Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan spin-off?

Startat av TonyTonka, 26 juli 2022 kl. 01:00:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har stött på den här sidan flera gånger, och den kallar sig för Dubbningshemsidans databas, är det en spinoff, eller har bara databasen hamnat på Google?

https://dubbning.kodare.com/
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Väldigt märklig sida måste jag säga.  :P

Daniel Hofverberg

Jag har haft en del kontakt med personen bakom den sidan, och man kan säga att det är en exempelsida som demonstrerar kod för hur Svenska röster och credits ska kunna förbättras. Exakt den koden kommer inte gå att använda, men tanken är att använda själva kärnan och idén för att förbättra Dubbningshemsidan - så att Svenska röster och credits på sikt ska fungera lite mer som IMDb, så att man ska kunna klicka på alla namn och då få fram alla creditlistor där den personen omnämns. Helt enkelt lite smartare lösning än den nuvarande sökfunktionen, som ju bara söker på delar av ord utan något som helst sammanhang.

Så den där sidan visar hur personens nuvarande kod fungerar, som tyvärr inte är riktigt hundraprocentig och tar med en del "skådespelare" som inte är skådespelare - eller vad sägs om den suveräna skådespelaren "(Säsong 1)"...? ;)

Datat på den där sidan är "skrapat" från Dubbningshemsidan över nätet (på samma sätt som vem som helst kan läsa källkoden på vilka sidor som helst på nätet), men har gått igenom ett Python-skript som tolkar innehållet i creditlistorna. Just det skriptet kommer nog inte kunna användas rakt av på Dubbningshemsidan, men det är ett exempel på hur man skulle kunna förbättra creditsavdelningen här - men då behövs det som sagt lite mer intelligens vid avläsningen, så att den förstår vad som är vad på creditlistorna och inte tar med sådant som definitivt inte är namn.

Men se det som en försmak på hur Svenska röster och credits (och givetvis även kommande Norske stemmer og credits) sannolikt kommer att utvecklas framöver, då sajten kommer bli lite mer likt IMDb med klickbara namn och dylikt - lite åt samma håll som recensionsavdelningen redan nu fungerar. :)

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2022 kl. 02:17:03

Men se det som en försmak på hur Svenska röster och credits (och givetvis även kommande Norske stemmer og credits) sannolikt kommer att utvecklas framöver, då sajten kommer bli lite mer likt IMDb med klickbara namn och dylikt - lite åt samma håll som recensionsavdelningen redan nu fungerar. :)

Har inte recensionsavdelningen alltid sätt ut så!? ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 26 juli 2022 kl. 02:25:49
Har inte recensionsavdelningen alltid sätt ut så!? ???
Nej, inte alltid. En gång i tiden bestod recensionsavdelningen av ren text utan några klickbara länkar, och där alla recensioner inom samma avdelning var på en och samma sida. Inte direkt optimalt, då den sidan till sist blev oerhört trögladdad och alltså bestod av hundratals recensioner på samma sida... :(

Det var innan jag hade börjat programmera i PHP, och medan hela Dubbningshemsidan bara var i ren HTML utan dynamiska lösningar eller databaser.

Sabelöga

Och vad händer om det skulle finnas två skådespelare med samma namn eller samma skådespelare som går under olika namn?
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 26 juli 2022 kl. 12:13:20
Och vad händer om det skulle finnas två skådespelare med samma namn eller samma skådespelare som går under olika namn?
Det är ett av de dilemman som måste hanteras, och som gjort att jag inte har prioriterat att implementera det här skarpt. I den nuvarande exempelkoden på https://dubbning.kodare.com/ hanteras det inte alls, där alla med samma namn blir samma person och alla med olika namn blir olika personer... :(