insatser.

TonyTonka

Ja, som Disneyfantasten skrev i tråden om Lejonvakten så avled Rikard Wolff tidigare idag efter en långvarig sjukdom.

Inom dubbning kommer han troligen alltid att vara förknippad som rösten till Scar i Lejonkungen, men om jag minns rätt så var han också med och dubbade i Vägen till Eldorado.

Vila i frid Rikard, och hälsa Peter Rangmar (aka Timon) i himlen.  :'(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Oj, såg inte att någon redan postat en tråd, ber om ursäkt.  :-[
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Vila i frid Scar, hälsa Timon däruppe i himlen.  :'(

Rikard Wolff var väl även med och dubbade i Vägen till Eldorado? Eller minns jag fel?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 17 november 2017 kl. 20:18:36
Vila i frid Scar, hälsa Timon däruppe i himlen.  :'(

Rikard Wolff var väl även med och dubbade i Vägen till Eldorado? Eller minns jag fel?  ???

Du har helt rätt! Han gjorde faktiskt Tzekel-Kan i den filmen!

ph

Vila i frid... Hans sista roll blir ju denna årets julkalender! Så det får bli ett undantag att titta i år.

Richardo

Det lustiga är att Disney aldrig godkände Wolff som Scar, utan Forsberg struntade i vad Disney sa och tog med honom som Scar ändå. Lyckligtvis, gillade Disney Wollf som Scar, så allt fick ett lyckligt slut :)

Elios

Jag ville med bara nämna här att dagen efter han gick bort så ritade jag faktiskt av Scar. Ska se om jag hittar bilden så hade jag kunnat visa den här.  ;)