Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Den andra dubben av Piff & Puff - Räddningspatrullen är den med Birgitta Fernström & co. Om du syftar på den första dubben (den som Lasse Svensson/Media Dubb gjorde åt TV3), så tycks jag minnas att Johan Hedenberg spelade Oscar, Lena Ericsson spelade Pärlan och Per Sandborgh gjorde Svinpäls. Därutöver medverkade bl.a. Andreas Nilsson, Steve Kratz, Carl-Johan Rehbinder, m.fl. Vilka som spelade Piff och Puff vet jag inte. Ledmotivet sjöngs där av Jan Wickström, som också sjöng ledmotivet till DuckTales och Nya äventyr med Nalle Puh i Media Dubbs dubbningar. Gunnar Ernblad var översättare och skrev de svenska sångtexterna. Mer än så vet jag tyvärr inte.

Anledningen till att en del serier saknas i Svenska röster och credits är att jag en gång i tiden hade som målsättning att bara ta med viktigare filmer och serier där - exempelvis sådana där det inte stått utsatt credits någonstans. För några år sedan ändrade jag princip, och har sedan dess försökt ta med så många som möjligt. I samband med det försökte jag att lägga med de serier som jag hade med recensioner på, men tydligen missade jag dessa två. Jag ska försöka ordna det vid tillfälle.

Lisa

Hoppar in och byter ämne här en sväng emellan.

Jag undrar om Disneys serie Wendy Wu, som gick på Disney Channel för ett tag sen dubbades till svenska?? Och vilka som i sånna fall gjorde rösterna? Gjorde Hilda Eidhagen Brenda Song's röst där, som hon gör i Z&C ljuva hotelliv samt Det ljuva havslivet??

Daniel Hofverberg

För det första är Wendy Wu inte en serie, utan två långfilmer; varav enbart den första mig veterligen har visats i Sverige i dagsläget.

Den första filmen Wendy Wu: Homecoming Warrior har inte dubbats till svenska, utan visades i svensktextad originalversion vid samtliga visningar på Disney Channel. Jag skulle tro att detsamma kommer att gälla även uppföljaren (som jag gissar borde visas ganska snart), men det återstår förstås att se.

Lisa

Jaha fel va mig. Ok tack för infon! Konstigt att en film som Wendy Wu inte dubbas, medans Cheetah girls gör det.. som är ungefär samma typ av film.. (för samma målgrupp)

Daniel Hofverberg

Det är onekligen lite märkligt. Ännu märkligare är att Cheetah Girls - En värld dubbats, medan de första två Cheetah Girls-filmerna inte dubbats. Det är trots allt så lika målgrupp som det överhuvudtaget är möjligt...

Ibland är det svårt att förstå sig på Disney Channel...

Lisa


Det har du rätt i! Hade jag inte ens tänkt på.. verkligen konstigt  ???

TonyTonka

Byter ämne. Vet någon vem som spelar Urnchin i Den Lilla sjöjungfrun - Serien? Hennes Kompis tror jag han är.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Citat från: Tonytonka skrivet 15 januari 2009 kl. 20:29:11
Vilka har gjort röster till följande figurer i disneys värld: (I Svergie alltså)



Mortimer Mus





Jag ser att creditslistan för Hos Musse har uppdaterats med bland annat rösten till Mortimer, som tillhör Peter Kjellström. Jag tackar för denna uppdatering, då jag själv inte kunde komma på namnet på skådespelaren ifråga.

Daniel Hofverberg

Japp, jag råkade ha en creditlista för ett avsnitt där Mortimer medverkade liggandes på hårddisken, där jag kunde kolla.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 februari 2009 kl. 15:33:20
Japp, jag råkade ha en creditlista för ett avsnitt där Mortimer medverkade liggandes på hårddisken, där jag kunde kolla.


Aha, vad bra!

GaBBe

Citat från: Tonytonka skrivet 20 januari 2009 kl. 20:45:57
Jag önskar jag visste vem som spelar Mortimer Mus i Hos Musse, Får väl spela in o kolla.
Dom dubbar av Mortimer jag har sett så är det Roger Storm

Daniel Hofverberg

GaBBe: Som vi redan konstaterat här ovan spelas Mortimer i Hos Musse av Peter Kjellström. I de klassiska tecknade kortfilmerna gjordes rollfiguren av Johan Hedenberg (åtminstone i KM Studios nu aktuella dubbningar). Så i vilka sammanhang har egentligen Roger Storm spelat Mortimer? Jag har inte lyckats hitta en enda sådan förekomst.

GaBBe

Du har rätt. Blandade ihop Rogers röst med Hedenbergs från ett avsnitt i Musse Piggs Bästa!

TonyTonka

Vilka gör rösterna i Timon & Pumbaa?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Kan någon fixa röstprover på dessa som Petter?
Roger Storm
Jan Koldenius
Hans Gustafsson
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D