Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dagens Nyheters tidningsarkiv

Startat av Anders M Olsson, 30 oktober 2019 kl. 11:48:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Jag upptäckte nyss att det går att söka, bläddra och läsa i Dagens Nyheters tidningsarkiv 1864-1992 utan vare sig prenumeration eller inloggning.
https://arkivet.dn.se/

Jag vet inte om det är meningen att man ska kunna göra det, eller om det är ett misstag eller något tillfälligt tekniskt fel som gör det. Tidigare har arkivet bara varit tillgängligt för prenumeranter, men nu verkar det vara helt öppet.

Om det är avsiktligt är det i så fall en kulturgärning av stora mått. Arkivet är en guldgruva om man t.ex. vill söka efter gamla bioannonser, recensioner, tv-tablåer eller vad det nu kan vara man är intresserad av.

Svenska Dagbladet har ett motsvarande arkiv, men det är låst och bara tillgängligt efter inloggning.

Det finns även ett mera omfattande tidningsarkiv på Kungliga Biblioteket, men det är bara tillgängligt om man fysiskt befinner sig där, eller på något bibliotek som KB samarbetar med.

Daniel Hofverberg

Mycket intressant... DN har tydligen helt tagit bort alla referenser till inloggning på arkivsidorna (förutom den lilla "Logga in" i övre högra hörnet), och nu fungerar sidorna exakt likadant som det tidigare gjorde för betalande prenumeranter.

Den stora frågan är som sagt om det är ett misstag/bugg, eller en avsiktlig förbättring...? Är det avsiktligt, så är det som sagt mycket imponerande och omtänksamt gjort. :)

DN-arkivet kan som du säger vara oerhört användbart för att leta efter gamla bioannonser, filmrecensioner, TV-tablåer och annat; för att exempelvis hitta åt premiärdatum, sändningsdatum, information om en film är/var dubbad till svenska, o.s.v.

Erik Friman

Jag hade också upptäckt den, för några dagar sen och hittade exempel infon om TV3:s sändningspremiär nyårsafton 1987.
https://arkivet.dn.se/tidning/1987-12-31/354/44?searchTerm=tv3