Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Re-släppt Disney klassiker - nya bonusmaterial?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 10:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

VHS-utgåvan av Taran och Den Magiska Kitteln (utgiven juli 1998) innehåller följande instick:

Herkules

(kommer på video 19 augusti 1998)

Flubber

(kommer på video i höst)

VHS-volymerna Kul med Engelska Skola och Motsatser & Kul med Engelska Stad och Hus (utgivna augusti 1998) innehåller följande instick:

Herkules

(kommer på video 19 augusti 1998)

Den Lilla Sjöjungfrun

(kommer på video 23 september 1998)

1998-års VHS-utgåva av Herkules (utgiven 19 augusti 1998) innehåller följande instick:

Den Lilla Sjöjungfrun

(kommer på video 23 september 1998)

Flubber

(kommer på video i höst)

PS: Samma instick finns även i Lilla Djungelboken Det Var En Gång i Djungeln (utgiven 1998-08-19) och Lilla Djungelboken Monkey Business (utgiven 1998-08-19)

1998-års VHS-utgåva av Den Lilla Sjöjungfrun (utgiven 23 september 1998) innehåller följande instick:

Robin Hood

(kommer på video 11 november 1998)

Skönheten och Odjuret Den Förtrollade Julen

(kommer på video 25 november 1998 och säljs tom 31 december 1998)

PS: Samma instick finns även i VHS-utgåvan av Flubber (SPELFILM) (utgiven oktober 1998)

1998-års VHS-utgåva av Robin Hood (utgiven 11 november 1998) innehåller följande instick:

Bambi

(kommer på video 20 januari 1999)

Skönheten och Odjuret Den Förtrollade Julen

(kommer på video 25 november 1998 och säljs tom 31 december 1999)

1998-års VHS-utgåva av Skönheten och Odjuret Den Förtrollade Julen (utgiven 25 november 1998) innehåller följande instick:

Walt Disney Videoklassiker

(mycket text och information om detta)

Bambi

(kommer på video 20 januari 1999)

Disneyfantasten

1999-års VHS-utgåva av Bambi (utgiven 20 januari 1999) innehåller följande instick:

Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld

(kommer på video i april)

Bernard och Bianca i Australien

(kommer på video i mars)

1999-års VHS-utgåva av Mary Poppins (utgiven 17 februari 1999), samt VHS-fimerna Mimmis Bästa & Plutos Bästa (utgivna 17 februari 1999) innehåller följande instick:

Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld

(kommer på video i april)

Lejonkungen 2 Simbas Skatt

(kommer på video i mars)

1999-års VHS-utgåva av Lejonkungen 2 Simbas Skatt (utgiven 17 mars 1999) innehåller följande instick:

Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld

(kommer på video i april)

Bernard och Bianca i Australien

(kommer på video i juni)

1999-års VHS-utgåva av Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld (utgiven 21 april 1999) innehåller följande instick:

Mulan

(kommer på video i augusti)

Bernard och Bianca i Australien

(kommer på video i juni)

1999-års VHS-utgåva av Bernard och Bianca i Australien (utgiven juni 1999) innehåller följande instick:

Mulan

(kommer på video i augusti)

Ett Småkryps Liv

(kommer på video i höst)

Disneyfantasten

1999-års VHS-utgåva av Mulan (utgiven 18 augusti 1999) innehåller följande instick:

Ett Småkryps Liv

(kommer på video hösten 1999)

Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul

(kommer på video i november)

VHS-utgåvan av Ett Småkryps Liv (utgiven 20 oktober 1999) innehåller följande instick:

Skönheten och Odjuret Den Förtrollade Julen

(kommer på video 17 november 1999)

Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul

(kommer på video 17 november 1999)

VHS-utgåvan av Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul (utgiven 17 november 1999) innehåller följande instick:

Dougs Första Film (usch och fy!)

