Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Muppar

Startat av TonyTonka, 24 augusti 2008 kl. 21:30:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vilka gör rösterna i dessa serier:

Mupparna
Sesam Street
Nalle har ett stort blått hus

TACKSAM FÖR SVAR
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Mupparna? Jag kan inte minnas att någon av TV-serierna med Mupparna någonsin varit dubbad till svenska. Jag vet att ett par långfilmer dubbats (närmare bestämt Mupparnas julsaga och Mupparna i rymden - möjligen ytterligare någon som jag inte kommer ihåg), men såvitt jag vet har varken The Muppet Show eller Muppets Tonight någonsin visats i svenskdubbad form. Och fler serier än så finns väl inte med Mupparna...?

Vad gäller Sesame Street (Sesam) i den dubbade versionen av det amerikanska originalprogrammet, så hade dubbningen från 1976 och framåt följande röster:

Grodan Kermit - Lars Amble
Kakmonstret - Ernst Günther
Grover - Gösta Prüzelius
Bert - Carl Billquist
Ernie - Björn Gustafson
Stormonstret - Ingvar Kjellson
Övriga röster - Tor Isedal, Fillie Lyckow, Per Myrberg, m.fl.

Dubbningen gjordes såvitt jag vet av SVT själva, och Per-Arne Ehlin regisserade och översatte. Mig veterligen är det samma dubbning som används på repriserna på SVT:s kanaler fortfarande, så jag tror inte det finns mer än en dubbning. Dock är det ju bara en mycket liten bråkdel av alla producerade avsnitt som någonsin visats i Sverige eller dubbats till svenska.

Det gjordes för övrigt även en svensk version av serien vid namn Svenska Sesam, som hade premiär 1981. Där var scenerna med muppfigurerna hämtade från amerikanska Sesame Street och dubbade, medan människoscener var nyinspelade i Sverige med svenska skådisar (bl.a. Magnus Härenstam vill jag minnas var med). Dubbningen av de amerikanska inslagen där hade inte samma röster som i dubbningen av det helamerikanska programmet.  Det var såvitt jag vet många år sedan Svenska Sesam senast visades i Sverige, men när jag var barn var det den mest kända versionen av programmet.

Tyvärr kommer jag inte ihåg rösterna i Nalle har ett stort blått hus på rak arm, men jag vet att rösterna brukar stå utsatt i grupp under sluttexterna när serien visas på TV.

PAAATE

Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

TonyTonka

Med mupparna menade jag filmerna. Bl.a Skulle det vara intressant att få reda på rösterna i Mupparna i Rymden.


Har någon klipp på Sesam Street dubbningen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: Tonytonka skrivet 27 augusti 2008 kl. 15:06:54
Med mupparna menade jag filmerna. Bl.a Skulle det vara intressant att få reda på rösterna i Mupparna i Rymden.

Jag hittade lite information om de svenska rösterna i "Mupparna i rymden" på Svensk filmdatabas:

Dan Bratt
Fredrik Dolk
Lena Ericsson
Ulf Johansson
Bo Christer Hjelte
Ulf Källvik
Kenneth Milldoff
Håkan Mohede
Anja Schmidt
Roger Storm
Anders Öjebo


Soscla

Nalle - Joakim Jennefors
Luna - Annelie Berg
Juja - Annika Rynger (?)
Skuggans berättelser - Andreas Nilsson
En av uttrarna - Linus Wahlgren
It's so fluffy I'm gonna die!

TonyTonka

Jag återupplivar detta ämnet genom att fråga efter rösterna i den nya Sesame Street serien som går på Barnkanalen ibland. Det enda jag vet är att Anders Öjebo spelar Kakmonstret, och att Magnus Ehrner, Steve Kratz, Louise Raeder, Ole Ornered m.fl ska ha roller i serien. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Jag återupplivar ytligare för vill gärna ha reda på vilka som dubbar i den här versionen:



https://www.youtube.com/watch?v=vJoo3w-_OXw

Daniel Hofverberg

Det där klippet kommer från amerikanska Sesame Street (som i Sverige gick under titeln Sesam), men tydligen en annan säsong än den som mina uppgifter här ovan gäller för då det är delvis andra röster. De officiella creditsen här är:

Svenska röster:
Magnus Ehrner
Steve Kratz
Gösta Prüzelius
Cecilia Schiöld
Louise Raeder
Basia Frydman
Frej Lindqvist
Ernst Günther
Rolf Skoglund
Lars Risberg
Lasse Westmann
Lotta Vig
Börs Anders Öhman
Erika Essen-Möller

Musikalisk ledning:
Liza Öhman

Sång:
Emma Wikblad
Johan Halldén
Erik Sällström
Malin Bäckrud
Anna Frisell

Inspelning och mix:
Gunnar Frisell

Svensk text och regi:
Per-Arne Ehlin

Jag är dock inte säker om detta är en nyare eller senare dubbning än den vars credits jag postade i inlägget 2008, och jag är heller inte säker på vem som spelar respektive rollfigur i de fall det inte är samma som i tidigare nämnda dubbning.

