Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den sista enhörningen (The Last Unicorn)

Startat av André, 13 december 2005 kl. 14:33:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

André

Hej! jag har ett problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.
Filmen The last unicorn gick på tv3 89 - 1990 med svenskt tal men har aldrig släppts på VHS eller DVD. men jag vill veta vem som distibuerade den svenska dubbningen till tv3. enligt tv3 så kan dem inte se vem som distribuerade filmen till dem för att det är för längesen dem sände den. :/ jag har ringt runt överallt men tvärnit...

vore tacksam för svar

MVH André

Erika

Det kanske var Media Dubb? Kommer du ihåg några röster?

chribbe

Citat från: Erika skrivet 13 december 2005 kl. 15:08:50
Det kanske var Media Dubb? Kommer du ihåg några röster?

Troligt är ju såklart att Media Dubb dubbat, eftersom de i början på 90-talet dubbade det mesta tecknade på TV3.

Daniel Hofverberg

Om TV3 själva beställde dubben, så är det väl ganska troligt att Lasse Svensson och Media Dubb dubbade den. Från 1987 (då Lasse Svensson grundade Media Dubb) och fram tills 1992, så gjorde ju Media Dubb i stort sett allt åt TV3. Och även efter det, så har TV3 anlitat Mediadubb International för nästan allt (vid de serier som de själva beställt - på senare tid har de ju också visat en del serier från Fox Kids, som de köpt in i färdigdubbat skick).

Men däremot kan den ju ha varit inköpt från annat håll och redan färdigdubbad (kanske från någon annan kanal eller liknande), och då kan det ju ha varit vilket företag som helst...

André: Är du säker på att den enbart visats på TV3, eller kan den ha gått någon annanstans vid något tillfälle?

cisum

hej

jo jag undrar om någon vet vart man får tag på "the last unicorn" med svenskt tal.. den gick på tv3 89- 90 som jag då spelade in men nu har försvunnit.. jag har ringt till tv3 men det var så längesen dem sände filmen att de vet inte vem som distribuerade den till dem. jag har ringt till samtliga dubbnings företag som finns på denna sida men utan nån framgång..

tacksam för svar. / mvh André

Daniel Hofverberg

Onödigt med två ämnen om samma film... Jag har slagit ihop dem.

Om filmen bara gått på TV3 en gång och aldrig släppts på video eller någonting, så lär inte chanserna att få tag i den vara särskilt stor - särskilt inte som inte alltför många hade TV3 på den tiden...

Är detta enda visningen, eller har TV3 visat den fler gånger? Har den aldrig gått på någon annan kanal, eller släppts på VHS eller någonting?

cisum

jaha trodde inte att den första blev postad.. aja hursomhelst så ringde jag till statens bild tjosan nånting.. som har koll på alla filmer som kommer in till sverige och som släpps på vhs/dvd. men dem hittade inget.. jag vet inte om någon annan kanal har visat filmen. man kanske skulle ringa till samtliga tv bolag. men om vi säger att ett företag som media dubb har dubbat den. kan man då köpa en version av dem. för dem lär ju ha sparat nån några eller måste man typ annonsera på blocket? :/

Daniel Hofverberg

Nej, dubbningsbolagen har generellt sett inga rättigheter till sina dubbningar, och än mindre till hela filmerna/serierna - rättigheterna återgår till beställaren direkt när dubbningen är klar. Det finns nog goda chanser att dubbningsbolagen sparar privata referenskopior på många av sina dubbade projekt, men det betyder definitivt inte att de får vidaresprida dessa. Visst, om du råkar känna någon som jobbar på något dubbningsbolag, så kan du kanske få en kopia - men annars är nog det alternativet bara att glömma.

I det här fallet har nog knappast Mediadubb (SDI Media) kvar någonting heller, eftersom filmen garanterat dubbades före 1992, när bolaget köptes upp av Kinnevik. Då är det troligare att Eurotroll kan tänkas ha något material bevarat...

Så, som sagt, det är privata kopior från någon som råkat spela in filmerna från TV som är det mest troliga alternativet.

Erika

Tar upp tråden igen eftersom jag har hittat lite svenskdubbade klipp från filmen här:
http://www.youtube.com/user/TheLastRoseOfSweden

Tyvärr är inte ljudkvaliteten den bästa, men jag kände igen Hasse Jonsson som Schmendrick, Gunnar Ernblad som Haggard och Per Sandborgh som katten.

gstone

Vilka är rösterna i den svenska dubbningen av The Last Unicorn ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

#10
Återupplivar tråden för att berätta att nu finns hela filmen med svenskt tal på Youtube. :)

Länk:
https://youtu.be/-ClR577paNk?t=1s

Tillägg: Hmm, slutet är på ett annat språk.

Gäst

Citat från: Erika skrivet 18 december 2016 kl. 19:21:47
Återupplivar tråden för att berätta att nu finns hela filmen med svenskt tal på Youtube. :)

Länk:
https://youtu.be/-ClR577paNk?t=1s

Tillägg: Hmm, slutet är på ett annat språk.

Tuuuuuusen tack detta är min uppväxt ju  ::) trodde alddrig jag skulle återse Den Sista enhörningen igen men gud vad glad man blir att se att det finns en del som lägger upp guldkorn ibland
Nu saknas bara läsk och godis!  ;D

Anonymig

Skulle så gärna vilja se den på svenska, men youtube-länken funkar inte, om någon har den vore det kul om de kunde lägga upp den där igen eller hänvisa vart den går att få tag på. :D

gstone

Vilka är dom svenska rösterna i filmen den sista enhörningen ? Jag undrar speciellt över häxans röst .

här ett klipp

https://www.youtube.com/watch?v=MNJrEYQmzjk&index=2&list=PL4FDEEB4F286D92A8
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.