(kommer på video 2000)

AristoCats

(kommer på video våren 2000)

Disneyfantasten

2000-års VHS-utgåva av AristoCats (utgiven 19 januari 1999) innehåller följande instick:

Pinocchio

(kommer på video 15 mars 2000)

En Extremt Långbent Film

(kommer på video våren 2000)

2000-års VHS-utgåva av Pinocchio (utgiven 15 mars 2000) innehåller följande instick:

Djungelboken

(kommer på video 26 april 2000)

Tarzan

(kommer på video & DVD 16 augusti 2000)

2000-års VHS-utgåva av Djungelboken (utgiven 26 april 2000) innehåller följande instick:

Micke och Molle

(kommer på video 20 september 2000)

Tarzan

(kommer på video & DVD 16 augusti 2000)

PS: Samma instick finns även på 2000-års VHS-utgåvor av; Dumbo, Svärdet i Stenen, Bernard och Bianca & Mästerdetektiven Basil Mus (utgivna 14 juni 2000)

2000-års VHS-utgåva av Tarzan (utgiven 16 augusti 2000) innehåller följande instick:

Toy Story 2

(kommer på video & DVD 15 november 2000)

Micke och Molle

(kommer på video 20 september 2000)

2000-års VHS-utgåva av Micke och Molle (utgiven 20 september 2000) innehåller följande instick:

Toy Story 2

(kommer på video & DVD 15 november 2000)

Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet

(kommer på video & DVD 22 november 2000)

VHS-utgåvan av Toy Story 2 (utgiven 15 november 2000) innehåller följande instick:

Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet

(kommer på video & DVD 22 november 2000)

Törnrosa

(kommer på video januari 2001)

VHS-utgåvan av Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet (utgiven 22 november 2000) innehåller följande instick (samma instick finns även i VHS-utgåvan av Kalle Ankas Önskejul med Musse Pigg och Vänner (utgiven 22 november 2000)):

Törnrosa

(kommer på video januari 2001)

Lady och Lufsen 2 Ludde på Äventyr

(kommer på video & DVD februari 2001)

2000-års VHS-utgåva av Törnrosa (utgiven 24 januari 2001), samt VHS-utgåvan av Tigers Film (utgiven 14 februari 2001) innehåller följande instick:

Lady och Lufsen 2 Ludde på Äventyr

(kommer på video & DVD mars 2001)

Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet

(aktuell på video & DVD)

Och efter detta har inga fler Disney-VHS-filmer haft instick.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 10 maj 2017 kl. 06:09:32
Har du alla instick ? Jag minns dessa reklam lappar. Varför finns dessa ínte  i dvd utgåvorna idag ?
Jag gissar att det förmodligen är av ekonomiska skäl. Det måste säkerligen kosta en del att trycka upp instick på alla världens språk, och i takt med att det i dagens läge finns så många andra sätt att få veta om kommande releaser (Internet, m.m.) har man väl förmodligen resonerat att det inte är värt de pengarna.

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2017 kl. 09:05:26
Jag gissar att det förmodligen är av ekonomiska skäl. Det måste säkerligen kosta en del att trycka upp instick på alla världens språk, och i takt med att det i dagens läge finns så många andra sätt att få veta om kommande releaser (Internet, m.m.) har man väl förmodligen resonerat att det inte är värt de pengarna.

Dessutom kanske de tycker att det kanske bara blir upprepning, eftersom de ändå trycker reklam för kommande filmer, böcker och leksaker på insidan av omslagspapprena.  :)

Disneyfantasten

Hur ser det ut hos spelfilmerna 101 & 102 Dalmatiner?  :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 april 2017 kl. 22:20:11
Det är madame Mims första replik, i scenen när hon först träffar Pysen som då är en fågel, som är kraftigt nedklippt på senare VHS-utgåvor samt alla DVD- och Blu-Ray-utgåvor.

Repliken ska egentligen lyda:
"Låter som nån var sjuk. Vad livat. Jag hoppas det är allvarligt. Något gräsligt"

Men har numera kortats ned till det totalt obegripliga:
"Allvarligt. Något gräsligt."

På de skandinaviska DVD-utgåvorna är det engelska, norska och danska ljudspåret nedklippt på motsvarande men betydligt bättre sätt där repliken förblir begriplig; men i just den svenska dubbningen har de alltså tagit slutet av repliken så att den blir helt obegriplig.

Det står mer om det i den här tråden:
http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2209.msg18385

Det verkar som att de flesta utgåvor i Europa är censurerade på motsvarande sätt, medan filmen däremot alltid varit intakt i USA och Kanada. Mycket märkligt, med tanke på att Disney annars oftast brukar ha mer censur i USA än i Europa hellre än tvärtom...