I Svenska Sesam, den svenska versionen av Sesame Street som gick på SVT 1981 - 1982, var det för övrigt följande röster till muppfigurerna:

Ernie - Peter Harryson
Bert - John Harryson
Kermit - Lars Amble
Grover - Gösta Prüzelius
Kakmonstret - Ernst Günther
Övriga röster - Kjell Bergqvist, Hans Ernback, Gunilla Nordlind, Tor Isedal, m.fl.

"Levande" skådespelare (som syns i bild) - Magnus Härenstam, Gunilla Åkesson, Lill Lindfors, Nils Eklund, Svante Thuresson, Peter Flack, Meta Velander, Olof Thunberg, m.fl.

Den serien blev relativt kortvarig ("bara" 30 avsnitt) och har mig veterligen inte gått i repris sedan 1984, men det är den versionen som jag och de flesta i min ålder växte upp med.

ddubbning

På Barnkanalen visas också två andra program med koppling till Sesam (och Mupparna).

Dels Lek med mig i Sesam (Play With Me Sesame) , ett program där gamla inslag från det vanliga Sesam (Sesame Street)-programmet blandas med nyare inslag med bland annat Ernie, Bert och Kakmonstret.  Programmet kan ses här http://www.svtplay.se/video/2114076/lek-med-mig-i-sesam/avsnitt-26
Dessa credits visas i slutet av programmet: Svenska röster: Magnus Ehrner, Louise Raeder, Steve Kratz, Anders Öjebo, Pablo Cepeda, Anna Isbäck,Jakob Stadell,Ole Ornered, Cecilia Olin, Kim Sulocki mfl. Översättning: Vicki Benckert Dubbproduktion: Eurotroll AB för SVT Programinköp

Dels visas Räkna med Greven (Count TV) , ett program med figurer från Sesam (Sesame Street). Programmen finns att se här: http://www.svtplay.se/video/934776/rakna-med-greven/avsnitt-22. Den här serien känner jag inte till, men uppenbarligen använder man även här (äldre) inslag från Sesam (Sesame Street), och ramhandlingen är tydligen att Greven presenterar ett nytt tal varje gång.

I slutet av programmet finns följande credits: Svenska röster: Roger Storm, Sharon Dyall, Anna Isbäck, Magnus Ehrner, Jakob Stadell, Steve Kratz, Ole Ornered, Karl Nygren, Maja Benckert, Vicki Benckert mfl. Översättning: Vicki Benckert Dubbproduktion: Eurotroll AB för SVT Programinköp

Vad gäller Svenska Sesam så kan jag tillägga att Peter Harryson även gör rösten till Hansson, en tecknad papegoja.

Disneyfantasten

Idag sändes ett klipp med Mini-Mupparna på YouTube och där är Anders Öjebo glädjande tillbaka som Kermit!  :)

www.youtube.com/watch?v=sRcHsF9QhpM

(Fast jag antar att han är den enda från Mupparnas Julsaga som repriserar sin roll eftersom de andra inte längre är aktiva i någon större skala?)

Miss Piggy görs iallafall nu av en kvinnlig skådespelare, vilket i och för sig låter naturligare för karaktären...

Alexander

#11
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2018 kl. 16:54:45
Idag sändes ett klipp med Mini-Mupparna på YouTube och där är Anders Öjebo glädjande tillbaka som Kermit!  :)

www.youtube.com/watch?v=sRcHsF9QhpM

(Fast jag antar att han är den enda från Mupparnas Julsaga som repriserar sin roll eftersom de andra inte längre är aktiva i någon större skala?)

Miss Piggy görs iallafall nu av en kvinnlig skådespelare, vilket i och för sig låter naturligare för karaktären...

Kermit låter mer som typ Jakob Stadell tycker jag.

Summer görs av Mikaela Tidermark hör jag.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 16 augusti 2018 kl. 16:59:39
Kermit låter mer som typ Jakob Stadell tycker jag.

Summer görs av Mikaela Tidermark hör jag.

Vem är Summer?

Märkligt, jag kunde svära på att det var Anders som återigen gjorde rollen... (han är ju fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2018 kl. 17:04:08
Vem är Summer?

Märkligt, jag kunde svära på att det var Anders som återigen gjorde rollen... (han är ju fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang)

Summer är den lila tjej pingivinen.  :)

TonyTonka

Jag håller med Disneyfantasten om att Kermits röst är väldigt lik Anders Öjebo, men nog är det Jakob Stadell som gör Kermits röst alltid. Måste säga att det är en bra insats som matchar Anders Öjebos prestation, men liksom Disneyfantasten undrar varför Anders Öjebo inte gör Kermits röst då han ju fortfarande dubbat en hel del? Min teori är att han kanske blev underkänd i rollen, eller inte kunde. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D