Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Oscar Harrysson som Musse Pigg?

Startat av JRL, 10 juni 2012 kl. 20:42:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JRL

Såg kortfilmen "Mickey and the seal" på Disney Channel häromdagen, och då uppgavs Oscar Harrysson som den enda medverkande rösten (vilket måste ha inneburit Musse, eftersom han var den ende som hade repliker). Har han tagit över efter Anders Öjebo, eller har det blivit något fel i crediteringen? Jag reagerade inte på att Musse lät annorlunda.

Daniel Hofverberg

Vid kortversionerna av några av kortfilmerna står det fel credits på Disney Channel. Det är fortfarande Anders Öjebo som spelar Musse, och det felaktiga kommer ifrån att Oscar Harryson är berättare vid de s.k. Blam! som dubbades samtidigt och innehåller sammanklippta kortfilmsinslag som en form av fejkade utbildningsfilmer. Dessa brukar också visas på Disney Channel som utfyllnadsprogram, och finns med på Ett gott skratt-DVD:erna.

JRL

Det förklarar saken, tack för klargörandet! :) Men herregud vad klantigt...

Blev nästan rädd att det hade hänt Anders något så att de hade tvingats byta röst (särskilt med tanke på intervjun som blev tvungen att ställas in). ("Mickey and the seal" har visats tidigare, med rätt credits, men det där var en "short edition" som jag inte sett förut, så jag antog att den var nydubbad.)

Daniel Hofverberg

Vissa av kortversionerna av kortfilmerna är nydubbade, medan vissa har fått behålla sina 1990-talsdubbningar. Om jag inte minns fel är Mickey and the Seal en av de nydubbade, och där är översättningen ny medan rösterna är samma.

Nydubbningarna är gjorda av SDI Media. Det bör påpekas att många av kortfilmerna har korrekta dubbcredits på DVD-utgåvorna, även en del som har felaktiga credits på Disney Channel, och Mickey and the Seal är en av dem.

Den oklippta fulla versionen av Mickey and the Seal har för övrigt korrekta credits på Disney Channel, där Anders Öjebo har crediterats för Musses röst.

Elios

Detta vill jag gärna höra. Vart kan man se detta?

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 27 juli 2022 kl. 10:43:15
Detta vill jag gärna höra. Vart kan man se detta?
Du kan inte se det för det existerar inte någon dubbning där Oscar Harrysson spelar Musse Pigg.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 juli 2022 kl. 10:45:49
Du kan inte se det för det existerar inte någon dubbning där Oscar Harrysson spelar Musse Pigg.

Undrar om dom tog upp det i Christian Hedlunds podd. ??? ::)

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 27 juli 2022 kl. 15:42:32
Undrar om dom tog upp det i Christian Hedlunds podd. ??? ::)
Tog upp vad? Han har aldrig spelat honom.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 juli 2022 kl. 16:03:08
Tog upp vad? Han har aldrig spelat honom.

Att dem tog upp med att dem råkat lägga fel på att det skulle ha varit Oscar Harrysson som spelar Musse Pigg.
Att dem blandade ihop han och Anders Öjebo.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 27 juli 2022 kl. 20:51:42
Att dem tog upp med att dem råkat lägga fel på att det skulle ha varit Oscar Harrysson som spelar Musse Pigg.
Att dem blandade ihop han och Anders Öjebo.
De har egentligen inte blandat ihop, utan det var bara Disney Channel som under en begränsad tid satte ut fel dubbcredits och visade credits för Blam! istället för några av de nedkortade kortfilmerna i Ett gott skratt. Inte så anmärkningsvärt, men kan bli förvirrande i och med att Disney Channel ju bara sätter ut röster i grupp - så att man kan tro att den enda utsatta skådespelaren syftade på Musse Pigg när det egentligen syftade på berättarrösten i Blam!.

Men det här var ju som sagt 2012 - 2013, och nu börjar det ju tyvärr vara ganska många år sedan Disney Channel sände några kortfilmer överhuvudtaget... :(

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juli 2022 kl. 21:11:47
De har egentligen inte blandat ihop, utan det var bara Disney Channel som under en begränsad tid satte ut fel dubbcredits och visade credits för Blam! istället för några av de nedkortade kortfilmerna i Ett gott skratt. Inte så anmärkningsvärt, men kan bli förvirrande i och med att Disney Channel ju bara sätter ut röster i grupp - så att man kan tro att den enda utsatta skådespelaren syftade på Musse Pigg när det egentligen syftade på berättarrösten i Blam!.

Men det här var ju som sagt 2012 - 2013, och nu börjar det ju tyvärr vara ganska många år sedan Disney Channel sände några kortfilmer överhuvudtaget... :(

Finns ens Disney Channel längre, och om den gör det, hur länge till kommer den kanalen i så fall att existera med tanke på Disney+ ?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 27 juli 2022 kl. 21:57:51
Finns ens Disney Channel längre, och om den gör det, hur länge till kommer den kanalen i så fall att existera med tanke på Disney+ ?
Jodå, Disney Channel finns kvar - Disney XD har lagts ned, men Disney Channel finns kvar i de flesta länder i världen; inklusive Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Hur länge till är väl svårt att svara på, men gissningsvis så länge det finns en marknad för den - vilket väl lär vara ungefär så länge som Cartoon Network, Boomerang och Nickelodeon fortfarande finns kvar... De fyra kanalerna vänder sig ju till ungefär samma målgrupp, så finns det fortfarande ett intresse och en marknad för Cartoon Network m.fl. så lär det väl också finnas det för Disney Channel.

Men visst, i takt med att färre ser på linjär TV så gissar jag att intresset för dessa kanaler successivt kommer att minska och på sikt kommer att fasas ut till förmån för streamingtjänster.