Jag har 1994 års vhs-utgåva av Svärdet i Stenen, och har nu äntligen fått ordning på videon. Precis som i de senare utgåvorna, lyder repliken "Allvarligt. Något gräsligt." på den vhs-filmen.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 24 maj 2017 kl. 21:35:29
Jag har 1994 års vhs-utgåva av Svärdet i Stenen, och har nu äntligen fått ordning på videon. Precis som i de senare utgåvorna, lyder repliken "Allvarligt. Något gräsligt." på den vhs-filmen.
Tack för informationen. Det innebär alltså att endast 1990 års VHS-utgåva är komplett och ocensurerad.

Hur är det med slutsången på 1994 års utgåva? Saknas den där också, så att det bara är musikbakgrunden kvar under "The End"-skylten, eller finns den med?

TrondM

Jeg har akkurat fått tak i en norsk vhs av Sverdet i Stenen, og den er redigert på samme måte. Det er heller ingen sang på slutten.

Så vidt jeg kan se, ble filmen først dubbet til norsk da den ble gitt ut på VHS i mai 1993, så det er tvilsomt om det finnes noen norsk versjon med den fulle replikken.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 maj 2017 kl. 05:07:58
Tack för informationen. Det innebär alltså att endast 1990 års VHS-utgåva är komplett och ocensurerad.

Hur är det med slutsången på 1994 års utgåva? Saknas den där också, så att det bara är musikbakgrunden kvar under "The End"-skylten, eller finns den med?

Ingen sång på slutet tyvärr, det är bara bakgrundsmusik under de sekunderna som "The End"-skylten visas.  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tack för beskedet. Verkligen märkligt varför Disney valt att ta bort sången i slutet, så att bara musiken finns kvar. 1990 års VHS-utgåva är som sagt komplett, som när filmen gick på bio, så uppenbarligen var det alltså någon gång mellan 1990 och 1993 som Disney fattat beslutet om att censurera europeiska utgåvor. Man kan dock verkligen frågan sig varför, då alla nordamerikanska utgåvor verkar vara orörda.

Citat från: TrondM skrivet 25 maj 2017 kl. 14:02:49
Jeg har akkurat fått tak i en norsk vhs av Sverdet i Stenen, og den er redigert på samme måte. Det er heller ingen sang på slutten.

Så vidt jeg kan se, ble filmen først dubbet til norsk da den ble gitt ut på VHS i mai 1993, så det er tvilsomt om det finnes noen norsk versjon med den fulle replikken.
Tack för informationen; var Svärdet i stenen inte dubbad på bio i Norge? Om dubbningen gjordes först till 1993 års VHS-utgåva, så verkar det väl tyvärr troligt att det då inte finns någon komplett norsk dubbning.

Dock är ju i alla fall den norska censurerade repliken betydligt bättre gjord än den svenska, där den nedkortade repliken förblir begriplig. Genom att bara ta med slutet av repliken i Sverige har det stycket blivit helt obegripligt...

Det vore för övrigt intressant att veta hur det ligger till i Danmark. Den enda (?) danska dubbningen som finns verkar ha gjorts 1964, så därmed har ju den fullständiga repliken definitivt dubbats; och mest troligt även slutsången. Men finns det någon VHS-utgåva i Danmark som innehåller den kompletta versionen utan censur?

moviefan

Varför har bluray utgåvan av Aladdin samma omslag som 1994 års vhs ?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 maj 2017 kl. 21:34:46
Ledsen, för tillfället så har jag tyvärr inte tillgång till någon DVD-spelare och dessutom så har jag fortfarande inte fått mitt boende  :( .

Men när jag väl flyttat till mitt boende och fått tillgång till DVD-spelare så kan jag kolla upp det  ;) (jag skulle sätta en slant på att Amy Diamond fortfarande medverkar, dels eftersom att hon har varit med i Disney Infinity och dels att hon gör rösten till Elena) .

PS: Tyvärr har flytten försenats till vecka 20, så jag gör en cykeltur imorgon också.

Förra lördagen var jag i MediaMarkt igen och köpte Vaiana på Bluray, samt två volymer av Lejonvakten, Elena från Avalor: Ledo att Leda och två volymer av Sofia Den Första på DVD.

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  6 juli 2017 kl. 19:43:46
Varför har bluray utgåvan av Aladdin samma omslag som 1994 års vhs ?

Det är inte lätt att svara på, men jag vill även tillägga att Bluray-utgåvan av Tarzan har samma omslag som 2000-års VHS-utgåva.